Kaikenlaista ainakin itselle yllättävää oiretta on raskaus tuonut tullessaan. Tässäpä pieni lista tämän hetkisistä erikoisuuksista, jotka tällä hetkellä eniten häiritsevät:
-Rytmihäiriöt. Ilmestyvät yleensä levossa selällään maaten mutta nykyisin myös kylkiasennossa (sydän käy siis hakkaamaan todella lujaa ja kivuliaasti yhtäkkiä)
-Todella pahat kylki/selkä-kipukohtaukset. Munuaisaltaat täyttyvät nesteellä, koska elimet painavat ja tukkivat virtausta. Ilmenevät satunnaisesti, yleensä aina seisoessa/kävellessä. Helpottuvat istumalla/kiroilemalla/puhaltelemalla. Tältä se synnytys varmaan tuntuu.
-Liitoskivut ja lantion löystyminen. 15 minuuttia juoksumatolla kävelyä on maksimi mitä pystyy ilman itkua tekemään, siihen asti hampaita kiristellen. Tuntuu mahakipuna munasarjojen kohdalla/koko mahan/kylkiluiden kipuna. Niin ja ne liitoskivut..häpyluusta säteilee vasempaan reiteen. Niitä on aina kun nostaa vasenta jalkaa (saapikkaiden pukeminen on aina yhtä miellyttävä operaatio)
-Paikkojen pehmeneminen. Oikeasti, nytkö se alkoi jo? Ulkosynnyttimet muuttuneet ihmeen joustaviksi/turpeiksi. Olo on kaiken aikaa kuin olisi edellisena iltana harrastettu villiä seksiä tuntitolkulla.
Tämmöisten juttujen kanssa joutuu vaan elämään. Minua aina huvittaa kun kysytään että miten voit ja onko kaikki mennyt hyvin. Aina on tullut vastattua että oikein mukavasti voin, ei mitään kummempia, paitsi (e.m).... Mutta jos niitä ei oteta lukuun niin oikein kivasti.
Tuli vain ensikertalaiselle todella puskista, että tällaista se raskaana olo sitten on. Kolottaa, särkee ja satunnaisesti harmittaa. Kuitenkin koitan tsempata aina itseäni sillä, ettei enää ole pitkä aika ja palkinto on odottamassa toukokuussa. Etuna minulla on vielä opiskelijastatus, joten olen päivät kotona ja teen gradua/luen tenttiin. Todella kovat tsempit teille työssäkäyville, jotka samojen oireiden kanssa kärsitte. Olen ihan varma, että itseltä ei näillä oloilla työssäkäynti onnistuisi lainkaan ja olisin varmasti ollut saikulla jo rv20 saakka.
Näillä nyt kuitenkin mennään. Ps. olen varma että synnytys sattuu enemmän (so there is that). Liitoskipuisille vinkiksi, että kuntosalilla reisien lähentäjä-laite auttaa oikeasti samantien ja vaikutus pysyy ainakin tunnin. Enää pari kuukautta! Hyvä myö! Raskaus on ihanaa.