Raskausoireita.

Meilläkin mies on levoton nukkuja niin se saa sängyn tuntumaan entistäkin kapeemmalta. Mä oon kans saanu kyynärpäästä nenään niin oon oppinu nukkumaan selkä mieheen päin. Mutta siis just tästä syystä en uskalla ajatellakaan ottavani vauvaa viereen nukkumaan :/ Ehkä mäkin sit joskus jos ollaan yötä ihan kaksin vauvan kanssa.

Tänään just taisin marista, kun ei pääse haravoimaan. Hyvä kun jaksan olkkarista keittiöön kävellä. Sattuu ihan *erkeleesti häpyluihin ja johonkin takapuoliluuhun. Kävely on ennen ollut haastavaa, mut nyt se on kyl jo lähes mahdotonta. On sattunut ennenkin, muttei todellakaan näin paljoa ja koko päivää. Tuli yks alaselkää "kutittava" supistuskin. Otin panadolin, varmaan auttaa tosi hyvin... Nukuin 10 h yöunet ja taas väsyttää. Onneks pullataikinaa pitäs työstää pulliksi, ni on jotain pakollista puuhaa hereillä...

Miulle perhepeti on ehdoton ei. Eiköhän se siinä "vahingossa" voi puoli yötä nukkua, mutta miehellä on tosiaan uniapnea ja nukkuu levottomasti. Ja kun vaikka ostaisi viis metriä leveän sängyn niin meidän nukkumisasettelu on aina niin et mie meinaan tippua sängystä ja miehen puolella on metri tyhjää. No miehen viereen en uskalla vauvaa laittaa ja kun ei miun puolella lopulta oo tilaa ni en halua pientä sänkyyn.

Enkä haluis muutenkaan. Jos näyttää et lapsi nukkuu paremmin sit miun vieressä eikä omassa sängyssä oo rauhallinen ni laitan vaikka patjan lattialle meille ja nukun siinä. Mut kyl miulla tavoite olis että päikkäreitä voi vaikka ottaakin vierekkäin ja päivällä saa paljon läheisyyttä mut yöllä ois toiveena pitää omassa sängyssään ja jakaa sänky jatkossakin vain miehen kanssa. Kaikesta muusta hippeilystä ja kiintymysvanhemmuudesta huolimatta :)

Meillä vauva laitetaan saman tien omaan sänkyyn omaan huoneeseen nukkumaan. Mies ei halua vauvaa sänkyyn juurikin siitä syystä, että se pelkää litistävänsä vauvan alleen yöllä. Meillä myös koirat saattaa tulla sänkyyn yöllä, molemmat painaa sen n. 25 kiloa. Mies olisi halunnut, että vauva voisi nukkua meidän huoneessa mutta minä en.

Mä taas palelen täällä ihan hurjasti! Aina on vilitsit jalassa ja sohvalla viltin alla. Nukun tosin ilman rihmoja mutta untuvatäkin alla visusti. Hihi, jännä. Mut ehkä mieluummin täällä näin päin, lisää kerrosta kuin jatkuva helmeily ohimoilla. Onpa outoa tämä kehojen eri kieli!

Noista unihommista ajattelin, et me masukin kanssa kahdestaan mennään oikein kivasti tuossa 160:ssä sängyssä. On mulle varmasti helpompi näin. Pinnikseen sitten, kun ei enää huku sinne.

Meillä pinnasänky on samassa huoneessa. Alakerrassa on vaan yks makkari ja yläkertaan on tulossa vähän pintaremppaa, ni ei olla sinne "muuttamassa". Ois kurja laittaa vauveli toiseen kerrokseen yksin nukkumaan...

Meillä on myös samassa huoneessa. Sivuvaunuksi sängyn viereen olisin voinut harkita jos ois osunut sellainen pinnis, mutta tuossa ei ole poistettavaa tai laskettavaa reunaa niin se siitä sitten. Alunperin ajattelin myös eri huonetta, mutta surkuhan siinä tulisi. Plus nyt kun tuo vauvan sänky on siinä metrin päässä niin ehkä on mahdollisuus herätä jo niihin pieniin ininöihin eikä vasta täyteen huutoon jonkun itkuhälyttimen kautta, surku se tulis siitäkin. Alustavana toiveena ois siirtää vauva omaan huoneeseen sitten n. vuoden ikäisenä mutta sen näkee sitten meneekö pidempään. Meillä myös on asuinkerroksessa tasan tuo yksi makuuhuone ja jos vauva nukkuu ja itse ollaan hereillä niin on mukavampi että olohuone ja keittiö on meillä mellastaa vauvan häiriintymättä :)

