RaskausOireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
leijonatar jos lääkäri löysi sykkeen niin älä vielä luovu ajatuksesta että kaikki ois hyvin! Tsemppiä odotukseen!

leijonatar jos lääkäri löysi sykkeen niin älä vielä luovu ajatuksesta että kaikki ois hyvin! Tsemppiä odotukseen!

Se lääkäri sanoi jotenkin: "Kyllä minä luulisin, että näin sykkeen". Tosi ammattimaista :/ En tykkää siitä lääkäristä muutenkaan. Onneks se ei ole neuvolalääkäri! Täytyy nyt katsoa miten tämä tästä etenee. Pääasia on, ettei ollut ulkopuolella. Jos se on keskeytynyt, niin sille ei voi mitään ja näin alussa siihen on joku syy mihin ei ole voinut itse vaikuttaa. Aika näyttää. :)

Onko kenelläkään liittynyt raskauteen pyörtymistä?
En oo koskaan sitä harrastanu,mutta tänään maailma pimeni kaupassa ja pökräsin lattialle.

Ajan pyörällä töihin, ja viimeisen viikon ajan se on ollut yhtä tuskaa... Ennen helppo ylämäki on muuttunut tuskaseks polkee, hengästyttää ja jalat menee patukoiks. Luulis että tupakoinnin lopettaneella menis toisin päin! Mä nukun kyllä ihan älyttömän huonosti, heräilen ihan jatkuvasti (ilman syytä) ja aamulla n.klo5 jälkeen en yleensä saa unta enää ollenkaan. Luulin, että yön heräilyt liittyy enemmän loppuraskauteen? Esikoista odottaessa nukuin kyllä kuin tukki koko raskausajan!

Onko kenelläkään liittynyt raskauteen pyörtymistä?
En oo koskaan sitä harrastanu,mutta tänään maailma pimeni kaupassa ja pökräsin lattialle.

Mää pyörryin ekassa raskaudessa kerran. Viikkoja oli jo kyllä reilusti enemmän, lähemmäs kolmisenkymmentä. Olin yksin kotona, ja suihkuun pyörryin. Sain lämpöpatterista haavan selkääni ja mulla ei tänä päivänäkään ole hajua siitä, kauanko olen suihkun lattialla maannut. Veikkaan kuitenkin, että tuossa mun tapauksessa kyse oli hapettomasta suihkun ilmasta ja siitä, että vauva painoi jo isoja suonia. Ootko mittaillut verenpaineitasi?

Tänään säikähdettiin kovasti kun ilmestyi ruskeaa tuhruvuotoa pyyhittäessä. Viikkoa 7+2. No kauhealla hädällä sitten ultraan (oltiin menossa muutenkin ensi viikolla). Sykkeet näkyi ja lääkäri vakuutteli että jos näin pitkälle on päässyt niin todennäköisyydet keskenmenoon ovat jo niin pienet ettei kannata huolehtia. Ajattelin että tämä tieto saattaisi tuoda jollekin muulle myös lohtua :) Kuitenkin antoi viikon kuurin lugesteronia tukemaan raskautta, mikäli istukka siellä vuotelee, sekä kohdun kasvusta johtuneisiin vuotoihin muutenkin. Sain myös määräyksen välttää fyysistä rasitusta ensimmäisen kolmanneksen loppuun ja seksikin siinä samalla meni pannaan. Täällä nyt sitten jalat ristissä maataan varovaisen onnellisena. Tällaista tänne.

Heippa! Ite en oo pystyny osallistumaan keskusteluun pariin viikkoon, kun on ollu niin tajuttoman huono olo. Syvät pahoittelut kaikille aiemmille äideille, en IKINÄ uskonu, että tää vois olla tällasta. Kerran vaan oon oksentanu (itseasiassa just tänään), mut oikeestaan kokoajan voimakkaasti etova olo, alko viime viikon maanantaina. Nyt rv 7+6. Tänään sain kaverilta aku-rannekkeet ja ainakin lumevaikutus tuli, eli helpotti sen verran, et pystyy olemaan. Välillä tuntuu, et helpottaa, jos syö, välillä ulkoilu, välillä ei sitten mikään. Aika pitkälle menny aika vaan peittojen välissä piilossa. Toivois, et vois vaan nukkua seuraavat viikot ja herätä ihanaan tokaan kolmannekseen :D Luojan kiitos, etten oo enää töissä, pääsin just yliopistoon ja oon täyspäivänen opiskelija. Tosin nyt oon kyllä ollu pari viikkoa käytännössä kokonaan pois. Oon vähän sressiin taipuvainen ja haluisin pärjätä koulussa, niin eka otti vähän luonnolle, mut sit onneks tajusin, et kokeet ehtii uusia ja koulujutut saa aina sumplittua, mut tää raskaus on ainutlaatunen. Nyt oon sit melko hyvällä omallatunolla jättäny koulun suorastaan hunningolle.

