RaskausOireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kans vatsa tosi ongelmallinen! Muutenkin vahvat oireet (pahoinvointi ja naurettava väsymys ja nuutuneisuus), mutta tuo vatsa on ehkä raivostuttavin. Mulla on aina herkkä vatsa, jota ei normaalisti ainakaan ummetus vaivaa, mutta nyt on vähän sen suuntaista. Tämä voi johtua siitäkin etten pääse liikkumaan, edes juuri kävelemään. Mutta sitten kun vihdoin pääsee, niin ei tiedäkään ollenkaan mitä vasta tekee! Aivan yhtäkkiä voi alkaa hirmuiset kivut ja on pakko päästä heti vessaan.. Eilen kävelyllä miehen piti juosta kotiin hakemaan auto, kun en yksinkertaisesti pystynyt kävelemään viimeistä 700m kotiin! Ei paljon rohkaise lähtemään liikkeelle..

Luin jostain et vatsaongelmat johtuu osittain siitä, että suoliston ja kohdun lihakset on samanlaisia, ja hormonit pistää ne rentoutuun, jotta kohtu pääsee kasvamaan. Raskaus on kyllä jo tässä alkuvaiheessa naurettavan kokonaisvaltainen juttu!

Ainiin, tänään ja eilen oon huomannu pientä huippausta..lähinnä jos nousee nopeesti ylös vaikka sohvalta niin heittää hetken nupissa. Äsken olin reilun tunnin koiran kanssa lenkillä, sisälle kun tultiin olin kyykyssä eteisen lattialla kun kuivasin koiran tassuja, siitä kun ponkasin ylös niin pienen hetken taas heitti päässä.

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=266 täällä on tiivistetysti juttua ummetuksesta ja sen ehkäsystä. Sitä en sit tiiä mistä taas johtuu se vastakkainen vatsaoire...ite oon kyllä aika herkkävatsanen joten ei nyt toisaalta yllätä et tässäkin tilanteessa mun maha reagoi. Sitä päivää ootellessa jos pitää alkaa rautaa syömään, mun maha ei oikein tykkää siitä...

Tällä viikolla yhtenä aamuna mittasin verenpaineet töissä kun tuntu jotenkin huonolta ja päätä jomotti aina ylös noustessa. 98/57 mmHg. Matalat, etten sanoisi! Normaalisti mulla on 120/60 -luokkaa. Noh, eipähän ole heti vaaraa liian korkeista paineista... :rolleyes:

Samoin täällä. Rinnat ei enää niin arat, viikoilla 5-6 oli tosi arat, mutta nyt vähemmän kokoa on kyllä tullut lisää. Tästä mieskin huomautti

Mulla taas rinnat kipeytyivät esikoiselta koko ajan enemmän, ja melko aikaisin jouduin alkamaan nukkuakin urkkaliivit päällä. Sama taas, rinnat on aivan jäätävän kipeät. Ihan kuin olis rintatulehdus. Au.

Mulla on lähinnä ollut läsnä toi puskista iskevä huono olo, johon ei auta syöminen, syömättä oleminen eikä mikään. Yökkäysreaktiota tulee milloin mistäkin (kahvi, suklaa, kaikki rasvaset ruuat, kissanruoka...) mutta oksentanut en oo viel kertaakaan, onneksi. Se on ehkä inhottavimpia asioita mitä tiedän. Tissien kipeys on hellittänyt tässä viimeisen viikon aikana, kyllä ne edelleen herkät on, mutta ei samallalailla kipeet kuin aikasemmin viikoilla. Illalla oon valmis nukkumaan 21.30 ihan viimeistään ja sir herään joskus aamuyöllä kukkumaan, tää on todella turhauttavaa! Esikoista odottaessa oli kanssa toi iltaväsymys ja aamuyön kukkuminen, silloin se ei haitannut kun olin työttömänä, mutta nyt toi aamuyökukkuminen häiritsee kyllä koulunkäyntiä aika huolella. Esikoisen odotuksesta on sen verran aikaa, että en edes muista millaista alkuraskaus oli silloin.

