Raskausoireita.

Mulla on alusta asti ollut hyvin lieviä kaikki oireet, kun verrataan niihin joilla on infernaalinen väsymys vuorokauden ympäri ja oksettaa monta viikkoa putkeen. Rintojen aristus oli alussa voimakasta ja aaltoilevaa, nyt se on muuttunut jatkuvaksi pieneksi aristukseksi joka ei oikeastaan haittaa olemista mitenkään. Ällötystä oli suuremmassa määrin jokusen viikon joskus tuossa noin rv 9-12, nyt se on muisto vain. Alun suunnaton vastenmielisyys kaikkea makeaa kohtaan on myös hiipunut, mutta mitään varsinaista makeanhimoa ei onneksi ole tullut kuitenkaan tilalle. Saan juhlissa täytekakkupalan alas ilman ongelmia ja muutama pala suklaata per ilta menee helposti, mutta sitten kroppa sanoo että "kiitos, riittää." Ekan kolmanneksen mua vaivasi huimaus ja hengästyminen pienessäkin rasituksessa, nyt sekin on helpottanut ja pystyy taas lenkkeilemään ja tekemään salitreeniä. Finnejä ei pukkaa enää niinkuin alkuun.
Tilalle on tullut reistaava vatsa ja siitä johtuen tukala ja turvonnut olo. Liikunta tuntuu auttavan siihen aika hyvin. Töissä on tuskallista istua koko päivä, työmatkoilla istun bussissa puolisentoista tuntia päivässä siihen päälle, ja nyt on vielä tenttisuma tulossa tuolla avoimen yliopiston hommissa joten lukea pitäisi kaikki illat... oon istunut ihan liikaa, ja sen tuntee sitten nahoissaan. Pakko vaan ottaa jostain se aika että pääsee päivittäin tekemään edes muutaman kilometrin lenkin.
Myös kohdun kasvuun liittyvät kivut ja tuntemukset on piinanneet melko kokoaikaisesti pari viime viikkoa. Sen oon jo näköinenkin... :laughing002

Ja yks jännä juttu on se, miten mun yleinen mieliala on muuttunut. Normaalisti oon jokseenkin temperamenttinen ja otan helposti ns. kierroksia pikkuasioista - vaan en enää. Oon lauhkea kui lammas ja tyyni kuin viilipytty. Missä ne mielialan ailahtelut luuraa? Tää seestyminen tuli heti alussa eikä osoita mitään poistumisen merkkejä. Luulenpa että tätä muutosta ei kovin moni lähipiirissä ainakaan pahakseen pistä...

elmiina ihan riittää että nousen istumasta seisomaan niin alkaa huimata.toki entistä enempi sit jos makuulta nousee ylös. Toivottavasti hemoglobiinit on kohillaan,tiistaina selviää.

Pahoinvointia oli viimeksi viikolla 14 ja jatkuvat päänsärytkin ovat alkaneet helpottaa pikkuhiljaa. Saatan selvitä yön yli pissalla käymättä, mutta aamulla onkin sitten rakko ihan räjähtämäisillään. Jatkuva nälkä on edelleen, tuntuu et sais koko ajan jotakin olla syömässä. Naama on alkanu kukkimaan taas niinku edellisellä kerralla, on kyllä niin hehkee olo siltä osin :grin Väsymys vaivaa sillon tällön, mut on jo huomattavasti helpottanut alkuraskauden vetämättömyydestä. Niin ja itkuherkkyyttä esiintyy kyllä:rolleyes: Mies kun sanoo jotain vähän väärällä äänensävyllä tai telkkarissa syntyy vauva niin johan on kyynelkanavat auki. Mukava kuitenki kun suurin osa vähemmän ihanista oireista on helpottanut ja on alkanut tuntemaan liikkeitä selkeämmin ja tiheämmin niin alkaa tosissaan nauttia raskaanaolemisesta :)

Minä olen selvinnyt myös vähillä oireilla. Nälkä on useammin ja vessassa täytyy käydä useammin, mutta siinä se. Jännä muuten, että vaikka toisinaan tuntuu että olisi ihan hirveän kova pissahätä, niin sitten pönttöön tulee ihan pienen pieni liru. Liekkö sitten kohtu jotenkin liiskaa rakkoa. Toisinaan yöllä herään pissahätään mutta sitkeenä vain ajattelen, että pikku liru sieltä kuitenkin vaan tulisi enkä jaksa vaivautua vessaan ja sitten aamuun asti olen selvinnyt huvillä unilla.
Mutta niitä hormonien aiheuttamia herkistymisiä olen pohtinut, että kas kun ei ole mitään sellaisiakaan ollut. No, eilen sitten aloin tihrustella haravoidessani pihaa, siis ihan ilman mitään syytä. Ja tänään sitten ihan vaan nettiä lukiessa aloin kyynelehtiä. Että kyllä ne hormonitkin sitten näemmä päätään nostaa.

