Mulla ainakin on helpottanut unesta stressaamiseen se, kun on enemmän tutustunut unen fysiologiaan ja unisykleihin. Mulla oli siis joskus nuorena pidempiä (teinihormoonitoimintaan? liittyviä) unettomuusjaksoja, joiden aikana tuli unen ominaisuuksia selvitettyä. Erityisesti siis helpotti tiedostaa, että herääminen keskellä yötä on ihan ok ja normaalia, eikä haittaa ihmistä kunhan saa sitten taas uudelleen unta ja saa nukuttua riittävän pitkiä yhtäjaksoisia pätkiä.
Aikuisella täysi unisykli kestää noin 90-110 minuuttia. Yöuni koostuu peräkkäisistä unisykleistä. Käytännössä ihminen herää aina jokaisen unisyklin välissä, mutta jos ei ole mitään ihmeempää tarvetta (vessahätä, lonkkasärky tms.), seuraavaan sykliin nukahtaa niin helposti, ettei tuota heräämistä muista. Näin syntyy ns. harha katkottomasta 8 h unesta.
Kussakin unisyklissä on alkuun pinnallisen unen vaihe, keskellä syvän unen vaihe ja lopuksi REM-unen vaihe. Pinnalliseen uneen herää helposti ja pinnallinen osa kestää noin 30 minuuttia. Tästä syystä esim. nk. powernapit ei saisi kestää yli 30 min, koska sitten mennään jo syvän unen puolelle, josta taas on todella vaikeaa ja raskasta herätä. Syvä uni on palautumisen kannalta erittäin tärkeää, eli sitä pitää yöllä saada. REM-uni on se viimeinen vaihe ennen heräämistä ja siinä näkee mm. paljon unia, voi puhua unissaan, olla muuten aktiivinen (silmät liikkuvat luomien alla). REM-uni nykykäsityksen mukaan palauttaa aivoja ja jäsentää muistia yms.
Vauva-arjessa haastavaa on se, että jostain käsittämättömästä syystä vauvan unisykli on lyhyempi kuin aikuisen (noin 45 min). Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos vauva herää joka unisyklin välissä (esim. mahakipua), ei itse saa koskaan nukkua aikuisen täyttä sykliä, ja joka kerta herää syvän unen vaiheesta... Tätä ei ihminen pitkään jaksa. Huolehtikaa siis, että saatte joka yö edes yhden täyden 90-110 minuutin syklin. Ei tietysti ole helppoa, jos vauva valvoo ja ei ole toista aikuista perheessä...
Nyt tuli pitkä sepostus unesta, mutta pointtina siis, ettei kannata huolia liiaksi, jos heräilee unisyklien välissä. Se ei merkittävästi heikennä unen tehoa/laatua, jos vaan saa uudelleen unta sitten. Tosiaan pieni jumppa unisyklien välissä voi hyvin jeesata lonkkia. Ei tarvi väkisin maata, vaan ottaa sitten seuraavan syklin taas uusin jaloin vastaan :)