Ristiäiset/nimiäiset

Meillä kans kutsutaan vain läheisimmät: miehen äiti ja mun vanhemmat, miehen mummu ja pappa ja mun mummut, mun siskot perheineen (miehellä ei sisaruksia) ja kummit.
 
Mä oon pitämäs ihan pienen tilaisuuden eli vaan mun perheen jäsendt ja kummit meinasin kutsuu eli menee alle 20 ihmistä :D Toisaalta haluisin kutsuu muutaman kaverin,mutta katsotaan :)
 
Me pidetään ristiäisten kanssa samalla kertaa kodin siunaustilaisuus, kun ollaan tähän muutettu noin vuosi sitten ja tuntuu hyvältä siunata kotikin :) Joku 20 henkeä olis varmaan tulossa vieraaksi, voi olla vähän ahdasta, kun asutaan kahdessa kerroksessa ja alhaalla on vaan keittiö ja olkkari. Mutta nuoriso tykkää ehkä olla omissa oloissaan yläkerrassakin, ainakin osan ajasta(ainakin toivon niin...) :rolleyes: Ruuaksi voisi värkätä lohikeiton tai jonkun laatikkoruuan ja kakkukahvit päälle :) Noihin toivon äitini apua...

Riipitii, mä ajattelin että kun on ollut niitä erikoisia häitäkin telkkarissa, niin mikseipä nimiäisetkin voisi pitää vaikka sitten ruokakaupassa :laughing002 Näin kans sieluni silmin kun vieraat saa valita ite hyllyistä mieleisiään ruokia ja herkkuja, ja muut asiakkaat on ihmeissään kun osa kaupasta on varattu yksityistilaisuudelle :laughing005
 
Me ei olla vielä keskusteltu miten laajalla kokoonpanolla ristiäisiä juhlitaan mutta seurakunnan tiloissa kunminkin. Mä tykkään leipoa ja tehdä voileipäkakkuja mutta en todellakaan aio seistä keittiössä keittämässä kahvia, eli jonku seurakunnan puolelta ajattelin palkata hoitamaan tarjoilut. Täytekakun olen tilannut samalta naiselta joka teki meidän hääkakun.
Kastemekko tulee miehen puolelta (hänet ja hänen siskonsa on siinä kastettu) ja kastemalja mun puolelta (mun lapset on kastettu siinä).
Kummeiksi pyydettiin jo mun veli ja hänen vaimonsa sekä miehen sisko että hänen miehensä. Papinkin päätin jo ajat sitten kun on tuttu.
 
Tuosta papista: saako sen itse valita (pyytää vaikka tuttua) vai pitääkö olla omasta seurakunnasta?
 
Tietääkö joku kokeneempi, saako seurakunnilta käyttöön myös astiat, kahvinkeittimen ym. jos pitää ristiäiset seurakuntasalissa? Ja maksaako se jotain? Mä en oo koskaan järjestänyt minkäänlaisia virallisia juhlia ennen, mitä nyt osallistunut joihinkin omiin yo-juhliin....
 
Yleensä seurakunnan tiloissa on myös astiat, jotka saa käyttöön, jos tilaisuuden siellä järjestää, mutta tässäkin on tietty tilakohtaisia eroja. Samoin kuin mahdollisessa maksullisuudessa. Eli kannattaa vaikka tsekata netistä oman seurakunnan nettisivut ja sieltä ne ristiäissivut sekä tilasivut, niin eiköhän ala löytyä tietoa.

Meillä mennään tokan kanssa samalla kaavalla, kuin esikoisenkin kanssa. Eli kastetilaisuus lähikirkossa, jossa sitten myös kahvitilaisuus toimituksen perään. Sieltä on saatavissa astiat yms. veloituksetta.
 
Me pidettiin keskimmäisen tyttären ristiäiset seurakuntakodissa ja silloin se maksoi vain 50€. Astioiden käyttö kuului hintaan.
 
