RaskausOireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
täällä oireita piisaa, mutta siltu mietin onko kaikki hyvin. Rinnat on nyt arat, välillä enemmän, välillä vähemmän. Huono olo 24/7, kyökkimistä, närästystä. Jos nousen nopeesti niin alavatsassa tuntuu kuin vetäis suonta tai vihlaisee. Sekä vatsa on löysällä..

Täällä ensioireet tuli rintojen turpoamisena ja samalla niistä tuli älyttömän arat! Aika voimakasta turvotusta tuli vatsaan, vaikutti kun olis ollu jo paljon pidemmällä! :D Tarkotuksena kuitenkin vielä salailla ainakin töissä mahdollisimman pitkälle eli olis hyvä jos lähtis laskemaan pikkuhiljaa. Välillä on vähän etova olo. :( Varsinkin jos ruokailuväli venähtää niin tulee heikko ja huono olo. Vettä juon normaalistikin aika paljon, mutta nyt tuntuu kokoajan olevan jano ja siinä samalla ravataan sit tietty vessassa :D
Hajuaisti on kans parempi. Jotkut hajut etoo ja miehelläkin oli eilen todella voimakasta hajuvettä, joka meni kyllä käyttökieltoon. :D

Sent from my iPad using Vau Foorumi

IVF-hoitojen takia piinailin lähes kaksi viikkoa ennen raskaustestin tekemistä.
Ensimmäiset oireet hukkuivat tietysti hormonihoitojen aiheuttamiin oireisiin, ja kun pari päivää ennen sovittua labratestiä ilmaantui kuukautisten alta tuttu armoton v*tutus, olin aivan varma, että mönkään meni. Olin jo marssimassa hakemaan punaviiniä lohdukkeeksi, mutta jostain syystä päätin testata ovulaatiotestillä mahdollista raskautta vielä illalla. Testiin pamahti alta aikayksikön kaksi paksua viivaa ja siitä se epäilys lähti ja ketutus unohtui. Seuraavana päivänä tein vielä kaksi positiivista raskaustestiä ja sitä seuraavana satavarma positiivinen tulos testattiin labrassa verikokeilla.

Sen jälkeen oireet ovatkin olleet selkeitä:
- kosketusarat rinnat
- menkkakivut ilman menkkoja plus kaikki muut ihme tuikkailut ja säryt alatorsossa
- terävöitynyt hajuaisti (erityisesti kaikki hajuvedet ja dödöt ja, heh, pyykinpesuaine ohikulkevien ihmisten vaatteista)
- liikuttuminen (istuin metrossa ja luin vedet silmissä ja nenä punaisena jotain ihan perusuutisia hesarista. Nolotti!)
- jär-kyt-tä-vä vatsan turvotus. Oikeesti, mitkään housut ei mahdu. Hameet mahtuu, mutta hameiden kanssa mulla ei ole oikein hyviä paitakombinaatioita, joten näytän tätä nykyä kassialmalta tai muuten vain eksyneeltä tai höyrähtäneeltä. Mutta umpionnelliselta sellaiselta! En todellakaan valita. Ounastelen, että joskus rv 30 tienoilla alan tätä menoa näyttää sotanorsulta. Umpionnelliselta sotanorsulta!
- Vessassa ravaaminen. Palaverin aikana täytyy poistua parikin kertaa vessaan. Anteeksi pyytelevästi hymyillen.
- Unet. Joka yö on uusi seikkailu!
- Väsymys. Nukkumaan täytyy painella jo... no, puoli tuntia sitten.
- Ehkä jotain kummia mielitekoja on jo ilmaantunut. Ainakin piti hakea ekokaupasta vegaanisia hamppunakkeja, vaikka oli ihan törkeä kiire. En ole vegaani tai edes kasvissyöjä. Kerran maistanut niitä aiemmin. Hyvää oli. Pitääpä hakea huomennakin.

Siinä varmaan tärkeimmät.

