Raskausoireita.

Mä oon allerginen koirille ja meillä kaks koiraa.. Ei siinä,omiin koiriin oon siedättyny jo ajat Sitte mut nyt raskausaikana on alkanu vähä tukkosempi olo oleen..toivottavasti ei pahene tästä. Meilläkin makkari koiravapaata aluetta. Toivottavasti sulla ei Amie pahene tosta! Kokeile nahkasohvia? Mulla oireet aikanaan lopahti täysin ku hommattiin nahkasohvat, kangassohviin tarttui niin paljo karvoja ja hilsettä (koirien :D) vaikkei saaneetkaa sohvalla olla.

Lävistyksistä puheenollen,miten ootte tehny napalävistysten kans joilla semmonen on?

Lävistyksistä puheenollen,miten ootte tehny napalävistysten kans joilla semmonen on?

Mä otin pois. Tai siis olin ottanu jo keväällä, kun jouduin käymään pari kertaa magneettikuvissa ja tietokonetomogafiassa, eikä sit vaan ole tullut laitettua takas. Nyt jo tuntuu siltä että mitäpä sitä laittamaankaan... Ei ole mennyt umpeen ainakaan vielä (enkä tiedä kuin helposti meniskään kun on toistakymmentä vuotta ollut?), joten jos vielä näistä vatsanahkaa venyttävistä koettelemuksista selvittyä tuntuu siltä että haluaa sen takas niin laitetaan siinä vaiheessa sitten.

Miulla on ollu 6 ja ennätys on kai ollu melkein 2kk ku o pysyny. Ei oikee anatomia salli :(

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

dulu: Nahkasohva ois karvan suhteen kyllä parempi, mutta tähän asuntoon ei uutta hankita, katsellaan siis raskauden edetessä nyt uutta asuntoa :) Koirasta en oo huomannut saavani mitään oireita, hyvin pystyy nösnöttelemän pää turkissa kiinni. :D

Musta on tullu ihan kauhee itkupilli. Oon ollu jatkuvasti kyyneleet silmissä torstai-illasta asti. Kaikki itkettää ja ihan ilman syytäkin itkettää. Itkettää kun joku halaa ja itkettää jos kukaan ei halaa. Tää on ihan naurettavaa...
Oon kyllä muutenkin herkkä, mutta tää on nyt jo ihan liikaa. Itkin kun katoin eilen Nanny McPheen telkkarista. Tuntuu tosi ääliöltä :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hmm...nämä luettuani tunnistanen muutaman oireen, joita on ollut viime kuukausina. Esimerkiksi tuo eläinallergia. Meillä on kolme kissaa, enkä ikinä ole ollut niille tai muillekaan eläimille tietääkseni allerginen. Kuitenkin viime kuukausina olen päivittäin aivastellut kotona.

Jossakin määrin myös (itku)herkkyys on lisääntynyt tai oikeastaan aika paljonkin. Mutta mielestäni ihminen saa liikuttua, ei sitä Suomessa nyt liikaakaan liene. :)

Päätä on kyllä särkenyt ellei joka päivä niin joka kolmas vähintään. Aika hankala jo parempaan suuntaan mennyt migreeni taustalla, eikä ihan aina tuo parasetamol 1000 tunnu auttavan. Onneksi on tuo panacod sitten hätävarana. No onneksi ei sentään enää ole etovaa oloa tai oksentelua...;)

Alavatsaa kyllä kiristää ja nipistelee, "vihlasee" päivittäin, varsinkin noustessa ylös, joskus jopa kävellessä. Mitään varsinaisia sikiön liikkeitä en kyllä vieläkään mielestäni tunne, vaikkakin on jo 19.vko (torstaina alkaa jo 20....) Eiköhän niitä liikkeitä ehdi myöhemminkin ihastella.

Itku on herkässä täälläkin. Varsinkin kun lukee tai näkee synnytysjuttuja tai muuta herkkää vanhempien ja vauvan kanssakäymistä, niin liikutun kyyneliin. Mielikin pahoittuu herkästi.

Kärsiikö muut unettomuudesta? Alkuraskaudessa nukahdin heti kun maate kävin, mikä oli mulle uutta ja ihanaa. Nyt unettomuus on tehnyt comebackin. Muutamina viime öinä uni on tullut silmään vasta aamuyöllä, kolmen jälkeen, vaikka olen rauhoittanut illat ja ulkoillut päivän aikana reippaasti. Lääkkeisiin en haluaisi palata, minkäänlaisiin, kun reilu vuosi sitten sain lopetettua lääkityksen masennukseen, ahdistukseen ja unettomuuteen... Alkaa vain rasittaa nämä jatkuvat kolmen, neljän tunnin yöunet.