oon meillä molempien poikien kohdalla laittanut ne illalla yöunille omaan sänkyyn. sitten parin tunnin päästä kun on herätty syömään, niin olen vain nostanut vauvan petille viereeni ja imettänyt siinä. ja olen puolittain/kokonaan ollut unessa imetysajan (oon tosi herkkäuninen), siihen vauvakin on saattanut nukahtaa. sitten olen herännyt kunnolla taas, kun vauvakin on herännyt uudestaan syömään, niin ollaan käännytty vain toiselle kyljelle. ja jatkettu unia. :) ja taas sitten seuraavalle puolelle...

ei puhettakaan, että olisin pysynyt hereillä, jos olisin imettänyt öisin istuallaan tai pullolla olisi pitänyt antaa ruokaa. :grinmun mielestä oli vain helpompi nostaa vauva samalle sängylle ja vaihtaa aina puolta. tottakai sitten kun ei herätty öisin enää syömään, niin sitten vauva sai nukkua koko yön omassa sängyssä.

tosin meillä kyllä on tuo 160cm sänky ja se on nurkassa, mies on tällännyt tyynynsä ihan seinän viereen, niin siinä on ollut "helppo" imettää vauvaa öisin.

Meillä mentiin aika samanlaisella systeemillä kuin ninetsu noiden yösyöttöjen ajan. Alussa vauva kyllä nukkui vähän missä milloinkin, yöunetkin meni välillä vaunuissa, kun oli helppo heijata niissä uneen. Sit oli käytössä pinnis, äitiyspakkauksen laatikko ja vanha iso rottinkikori jossa miehen isäkin+mies vauvana on aikoinaan nukkunut. Patja ja reunasuojus oli tietysti siinä. Päikkärit vaunuissa parvekkeella/kävelyllä tai pinniksessä. Omaan huoneeseen siirrettiin n. 8kk ikäisenä. Nyt tulee olemaan käytössä vain tuo laatikko ja pinnis ja parvekevaunuina yhdistelmät. Sit ihan uloslähdettäessä tuplat niin saa molemmat muksut kyytiin :)

Meillä ei tulis kuuloonkaan et vois ottaa vauvan sänkyyn viereen. Laitetaan vauva kehtoon sängyn viereen, ja pinnikseen sitten kun pikkasen kasvaa. Mies nukkuu niin levottomasti, ja voi yöllä monta kertaa huitasta mua nyrkillä tai kyynärpäällä, ja vähintään kerran yössä saan työntää sen pois mun päältä. Raskausaikanakin oon nukkunu selkä siihen päin, ettei maha sais iskuja. Ite kans normaalisti oon tosi levoton nukkuja. Nyt sattuneesta syystä oon pysyny paikallani ku liikuakaan ei juur pysty :) Yöllä herään usein lonkkakipuun, mut ei voi vaihtaa kylkeäkään kun kääntyminen yleensä sattuu mahaan tosi pahasti, tai sitte kääntymisen seurauksena alkaa närästää. Mulla on jalkojen välissä peitto ja pari tyynyä, tai sitte ne yöt kun nukun yksin niin oon puoliks selälläni, kolme peittoa kasana jalkojen alla ja välissä ja kasa tyynyjä tukemassa selkää etten oo ihan kokonaan selälläni. :)

Hyvä että mä en oo sit ainoo äiti jonka vauva ei tuu saamaan 24/7 läheisyyttä vaan joutuu nukkuun omassa sängyssä alusta asti. Me ollaan kyllä onneks hankittu vauvalle hyvä peti heti alkuun ja pinnis myös, mutta tuntuu silti kurjalta laittaa pikkunen yksin nukkumaan. Ehkä se on kuitenkin tulevaisuuden kannalta parempi näin. Sängyt on kuitenkin vierekkäin niin läheisyyttäkin saa tarvittaessa :)

Joo mie herään kans välillä monta kertaa yössä siihen et saan kyynärpäästä nenään. Siis kun nukutaan vierekkäin ja mies tykkää nukkua sit kädet niskan takana jos ei ne oo miun ympärillä ni ei oo yks eikä kymmenen kertaa ku oon saanu kyynärpäästä täysiä miehen kääntyessä selälleen siitä lusikasta. Tai niin et oon ite ollu kainalopaikalla ja mies onki vaihtanu käden asentoa (nukun usein kasvot miehen käsivartta vasten ja oma käsi miehen rinnan päällä kun mies on selällään).