Täällä kanssa tulee nähtyä mitä hullunkurisempia unia nyt raskaaana ollessa!
Nyt näin päivällä unta että toinen kissoistani oli saanut pennun ja kanniskelin sitä kuin omaa vauvaa, pidin rinnalla (en sentäs imettänyt) jne :grin Mulla oli jopa kiperä ongelma, pohdiskelin että onko pennun isä mieheni vai joku toinen mies. Huh!

Täällä elellään pienessä paniikissa kun tuntuu, että kaikki vähäisetki oireet on lähteny!! :O Rinnat ei enää niin turvonneet ja kovat mitä olivat alkuun. Nyt on kuitenkin vasta rv6 :( Yritin netistä kattoo niin saattaa olla ihan normaalia, mutta silti vähän pelottaa :( Ja ultrakin vasta lokakuun puolella!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

jo ennen menkkojen pois jääntiä tiesin olevani raskaana väsymyskohtaksista vomistuneesta matkapahoinvoinnista (edelisissä sama ongelma) nii ja oli vaan semmonen olo. testin tekoon odotin kuitnkin menkkojen pois jääntiä ja tänään olis pitäny alkaa mutta kappas ei akanu vaan testiinn tuli 2viivaa :D

Täällä iskeny armoton räkä-tauti, liekkö liittyy tähän maha-asukkiin kun en tällaisesa flunssassa ole ollut ties milloin. Hirvee kurkkukipu ja lämpöä ja mikään ei menis alas, mutta pakko syödä ettei okseta. Juon mustaviinimarjamehua ja syön mehujäätä et jotain sais alas. Vaikka ei kyl tee mieli makeaa! Onko jollain jotain näppärää keinoa et sais nenän auki kun ei noita suihkeita voi ottaa?:anyone
Muista oireista niin huomasin kanssa, että taitaa meillä mennä saippuat vaihtoon, tykkään kaikesta kauniista ja tuoksuvasta tavalisesti, mutta nyt kyl tarvitsee hankkia hajustamatonta. Ja pissalla vois juosta 24 kertaa vuorokaudessa, puhhhh! Ja vatsaa turvottaa mutta paino tippunut kaksi kiloa kahdessa viikossa, taitaa mennä pahoinvoinnin piikkiin. :)

MrsH, raskauden aikana hyviä keinoja nenän avaamiseen:
- kortisoninenäsuihkeet (sallittuja, tiedän allergikkona )
- sarvikuono-nenäkannu
- höyryhengitys (mukaan voi laittaa eteerisiä öljyjä esim. piparminttua)
- sauna

Ja täälläkin on edelleen yksi flunssapotilas, tai tarkemmin mulla on kurkunpään tulehdus. Yskä ei lähde sitten millään...

Mulla alkoi flunssa ja kurkkukipu suurin piirtein hedelmöitymisestä, nyt on ollut 3 viikkoa enemmän ja vähemmän ja vähitellen vaikuttaisi onneksi olevan poistumaan päin.
Lisäksi nippailuja ja menkkamaisia kipuja mahassa, lievempiä ja lyhytkestoisia toki. Jonkin verran myös alaraajakipuja, mutta niitä en ollut noteerannut raskausoireiksi lainkaan.
Kädessä on atooppista ihottumaa normaalisti mutta olisiko nyt solujen uusiutuminen nopeampaa sillä ihottuma on ollut paremmassa kunnossa viime viikot.
Muutama finni naamassa.
Vähäistä väsymystä, ihana kun yöt saa nukuttua sikeästi.
Ja turvotusta mahassa.

Liikunnassa on ollut tauko tuon flunssa+kurkkukivun vuoksi, mutta nyt taas aloitellut ja toistaiseksi pystynyt aika hyvin tekemään kuten aiemminkin, muutamassa venyttävässä liikkuvuusliikeessä on nippaissut mahasta/munasarjojen tuntumassa.

Lisäys: Makeaa ei tee mieli (mikä on ihme kun aina vähintään jälkiruokien suhteen hyvin perso), mutta makuaisti on herkkä mm. suola ja pippuri maistuu korostuneesti, kun aiemmin esim pippuria on saanut laittaa ihan surutta eikä oikein tunnu missään. Hyvä puoli salaattien ja vihannesten suhteen sillä nyt myös tomaatit, kurkku jne maistuvat oikein tuoreille ja erityisen herkullisille!