Ehkä unesta on tullut välillä "levottomampaa" ja ainakin alkuraskaudesta näin aika villejäkin vauvaunia. Nyt su-ma yönä heräsin siihen, että puhuin unissani ulkovaloista miehelleni. Ja jos aamuyöstä herään, niin saatan olla ihan ylivirkeä, enkä enää saakaan unta mitenkään...:/ Eli vessaan ei nousta! ;) Aiemmin ei ole kyllä näin usein ollut mitään uniongelmia...

Mulla oli unettomuutta alkuun, tai no ehkä noin viikoilla 6-15. Nyt se on vähentynyt, tuntuu että päinvastoin väsyttää aiempaa enemmän.
Yks ärsyttävä uusi oire on ilmaantunut; suonenveto. Muutaman kerran oon yöllä heränny kun pohkeesta vetää suonta ja eillen iski kunnon kramppi jalkapohjaan kun olin salilla. Koikkelehtimiseni mahtoi olla mielenkiintoista seurattavaa, kun koitin saada suonenvedon laukeamaan o_O
Nappasin illalla ylimääräisen magnesiumin, vaikka raskausajan monivitamiini- ja hivenainenappeja syön jo muutenkin. Kai lisämagnesiumia voi tarpeen mukaan ottaa raskaanakin, ainakin jos liikkuu enemmän, sehän nostaa magnesiumin tarvetta...?

Eilen iski suonenveto miullakin ekaa kertaa kaupan alahyllylle kykkiessä. Toivottavasti ei ala nyt jatkuvaksi vaivaksi.

Minulla on ollut pahoja uniongelmia. En tiedä johtuuko vain raskaudesta vai stressistä vai johtuuko stressi siitä että olen uneton kun olen raskaana. Samapa tuo. Kyllähän minä nukun, mutta heräilen. Uni on levotonta. Joskus unet jäävät hyvin vähiin. Jos yhden yön nukun hyvin niin seuraavan taas huonosti. Viime yönä sain neljä tuntia unta, aamuyhdestä aamuviiteen. Unia näen vain koulusta. Olen niissä kyllä raskaana, mutta ei ne unet raskauteen liity, olen vain sen näköinen kuin nyt olen eli pieni vatsakumpu on ilmestynyt ja painoa tullut. Päivät menee jatkuvassa sumussa ja muisti on täynnä hevosenmentäviä reikiä. Joinain päivinä tekee oikeesti mieli onnitella itseään ja antaa kunnon taputus selkään, kun on saanut aikaiseksi peseytyä, syödä ja mennä kouluun asti. Ihan normaalia arkeahan tuo pitäis olla vaan niin nytkin rötvötän sohvalla enkä ajatellut mennä ollenkaan. Perse.

Kovin tutulta kuulostaa tuo että se suihkuun pääseminen on päivän suurin saavutus. Tässä olotilassa kutsun itseäni humoristisesti "paskaksi", ja jos saan aikaiseksi niinkin paljon että pyöräytän vaikka koneellisen pyykkiä, olen "superpaska". Jos saan oikeasti jotakin aikaiseksi, häviää "paska" -liite kokonaan ja olen vain "super" ;) Sitten on myös "hyper" -vaihde, mutta se vaatiikin jo melko paljon.

Neuvolassa muistuttavat joka ikinen kerta että täytyy sanoa jos unettomuus kovin pahaksi menee, kun kuitenkin on raskaudelle turvallisia lääkkeitä. Juu, tiedän, enkä mä lapsen takia pelkääkään, luotan kyllä siihen että tietyt pillerit on turvallisia, mutta olenko idiootti kun en muuten halua niitä syödä? Mua ahdistaa ajatuskin palaamisesta siihen, että uni on täysin pillereiden varassa.

Sama vika. Miulla on ollu n. 1,5 vuotta sitten tuohon unettomuuteen kokeilussa kahta eri rauhoittavaa, yks mielialalääke ja lopulta sit ku lääkäri vaihtui ni melatoniinista löytyi apu samalla kun stressi muutenkin alkoi helpottaa. Oikeesti aika käsittämätöntä et sain bentsoja ja mielialalääkkeitä ennemmin ja sit se melatoniini toimi parhaiten?! Eihän se sillai tyrmää tajua kankaalle kuten vahvemmat bentsot mut niitä jouduin ottamaan kolminkertaisen annoksen ja vielä sanoin siitä lääkärille ja se ei ollu edes huolissaan, sanoi vain, että ei voi sillä annoksella määrätä mut ota vaan jos tarvii. Melatoniinilla löytyi se oma unirytmi vihdoin takaisin. Aluksi vähän ja koiranunta mutta hiljalleen se siitä syveni ja kuitenkin joka yö jotain nukkui joitakin tunteja kun aiemmin saattoi mennä parikin päivää niin että nukuin max. 30 min kerralla.

