RaskausOireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitäis varmaan, oon aikasemminkin syöny kuurina Somacia ja Omeprazolia kun on ollu mahalaukun tulehdus ja muutenki tosi herkkä vatsa. En ees oo nyt Renniee tai mitään kokeillu, kärvistelly vaan. :D

Mulla loppu eilen mahatauti mutta yöllä heräsin ihan jäätävään närästykseen, piti ihan seisomaan nousta et vähän kipu hellitti. Join piimää ja maitoa, söin 5 rennietä ja soodavettä, lopulta uskaltauduin kokeilemaan miehen Gavisconia. Sitten vuorasin sänkyyn sellasen 45 asteen pyramidin ja lopulta nukuin loppuyön.. toivottavasti oli kertaluonteista, olipa kyllä aika kipu, tsemppiä kaikille joilla on närästystä!

Omeprazol on taivaallinen. Ei ole tarvinnut läträtä Gavisconin tmv. kanssa ollenkaan. Levottomiin jalkoihin syömäni magnesium auttaa myös kovaan vatsaan, joten toistaiseksi ei ongelmaa senkään kanssa. Mitään peräpukamia tässä ei enää kaipaa! Saa nähdä mihin kuntoon alakerta leviää kun vauvan pää vielä muutaman viikon painaa.

Olen saanut riemukseni muidenkin mainitsemat draamaitkut, jotka saattaa kestää puoli päivää ja syynä hyvinkin vähäpätöinen asia. Parhaiten siihen auttaa yksinolo ja hengittäminen :D , miehen lohduttava silitys saa mut ulvomaan entistä pahemmin.

Kun nyt vaan selviäisi tästä flunssasta. Pitkään teki tuloaan eikä nosta kuumetta, nenä taitaa tippua niistämisestä ja on ikävä Duactia. Nenäkannu on kasvanut sieraimiin kiinni!

Satuitteko muuten katsomaan vasta telkkarista Mitä odottaa kun odottaa -komedialeffan? Sellainen perusjenkkikomedia mutta ihan hauska. Nauratti ja itketti.

No olipa taas "ihana" yö.. Eilen kävin ihan normaalilla vajaan tunnin kävelylenkillä, illalla oli sitten häpyluu ja häntäluu taas niin kipeenä. Yöllä jossain vaiheessa kylkeä kääntäessä kuului häntäluusta POKS. Ei siinä sitten mitään, kävin jossain vaiheessa vessassa ja sen jälkeen tuli muutama kivuton harjoitussupistus, mutta myös kolme-neljä kivuliasta.. Eipä paljon nukuttanut sen jälkeen. Torstaina loppuisi sairasloma mutta empä tiedä uskaltaako sinne töihin enää mennä jos pelkästä kävelylenkistä koituu tollaset seuraukset. :o

Emppuliina no kyllä kannattaa hakea saikkua lisää jos ei ton vertaa pysty liikkumaan. Mitä teet työksesi et onko vielä semmonen työ et jaloilla paljon?

Itte kans miettiny tässä et pitäskö hakea loppu aika saikkua kun ei toi nukkuminen ainakaan vielä oo helpottanut yhtään. Mä jo luovutin ja vilkasen vaan kelloo aina kun herään yöllä, nyt pisin pätkä oli 2h, josta kyllä yhdessä välissä käänsin kylkeä et sekään ollut yhtenäinen unipätkä. Muuten 1-1,5h välein taas meni viime yö.

Olen opetellut tässä raskaudessa siihen, että en katso yöllä kelloa kun herään. Tiedän herääväni 1-2 kertaa yössä vessaan ja lisäksi siihen asennonvaihtelut, joihin melkeinpä väkisin herää mieskin. Moneltako ne tapahtuu on nykyään mulle evvk. Huomaa, että nukahdan uudestaan helpommin nykyään ilman tietoa kellonajasta.

Olen kärsinyt koko ikäni herkkään heräilystä ja imetysaikana kellon tuijottaminen yöllä vaan pahensi uupumusta ja vaikeutti nukahtamista kun tiesi jo odottaa seuraavaa syöttöä tai muuta tapahtuvaksi "ihan kohta". Toivottavasti pysyn tällä linjalla, mua se on auttanut huomattavasti.

Sairaslomista.....:
Omaa kroppaa ja jaksamista kuunnellen. Tiedätte kyllä mikä vointinne on, mätsääkö työnkuvaan. Raskaus ei ole juu sairaus mutta järki käteen. Kruunua on turha kiillotella sillä jaksamisen äärirajoille menemisellä. Vauvan terveys menee ihan kaiken muun edelle.

❤️

Oon vanhainkodilla töissä, ei siis pelkästään koko päivän jalkeilla oloa vaan nostelua, kyykkimistä, kääntelyä ja vääntelyä. :D Kaikki sitä mullekin toitottaa ettei siitä mitään mitalia saa jos menee itteensä kiduttaan sinne töihin, onhan se vauvan terveys (ja vähän omakin) todellakin tärkeämpää kuin työ.