Täälläkin on tissien kipeys helpottanut. Siis on ne edelleen silleen arat, että jos käännyn yöllä mahalleen nukkumaan, niin herään ja vaihdan asentoa. Eilen ja tänään on onneksi ollut vähän helpompaa ruokailujen suhteen. Mulla oli ensin 6-8 viikot niin, että jos en syönyt tyyliin puolen tunnin välein jotain, niin heti tuli jäätävän huono olo. Ja se jotain ei tosiaankaan ollut esim tomaatti tai muuta kevyttä, vaan oli pakko saada jotain kunnolla täyttävää. Noilla viikoilla sitten nappasin heti +2kg. Sitten meni pari kolme päivää niin, että en tahtonut saada alas mitään muuta kun maissilastuja tai grahamsämpylää, jopa vesi maistui kuvottavalle. Onneksi eilen oli jo vähän helpompaa ja tänäänkin vaikuttaa ihan kohtalaiselta. Edelleen mahassa kiertää koko ajan, mutta ei oo enää ihan semmonen krapula päällä, kun tähän asti. Tänään siis rv 8+6.

Ja tosiaan, toissa illalla alkoi kurkku tuntumaan karhealta ja eilen sitten hirveä flunssa päällänsä, joka tietenkin tänään edelleen ihan voimissaan. Yksi ystäväni sanoi joutuneensa alkuraskauden aikana syömään kaksi antibioottikuuria korvatulehdukseen, vaikka ei moisesta ole aikuisiällä koskaan kärsinyt. Lääkäri oli sanonut, että alkuraskaudessa vastustuskyky laskee, ettei elimistö ala hylkiä alkiota, joten ilmeisesti flunssa tässä vaiheessa ihan kohtuu normaalia ja tavallaan raskausoire tämänkin? Kyllä silti oon vähän paniikissa, että kuinka tää masussa olevaan vauvanalkuun vaikuttaa :confused: Enpähän ole koskaan aiemmin flunssassa näin tunnollisesti pysynyt vaakatasossa ja ilman mitään huonoja omiatuntoja olen töistä poissa, vaikka normaalisti mietin aina, että oonkohan nyt oikeesti riittävän kipee oleen saikulla.

Mä en usko että normaali flunssa vaikuttaa masuasukkiin mitenkään. Toki kannattaa levätä mahdollisimman paljon. Itse sairastin edellisen raskauden loppuvaiheilla influenssan ja silloin lääkäri sanoi, että jos ei jälkitauteja tule niin sikiö on turvassa. Silloin mulla oli 40 asteen kuume, kauhea yskä ja olo sen mukainen. Influenssassa on vaan käsittääkseni suurempi riski saada jälkitautina esim.keuhkokuume, joka sitten saattaisi olla sikiölle vaarallinen.

Mää olin edellisen raskauden aikana paljon just tommosissa lastentaudeissa kun olin päiväkodissa töissä. Infektioita ja vatsatauteja. Rankin oli ehdottomasti noro-virus, jonka seurauksena vietinkin pari yötä tipan jatkeena...

Nyt tuntuu, että tuo pahoinvointi alkaa väsyttää tosissaan. Mielummin olisin sen tipan jatkeena jälleen, jos vain ei tarvitsis koko ajan keksiä jotain syötävää. Mitään ei tee mieli, jos syö, niin oksettaa, jos ei syö, niin oksettaa. Viime yönä taas tarvitsi herätä puoliunesta oksentamaan. Tämä alkaa vaan nyt kohta kuukauden päivät kestäneenä viedä mielenterveydenkin. Ja tää voi kestää vielä vaikka kuinka kauan, huoh...

Minulla on jännä olo aamuisin. Aivan kuin jännitäisi jotain nii sellanen tunne. Mikään ei oikein maistu ja on toosi kamala olo. Tissit tosiaan mullaki vähän laskenut se "kipu" mikä niissä aijemmin oli, toki turpeat. Lihapiirakka on aivan nou nou. Ällöttää ku ees näkee jääkaapissa lihispussin :D meninkin ostamaan omalle rakkaalle niitä ku se niistää tykkää hirveesti.

