Ravinto ja ruoka

@Kamomilla2017 Perusteliko ne siellä Teratologisesta Tietopalvelusta miten tuota kamomilla teen ja sinkkilisän kieltämistä?

Kamomilla tee oli kielletty, koska se lasketaan yrttiteeksi. Kysyin onko yhdestä kupillisesta per päivä haittaa, niin sanoivat että älä juo sitäkään. Eviran taulukosta löytyy myös sama kielto: https://www.evira.fi/globalassets/e...-kayton-rajoitukset/16.11.evira_taulukko1.pdf

En muista miksi sinkki kiellettiin. Veikkaan että siksi koska raskausmonivitamiinissa on jo sinkkiä muutenkin. Sitähän ei muutenkaan suositella syötävän liikaa. Tässä yksi artikkeli liiasta sinkin nauttimisesta: http://www.laakarilehti.fi/tieteess...issu/?public=0e87d03883ca4215802c6a05f030647b
 
Minä vähensin kahvinjuontia jo yritysaikana, yleensä juon 3-4 isoa mukia päivässä, nyt enää 1-2 kuppia. Ruokavalioon olen lisännyt yhden banaanin / päivä, muuten mennään vielä samalla kuin ennen raskautta. Tosin, nyt kun ei ole enää kropan muokkaustavoitteita seuraavaan vuoteen, huomaan lipsuvani ja antavani mieliteoille useammin periksi. :joyful: Mutta yritän nyt vähän skarpata, kun ei ne irtokarkit tai hampurilaiset ole vauvallekaan hyvästä. Ehdin myös olla kasvissyöjä reilun vuoden ennen raskautumista, mutta jo yritysaikana söin satunnaisesti eläinperäisiä tuotteita ja samalla linjalla luultavasti jatkan läpi raskauden, koska en ole löytänyt tarpeeksi luotettavia tutkimuksia vegaaneista odottajista.
 
Taas söin tuorejuustokakkua, tällä kertaa jopa tietoisesti, kun kieltäytyminen olisi ollut sama kuin raskaudesta kertominen...
 
Onko nyt niin ettei fetaa ja raejuustoakaan suositella syötäväksi? Mitä ihmettä mie salaattiin laitan :confused:
 
Muakin harmittaa tuo feta!! Edellisessä raskaudessa sai vielä syödä....
 
en mä ainakaan oo ees tajunnu ettei raejuustoa voisi syödä.. :/

Ens ke neuvola ja sillon saa ne ohjeet, netistä aiemmin selasin, mutta en ees aatellu tota..
 
Joo, nää pastöroidut pehmeät juustot on mun päässä hiukan kiistanalaisia... En oo syönyt kun ei kerran suositella, mut hiukan kyllä kyseenalaistan tuota suositusta ja riskiä..
 
Mä oon syöny pari kertaa fetaa (ison firman ja pastöroitua), mutta kai se on lopetettava sekin. :sad001
 
Mä oon syöny pehmeitä juustoja ja aion syödä jatkossakin.
 
Mitä, ei fetaa?! :wideyed: Mitä väliä sillä onko se pehmeää vai kovaa juustoa, jos se on pastöroitua? Auttakaa epätietoista.

Saako persiljaa syödä?
 
No näiden uusien suositusten mukaan ei sais eli myös pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot on vältettävien listalla https://www.evira.fi/globalassets/e...-kayton-rajoitukset/16.11.evira_taulukko1.pdf
Eli feta, mozzarella, raejuusto, tuorejuustot jne. listeriariskin vuoksi, kuumennettuna saa toki käyttää. Itse tää myös ihmetyttää ja kollegan kanssa ollaan yhdessä ihmetelty tätä jo aiemmin, mut tää nyt on tää virallinen suositus.
 
No näiden uusien suositusten mukaan ei sais eli myös pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot on vältettävien listalla https://www.evira.fi/globalassets/e...-kayton-rajoitukset/16.11.evira_taulukko1.pdf
Eli feta, mozzarella, raejuusto, tuorejuustot jne. listeriariskin vuoksi, kuumennettuna saa toki käyttää. Itse tää myös ihmetyttää ja kollegan kanssa ollaan yhdessä ihmetelty tätä jo aiemmin, mut tää nyt on tää virallinen suositus.

Miten ihmeessä aiemmin ollaan saatu terveitä lapsia ja maailmallakin kasvaa ihan normaaleita ihmisiä, kun Suomessa vaan nämä suositukset tiukentuvat ja tiukentuvat.
 
Cara: vaikutuksen näkee siinä, miten lapsikuolleisuus on Suomessa vähentynyt ja miten pieni se on verrattuna muihin maihin. Suositukset on tosi tarkat mutta myös saavutetut tulokset koko väestön tasolla on hyviä.

Mutta siis olen tosiaan nyt itsekin syönyt pari kertaa tuorejuustoa enkä siitä paniikkia ota. Ehkä olen kuitenkin tarkempi jatkossa ihan vaan siksi ettei tarvi miettiä ja jossitella.
 
Joo siis cara, nää suosituksethan muuttuu aika usein sitä mukaa kun uutta tietoa saadaan ja tuntuu toki hassulta et vuosi sitten sai syödä pehmeitä juustoja ja nyt ei, mutta uskon että niiden listalle lisäämiseen on ollut ihan hyvä syy. Ei se tarkoita et heti kun syöt vaikka fetaa, ni se listerioosi sieltä tulee, mutta siihen on kohonnut riski ja siksi se on tuonne lidyalle laitettu. Eikä nämä ole mitään absoluuttisia totuuksia, vaan jokainen saa saamansa tiedon perusteella itse päättää miten haluaa näitä suosituksia noudattaa :)
 
Inkivääri oli ainakin viime raskauden aikaan kielletty, koska sitä ei ole tutkittu tarpeeksi. Kaverille lääkäri Amerikassa suositteli inkivääriä pahoinvointiin, siellä sitä on kai tutkittu ja pienissä määrissä ihan ok.

Täällä on musta kielletty varmuuden vuoksi ihan kaikki vähänkään outo tai meille tuntemattomampi juttu.
 
Itse otan harkittuja riskejä näiden kanssa. Tulisin muuten hulluksi. Esimerkiksi ilmakuivattu kinkku on kielletty, mutta mun aamu-, päivä- ja iltapalat siivutan tästä:
ImageUploadedByVau Foorumi1490160546.102352.jpg

:D Söin samasta koivesta jo ennen plussaa, joten se arpa on jo heitetty.
 
Takaisin
Top