Me järjestetään sekä kaste että juhla kotona. Mekot, maljat ja kuivausliinat on joten aika simppeli homma kun vaan pappi saadaan paikalle. Leipomushommiin luotan että saan noiden mummeleiden apua. Isomummi on jo varannut itselleen voileipäkakun teon. Kauheasti en viitsi vielä asiasta stressata, eiköhän nuo juhlat mene sitten omalla painollaan :-)
 
Mä tykkään järjestellä juhlia ja odotan innolla ristiäisten järjestelyjä. :) Kutsukortteja olen jo hahmotellut ja rupeen varmaan askartelemaan niitä kun joulukoristeet on raivattu pois. :D Täytekakun olen tosiaan tilannut mutta loput ajattelin kyllä leipoa ite tyttären avustuksella. Sillon saa isi ja isoveli hoitaa vauvaa sen aikaa. :)
 
Nyt menee hermot!!! &@$¥£#
Miehen sisko asuu ulkomailla ja pyysi että ilmoitetaan ajoissa ristiäisten ajankohta että voivat pyytää vapaata töistä ja varata lennot halvemmalla kun varaavat hyvissä ajoin. No, mä ilmoitin päivämäärän jo syys-lokakuun vaihteessa. Ja ristiäiset olis siis 22.3. Nyt hän sit ilmoittaa tänään että hänellä ei ole enää lomapäiviä käytettävissä ja uusi lomakausi alkaa huhtikuussa! Mitä hittoa sit venyttivät just kahden viikon lomamatkansa 3,5 viikon matkaksi ja valittivat kun on rahat tiukilla nyt kun tekivät niin pitkän matkan?!? Olis säästänyt edes pari päivää kevääseen kun hyvin tiesivät ristiäisistä ennen kuin edes alunperinkään varasivat lomamatkansa! Ja me ollaan pyydetty heitä kummeiksi ja tiedän että miehelle on ERITTÄIN tärkeää että sisko on paikalla ristiäisissä. Ja nyt mä saan sit kertoa tilanteen miehelle.
Eli nyt mun pitää sit päättää suostunko lykkäämään ristiäisiä muutamalla viikolla (siinä tulee pääsiäinen väliin) eteenpäin ja sopiiko päivä sit papille, kakun tekijälle, seurakuntakodille ja arvon siskolle. Vai pidetäänkö päivästä kiinni ja sisko joko tulee paikalle jotenkin tai seuraa skypellä toimitusta. :sad001 Fu**!!!
 
Meillä pohdittiin kauan kastetaanko lapsi vai ei. Me ollaan menty naimisiin kirkossa mutta sen jälkeen erottu (lähinnä periaatteella "miksi kuulua kirkkoon kun sieltä ei mitään saa ja se vaan maksaa", ei siis mitään suurempaa taustalla). Päädyttiin nyt siihen että lapsi kastetaan koska ei jakseta tapella sukulaisten kanssa asiasta ja itselle se on ihan sama. Kauheaa sanoa näin, mutta totta se on. Ainoa että toisen vanhemmistakin tarvii kuulemma kuulua kirkkoon, joten minäkin liityn ainakin hetkeksi siis takaisin, saa nähdä tuleeko siitä pysyvää vai ei. Seurakunnan perhekerhoja sun muita kun saa käyttää vaikkei kuulukaan kirkkoon, ja kuuluuhan se lapsi sitten. Meillä on kaksi kummia pyydetty joista vain toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei edes aio liittyä, joten haemme siihen poikkeuslupaa ja kirkkoherra sen jo puhelimessa epävirallisesti myönsi. Aiotaan pyytää tälle ei-kirkkokummillekin ihan oikea ja aito kummitodistus, tuskinpa pappi heittäytyy hankalaksi eikä sellaista anna meille. Varsinkin jos vihjaa ettei me sit kukaan taideta liittyä kirkkoon niin johan uskoisin todistuksenkin heltiävän :wink

Aiotaan pitää koko kastetilaisuus kotona. Vieraita meille tulee minun laskutavalla (vain meidän vanhemmat ja miehen veli, ja isovanhemmat ja toinen kummi+puoliso, hän ei siis ole sukua, toinen kummi on miehen veli) 8 + me itse. Mies taas haluaisi kutsua koko sukunsa, jolloin "tarvisi" kutsua minunkin puolelta sukulaisia (koska on todella noloa jos miehen puolelta on paikalla 15 henkeä ja minun puolelta ainoastaan äitini... Oma isäni siis on kuollut ja isovanhemmistakin elossa vaan vuodepotilas-mummoni joka ei pysty tulemaan, eikä mulla ole sisaruksia) ja me taas ei olla niin läheisiä... Jos päätetään kutsua kaikki niin väkeä tulee noin 20-25. Keskustelut on pahasti vielä kesken siis.

