Ravinto ja ruoka

Eiköhän kaikki kuumennettu ole ihan fine. :) Älä huoli!
 
Niin kai, mutta kun se juustokakku oli kuitenkin tuossa pöydällä useemman tunnin ennen kuin aloin syömään sitä ja luoja tietää koska se on siellä Lidlissä oikeesti paistettu. :sad001 Huolestuttaa vaan. Mulla on onneksi ensi viikolla neuvola niin kysyn siellä.

Oikeesti kans ihan ihme ajatuslapsus! Jotenkin on tosi vaikee muistaa käytännössä että mitä kaikkee ei saa syödä. Huoh.

Niin ja kiitos lohdutuksesta. :)
 
Juustoissahan se listerian vaara on se vaara. Aika harvoin sitä saa mistään tollasista vatsatautia joten olisin aika huoletta :) Eri juttu on sitten jonkun itsetekemät kuumetamattomat esim juustokakut tai tuorejuustot, jotka on ensin olleen pöydällä ikuisuuden tai hygienialtaa epäilyttävät ruokapaikat ja kämäset pitseeriat. Aika hyvin luottaisin lidlin ja isojen ketjujen tuotteisiin. :) Super huono tuuri siinä olisi jos yhdestä ''lipsahduksesta'' iskisi vatsatauti (ja silloinkin se vaan saattaa olla vaaraksi).
 
Ja esim laivojen buffetit raakoineen kaloineen yms on oikeesti vaaran paikkoja. Seisovista pöydistä ei ole vaan kerran tai pari joku tuttu/läheinen saanut vatsatautia. :confused:
 
Pookkana, siitä listeriasta mä murehdinkin, mutta kuulin sitten että ei se mistään ilmasta iske toisin kun juuri sitten joku pilaantuminen joka tuo vatsataudin. :wideyed: Pientä turhanaikaista panikoimista ilmassa siis. :)

Jeps, tuo laivan buffet muakin mietityttää. Olemme menossa laivalle about kuukauden päästä, eikä auta kun olla tosi tarkkana. Ja jättää suosiolla kaikki kalat pois ainakin.
 
Juustoissa on kuumentamattomana listeria vaara koska kun ne liikkuu hihnastoilla ja vaikka kuinka pestään ja desinfioidaan niin jotain voi jäädä. Paistossa tämä mahdollinen bakteeri kuolee. Tuotteen pitäis seitä monta päivää/lojua pitkin lattiota jotta se saisi pakteerin itseensä uudelleen. suomessa on niin tarkat hygienia kriteerit että ei edes lidlin paistopisteessä pitäis tulla sutta ja sekundaa. Ne paistetaan päivittäin lidlissä joitain useammankin kerran päivässä. Joten ei ole kauaa seisseet joten rauhassa voi syödä. Noissa buffeteissa kaikki kuumat ruuat ainakin on turvallisia.

Muok.
 
Mä totesin että oon syöny jonkun 10 purkkia pashaa josta osa menny jo päiväysvanhaks ja sitten tajusin ettei tuoteselosteessa puhuta mitään pastöröinnista ja siihen tulee kananmunaaki, varmaan raakana. Yritin laittaa kyselyä Lieksalle mut niiden sivut oli alhaalla. :depressed:
 
Gadian, ainakin Googlen hakutuloksiin tuli yhteystiedot firmaan:

Lieksan Laatuherkut Oy
Sivusto
Ajo-ohjeet

Osoite: Rantalantie 2, 81720 Lieksa
Puh.: 010 5482200

Jos yrittäisit soittaa sinne huomenissa?

Pashaa valmistetaan sekä raakaversiona että kuumennettuna, joten voisi kuvitella että iso valmistaja ei ottaisi riskejä ja kuumentaa tuotteensa. Onko suomalaisessa kanamunassa listeriariski? Luulin että niissä mahdollinen ongelma on salmonellavaara?
 
Joo, pitääkö soittaa huomenna, kiitti! Mietin kans ite että salmonella taitaa olla kananmunissa se riski mut ei sekään varmaan tähän rakoon kovin kiva olis.
 
Hyvä kun tuli puheeksi, himoitsin nimittäin eilen pashaa prismassa. :eek: Varmaan oisin joku päivä ostanu, enkä ois älynny ollenkaan varoa.
 
Himoitsen aivan kamalasti kunnon pihviä joka medium-raw paistettu. Uskaltaisikohan semmoisen tehdä jos on suomalaisesta lihasta ja varmistaa että tuoretta?
 
Huutelen täältä ulkopuolisena, kun jouduin tuon pihviasian kanssa tekemisiin muutama kuukausi sitten. Raa'assa lihassa (myös suomalaisessa) on toksoplasmoosivaara. Toksoplasma kuolee pakastettaessa eli ainakaan tuoreesta lihasta ei kannata tehdä.
 
Kiitos tiedosta Gadian, mä meinaan söin n. viikko sitten tollasen pashan ja vasta jälkeenpäin mietin, olikohan kiellettyjen listalla....
 
Toksoplasmoosia on ihan yleisesti lihassa, mutta etenkin possussa, hirvessä ja lampaassa. Sitä kannattaa oikeasti varoa, se on raskausaikana iso riski sikiölle. Mulla se on todettu veressä sekundäärisenä jo edellisen raskauden aikana... En yllättynyt yhtään, mä syön ihan kaikkea eri puolilla - sen voi saada ihan vaikka huonosti pestystä salaatista!
 
Mä mokasin :-(
Hain himoissani mäkkäristä hampparin ja unohdin pyytää sen ilman juustoa... Sit kotona tajusin tän ennen ku aloin syömään, mut eihän sitä siitä pois saanut ku oli sulanut kiinni joka paikkaan. Nälkä oli kuitenkin niin kova ja en halunnu sitä poiskaan heittää et söis siitä sit puolet ja yritin unohtaa koko jutun... No mut enpä unohtanut :-(
 
Mä olen kyllä ihan onnessani vedellyt mäkin ja hesen hamppareita juuston kera. Ei oo tullut mieleenkään että olisi kiellettyä :eek:
 
Takaisin
Top