Sama juttu muuten ruokavalion suhteen. Joku aiemmin kyseliki, onko rajoitteisia. Itellä ei oo mitään terveydellisiä rajotteita, mut kasvissyöjä oon ollu jo pitkään. Kesän alussa aloin siirtyä vegaaniin ruokavalioon. Mut nyt otin suosiolla maidon ja kanamunan takasin, kun tuntu, et elimistö suorastaan huusi niitä, vaikka proteiineista yms. oonkin huolehtinut. Että näin... On tää jännää. Oon ihan kade, kun "kaikki" on jo ehtiny ultraan tms. itellä eka neuvola ens viikolla. Toisaalta sen verran rajut oireet, että uskaltaisin toivoa, että asiat on ok. :D

Mulla tuntuu olevan pahoinvointi kytköksissä väsymykseen. Yleensä joskus alkuillasta tulee huono olo jos on koko päivän heilunu liikkeessä eikä oo torkkunu sohvalla. Sit jos syö illalla niin alkaa mahassa vääntää ja kääntää, sellanen olo et pitäs mennä vessaan mut mitään ei tuu...paitsi sit aamulla tuleekin vähän "luistavammin" :grin Mulla ei kyllä tissit oo missään vaiheessa ollu _kipeät_ :confused: jotain pientä arkuutta ja niinku mainitsinkin jossain vaiheessa et treeneissä kun piti hyppiä niin ei tuntunu kovin kivalle...rintsikatkin sopii vielä, voi kyllä olla et mulla on osa rintsikoista jääny vähän isoks kun on painoa tippunu vuodessa n.17kg.Näillä mennään, edelleenkin sormet ristissä parasta toivoen. Tänään 9+0 :rolleyes: (mihin tää aika meni, vastahan se oli plussa viikolla 5...)

Herranjestas näitä aaltoilevia ällötyksiä. :confused: Välillä olo on ihan jees ja sit yhtäkkiä taas puskee jostakin kauhee öllötys ja kuvotus. Ihan ihme asiat (ruoat) aiheuttaa ällötystä: aiemmin oon syönyt melkein aina lounaaksi salaattia (mm. avokadolla johon oon viime aikoina ihan hullaantunut), mut nyt ei pysty kuvitteleenkaan vetävänsä salaatteja. Ja se avokado, hyi olkoon, ajatuskin puistattaa... brrrr.

Ja leipä, se jostakin syystä ällöttää myös, vaikka aiemmin leipää on pystynyt vetään ihan missä tilanteessa vaan.
Ainoat ruoat, jotka ei aiheuta minkäänlaista etomista, on hedelmät ja marjat, voisin elää pelkillä mandariineilla ja melonilla. :p Huhhuh, ja hirvee olo iskee jos ei syö tunnin/kahen välein jotakin. Nälkä iskee ihan hirmuisena jos sokerit vähänkin laskee.

Tää hajuyliherkkyys on myös "mukavaa". Jääkaapilla käydessä pitää pidättää hengitystä, ettei ala etoa. :sick009 Vielä ei onneksi ole tarvinnut oksentaa, sen verran hyvin pystyy itseensä psyykkaan ja pitään oloja ruodussa säännöllisellä syömisellä.

Joku kyseli ruokarajoitteisista: mulla on paha vilja-allergia (vehnä, ohra, ruis) ja laktoosi-intoleranssi. Muutaman vuoden olen siis ollut täysin gluteenittomalla ja viimeisen vuoden aika lailla vältellyt myös maitotuotteita, kun ei tunnu sopivan kovin hyvin vatsalle (edes laktoosittomat). Kauheesti en ole gluteenitonta leipää/pastaa käyttänyt, kun nekin aiheuttaa vatsaoireita, mutta nyt olen yrittänyt lisätä vilja- ja maitotuotteita ruokavalioon, kun kuulin olevani raskaana...

Mää olen ollut nyt vuorokauden oksentamatta! Tänä aamuna piti vaan vähän yökkiä, oksennusta ei oo tullu. Toivottavasti ei enää tulekaan, on se sen verran karseeta puuhaa se oksentaminen.. Löysin ne Krisprollsin täysviljakorput, niitä pari kappaletta aina kun heikottaa, voilla ja juustonsiivulla niin pystyy taas hetken jatkaa eteenpäin.