Niin joo, naaman kukkimisesta tuli mieleen, että tekeehän sitä minullakin naama. Tosin ei nyt kauhean paljon enempää kuin aiemminkaan. Mutta yläselkä ja dekoltee on aivan kamalan näköisiä. Onneksi ei ole rantakausi :biggrin

Mä oon tunnetasolla ollu aika tyyni (ootin että oisin räjähdysherkkä), tosin nyt on alkanu kans tota selittämätöntä itkua tulemaan. Äsken kattelin netistä ruokapöytiä --> itkuntyrähdys. Ja aamulla ku katoin luonto-ohjelmaa, missä karhu löysi pusikoissa piileskelleen peuranvasan :sad010:laughing002

Hohhoi. Uutena oireena nyt ilmeisesti se, että allergisoidun yhtäkkiä kissoille. Koska miksipä ei... Vanhin täyttää keväällä 5. Pentukarvan kanssa olen ollut aiemmin vähän tukkoinen muttei muuta. Viikonloppuna huomasin hengitysteiden kutisevan ja polttelevan ja nokka vuotaa. Ehkäpä nämä koko kroppaan ilmaantuneet näppylätkin johtuu sitten siitä. Toivottavasti ei pahene, kissat lähtee täältä vasta kun tarvii intuboida :(

Amie voi ei :( Tuttava teki niin että kissa lähti äidille hoitoon raskausajaksi ja tuli sitten takaisin hyvän aikaa synnytyksen jälkeen. Mutta eihän sitä lemmikkiään haluaisi muualle lähettää mistään hinnasta.

Omaa napaa eli miulla tissit ei oo juuri arat ollu kuin tosi minimaalisesti alkuraskaudesta mut nyt on pari päivää puukotellut nännejä aika huolella, rv 17 lähti just käyntiin (nyt 16+1). Eilen tirskahti taas esimaitoa muutama tippa, tällä kertaa jo valuen, tosin edelleen vain toinen rinta vuotaa näkyvästi. Toisesta en oo tihkumista huomannut.

Nännikoru näyttää ärtyneeltä kun kai se maito hautoo sitä ja mietin jopa et voisko sitä maitoa tulla helpommin siitä rinnasta jos se koru jotenkin nänniä stimuloi? Vaihdoin nyt ainakin pidemmän korun jos se esimaito pääsisi ainakin kunnolla lävistyksestä ulos eikä niin ärsyttäisi.

Vielä en oo päättänyt otanko koko korun pois imetyksen ajaksi ja venytän reiän takaisin "sitten joskus" vai otanko vain korua aina sen rinnan imetyksen ajaksi veke ja laitan uudelleen takas heti imetyksen jälkeen. Varmaan riippuu kuinka verillä nänni on ja kuin paljon sit esim. yöllä vituttaa alkaa jotain korua räpläämään pois.

Minäki oon miettiny tuota nännilävistystä et mitenhän sen kanssa. Luultavasti otan sen kokonaan pois ennen synnytystä ja välillä käytän sitä paikallaan imetyksien välissä. Sitä on varmaan alussa taas niin töttöröö unettomuuden takia ja vauva tyyliin asuu siinä rinnalla ettei oo se koru ihan ensimmäisenä mielen päällä. Kyllähän tuo vähän harmittas jos se umpeen menee mut ei maha mitään. Imetys menee kuitenki edelle.

Pahempi allergisoija on ilmeisesti tosiaan tuo vanhempi kisuli, ja tiedän että tarpeen vaatiessa pääsee "mummolaan" jossa sitä rakastetaan vähintään yhtä paljon kuin täällä. ♥ Mutta en kyllä siltikään halua että lähtee mihinkään! :'( Yritetään nyt pärjätä viimeiseen saakka, toivottavasti ei tosaian nyt pahene kauheasti. Pärjää ihan hyvin vielä, makuuhuone kun on kissoilta ollut kiellettyä aluetta jo yli vuoden.

Nännilävistystä minäkin mietin. Oon tosin ymmärtänyt että se pitäisi imetyksen ajaksi ottaa pois kokonaan, jo kuukautta ennen synnytystä, ettei kerää bakteereja jotka imiessä menisi vauvan suuhun. Loogiselta se minusta kuulostaa :o Alkaa kyllä nämä nykyiset korut käymään jo ahtaiksi. Juu, tissit ja nännit on kasvaneet aika lailla...