Miul o yks kaveri joka on tosi vahvasti perhepetien puolestapuhuja ja on yrittäny ylipuhua minua miljoonaan kertaan. Siis ymmärrän kyllä et vauvalle se on rauhoittavaa mut ite en varmaan pystyis nukkumaan enää ollenkaan kun olis huoli sen vauvan voinnista jos se ois samassa sängyssä. Kyllähän sitä nukkuis sit varmaan kevyemmin, niin nukuin aiemmin pikkukoirankin kanssa, mutta tuo mies vielä tekee oman osansa yhtälöön. Tuntuu ylipäänsä inhottavalta et tuntuu et joutuu "puolustelemaan" valintaansa yhtään kenellekään, vaikka hyvää sillä tarkoitetaan. Lisäksi kun oon kantoliinoista, sormiruokailusta ja kestovaipoista puhunu ni jotenkin suurin osa automaattisesti odottaa, että se perhepeti kuuluu kuvaan.

Sori vaan, miulle se sänky on aviovuode eikä perhepeti. Läheinen voi lapsensa kanssa olla mut mie en halua olla ihan niin läheinen, jotenkin varaan sen sängyn parisuhteelle ja haluan myös pitää siitä kiinni parhaani mukaan. Lapsen kanssa voi olla läheinen ja antaa hellyyttä ja turvaa sitten muulla tavoin.

Eiköhän se ole kaikkien oma asia miten ja missä nukutaan, tekee niinkuin itse parhaiten kokee :) Oltiin aluksi miehen kans et missään nimessä meidän sänkyyn nöy nöy et mehän rutistetaan se kuoliaaksi. Mut sit tosiaan ku imetti sängyssä niin sitäpä tuli aina nukahettua vauvan kans yhessä. Kyllä se hengissä selvis vaikka oli välillä meidän välissä:grin Mut se oma uni oli sit vähän heikompaa, kun oli koko ajan tietoinen vauvasta vieressä.

Hu huh, mitkä kivut vieläkin. Oon parasetamolia vetänyt nyt 1500mg, eli saman verran sais viel ottaa. Mut kivut ei oo yhtään hellittänyt. Jos nousen sohvalta, ni kipu kyl vetäsee kaksin kerroin...Ihanasti tuntuu aivan alavatsassa jatkuva "puukon isku". Välil aina vihloo alaselkääkin. Siis voiko tää olla joku "vauva painuu lantioon"-kipu? (Luin jo, et supistuskivutkin voi olla kaikilla erilaisia) Ja jos on, ni jatkuuko tätä nyt sitten synnytykseen asti eli hyvässä lykyssä 4 viikkoa...voi moro!

Mulla on ollu oireiden puolesta ihan ihmeellinen päivä tänään. Aamulla supisti kerran kun nousin sängystä mutta sen jälkeen ei oo supistanu yhtään! Sen sijaan kun vaihdoin lakanat ja jouduin siinä hetken kumartelemaan niin selkä on ollu ihan rikki koko päivän sen jälkeen! Ei auta mullakaan särkylääke eikä lämpö. Tuntuu niinkun jotain ois pois paikoiltaan tuolla vasemman pakaran sisällä!

Mullakin oli sillon joku hetki "pakaran sisällä luussa" kipua. En oikein osannut sitä paikallistaa. Katotaan, lähteekö levolla pois...hiton panadol, siitä ei taida olla kyl kellekään mitään hyötyä.

No ei se kyllä auta mulla ainakaan mihinkään muuhun kun kuumeeseen ja sillonkin vaan jos ottaa sen 3g/vrk. Ihan turha lääke koko panadol!

Mä turpoon sormista. Ne näyttää nakeilta. :) Vaiks jois vettä 2 litraa eikä söis mitään rasvasta ni ne näyttää aina samalta. Ehk oon vaan tuomittu nakkisormeks raskauden loppuajaks. :wink

Joo sormet on tuplat entiseen ja niiiiin kipeät aina aamusin ettei meinaa edes juuston höylääminen onnistua :(

Mul on nyt kolmatta päivää tuskasia vatsakipuja, ihan ku ois kovat ilmavaivat tai ripuli, mut ei oo kuitenkaan. Ja tätä ennen tuntu ku olis hirvee ummetus, vaikkei ollu sitäkään. Makuuasennossa helpottaa ku rentoutuu, mut heti kun on pystyssä ni taas alkaa mahaa kivistää. Taitaa olla suolisto aika solmussa tuolla jossain keskivartalon uumenissa...

Takaisin