Oon sit karsinu arjesta tekemisiä pois ja muuten yrittänyt saada päätäni kaiken stressin kanssa sinuiksi. Vaikkei se suoraan nukkumiseen vaikuta ni ei tälleen kotona ollessa ja pyykkiä pestessä oo mitenkään erityisen paska olo, vaikka vetämätön fiilis onkin. Mut koulupäivät imee mehut täysin ja välil kyl tuntuu et lintsaan tarpeettomastikin mut ku en halua sitä saikkua ja jälkeen opinnoissa. Parempi olla väillä muutama tunti tai joku päivä poissa ja sit kiriä kun on parempi päivä menossa.

Minua ei ole kyllä unettomuus vaivannut. Asiaan vaikuttanee, että olen töissä päiväkodissa täyteen ahdetussa vuorohoitoryhmässä ja meno on joka ikinen päivä ihan huligaaninen. Aamuvuoro alkaa jo ennen kuutta ja myöhäisin iltavuoro päättyy klo 22. Siinä kun surffailee normaalia elämää näiden työvuorojen lomassa, niin johan siinä unikin maistuu. Välillä tuntuu, että nukuttaisi ihan liikaa, tekisi mieli vaan painaa pää takaisin tyynyyn ja vetää peitto päälle kun kello soi. Eikä väsymys johdu unettomuudesta, kun nukun joka yö kuin tukki. Vessassa käyn kerran yössä, joskus en edes sitä, mutta vessareissun jälkeenkin simahdan heti uudelleen.

Unettomuudesta: meillä se on vähän sukuvika, mun äiti on ihan krooninen tapaus ja on kokeillut kaikki mahdolliset lääkkeet. Mulla oli muutama vuosi sitten niin pahana tilanne, että kävin työterveyslääkärillä valittamassa, sain lähetteen psykiatrille (?!?? En mennyt...) ja mirtatsapiinia (oikeasti mielialalääke, pienellä annoksella käytetään unettomuuden hoitoon) ja käytin sitä puolisen vuotta. Kyllähän se toimi mutta sivuvaikutuksena tuli lihominen jolle ei millään liikkumisilla ja ruokavalioilla mahtanut mitään.
Mulla unettomuutta pahensi oma työstressi ja miehen silloinen vuorotyö - oli baarimestari ja aina töissä illat ja aamuyöt. Kotimatka kulki parinkin levottoman alueen läpi ja aina oli mulla pieni stressi siitä käykö joku känniääliö tai piripää junassa tai asemalla sen kimppuun. Ylireagointia, kyllä, mutta stressialtis kun olen niin ajatus pyöri aina mielessä. Heräilin monta kertaa yössä johonkin rapsahdukseen ennenkuin mies kotiutui ja sitten viimeistään kun se tuli kotiin ja kolisteli eteisessä ja keittiössä. Sitten kun olin valmiiksi koko ajan väsynyt niin oma työ stressasi kahta kauheemmin ja hieno kierre olikin sitten valmis.
Mies vaihtoi päivätöihin silloin kolme vuotta sitten ja samassa saumassa lopetin ne lääkkeet. Päätin että pehmeämpiä konsteja on vaan pakko löytää ja saada toimimaan. Liikunta, säännöllinen elämänrytmi, tietoinen rentoutumisen opettelu ja AIKA auttoivat mun kohdalla, pariin vuoteen en oo kärsiny unettomuudesta kuin satunnaisesti jos on ollut jotain ihan erityistä jännitettävää. Nyt sitten alkuraskaus meni myös hieman unettomissa merkeissä, mutta jostain syystä se ei tuntunut yhtä pahalta ja stressaavalta kuin aikaisemmin. Musta on tullut ihan käsittämättömän rento näiden hormonien (?!?) takia! Voiskohan tää vaikka jatkua? :)

mullekki on kyllä kokoajan hyvin uni maistunu. Alkuviikoilta johonki 13 viikkoon asti olin jo ysiltä/ kympiltä täysin valmis sänkyyn mut sittemmin väsymys helpottanu . Ja tähänastisessa elämässäni mun normi nukkumaanmeno aika on puolen yön paikkeilla,siksi niin mainittava asia tuo ysiltä nukkuminen :happy119

Minulle on kyllä uni maistunut! :) Vähintään kahdeksan tunnin yöunet on saatava mutta mielellään sellaset kymmenen tunnin unet! Tosin nyt flunssassa on uni keskeytynyt useaan kertaan, kun on pitänyt yskiä...