Muokattu viimeksi:
Välillä meinaa epätoivo iskeä kun ei löydy miljoonaa oiretta! :) Ei tässä auta muu kuin odotella ja antaa ajan kulua... Eihän kaikilla edes ole hirveesti oireita. Oireettomuus tarkoittaa jotain, tai ei tarkoita mitään (koitan rauhoitella itseäni, ja muita). Liuskatestiin tuli kyllä vahvempi viiva kuin viime kerralla. "Menkkajomot" alkoivat jo ennen plussausta ja vieläkin jatkuu.

Kun tätä tarkemmin aloin lukemaan ja miettimään oireita niin täällä tuli ensimmäisenä ilmi rintojen arkuus. Suihkussakin vesi kun osu rintoihin, sekin sattui/aristi!

Sen jälkeen on tullut huonoa oloa, ei onneksi oo ollut ainakaan vielä oksentelua.
Menkkamaisia kipuja (joka vessareissulla tarvii tarkastaa ettei oo mitään vuotoa..)
Älytön väsymys, nukkuisin vaikka kellon ympäri!
Ja juon aivan älyttömiä määriä vettä! Päivällä sekä yöllä.. yöllä herään siihen että tekee vaan mieli vettä ja sen tuloksena onkin sitten jatkuva vessassa ravaaminen.

Tuolla aiemmin oli mainittu hiuksista, että tuntuu jatkuvasti likasilta.
Itse en osannut edes tätä raskauteen liittää, mutta mulla on sama ongelma!
Pesen hiukset usein, mutta ikinä ei oo ollut helposti rasvottuvat hiukset ja nyt tuntuu siltä koko ajan ja päänahka kutisee kamalasti.. Voiskos johtua sitten raskaudesta..?
Nyt rv 6+2, joten ihan alussa vielä.

Toivon että nää oireet ei ainakaan pahemmaks muuttuisi ! :D

Mulla kävi vähän oudosti kun koko viikon ollut etovaa oloa ja huonovointisuutta ja töissäkin välillä pitänyt käydä lepäilemässä kesken kaiken myös tänään ja heti aamusta asti. Sitten kun olin matkalla kotiin pikkuhiljaa se etova olo väistyi ja nyt sitä ei ole sitten ollut enää. Tosi väsynyt kyllä olen edelleen mutta alkoi pelottaa että voiko se olla normaalia että menee ohi tuo pahoinvointi noin vaan? Eihän sitä tosiaan toisille edes tule välttämättä mutta kun sitä kerran oli niin voiko se jo viikossa väistyä? Vähän hirvittää, nyt siis 5+4 vasta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään 4+6 eikä vieläkään mainittavia oireita.

Paitsi HCG:n ihan ok nousu! Viime perjantaina oli 58, tänään 1180.

En silti kyllä pahoinvointia tms. toivokaan, mutta voisi nyt jotain olla. Ainoastaan jumpatessa vähän mahanpohjalla juilii.

Kiitos vinkeistä! :Heartred
Kortisooninenäsuihke löytyykin kotoa, 'kiitos' allergian.. ja nenäkannukin!

Onko teillä vatsa kipeä? Mulla tänään alkoi kivistää alavatsaa. Pelottaa meneekö kesken. Viimeks oli ihan samanlaiset kivut( ihan siedettävät kuitenkin) ja sit keskeytyi viikon päästä.

Miimii87, mulla välillä alavatsaa vihloo ja välillä ei. Huomasin ettei alavatsa tykkää ainakaan liiallisesta lapioinnista. Toivotaan että on vaan normaaleja nipistelyitä sinulla!

Mulla oli melkeen koko viime raskauden ajan kaiken maailman jomotuksia ja kipuja, aika alusta asti, eikä ne sillon merkanneet huonoa. Nyt on taas jomotuksia, ei tosin hirveen kipeetä oo tehnyt. Huolettaa tietty, vaikka vatsakipu onkin ihan normaali raskausoire.

Takaisin