En kyllä kans oo kattonu kelloa ollenkaan, kun jokaiseen kyljenkääntöön herää niin sitä kelloa sais olla kyttäämässä koko ajan. :D

Mä herään 1-2 kertaa yössä aina luonnollisen unisyklin välissä. Käyn vessassa ja saan lähes samantien uudestaan unta. Toivon, että tämä jatkuisi vielä pitkään :) Ei ole siis toistaiseksi ollut mitään muuta eroa normaaliöihin kuin se että muistaa heränneensä unisyklien (eikä edes kaikkien niistä) välissä.

Todellakin otan! Työkaverit onkin ollut ihanan ymmärtäväisiä, ainakin toiset. :) Ja myös hössöttäneet liikaa etten mitään sais tehdä ;D

Itteä taas jotenkin helpottaa kun tietää kauan on nukkunu, saan kuitenkin aina uudestaan unen niin ei oo vaikuttanu uudestaan nukahtamiseen. Mulla helpottaa noihin lonkkasärkyihin se et nousee hetkeksi jalottelemaan niin tassuttelen melkein joka kerta vessaan ja hörppäämään vettä kun herään. Helpommin saa taas unen kun vähän ees helpottaa toi lonkkasärky. Jos ei liiku yhtään ja pelkästään kääntää kylkeä niin seuraavan kerran kun herää on yleensä polvet kipeät sen lonkkakivun lisäksi.

Mulla ainakin on helpottanut unesta stressaamiseen se, kun on enemmän tutustunut unen fysiologiaan ja unisykleihin. Mulla oli siis joskus nuorena pidempiä (teinihormoonitoimintaan? liittyviä) unettomuusjaksoja, joiden aikana tuli unen ominaisuuksia selvitettyä. Erityisesti siis helpotti tiedostaa, että herääminen keskellä yötä on ihan ok ja normaalia, eikä haittaa ihmistä kunhan saa sitten taas uudelleen unta ja saa nukuttua riittävän pitkiä yhtäjaksoisia pätkiä.

Aikuisella täysi unisykli kestää noin 90-110 minuuttia. Yöuni koostuu peräkkäisistä unisykleistä. Käytännössä ihminen herää aina jokaisen unisyklin välissä, mutta jos ei ole mitään ihmeempää tarvetta (vessahätä, lonkkasärky tms.), seuraavaan sykliin nukahtaa niin helposti, ettei tuota heräämistä muista. Näin syntyy ns. harha katkottomasta 8 h unesta.

Kussakin unisyklissä on alkuun pinnallisen unen vaihe, keskellä syvän unen vaihe ja lopuksi REM-unen vaihe. Pinnalliseen uneen herää helposti ja pinnallinen osa kestää noin 30 minuuttia. Tästä syystä esim. nk. powernapit ei saisi kestää yli 30 min, koska sitten mennään jo syvän unen puolelle, josta taas on todella vaikeaa ja raskasta herätä. Syvä uni on palautumisen kannalta erittäin tärkeää, eli sitä pitää yöllä saada. REM-uni on se viimeinen vaihe ennen heräämistä ja siinä näkee mm. paljon unia, voi puhua unissaan, olla muuten aktiivinen (silmät liikkuvat luomien alla). REM-uni nykykäsityksen mukaan palauttaa aivoja ja jäsentää muistia yms.

Vauva-arjessa haastavaa on se, että jostain käsittämättömästä syystä vauvan unisykli on lyhyempi kuin aikuisen (noin 45 min). Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos vauva herää joka unisyklin välissä (esim. mahakipua), ei itse saa koskaan nukkua aikuisen täyttä sykliä, ja joka kerta herää syvän unen vaiheesta... Tätä ei ihminen pitkään jaksa. Huolehtikaa siis, että saatte joka yö edes yhden täyden 90-110 minuutin syklin. Ei tietysti ole helppoa, jos vauva valvoo ja ei ole toista aikuista perheessä...

Nyt tuli pitkä sepostus unesta, mutta pointtina siis, ettei kannata huolia liiaksi, jos heräilee unisyklien välissä. Se ei merkittävästi heikennä unen tehoa/laatua, jos vaan saa uudelleen unta sitten. Tosiaan pieni jumppa unisyklien välissä voi hyvin jeesata lonkkia. Ei tarvi väkisin maata, vaan ottaa sitten seuraavan syklin taas uusin jaloin vastaan :)

Kävin neuvolalääkärillä, kun tuli tosiaan sunnuntaina hitusen verta ja sen lisäksi alkoi tuleen tosi pitkiä harjoitussupistuksia, pisin oli jopa 30 min... kaikki oli kunnossa ja ei tuota vertakaan ole lisää tullut, kohdunkaula ei ollu lyhentyny ja muutakaan vikaa ei ollut, mutta kirjoitti nyt tän loppuajan saikkua mulle. Ihan mukava ettei tarvi jännittää ja olojansa töissä kokoajan kytätä! Vauvakin oli pää alaspäin, kun ultralla kurkkas, se oli kans hyvä uutinen :) Oli kiva päästä näkeen pikkunen, tai no, hänen päälakensa :p

