Raskausoireita.

Kertokaapas joku miltä ne peräpukamat tuntuu? On ollu nyt pari päivää ihan jäätävää aaltoilevaa kipua jossain tuolla suoliston ja peräaukon välimaastossa, mut en oikeen usko et niitä pukamiakaan olis. Tuntuu yleensä pahiten sillon kun vauva liikkuu. Siis tuolla jossain häntäluun tienoilla, mut tuntuu enemmänki suolistokivulta ku miltään muulta. Ihan ku ois joku tukos siellä, mut ei kuitenkaan mitään ummetustakaan oo. Jos tuntuis jossain muualla ku peräsuolessa ni voisin veikata et olis supistus, mut tuskin siellä nyt supistelee sentään o_O

No mulla ne ei sillee tunnu ikävästi, mut näkyy, on pullahtanut esiin. Ne vissiin on yleensä oireettomia, ellei sit jotenki ärry pyyhkiessä, joskus tulee paperiin vähä verta.

Sama täällä. Näkyy pukamat molemmin puolin ja välillä ne kutisee (rasva auttaa). Mut ei vissiin oo liian isoja kun ei hankaa eikä oo tiellä, eikä tulehtuneita kun ei oo kipeitä, eikä oo ees hiertyny auki kertaakaan. Silloin kun ne oli vielä sisäpuolella vain ja oli alkuraskaudesta vatsa kovana tuli välillä vähän verta.

Muoks: Miulla on ollu noita jäätäviä kipuja ihan alkuraskaudesta asti. Kohtu ja nyttemmin vauva painaa. Plus että miulla myös supistukset tuntuu sillä samalla alueella usein koska suoliston lihakset on saman tyyppisiä kuin kohdun ja nekin reagoi...

Joo tuskimpa nää noita pukamia kyllä on. Ekan kerran ku tämmönen kipu tuntu ni aattelin kans että onko supistus, mutta kun kestävät hädin tuskin pari sekuntia kerrallaan, ni en tie. Paha kun ei oo koskaan ennen ollu raskaana, ni kaikki tuntemukset on uusia! Tosin nytki tuli yks mikä tuntu myös kohdun puolella, et ehkä ne voi jotain supisteluun liittyvä olla sitte... Ja varsinki kun alkoivat synnytystapa-arvion jälkeen, missä lääkäri rönkki kohdunsuuta aika kunnolla, vertakin tuli pari päivää sen jälkeen. Tosiaan kun vauva liikahtaa kovin niin sattuu kyllä aivan sikana välillä tonne suolistoon. Pitääpä kysyä ens viikolla neuvolasta.

Yöt alkaa olla ihan yhtä tuskaa. Kaikkien kipujen lisäksi hikoilen aivan hirveästi! Yöllä heräsin vessaan ja mulla oli rinnalla useampi hikipisara ja hiukset aivan kuin suihkunmärät! Minkähänlaista elämä on sitten, kun saa tän vauvan ulos eikä oo enää mitään kipuja ja muita oireita?!

Mä kans hikoilen itteni ihan läpimäräks öisin. Ennen nukuin aina collarit ja huppari päällä, villasukat jalassa ja kunnon paksun täkin alla koska palelin yöt, mutta nykyään ollaan kyllä menty ihan toiseen äärilaitaan. Mitä vähemmän vaatetta on päällä niin sen parempi ja silti on kuuma! Varsinkin tissit hikoilee järjettömän paljon.

Tisseistä tulikin mieleen, että eilen huomasin nännipihassa vasemmassa tississä pieniä "finnejä" ja niistähän tuli sellasta valkosta talia kun niitä puristi! Puristeluiden jälkeen sitten tuli nännistäkin vähän taas nestettä, ilmeisesti ärsytin tarpeeksi näpräämiselläni.

Toi hikoilu kuulemma vaan pahenee kun alkaa imettää :grin Ja niitä nännipihan näppyjä ei sais puristella, voi tulehtua. Se tali auttaa vauvaa löytämään nännin.

Mä kans hikoilen yöllä. Kylkiasennossa päälleikkäin olevien jalkojen väli on ihan märkä, et luulin yks yö, et nyt valuu sitä lapsivettä ihan...

Meillä on oikeesti kotona ollu kylmä nyt ku o pakkaset tullu. Ni mie nukun vaan peitto reisien välissä imemässä hikeä ja vaikka iho on sit jääkylmä ni ei palele...

