Ravinto ja ruoka

Inkivääriä käytetään kehitys maissa raskauden keskeyttämiseen. Ok pitää syödä isoja määriä. Turvallisuus syistä tämä siis suomessa kielletty. Jännä noitten juustojen suhteen kun sama riskihän on maidossa ja jugurtissa mutta niitä saa syödä.
 
Twist, mun pointti ei ollut se etteikö olisi hyvä asia että Suomessa on tarkkaan mietitty ja määritetty mitkä ruoka-aineet sopivat odottavalle, hienoahan se on. :) Lähinnä vaan tuo että vielä viime vuonna ja kaikkina vuosina ennen sitä oli ok syödä pehmeitä juustoja ja nyt yhtäkkiä se onkin pahasta. Välillä nuo rajoitukset tuntuvat pikkuisen hätävarjelun liiottelulta. Mutta, kuten Zenit86 sanoi, varmaan heillä on hyvä syy laittaa se listoille. Ja niinhan se on kuten joku jo tuossa ylhäällä totesikin, että itsehän sitä päättää mitä syö.

Mulla on ollut hirveä tutkiminen näiden ruoka-aineiden kanssa ja tuo Eviran sivuilla oleva lista on ollut tosi hyvä, koska siellä on kaikki selkeästi listattu syineen. Ongelma vaan tässä tuntuu olevan se että kun vielä muistaisi ne kaikki ja varsinkin se että tajuaa tutkia sellaisten ruokien ja juomien ainekoostumukset mitä on tottunut syömään ja mitkä ensioletuksella tuntuu olevan ok. Esim. mun rakas mansikka-raparperitee. Luulin että se on hedelmätee, mutta onneksi katsoin tarkemmin, niin se onkin määritelty hedelmä-yrittiteeksi. En tiedä mikä siinä on sitä yrittiä, mutta samapa tuo. Jätin sen juomavalikoimastani pois.
 
Mä olen aiemmissa raskauksissa ottanut nämä suositukset vaan suosituksina ja syönyt myös joitakin kiellettyjä, kuten salmiakkia ja lakritsia. Auttaa hyvin alhaiseen verenpaineeseen. Viime raskaus kuitenkin päättyi surullisesti (saimme enkelin rv 24) ja sen jäljiltä tuntuu, että pitäisi erityisesti tehdä kaikkensa tämän raskauden eteen. Edellisen raskauden lopputuloksella ei toki ollut mitään tekemistä sen kanssa, että mitä söin ja mitä en, mutta silti.

Mutta on se nyt silti aika toivotonta olla syömättä ikinä yhtään mitään tuolta listalta, hulluksihan siinä tulee alta aikayksikön.
 
Maalaisjärjellä pärjää hyvin. :) Edes kivikkoalvejuuritee tai puolanminttu eivät ole mitenkään varmoja raskauden keskeyttäjiä vaikka niitä siihen keskiajalla käytettiin. Tarkoitan vaan, että sellaista ihmeruokaa ei olekaan joka raskauden lopettaa. Muuten meillä ei kukaan koskaan aborttia tarvitsisi. Mä olenkin vähän huoleton. Saa toki huolehtia, jos sillä helpottaa omaa oloaan. Huonosti voi käydä kenelle tahansa. Tsemppiä kaikille!
 
Suuret osanottoni menetyksestänne, Dory :Heartred
Osaan ruokasuosituksista suhtaudun hyvinkin varoen. Esim. listeriavaaraa sisältäviin tuotteisiin ja muihinkin, jotka saattavat aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön kehitykselle. Lakritsia olen joskus syönyt kohtuudella, mutta uusimpien tutkimusten mukaan sekin saattaa aiheuttaa jotain häikkää sikiölle - äidin verenpaineen nousun lisäksi. Aspartaamilla makeutetut juomat päätyivät samasta syystä vältettävien listalleni.
 
No nyt oli pakko ostaa grillijuustoa. Himottaa se tuolla jääkaapissa...
 
Pehmeitä juustoja, lähinnä siis raejuustoa ja tuorejuustoa, syön jos on ison firman ja pastöroitua. Lähinnä Valion siis. Raakojen lihojen ja kalojen suhteen mulla on ihan nollalinja, niissä koen sen riskin kaikkein suurimmaksi. Muuten maalaisjärjellä mennään. Puhtaita, kotimaisia raaka-aineita, itsetehtyä kotiruokaa niin tietää mitä syö.
 
Saako pellavansiemeniä ollenkaa syödä? Huomasin just kaupan smoothiessa olevan pellavansiemeniä.
 
Joo pienen määrän leivän seassa tms. pitäs olla ihan ok. :)
 
Siis mikä tää metukka-juttu on? Eikö metvurstia saa muka syödä? :sad001 Miksi ihmeessä?
 
Suositus on, että raskaana syödään lihaa, joka on kypsennetty yli 70asteessa. Meetvursti kypsennetään huomattavasti matalammalla lämmöllä.
 
Voi elämä! No sitähän minä oon tässä jäätävässä pahassa olossa saanu aina välillä pidettyä sisällä :sad001 pitää keksiä sit jotain muuta...

Kiitos vastauksista :)
 
Mun tekis kans iha hirveesti mieli meetwurstia... :D Aina ku nään paketin jääkaapissa.. :D
 
Mulla on joku pekonihimo ollu nyt pari viikkoa. Se oli yks mistä arvasin että oon raskaana jo ennen plussaa, kun teki mieli pekonia. Normaalisti en siitä juurikaan nimittäin välitä.

Ekassa raskaudessa himoitsin kermavaahtoa. Tungin sitä kaiken mahdollisen päälle. Se sitten tosin loppui lyhyeen kun todettiin raskausdiabetes.
 
En muista missäpäin oli mit jossain muualla maailmassa metukkakin on kuulemma ok muutaman päivän pakastuksen jälkeen. Tosi informatiivinen viesti kun en nyt muuta muista...
 
Tsiisus, melkein toivon etten olis tullu lukemaan tätä ketjua... Lakritsin pois jättäminen tekee jo kyllin pahaa mutta feta ja raejuustoki? Salaatit köyhtyy huolestuttavaa tahtia. Mä oon miettinyt että saako parmesaania syödä, se kun on kova juusto vaikkei aina pastöroitu. Metukassa on muuten myös paljon suolaa niin senkin takia ei kovin hyvä. Vitamiineja ja hivenaineita yms kannattaa muuten ostaa vain apteekista tai ostaa semmosia merkkejä joita myydään myös apteekissa. Yks kaveri oli töissä eviras ja sanoi että apteekista myytävien tuotteiden pitää läpäistä jonkinlainen turvallisuusseula mutta luontaistuotekaupat ja marketit voi myydä ihan mitä tahansa jota ei oo tarkastettu mitenkään.
 
Gadian, parmesaani tosiaan on kova juusto, mutta pastöroimattomana sitäkään ei suositella, pastöroitua on varmasti ok :-)
 
Takaisin
Top