Ravinto ja ruoka

Mun oli pakko lopettaa raskausvitamiinien syönti kun ne veti mulla vatsan aivan sekaisin. Järkeilin että mielummin yritän syödä terveellisesti ja leikin päivät esikoisen kanssa kuin valvon yöt kivuliaiden ilmavaivojen kanssa ja päivät istun vessassa :DD

Täälläpäin maailmaa ei ainakaan viime raskaudessa annettu mulle mitään ohjeita syömistä koskien, seurasin sitten suomen ohjeita maalaisjärkeä soveltaen ja saman ajattelin tehdä nytkin.
 
Itse pidän kanssa noita ihan suosituksina, muuten aika hyvin seurailen listaa, mutta nuo listerian takia listalla olevat on kuitenkin enemmän tai vähemmän käytössä. Viime raskaudessa listeriaa sai Suomessa ihan tavallisesta maidosta kun tuotantolaitos oli saastunut. Eviran sivuilta löytyi: "Sama listeriakanta voi tehokkaasta pesusta huolimatta säilyä tuotantolaitoksessa monia vuosia saastuttaen aika ajoin tuotteita."

Ja kun noita tosiaan voi tulla vaikka valmiiksi revityistä salaateista, kinkkuviipaleista ja oikeastaan mistä tahansa jossain laitoksessa käsitellystä tai leikatusta. Suomessa vuodessa 20-45 tapausta listeriaa eli aivan järjettömän huono tuuri jos osuu omalle kohdalle. Varmaan boikotoin noi lafkat joilla on ollut listeriaa tuotteissaan lähivuosina jos jostain niitä nimiä löydän.
 
Kamomilla2017: mulle lääkäri uusi tänään tuon melatoniinireseptin. En nyt ole varma oliko tämän kohdalla juuri (muitakin reseptejä uusin ja vaihdoin) kun sanoi että on tullut nyt tuota tutkimusdataa et olis ihan kokonaan ok. Mutta jokatapauksessa uskaltaa ja saa syödä.
 
Mutsahei: kerro tännekin jos löydät listan :D

Neuvolan ohjeet voi tuntua läkähdyttäviltä, mutta niissä on se pointti, että jos koko väestön tasolla niitä noudatetaan, niin syntyy terveempiä lapsia. Yksittäisen lapsen kohdalla todennäköisyys millekään ikävälle on pieni, mutta väestötasolla syntyy vaikutuksia kun odottavia äitejä ohjeistetaan hyvin.
 
Buranakin on mielenkintoinen, nimittäin ystävä sai käyttää sitä migreeniin 27 raskausviikolle. Synnytti 15.2.17.
 
Terkkuja: siinä on varmaan punnittu haittoja ja hyötyjä. Omin päin en lähtis kokeileenn
 
Eikös juustoja saanut syödä niitä jotka on pastöroitu? Jostain muistan kuulleeni, että kaikki valion juustot olisi pastöroituja. Tämä ei faktaa, mutta näin joku joskus sanoi.

Muistakaahan myös että kahvin juontia kannattaa rajoittaa. Oliko se nyt pari kuppia päivässä maksimissaan.

Itsehän söin tänään vahingossa raakaa kalaa ja ehkä vähän mätiäkin. Olin duuniporukalla oikein 9 lajin maistelumenuuta maistelemassa, ja siellähän oli vaikka mitä tarjolla. Yritin kaapia kaiken kielletyn pois, mutta kaikesta en edes tiennyt mitä ne olivat kun oli niin fiiniä. Enpä viitsinyt siinä paukauttaa pomolle että eilen plussasin, olisi ehkä hieman liian aikaista sille informaatiolle :) vaikka kyllä ne varmaan jotain arvasi kun ilmoitin että en ota alkudrinkkiä enkä viinejä ruuan kanssa. Ei ole ihan mun tapaista kieltäytyä drinksuista :D

Oli se kyllä koomista kun googlettelin salaa pöydän alla kaikki kaviaarista simpukoihin, että saako syödä raskaana :D