Musta yöt on ton hikoilun lisäks muutenkin tosi tuskasia. Vauva ei viihdy hetkeäkään paikoillaan jos makaan oikeella kyljellä tai selällään. Mulla on siis tasan yks asento jossa voin nukkua ja musta tuntuu että vasen lonkka on koko ajan vaan kipeempi kun makaan jatkuvasti kaikki paino sen päällä. Kaikkein inhottavinta on se että päivisinkin on helpointa olla makuullaan kun muuten kipeytyy selkä ja sen takia lonkkaa särkee valmiiks jo nukkumaanmennessä. Päivisin onneks kestän vähän paremmin sitä mylläystä mahassa mitä muut asennot aiheuttaa niin pystyn välillä lepuuttaan tota toista lonkkaa.

Mulla kipeä lonkka vaihtelee, mut jotenkin koko nukkuminen on niin haastavaa nykyään. Ennen nukahin, kuhan vaan laitoin pään tyynyyn ja nyt sit pyörittelee kaikkea päässään ja herää pieniinkin rasahduksiin. Vauva velloo eestaas, sit onkin yhtäkkiä joku kammo närästys ja oksettaa. Vaihat asentoa ja huomaat, et on kova pissahätä...Yöt ei oo sellasia levollisia. Siks oonkin itelleni sallinut tunnin päiväunet...tai kahen...

Mie mahun tän pienen mahani kanssa edelleen niin nätisti puolimahalleen et siinä on kaikkein mukavinta ilman mitään kikkailuja. Ei tuu kaikki paino lonkan päälle, patja tukee mahaa kivasti ja auki oleva jalkakin saa levätä eikä edes käsi jää kehon alle tai hankalasti. :p Ainoo mihin herään on käsien tikkuilu. Ja nyt on alkanu pohkeet taas tuntua siltä välillä öisin et vois jatkaa sen lisämagnesiumin syömistä.

Meillä on niin kapee sänky etten mahdu puolimahallaan nukkumaan jos mies on vieressä. Meillä on niin pitkät raajat kummallakin että muutenkin aina potkitaan toisiamme. Joskus vielä hankin meille oikein kunnon 180 senttisen kingsize parisängyn, mutta se on sit joskus...

140 levee sänky meilläkin mut nukutaan kylki kyljessä tai läjässä. Siinä yks syy miks en kestä pitää peittoa yhtää ku o lämpöpatteri vieressä. Se leveämpi sänky ei juuri mitään muuttais, miehen puolella vaan ois vielä enemmän tyhjää tilaa kuin nyt :) Välillä joutuu kyl tönimään sitä kauemmaks ihan just siks ettei mahdu edes kääntämään kylkeä. Muutaman kerran oon meinannu tippua sängystä ku ei ollukaan toisella puolella yhtään tilaa.

Meinaatko elmiina nukuttaa vauvaa perhepedissä vaikka on kapee sänky? Mä oon ajatellu että en uskalla ottaa vauvaa meidän sänkyyn ollenkaan kun 140cm kolmelle on ihan liian vähän. Jotenkin vaan tuntuu kurjalta että se pieni joutuu nukkumaan heti yksin omassa sängyssä ilman mitään muuta vaihtoehtoa edes.

Mä ajattelin kokeilla perhepetiä vaikka on vaan 140 levee sänky. Mies on nii hoikka ettei se paljoa tilaa vie kun malttaa pysyä omassa reunassaan :) Pinnasänky on mun puolella sängyssä kiinni toimittamassa laidan tehtävää ja sinnehän vauva on helppo nostaa jos ei onnistu. Toisaalta ystäväpiirissä parikin tuoretta isää muuttanut suosiolla sohvalle öiksi ettei kitisevä vauva haittaa unia. Sitten se oma tapa löytyy -ihan kohta jo! :)

Mies ei meillä halua vauvaa samaan sänkyyn, koska pelkää sen litistämistä niin paljon ja mies nukkuu tosi levottomasti ja on kerran kääntyessään "lyönyt mua pataan", siis vahingossa tietty. Sit jos/kun joudun viikot olemaan yksin kotona, niin voi olla, että otan vauvan viekkuun tuhisemaan, luulis et tohon 160-leveeseen mahuttaisi. Meillä on ollut vasta pari viikkoa toi 160-sänky, sitä ennen oli 140 ja nyt huomaa, kuinka yllättävän paljon tilaa tuo +20cm on.

Takaisin