Ristiäiset/nimiäiset

Keravalla maksaa vaan se seurakunnan tila vaan pöytäliinojen verran eli ehkä 20€ ja en kyllä yhtään tiiä,mitä pitäis "toivoo" ristiäislahjaks? Meinasin kyl perustaa vauvalle tilin sit ku se syntyy,et jos tulee rahaa nii rahat menevät kyl vauvelin tilille,koska sillehän ne on annettu :D

Niitä on sellasia vakuutussäästötilejä. Mä oon kahdelle kummilapselle avannut sellasen ja laitan sinne satasen vuodessa -> kun joka kolmas päivä laittaa euron possuun se ei ees tunnu niin pahalta. Sit on mukelolle rahaa isona ostaa vaikka ajokortti tai mopo tai jotain.

Eipä kai ristiäislahjaksi kuulu mitään "toivoakaan". Kummit ostavat yleensä niitä kummijuttuja, lusikoita, valokuva-albumeita yms. ja muut sitten jotain muuta mukavaa vauvalle. Tokihan sitä voi ilmoittaa, että vauvalle on avattu tili/ollaan aikeissa avata, mutta jotenkin mun mielestä sen ristiäislahjan ei kuulu olla rahaa. Sitä voi sitten antaa syntymäpäivälahjaksi yms. Ja niin tosiaan, sitä tiliä ei varmaan edes voi avata ennen kuin muksulla on nimi.

Riipitii: tuo on muuten kanssa hyvä idea, että kummi sitten itse avaa jonkinlaisen säästötilin lapselle ja tekee lahjoitukset suoraan sinne. Eipä mene rahat sekaisin kenenkään muun rahojen kanssa ja selkeästi on sitten lapsen täysi-ikäistyessä nähtävissä se kokonaissumma, mitä säästöt ovat kerryttäneet. Meillä lapsella on oma tili, jonne menee kaikenlaiset lahjarahat isovanhemmilta yms. + lapsilisät, joten sitten aikanaan ei kyllä pystytä mitenkään erottelemaan, että mikä osuus olisi tullut miltäkin taholta, jos erottelua haluttaisiin.

Hyi mää inhoan niitä perinteisiä ristiäislahjoja, siis lusikoita ja valokuvakehyksiä... *oksennus* :D meillä oli molempien kodeissa ristiäislusikat ihan arkikäytössä ja välttelin siltikin sitä lusikkaa ku ruttoa.

Meidän häissäkään ei ollu juuri mitään perinteistä. Nyt sentään pappi tulee paikalle, mut saas nyt nähä millainen tilaisuus siitä tulee. En tykkää mistään älyttömästä jeesustelusta tai jäykästä meiningistä...

Meillä muutama vieras erikseen kysyi, toivotaanko jotain erityistä. Tuollaisia kysyjiä varten on hyvä miettiä pari juttua, jotka ainakin haluaisi, niin tuovat sitten ainakin jotain tarpeellista ja molemmille osapuolille tulee hyvä mieli. :)

Joo, siis en mä ajatellut mihinkään näkyville mitään lahjatoivelistaa laittaa mutta tiedän että sukulaiset kuitenkin kysyy mitä haluttaisiin tai tarvittaisiin vauvalle niin olis ite sit vähän miettinyt asiaa eikä sano sit kaikille samaa. Ja vauvakirjaa ajattelin ehdottaa jollekulle ja siinä mä olen sit tarkka et sen pitää olla just sellanen kuin mä haluan. :) Pitää käydä jossain vaiheessa kirjakaupassa pläräämässä vauvakirjpja ja kattoa minkä haluan.

Joskus ennen aikaan on annettu hammasrahaa niin ainakin isovanhempani sanovat kun antoivat ristiäislahjaks rahaa. Ja tilin pysty ainakin 2009 nordeassa avaamaan ennen nimee, oli aluksi tyttö sukunimi ja sit vaihettiin oikeelle nimelle kun oli kastettu.

Mulla uusimman kummipojan vakuutustili avattiin 2010 Pohjolaan nimellä, jonka isä kertoi puhelimessa virkailijalle ja minä allekirjoitin sopparin Post-It Sukunimelle. Aina keinot löytyy, selvästikin :)

Oon nyt pari päivää hahmotellut kutsukortteja ristiäisiin ja nyt alkaa kansi olemaan suht valmis mutta jotain tosta vielä puuttuu mut en vaan keksi mitä siihen lisäis... Sisäpuolelle tulee sit erilliselle paperille itse teksti. Kova urakka tehdä noita jalkoja ja rusetteja Fimo-massasta mutta se on sellasta näpertelyä mistä mä tykkään. :)
ImageUploadedByVau Foorumi1420582175.742013.jpg

Meillä tulee kans olemaan ihan perus ristiäiset, n.20 henkeä taitaa olla jotka pyydetään :) kastemekko tulee mun puolelta ja siinä on kastettu mun äiti,sen veli,mun isoveli ,mut ja mun pikkuveli ja meidän esikoinen :) kastemaljakin on samoilla ollut :) ja löytyy vielä niitä liinoja joilla kuivataan myös meillä kaikilla olleilla. :) kaikista hauskointa tässä on se että vieraista yli puolet tulee mun puolelta ja olisko n.5ihmistä vain miehen puolelta :D