Ja miksiköhän en saa laitettua hymiöitä tekstin perään ollenkaan? Jos valitsen jonkun hymiön niin se menee aina tekstin alkuun vaikka kuinka aina uudestaan laitan kursorin (vai mikä se nyt onkaan) tekstin perään.

Hymiöongelmaiset: Tota vanhaa hymiöt-valikkoa tuolta alhaalta ei voi enää käyttää. Klikatkaa hymiön kuvaa tuolla ylärivissä. Aukeaa yhä alas mut sitä kautta toimii. :)

Katki: Mirtatsapiinia oli miullakin. Sen lisäks et annos ois pitäny ekan kuukauden jälkeen kolminkertaistaa lihoin ja lopetin sen takia (lääkärin luvalla) sen ottamisen. Hieno mielialalääke jos aiheuttaa vaan masennusta ku läskistyy... :p Mielialaan en huomannut mitään vaikutusta.

Muoks: Miullekaan tää unettomuus ei ois mikään ongelma jos voisin kotihommia tai remonttia tehdä silloin kun teen. Vaan kun pitäis neljä aamua viikossa olla 6.20 bussissa jo (yks aamu 8.50) ja sit kun on nukkunu sen kaks tuntia yössä ni kyllä vituttaa nousta. Viä varsinkin kun miehelläkin on paljon töitä ja noi aamut ois ainoa milloin sais kölliä vieressä ja läheisyyden kaipuu on tällä hetkellä täysin pohjaton. Jos ei olis noita "pakotteita" aikataulun mukaan ni touhuaisin omiani yöllä ja nukkuisin silloin kun nukuttaa kun muuten tää väsymys ei mitenkään mahdotonta ole. Aivotoiminta on vähän jähmeää ja muisti pätkii mut ihan toimintakykyisenä pysyn ja mieliala on yleisesti hyvä.

Miulla kun valitettavasti se pohjaton väsymys ei välttämättä tee sitä että nukahdan, päin vastoin. Väsyneenä alkaa ajatukset junnata samaa rataa (vaikkei sen kummempaa ni esim. "jos nyt nukahtaisin saisin nukkua vielä tunnin") ja jo se estää sen nukahtamisen vaikka mitä mielentyhjennys- ja rentoutusharjoituksia tekis. Ja kun tarpeeks ajatus junnaa ei tuu niitäkään edes ajatelleeksi. Enemmän se on tosta unettomuudesta johtuva vitutus ku suora väsymys mikä estää toimimasta, hermo palaa suunnilleen sekunnissa ku yleensä miulla on lehmän kärsivällisyys. En oikein edes tunnista itseäni tuon lyhyen pinnan kanssa ja tämä uusi piirre ahdistaa sit lisää.

Ihme kyllä mitenkään kiukkuinen en ole sen kummemmin kuin muutenkaan, lähinnä meinaa tavarat lentää ja tekee mieli häipyä tilanteista ja ylipäänsä tunteet heittää laidasta laitaan. Pelkäsin et jos miusta tulee samanlainen PMS-vittupää ku ennen menkkoja ku oon raskaana mut eipä oo tullu ku oon ihan samanlainen herkkis ku ennenkin paitsi jollain ihan ylivaihteella jopa normaalin unettomuuden tuomaan herkistelyyn verrattuna. Jokainen pikkuasia on elämää isompi vaik hyvin oikeesti tietää ettei maailma siihen lopu.

Muokattu viimeksi:
Olenkin käyttänyt tuota ylhäällä olevaa hymiö-valikkoa, aiemmin toimi hyvin, nyt ei enää toimi...

Muutamia esimaitotippoja on oikeasta nännistä tullut jo ihan alkuraskaudesta asti mut nyt ekaa kertaa suihkuun mennessä näkyi ihan jo nännin ympärille kuivunutta maitoa. Saa nähdä missä vaiheessa tarttee alkaa suojia ostaa. :)

Väsymys senkun jatkuu täällä, tosin kaippa se kuuluu asiaan. Joskus tuntuu raivostuttavalta vaan kun ei saa oikein mitään aikaseks kotona, kun töistä pääsee. Onneks mies on ymmärtäväinen, mutta oman luonnon päälle se käy, kun on kuitenkin koti ollut melko siisti aina.

Takaisin