Paremminhan ne töhnät ulos tulee kun on koru. Se koru kuitenkin puhdistaa niitä ulos. En mä usko et siellä sen pahemmin pöpöjä on kuin iholla muutenkaan. Miulla on toisessa vanha reikä ja siitä saa kyllä suihkussa ihan puristaa haisevaa vanhaa talia ja kuollutta ihoa ulos et jos olis ni ennemmin ne koruttomaan reikään sit kertyis.

Ite vaihdoin nyt tosiaan pidemmän tapin ja oon ajatellu jos hommais renkaan imetystä varten. Pitäis sitä ilman palloa jos on kerta kuitenki joku toppi päällä koko ajan ni varmaa hyvin pysyis ja ois helppo ottaa pois ja laittaa takas.

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Ootta tekin korun paikan valinnu!! :D Ite en moista laittais, miellän nännilävistyksen enemmän miehille sopivaksi. :) Mutta sen verran voin kokemuksesta sanoa että ei kyllä tuu ekana mieleen miettiä mitään korua kun vauva huutaa ruokaa. Ja sit se että vauva voi roikkua tissillä ihan tunti tolkulla pieniä taukoja pitäen (siitä mulla ei toki ole kokemusta itellä..) Ja entäs jos vauvalla on pieni suu.. ei sinne silloin mahdu mitään ylimääräistä, hyvä kuin se jumalattomaksi turvonnut/kasvanut nännin pää..
Hygienian miellän tuossakin asias vähä niin ja näin.. Itellä on kielikoru ollut AMK-ajoista ja keittiöpuolella kun opiskelin niin siellähän ei saanu olla lävistyksiä,..edes suun sisällä juurikin sen hygienian takia ja myös silloin mielsin enemmän niin päin et avonainen lävistysreikä olisi pahempi kuin se että koru siinä killuttelisi.. Mutta toivottavasti jokainen teistä keksii toimivan keinon tähän pulmaan. :)

No joo, onhan tuossa pointti - mietin vaan kuinkahan kauan kestäisi että nuo reiät kasvaisi kiinni? En tiedä, onhan tässä aikaa miettiä. :) Se ja sama oikeastaan itelle mikä on korujen kohtalo sitten.

Kuinkahan paljon nää tissit muuten tulee vielä kasvamaan... Pamela -olo jo nyt.

Mulla ei luojan kiitos ole tissit kasvaneet... Ne on jo ihan ilman raskauttakin H-I kuppia. Toivon mukaan ne ei tuosta kasvakaan, koska sitten on kyllä jo ihan liian tukala olo!
Oireita on tällä hetkellä finnit, mahan kasvu :), raskaamman päivän jäljiltä heikko olo ja vatsakivut (supistuksia?), nännien kivut, varsinkin kylmemmillä ilmoilla, sydämen tykyttely ja korkeampi syke, yöllä saa käydä pari kertaa vessassa ja tietty se kaikkien rakastama ummetus.

^ Odotan tuota ummetusta kauhulla! :( Mulla on jo ennestäänkin ärtynyt ja laiska suoli. Ootko saanut siihen jonkinlaista helpotusta jostakin, Kaisa?

Oon vaan yrittänyt syödä kuituja mutta eipä niistä paljon ole apua ollut... Minä kuitenkin liikun ihan mukavan verran, kun nuo koirat pitää siitä huolen. Mulla on aina ollut nopea suolentoiminta mutta nyt saattaa jäädä päivä tai pari väliin ja pahimmillaan kerralla tulee vaan ihan pieni sormenpään kokoinen pala ulostetta. Nyt on jo vähän ehkä pahimmat ajat helpottaneet mutta en vielä huokase helpotuksesta kuitenkaan.

Amie mä oon ollu ilman korua parhaimmillaan 5 vuotta ja venytystapilla meni nätisti sisään yhä. Yksilöllistähän tuo, mut ei ne välttämättä umpeudu. Että en oo huolissani jos siinä tissillä tuntikausia roikutaan. Elintarvikealalla naamakorut on kielletty kun voi päätyä ruokaan - hoitoalalla repeämisriski ja itselle tulehdusriski.

Imettämistä korun kanssa ei suositella lapsen tukehtumisvaaran vuoksi. Rengas on pienempi riski mutta koru voi lisäksi haavauttaa suun. Plus takuulla äitiä sattuis imiessä, mua ainakin.