Ristiäiskortti-tehdas pystyssä! :D
ImageUploadedByVau Foorumi1420873223.673328.jpg

Eilen vihdoin ja viimein saatiin nyt sitten vastaus miehen siskolta koska pääsevät ristiäisiin ja päädyttiin lykkäämään niitä 19.4. asti. Mä en yksinkertaisesti jaksanut taistella vastaan kun vaihtoehtona oli et he olis skypen tai facetimen välityksellä mukana jos oltais pidetty maaliskuussa kuten oltiin suunniteltu. Vauva on kyllä sit todennäköisesti yli 2kk ristiäisissä mut ei voi mitään. Nyt yritän sit saada kutsukortit tehtyä ennen kuin vauva syntyy niin on muuta ajateltavaa eikä tarvii sit vauvan kanssa stressata näitä. :)

Me ollaan nyt sen verran mietitty asiaa, että ristiäiset pidetään vaikken minä kuulukaan kirkkoon. Miehelle se oli itsestäänselvyys, ei ole erityisen uskova, mutta semmonen perusjässikkä. Ja ristiäiset sopii mulle kun onhan nää muutkin kastettu. Otetaan/vuokrataan tilat SRK:lta. Yritän venyttää ristiäiset mahd.pitkälle kevääseen→en halua näyttää väsyneeltä vastasynnyttäneeltä... (Miks minä joka mutkassa mietin näitä mikä miltäkin näyttää...?)
Leipomiset ym. voidaan varmaan osin tehdä itse, osa tilataan. Vois tietysti selvittää tuleeko pitkänmatkalaisia, jos tarjois ihan lämpimän ruuan?
Mutta muut asiat, nimi ja kummit on vielä kesken. Ja mä tietysti mietin mitä paan päälleni...

Mäkin yritän venyttää niitä mahd. pitkään,mut jos me nyt lähetään äipän kans huhtikuussa turkkiin nii se on kastettava aika nopeella aikataululla :D Mulla sukulaiset tekee varmaan kaiken tarjottavan eli täytekakkuu ja voileipä kakkua :) En oikeen tiiä mitä muuta siellä vois tarjota?

Mä olen jo tilannut täytekakun (pitää vaan muuttaa päivämäärää nyt) mutta loput teen ite tyttären kanssa. Tai itse asiassa sovittiin jo että yks tai kaks hänen kaveriaan tulee siks viikonlopuks meille auttamaan leipomisissa ja sit kahvinkeitossa yms itse ristiäisissä. Ajateltiin leipoa voileipäkakkua, kuivakakkua, muffinsseja ja cake popseja. :) Vieraita tulee maks 52.
Mä olisin halunnut ristiäiset mahdollisimman nopeesti kun haluan EHDOTTOMASTI pitää nimen salassa kasteeseen asti. Nyt vauva voi olla sit jo 3-kuinen ristiäisissä... No, toisaalta kun suostuin lykkäämään ristiäisiä miehen siskon takia miehen on suostuttava pitämään nimi salassa. Kompromissi! :D

Ai niin ne ristiäiset! Vois hyvissä ajoissa kans aloittaa järjestelyt jotta saadaan mun isä ulkomailta paikalle ja valittua päivä jolloin veljenikin on Suomessa eikä keikalla jossain päin maailmaa. Olisihan se kiva jos kummisetä olis paikalla :D liikkuvaista sorttia nämä meikäläiset :)
Mietin tuossa aamuyöllä myös noita kortteja. Jaksaiskohan sitä vääntää ihan kunnon kortit? Löysin arkistoistani kuvan joka vois sopia Tiadallekin ;)ImageUploadedByVau Foorumi1420960581.281338.jpg

Ihana<3 pakko ehkä keksii jotain tuon tapaista :D Mulla siis tulee "etusivulle" tytön jalanjälki nii voisin jotain norsu aiheista keksii sisäpuolelle :) Mut miten se kutsu kirjotetaan? En voi kirjottaa me muotoa,koska minua on vain yksi.. :) Hyviä vinkkejä kaivataan :)

Meillä pidetään synttäribileet ja ajattelin muotoilla kutsun lähinnä sellaiseksi että kutsun ihmiset tapaamaan uutta ihmistä ja ilmoitan, että samassa tilaisuudessa paljastetaan pojan nimi. Tossa meni just aamupäiväunet funtsiessa tarjottavia ruokia ja päädyin erilaisiin suolaisiin ja makeisiin piirakoihin niin ne voi tehdä jo etukäteen vaikka sellasiin pyöreisiin foliovuokiin niin ei tuu tiskiä niin kauheesti. Ja tietty synttärikakkuu... :p Me meillä kotona kuitenkin ne juhlat pidetään. Arvioin, että 10-15 vierasta (sukulaista) varmaan tulee siinä päivän aikana ja illalla saa sitten piipahtaa kahvilla rääppiäisissä kaverit ketkä haluu/ehtii/viittii tulla.

Takaisin