Ristiäiset/nimiäiset

Me kysyttiin jo oisko ollu syksyä... Tiedettiin ketkä haluttiin ni aateltiin et sama kysyä heti :)

Mäkin kysyin kaikilta paitsi yhdeltä melkein heti, kun nyt yleensäkin kerroin vauvasta. Viimeisen kanssa ootin vähän pidemmälle, kun se ei ollut sellainen itsestään selvä kummi, niin piti kysyä isältäkin mielipidettä. Tai no, kysyin mä isän mielipiteen muihinkin, mutta niihin se ei olisi voinut vaikuttaa :wink

Me pyydetään kummeiksi meidän molempien sisaruksia, eli kaksi kummia tulee olemaan. Ajateltiin kysyä heiltä syntymän jälkeen kun tulevat vauvaa ekaa kertaa katsomaan. Kavereita ei haluttu kummeiksi tämän esikoisen kanssa, katsotaan mikä tilanne jos sitten joskus olis toinen tulossa...
Nyt pähkäillään enää sitä että pitäiskö ristiäiset kotona vaiko kirkon tiloissa. Noh, eipä meillä kyllä ole sitä nimeäkään vielä päätetty! :D

Me päätettiin kummeista sen jälkeen kun oltiin vauvan kanssa kotiuduttu sairaalasta. Samoilla linjoilla oltiin oltu joulun jälkeen eli ei kummit viime hetkellä muuttuneet. Nyt pitäis enää kysyä kummeilta ja varmistaa kuuluvatko kirkkoon. Nimittäin yks neljästä on vaan semmonen, jonka tiedetään varmasti kuuluvan. Itsekään en kirkkoon kuulu enkä sitä kaikille huutele, joten ei olla varmoja näiden mahdollisten kummien uskonasioista.

Ollaan myös tässä vauvelin syntymän jälkeen päätetty, että ristiäiset pidetään seurakunnan tiloissa ja tarjoilut hoidetaan itse. Meille kun tulee vain 10-12 vierasta, riippuen siitä sit alkaako kaikki ne kummeiksi, joita pyydetään. Kotonakin periaatteessa voisi pitää, mutta on tää meidän kaksio sen verta kompakti paketti, ettei tänne viittätoista ihmistä sovi samaan aikaan kovin mukavasti.

Koristeluista sen verran, että haluan tilata sellaiset servetit, joissa on pikkumiehen nimi.

Ja nimihän päätettiin tosiaan synnytyssalissa, kun vauva nähtiin. Oltiin puhuttu, et jos vauvalla on tumma tukka, niin annetaan tietty nimi.. Ja semmonen pikku pörröpäähän sieltä tuli, et nimi on just passeli :)

Ristiäisjärjestelyt alkaisi olla hyvällä mallilla. Tällä viikolla jo paljon selvinnyt ja sovittu :)

Ristiäiset pidetään pääsiäissunnuntaina ja paikkana seurakunnan tila. Saatiin juuri se minkä halusinkin. Pappikin sovittu, mutta tarkempaa aikaa ei oo vielä lyöty lukkoon eikä sitä milloin pappi tulee kotiin sopimaan yksityiskohdista. Yritetään saada se tapaaminen tulevalle viikolle.

Kummiehdokkaat käyneet katsomassa vauvaa ja kaikki neljä suostuneet kunniatehtävään :) kummeiksi tulee siis mun sisko, miehen veli ja kaveripariskunta, jonka parempi puolisko on mun lapsuuden ystävä ja miehen työkaveri.

Sit selvisi, että toinen mun siskoista oli virkannut poitsulle kastemekon!!! Kuulemma viittä vaille valmis, lähetti tosiaan kuvan ja se on aivan hurmaava juhla-asu <3

Tarjoilukin on jo aika lailla suunniteltu. Hoidetaan itse, koska vieraita tulee alle 20 ja mä ja siskot leivotaan ja tehdään voileipäkakut yms mielellämme itse. Kastemekkoa tekevä sisko ottaa vastuulleen kakun ja voileipäkakut ja me tehdään sit nuoremman siskon (+ äidin) kans loput. Haluaisin tehdä ainakin suklaasuukkoja, mut en oo ennen kokeillut, joten niistä tehdään testiversio ens kuussa. Sit teen varmaan bravuuriani eli feta-tomaatti-basilika-piirakkaa ja jotain keksejä... Siinä ois jo ihan hyvä setti, ehkä vielä joku yks juttu lisäks, kääretorttu...?!

Niin joo ja nimellä varustetut servetit tulee... En vaan osaa päättää väriä, vaikee elämä :grin

Meillä mietinnässä ollu samat kun PikkuMyyllä. Vieraitakin vaan ~20, niin ei mitään kummempaa aleta järjestämään :)

Täällä kans kakku ja voileipäkakku, cuppikakkui, suolasta piirakkaa, itetehtyjä karjalanpiirakoita ja varmaan juustokakku.. Ulkoistin suurimman osan leipomisista, ajattelin että kun saadaan 150m2 siivottua juhlia varten niin hyvä on!
Nimikin on päätetty ja isännän kaulaan tatuoitu! :)
Ens lauantaina sitte juhlitaan!

Meillä ei oo puhuttu vieraiden määrästä vielä mitään, mutta jos nyt enemmän tulee kuin kummit (jotka pitäs edelleen kysyä ja päättää) ja isovanhemmat niin eiköhän me oteta pitopalvelu ja mietitä sitten heidän kanssa tarjottavat.

Meille tarjolle tulossa näillänäkymin jonkinlaista makeaa kakkua, kanavoileipäkakkua, pikkuleipiä, pasteijoita tms. Lisäks kahvi, tee, mehu. :) Makea kakku tilataan tutulta leipojalta, muut tehdään itse (loppujen lopuksi mun äiti siis tekee.. :D )

Ja joo siis vauva ei ole syntynyt vielä eikä pappia/tiloja varattu, mutta muuten kaikki aikalailla valmista... :D

Tässäpä meidän kutsukortit: :)

Liitteet

• 1424862752173.jpg
    1424862752173.jpg
    52.4 KB · Katsottu: 63
Pää lyö ihan tyhjää.. Onko ideoita mitä voisi pyytää lahjaksi? Pojalle haluan perinteisen valokuvakehyksen, ja ostan sen lopulta itse, jos kummit eivät osta. Miehen sisko kysyy toiveita nimijuhlalahjaksi, eikä ole mitään mielessä. Jotain pysyvää se voisi olla, mutta ei perinteisiä kummilahjoja (lusikat, kehys, säästölipas), koska ei ole kummista kyse.

Wuhuu, sain sentäs papin varattua. 29.3 olis ristiäiset. Sit tarvis nimi ja kummitki päättää .... Oivoi...

Mä olen miettinyt että pyytäisin isovanhemmilta ristiäislahjaksi ammattivalokuvaajan. Eli otettaisiin kuvia joko studiossa tai kotona, mutta niistä voisi teetättää sitten esim. Canvas -tauluja seinälle. Voisiko parempaa muistoa jäädä? :) Täytyy miettiä mitä kummit voisivat ostaa, sillä itse henkilökohtaisesti en ymmärrä kummilusikoita tai sormuksia. Minusta ne ovat vain turhaa tavaraa...

Vauvakirja? Tai maksaa joku ifolor-kirja esim. ristiäisistä?
Meillä on kummilusikat olleet myös käytössä ja se oli pienenä tarkkaa, että syö omalla lusikalla!
Tän setä ilmoitti hankkivansa leikkimaton jo ennen, kuin pyysin kummiksi.

Takaisin