Samaa mieltä siis olen, että kannattaa sitä sairaslomaa reilusta hakea, jos on vaivoja, ihan mitä vaan. Kyllä sitä ehtii töissä olla, mutta tämä raskaus on niin pieni hetki, että ei kannata tuhlata murehtimiseen tai mahdollisesti aiheuttaa tahtomattaan riskejä pikkuselle, kun ei "kehtaa" hakee saikkua, kun on "vaan" raskaana :p

Itse en ole suuremmista raskausvaivoista kärsinyt, ja ihan ihmettelen, kuinka hyvin olen töissä jaksanut olla. Toki työnkuvani on sopivasti istumista ja kevyttä liikkumista työhuoneessa, ettei tule liikaa kumpaakaan. Yöt menevät sikeästi nukkuen 1-2 väliherätyksellä, jolloin täytyy nousta vessaan. Ainoa hankalampi asia on se, etten pysty paljoa liikkumaan, nimittäin 30-50 min hitaasta kävelylenkistäkin tulee liitoskivut ja illalla onkin sitten tosi hankala olla ja vatsakin kipeytyy. Onneksi tämä on vaan väliaikaista ja raskauden jälkeen pääsee taas nauttimaan liikunnasta!

Tsemppiä kaikille, jotka kärsitte pahemmista raskausvaivoista. :Heartred Yrittäkää ottaa irti kaikki niistä muista, positiivisista asioista, jotka raskauteen liittyy!

Miten teillä oletteko sikiön kääntymistä tunteneet? Itse heräsin pari yötä sitten siihen, että tuntui kuin kaikki elimet vaihtaisi paikkaa, supisti, ja joku rymisti kauheesti mahassa. Ihme vääntämistä ja paineen tunnetta ympäri mahaa. Kaiken kaikkiaan kesti puolisen tuntia, eikä ollut kyllä mitenkään mukavaa ja sai ihan tosissaan puhallella välillä.. Tämän jälkeen maha heti sekaisin ja yö menikin sohvan ja vessan välillä. Sen jälkeen olin vahvasti sitä mieltä että liikkeet tuntuu ihan erilailla kuin aiemmin, että on varmaan käännytty nyt sitten pää alaspäin oikein rytinällä kun potkuja tuntuu lähinnä ylöspäin. Tänään neuvolantäti vahvistikin epäilykset kääntymisestä! Melko hurjaa että voi noinkin iso projekti olla toiselle tuo kääntyminen ja aiheuttaa mitä kummallisempia tuntemuksia. PUH!

Itsellä on vkoja 31+4 ja toukka kyll pyörii edelleenkin aikamoista karusellia ympäri mahaa.. välillä potkut tuntuu melkein rinnoissa asti ja välillä jommalla kummalla kyljellä. Tuo kääntyily ei kyll aina tunnu mitenkään mukavalta muljahtelulta, varsinkaan jos toukka ottaa vauhtia kyljistä, rakosta, palleasta tai jostain muualta.

Mulla on ollut vauva samoin päin jo ainakin kolme viikkoa. Ultrassa varmistui oma oletus, eli pää alhaalla (lääkärin mukaan oikeasti tosi alhaalla jo), naama mun vasenta kylkeä kohden (kädet hakkaa siis enimmäkseen vasempaan kylkeen alas) ja peppu navan oikealla puolella. Peppu on siis ollut jo muutaman viikon tossa samoilla huudeille: pystysuunnassa aikalailla navan ja alimpienkylkiluiden välissä ja sivusuunnassa tosiaan navasta kohti mun oikeaa kylkeä. Alkaa olla tuo osa mahasta tosi hellänä, kun se peppu punkee monta kertaa päivässä edestakaisin. Ja välillä ihan voimalla. Hirvittää jo kun tuo tuosta vielä kasvaa, että kuinka kipeäksi tuo oikea puoli ylävatsaa oikein tulee... Mutta pääasia tietty, että liikkuu päivittäin (ja paljon :)).

Minulla myös vauva ollut pää alaspäin jo jonkin aikaa, ihan samoin kuin enoughin vauva..! Joskus vaihtaa hetkeksi puolta oikealta vasemmalle, mutta ympäri ei taida enää pyöriskellä. Eilen oli aivan mahdoton melskauspäivä... ihan uuvutti, kun kaveri monotti lähes taukoamatta kaikin mahdollisin tavoin..! Tänään vähän rauhallisempi päivä. Vaikka näyttää tuo masu taas olevan välillä ihan vinossa :love2

Ihan tommosta kääntymisprojektia en ole kokenut, mutta hirmuisia mylläyspäiviä kyllä on ja selkeesti muuttaa asentoaan, vaikkei ihan ympäri keikautakaan... pää on alaspäin, kun neuvolalääkäri ultralla kurkkas! Ja taitaa nojailla tonne oikealle, koska tänään huomasin, että mun napa on ihan väärässä paikassa :woot: Ei oo keskellä vatsaa, vaan tossa enemmän oikealla. Hauskan näkönen :joyful:

Takaisin