Me ei aiota tarjota ruokaa, pelkällä kahvilla ja suolaisilla + makeilla leivonnaisilla mennään. Luulenpa että meillä kinastelee mun äiti ja miehen äiti + mummo kuka saa taas leipoa mitäkin. :rolleyes: Se puoli on siis hallussa. Kastemekosta voi olla että joudutaan ottamaan useampikin keskustelu anopin kanssa, sillä ja mulla on ihan pikkuisen erilaiset maut vaateasioissa joten en usko että kastemekkokaan on mun tyyliä jos se yhtään edustaa samaa linjaa muiden anopin kätköistä löytyneiden "todella hienojen ja upeiden" vaatteiden ja petivaatteiden kanssa ja anoppihan on toki päättänyt että heidän suvun mekon pitää päätyä käyttöön. Mun äiti on itse virkannut mulle kastemekon aikoinaan ja sitä mieluummin haluaisin käyttää. En vaan millään jaksaisi näitä etukäteissäätöjä että kuka tekee mitäkin ja mitä käytetään keneltäkin jne jne jne. Seuraavaksi varmaan kinastellaan vesikiposta, siinä taidan keksiä ihan oman linjani ja ottaa Aino Aalto -tarjoilukulhon kaapista. Sehän siis on ihan jokapäiväisessä ruokakäytössä meillä, ja varmasti jokaikinen meillä käynyt sukulainen sen tietää :grin (Ai mitenniin voisin kirjoittaa tämän saman ärsytysketjuun, sen verran aihe kiehuttaa meillä :grin)
 
Janna kurjaa :sad001 Ja tosi ajattelematonta ja itsekästä siskolta. Ootko koittanut jo, vaikka ihan kiusallaan :wink , mitä tuo sanoo, jos sanot, että kaikki on jo tilattu ja varattu? Voihan olla, että sielläkin päässä löytyy järjestelyhalua, kun tajuaa asian.
 
Riipitii, hän tietää mitä on jo varattu ja tilattu! Hän näkee pomon perjantaina ja kysyy sillon vielä voisko saada vapaata tuolloin. Ellei niin sit meidän pitää päättää mitä tehdään.
 
Kerroin miehelle siskonsa ongelmasta ristiäisten kanssa ja hän olikin yllättäen sitä mieltä että ootetaan nyt perjantaihin mitä sisko saa selville ja ellei sieltä tule selkeetä vastausta johonkin suuntaan me päätetään päivä ja pidetään siitä kiinni, pääsi sisko mukaan tai ei. Mä olin ihan varma et mies suostuu tässä asiassa siskonsa pompoteltavaksi kun hänelle on tärkeetä et sisko olis mukana. Mutta aikatauluasioissa hänen siskonsa on aina ollut ailahtelevainen eikä mies jaksa odottaa. :)
 
Olin sitten pari tuntia hereillä keskellä yötä ja kun en muutakaan tekemistä keksinyt suunnittelin ristiäisiä. Nyt on vieraslista valmis (hyväksytin aamulla miehellä) ja meidän perhe mukaan lukien meitä tulee sit olemaan 52. Tosin tuossa määrässä on 9 epävarmaa nimeä, joista ei hajuakaan mahtavatko tulla.
Tarjoilutkin suunnittelin valmiiks ja keksin et vois pyytää tyttären kaverin meille viikonlopuks sillon leipomisavuksi. He leipoo muutenkin usein yhdessä kun ovat jomman kumman luona. Lapsityövoimaa! :D
Mä teen aina listoja kaikesta ja meinasin jo tehdä valmiiks kauppalistaa ja listaa missä järjestyksessä ja millä aikataululla mikäkin pitää leipoa mutta jätin sen vielä toistaiseks tekemättä... :D Lahjatoivelistaa vois kyllä miettiä seuraavaks... :)
 
Takaisin
Top