EDIT: no niinhän se tuossa edellisen laittamassa linkissäkin näköjään lukee että kaikkia Valion juustoja voi syödä
 
Joo periaatteessa voi syödä tuon Valion mukaan, mut ne on nyt siihen perhanan viralliseen kiellettyjen listaan kyllä lisännyt myös pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot (kuumentamattoma)...
Se on vähän sellainen jota en itse oikein ymmärrä... :rolleyes:
 
Jonkun Valion tuotteissa riski on varmasti aika pieni vaikka virallisella listalla oliskin
 
Heh, just annoin ymmärtää että aika tarkkaan noudatan suosituksia, ja äsken sitten ajattelematta söin täytekakun palan, jossa oli varmaankin jotain tuorejuustoa. No, sinne meni jo ja hyvää oli :D Tosi pieni riski kuitenkin onneksi mitään saada. Neuvolassa mainitsivat tuosta Valion sivusta, että kannattaa käydä lukemassa.

PS. Täytekakku on minusta ihan paras raskauspahoinvoinnin karkoittaja :)
 
Twist, mä kans pyrin noudattamaan melko tarkasti, mut mulla kävi viikonloppuna sellainen aivopieru et ostettiin kotiin juustoja js tarkkana ole n et ei valkohomejuustoa jne. Olin ihan innoissani et ihanaa, saan syödä mun lempparijuustoa manchegoa kun on kovaa juustoa ja sit illalla tajusin alkaa miettiä et voi perkele, onkohan se pastöroitua :D
Äkkiä googlettamalla löysin tiedon että voi olla tai voi olla olematta, esim. Pirkan olis pastöroitua mut kun toi oli stokkan herkun juustotiskiltä ni siitä ei voi olla varma kun ei tullut kysytyksi... Noh, jossain sit luki et vaik ois pastöroimatonta, ni kun on pitkään kypsytettyä ni aika huoletta saa olla, mut silti ei nyt menny ihan suositusten mukaan :p
 
Onko Buranan käytön suositukset muuttuneet? Muistelen, että joskus suositus oli sellainen että Buranaa ei saanut käyttää viimeisen kolmanneksen aikana, mutta muuten se oli ok.

Jännä tuo monivitamiiniasia, kun aiemmin söin Minisunin Vahva-monivitamiinia, missä oli foolihappoa 500 mg ja nyt tässä uudessa Minisunin Mamassa on vaan 400 mg. Luulisi että nimenomaan raskaus- ja imetysajalle tarkoitetussa monivitamiinissa olisi foolihappoa enemmän kun tavallisessa. Samaten D-vitamiinia on vähemmän. Mikä se foolihapon nykysuositus onkaan odottavalle?
 
Neuvolasta ohjeistivat (ilman kysymistä), että tärkeimpänä tietona ennen ensikäyntiä on, ettei käytä Buranaa vaan parasetamolia ja sitten jättää pastöroimattomat tuotteet pois sekä tyhjiöpakatut kalatuotteet / raa'an lihan.

Ja nykysuositus on 400 tuota foolihappoa ja 10 D-vitamiinia, vaikka kumpaakin saa kyllä syödä enemmän. Itsellä ainakin D-vitamiinia menee reilusti enemmän.
 
Viime viikolla soitin terveysneuvontaan migreenin takia ja panadolia vaan saa syödä myös heidän mukaan.
 
Kiitos vastauksista Vaapukka ja Mimmus! Onneksi olen täällä surfaillut tänään ja löysin tämänkin tiedon. Täytyy muistaa aina tarkistaa kaikki suositukset ja varoitukset, eikä olettaa että muistaa.
 
@Kamomilla2017 Perusteliko ne siellä Teratologisesta Tietopalvelusta miten tuota kamomilla teen ja sinkkilisän kieltämistä?

@Meryem91 Onko sun käyttämässä raskausvitamiinivalmisteessa rautaa? Se saattaa pistää vatsan sekaisin.
 
Takaisin
Top