Mua hermostuttaa kuitenkin tää töihinpaluu-asia. Ens keskiviikkona pitäis mennä aamuvuoroon siis osastolle, missä tosiaan kaikkien ihmiseritteiden = hajujen kanssa joutuu olla tekemisissä tai vaihtoehtoisesti lääkkeiden jakoa, lääkärinkiertoa yms. missä pitäis sitten taas tosi skarppina pysyä. Vähintään kun sen parin tunnin välein on pakko syödä jotain, koko ajan on pahoinvointia vaikken oksentaisikaan, ja osastolla välillä tilanne on tosi hektinen ja syömään pääsee sitten kun pääsee. Neuvolaan kun soitin, niin tuttu terkkari sieltä sano, että jos vointi jatkuu huonona, niin sairaslomaa lisättäisi. Olenko mä aivan käsittämättömän avuton ja nössö ja arka jos en edes yrittäisi töihinpaluuta? Nyt kun on tää ensimmäinen vuorokausi ollut vailla oksennuksia, niin joo, olo on ehkä aavistuksen parempi, mutten kyllä osaa ajatellakaan sitä, mitä se on jos syömään ei ehdi ja ympärillä vellovat kaikki hirveät hajut...

janezki kyllä mä ainakin ottasin varman päälle ja hakisin saikkua, kyllä sä sinne töihin vielä kerkeet :)

Täällä on porukka puhunut paljo siitä että tullu flunssa raskaus aikana ja nyt se on täällä :( nielu niin kipee ettei pysty kunnolla nielemään.. :(

Hmph. Mitä mieltä olette,olisiko haamu vai plussan paikka mikä näkyy haaleasti? Itselläni ei kyseisellä testillä EHKÄ ole aiemmin näkynyt tuota plussan paikkaa.. testi siis pregnant check mitä ihan kaupasta saa. :)

Liitteet

• 1413021331850.jpg
    1413021331850.jpg
    19.9 KB · Katsottu: 47
  • 1413021331850.jpg
    1413021331850.jpg
    19.9 KB · Katsottu: 45
Hups! Sama kuva näköjään tuli kaksi kertaa,eipähä jää epäselväks! :D onnea kaikille plussanneille ja tsempppiä odotukseen! :)

tuutikki90, mun mielestä haalea plussa :) Tekisin muutaman päivän päästä uuden testin. Arviolta palkonko viikkoja testin tekohetkellä? Toivottavasti vahvistuu!

Ugh. Neljättä päivää peräkkäin päänsärkyä :( Ei pysty muuta kuin puolitehoilla toimimaan. Kenelläkään muulla samaa pulmaa? Panadol auttaa vähän mutta jyske on kuitenkin läsnä kokoajan.

Nebula,kp 25/28. Että lievästi sanottuna aikaisin testasin,en vaan saanut näppejäni irti testistä kun kaapissa sattui olemaan :grin Kaveri kävi tulosta kanssa ihmettelemässä ja kokeili itse yhden testin kun tiesi että nega tulee,niin kyseistä haamua ei näkynyt. :) Elikkäs tässä ihan rauhallisesti saa viikon vielä oleilla ja jos ei punaisen lipun päiviä näy nii testaillaa uudestaan. :) Rosmariini_ ,itselläni ykköstä odottaessa järjetön pääkipu jatkui rv24 ja tiedän tunteen,todella ikävää! Itselläni helpotti kun heti herättyään aamulla oli sängyn vieressä mandariini tms minkä söi makuullaan ja tasaisin väliajoin jotain pientä purtavaa! Jospa helpottaisi! :)

tuutikki90, mun ensimmäistä roskishaamuani ei saanut edes kuvaan tallennettua ja plussa se oli silti, hyvältä näyttää siis! Onnea!

Janezki,tääkin kerran kävi jo roskiksessa kun ei 2min sisään näkynyt mitään.. noin toisen 2min jälkeen alkoi kalvaa mieltä jostain kumman syystä ja eiku roskis dyykkaamaan :D jospa siellä nyt matkustaja olisi. :)

Olenko mä aivan käsittämättömän avuton ja nössö ja arka jos en edes yrittäisi töihinpaluuta?

Et TODELLAKAAN! Hoitsu ilmeisesti, kun työnkuva kuulostaa niin tutulta. Täällä toinen, tosin nyt luojan kiitos opiskeluelämässä taas vaihteeks. Itse en ois voinu olla kahtena viime viikkona MITENKÄÄN töissä, kun en oo aina luennoillekaan päässy. Me ollaan hoivattu toisia tarpeeks. Tää on nyt omassa elämässä tärkeetä ja ainutlaatuista aikaa ja sille pitää antaa arvonsa ja aikansa. Sitäpaitsi, töihon jos menee huonokuntosena, aiheuttaa pahimmillaan vaan vaaraa asiakkaille ja lisätyötä työkavereille. Nimim. burnoutin kokenut "sisar hento valkoinen"

Takaisin