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

samaa heti aattelin ko tarris! en ikää kyllä laittais nännikorua... :D

ko esikoinen synty, imettäminen oli ihan kamalaa. mulla oli nännit verillä, koitin imettää imetyskumeilla, laitoin bebanthenia (miten lie kiriotetaa) ja lansinohia vuorotellen, annoin ilimakylypyjä, mutta mikää ei auttannu. neuvolasaki sanottii, että koita vain sitkiästi jatkaa imettämistä ja jätä rintakumi pois, kyllä ne nännit siihen tottuu. purista tippa maitua imettämisen lopuks nännille. ja mää itku kurkusa tottelin neuvolan tätiä, annoin tissiä ja vejin ihtiäni tukasta, etten tuntis nänneisä nii kovaa kipua...

sittekö esikoinen oli jotain 3-4 viikon ikänen, nii sanoin neuvolasa, että mulla on nännit edellee auki ja imettäminen sattuu ihan järkyttävästi. niistä lähti nahkaa ja välillä tuli verta. ensin neuvolan täti naureskeli ja sano, että kyllä ne siittä kohta rauhottuu, jatka vain imettämistä ja vähätteli mun kipua. sitte kuitenki se halus nähä miltä ne näyttää. se kahto järkyttyneenä:
"voi kauhia! miten sää oot voinnu nuilla imettää?! nyt äkkiä rintakumit takasi käyttöhö ja hydrocortisonia aamuin illoin. nuohan on ihan kamalat! kyllä vissisti on käynny kipiää!"
nii-i, sitähän mää oon täsä koittannu muutaman viikon sanua! prkl!

esikoisella oli aika kauan sammasta suusa ja neuvolan täti sitte epäili, että niisä mun nänneisäki on sammasta ja sen takia imettäminen sattuu. laitoin puolukkaa ja sitruunamehua niihin, saatii reseptillä vielä oikein jotain sammasrasvaa. mutta nännit vain pysy auki. sammas kuitenki lähti esikoiselta sen rasvan avulla.

imetin esikoista 4kk, ja koko imetysajan mulla oli ne nännit auki. ja neuvolan täti oli ihan ihimeisää, että ei koskaa ikää kellää näin kauaa oo ollu nännien kans ongelmia.
loppujen lopuks neuvolan täti pääty siihen, että esikoisella oli nii lyhyt kielijänne (josta se jo sano ekasa neuvolasa), että on sen takia joutunnu pitää/imehe tissistä ronskimmin kiinni, että nännit on sen takia ollu kovilla.

nii jos aattelee, että vielä ois pitäny jotain nännikorua räplätä ees takasi... hyi kauhia, aivan kylymä hiki tulee pelekästä ajattelemisesta... :D

Huhhuh ninetsu voin vaan kuvitella kuin tuskasta ollu imettäminen noin pitkään rikkonaisilla nänneillä :/ Itellä ei ollu kuin ihan siinä alussa vähän rikki ja kävi kipeää mut tottuivat pian ja rasva auttoi. Toivon mukaan pääset helpommalla tällä kertaa. Itekki nyt pyydän kyllä heti alussa sitä rasvaa synnytysosastolla.

joo sittekö meille toinen lapsi synty, nii mulla oli synnärillä jo sairaalakassisa mukana rintakumit ja kaiken maailma rasvat. :D kerroin sielä hoitajille esikoisen lyhyestä kielijänteestä ja rikkinäisistä nänneistä, nii sielä tuotii välillä pullollaki maitua vauvalle, että mun nännit saa levähtää, vaikka en siis ihte ollu mitää tämmöstä toivonnu. olin kyllä positiivisesti yllättynny! :) varmaa ne hoitajakki on vähä eri asenteella semmosille äiteille, joilla on jo lapsi/lapsia ennestää?
ja sielä lääkäri sitte tarkistiki vauvan kielijänteen, mikä oli sitte ihan normaali.

mulla oli just tuon toisenki lapsen kohalla koko imetysajan ne rintakumit käytösä, mää en vain uskaltannu luopua niistä ko pelekäsin että ne nännit tulee samallaisiks ko esikoisenki kohalla. neuvolasaki sanottii, että jos mää vain jaksan pestä ja värkätä niitten kumien kans, nii mikäs siinä, maitua kuitenki tulee ja vauva kasvaa hyvin. se on pääasia.

aijon nyt tämän kolomannenki kohalla hommata ne rintakumit valamiiks, mulle on jääny kammo siittä esikoisen imettämisestä ko "pakotettii" imettähä verisillä nänneillä iliman kumeja...

ja mulla on muutenki tosi herkkä ja kuiva iho, että voi kai seki jotenki vaikuttaa nännien herkkyytee imetysaikana?

Takaisin