Täällä taas! :) Katsotaan tärppääkö,oviksesta ei kyllä mitään tietoa..mutta ahkerasti se peitto heilui viimeiset pari viikkoa. :grin Nyt sitten on ollut olo mitä oudoin,jatkuva pääkipu,ja nippailut oikealla puolen alavatsassa.. ja tsiisus vkl aikana aivan armottomat pari repäisykipua yrittäessä istuma asennosta seisomaan! Tätä repäisykipua oli myös ykköstä odottaessa jo todella alkuraskaudesta.. ehkäpä salamatkustaja kyseessä :p Kuukautiset nyt siis ensi viikon ke pitäisi alkaa sen pidemmän kierron mukaan,itselläni ollut kyllä säännöllisesti 28kp,mutta viime kuussa se olikin sit jostain syystä 30. että odotellaan sinne ensi viikkoon ja toivotaan parasta! :wink ensi kuussa ottaa avuksi sitten ovistestin kerta tässä vauvaa vähän molemmat perheestä salaa toivoo :grin

Niin ja vessassa saa ravata 1-2h välein.. viime yönä ei ollut kaukana että pissit ois ollut housussa!! Aivan kamalaa! :grin Miehen tökin edestä hirmuisella kiireellä ja minä yritän jalat ristissä kävellä vessaan,ilman että lorahtaisi housuun.. itse en ikinä heräää öisin vessaan mutta nyt oli sellainen paine alavatsassa että oksat pois! :grin

Viikkoja 9+6 ja oireet alkaa vähentyä, väsymys hieman hellittäny ja rinnat ei niin arat. Eiks hcg ollut huipussaan 9 viikolla? Huomenna neuvola ja todella toivon et kaikki masus hyvin ja saatais sydän äänet kuuluviin.

Täällä aiemmin (vai oliko jossain muualla?) joku puhui raskausvitamiinien aiheuttavan huonoa oloa. Päätin siis minäkin kokeilla ja korvasin ne pelkällä foolihapolla ja d-vitamiinilla. Ja ero on kuin yö ja päivä! Ja vaihtui niin saman tien, etten edes pelkää kovin paljon pahoinvoinnin hellittämisen johtuvan keskenmenosta, vaan uskon syyn todella olevan noissa vitamiineissa.. Pientä öklötystä edelleen jäljellä, mutta aivan eri olo kuin vielä maanantaina! Silloin itse asiassa tätä aloin epäilemään, kun aamu oli hyvinvoiva, ja kahden maissa vasta muistin, et vitamiinit oli ottamatta. Tunnin päästä oksensin! Voi kun tämä hyvä olo (ja raskaus) nyt jatkuisi!

Itse jätin ne vitamiinit pois. Neuvolan tätikin sanoi, että ne lisää herkästi huonoa oloa. En jäänyt yhtään kaipaamaan sitä fiilistä! Nyt on ollut PALJON parempi vointi, ruokakin maistuu. Välillä tulee etomista, mutta on pientä edelliseen verrattuna!

Saas nähä millon pitää lähtä ostamaan uusia rintsikoita ku tuntuu että rinnat jo vähä kasvanu, vähä pelottaa että kuin isot melonit sitä tulee ku ei noi pienet oo nytkään..

Lopuksi tähän perään että voihan ummetus.......

Minulla vaan jatkuu tämä väsymys ja muu. Kohta jo itkettää. Mahassa on paineen tunnetta ja alamahaan koskee. Vessaan pitää nousta vähintään kahdesti yössä. Hyvää asentoa ei maatessa löydy. Paineen tunne on kova. Sokeri on ok, samoin kilppari- ja virtsa-arvot. Maanantaina alkio oli siellä missä pitääkin, tosin lääkäri sanoi sen olevan vain n. 12 mm. Sykkeestäkin sanoi, että luulisi nähneensä. :/ Todennäköisesti olen oikeasti viikolla 8 + jotain, mutta pitäisi sen silti olla isompi. Nyt tässä olenkin miettinyt, että johtuuko oireet keskenmenosta. Vuotoa ei kuitenkaan ole ollut. Liekö keskeytynyt keskenmeno? :/

Takaisin