raskausoireita ja vaivoja

Mulle viime neuvolassa painotettiin oikein urakalla että jos vedet menee niin välittömästi pitkälleen ja ambulanssilla sairaalaan (muksu perätilassa silloin). Nyt kuitenkin jouduin äippäpolilla käymään kun supisteli säännöllisesti 12 tuntia vajaan 10 min välein ja aloin olla ihan sippi. Siellä sitten käyrillä maatessa muksu päätti pyöräyttää itsensä raivotarjontaan! :wink Kohdunsuu pehmennyt ja kaula lyhentynyt, paikat kuitenkin kiinni. Lääkäri vaan sanoi että kotiin lepäämään, epäili että syntyy hyvinkin ennen laskettua aikaa.

Supistusten lisäksi täällä närästys lisääntyy ja lisääntyy! Rennie on parasta mitä tällä hetkellä tiedän :) Satsumoiden lisäksi tietty! Kävinkin äsken kaupassa ostamassa niitä taas pari kiloa :wink Suonikohjuilta olen ainakin vielä välttynyt, mutta vatsanahkaan on ilmestynyt kaksi viirua, joiden hyvinkin epäilen kohta repeävän kunnon arviksi..

Jaksuja kaikille muille(kin) vaivaisille odottajille :)

Täälä alkaa vissii pikkuhiljaa paikat kypsymään, kun punertavaa vuotoa saanut tänään pyyhiskellä.. Mutta niin se oli edelliskerrallakin 5vk ennen syntymää sama homma :) Esikoisesta en edes muista, paitsi sen että olin stockmannin vessassa paniikissa ensikertalaisena :D (1,5h ajomatkan päässä kotoa.) :D
Kävin tänää neuvolassa ja lääkäri rauhoitteli mun mieltä jalan suonikohjuista, että ei varmastikka kerkeä mennä enään pahaksi ja hyvin todennäkösesti katoaa :) jeee :)
Mulla välillä tuntuu samoilla suunnilla painetta, taitaa vauva painaa sopivasti (tää kylläkin pää alaspäin.)

TMJ: Mulle ei ole neuvolassa puhuttu imetyksestä tai vauvan ruokinnasta yhtään mitään :rolleyes:. Muutenkin kun näitä palstoja luen niin on monen monta asiaa, mistä ei muista täti puhua. No, onneksi on netti .

Mulla on rinnoista tullu viikko tolkulla tavaraa. Oikea valuttanu noin pari viikkoa ihan maitoa, vasemmasta tulee sitä kirkasta nestettä. Välillä on ollu pakko jo olla liivinsuojat...

Ah tuo närästys... Muahan on närästäny koko raskauden ajan kaikista lääkkeistä huolimatta. Nyt kolmatta viikkoa ihan ilmeisesti mekaanisesta paineesta johtuen mahanesteet seilaa suuhun asti ihan ilman röyhtäilyäkin. Kaulakin menee ulkopuolelta ihan punaseksi kun tekee niin kipeetä kun polttaa :mad:.

Silti on alkanu tulla haikea olo - kohta maha on poissa :sad001...

Juu, se on ihan reilua, että vaivat vähän jakaantuu eri odottajien kesken. Ei nyt kaikkia yhdelle ihmiselle kuiteskaan! Tässä vaiheessa raskautta on kyllä jo aika monta juttua ehtinyt kokemaan.

Jaksamista kaikille närästyksen kanssa! Mulla se ei ole onneksi viikon 22 jälkeen tullut takaisin. Pahoinvointipäiviä kyllä tulee silloin tällöin, mutta nekin ovat huomattavasti lievempiä kuin aluksi.

Pitäisköhän tässä muuten huolestua, kun mun rinnat ei oo esittäneet mitään merkkejä meijeritoiminnan käynnistymisestä? Vai onkohan ne vaan sellaisia uinuvia tulivuoria, jotka sitten räjähtää beiben pullahdettua maailmaan. Eivät ole nimittäin edes liiemmin kasvaneet missään vaiheessa. Ainoa muutos koko raskauden aikana on nännien tummuminen, että vauvan pitäisi sitten ilmeisesti ainakin löytää oikeaan osoitteeseen, kun nää loistaa yönmustina valkoiselta pohjalta.

Valivaliosastolle menee muuten taas, mutta mullapa jälleen flunssa. Määäää en jaksais. Ehdin eilen olla jo yhden päivän paremmalla mielellä ja enemmän sinut näitten suonikohjujen sun muiden turpoamisten kanssa, mutta flunssa voi kyllä vähän katkoa kamelin selkää. Meen takas peiton alle enkä tuu sieltä pois. Nih. :angry

Mininen, voimia lenssuun!! =) Aattele, sulla kun on nuha niin on pakko levätä ja kohjut tykkää levosta ;) :D Oliks kaukaa koitettu hakea positiivisuuden rippeitä? :D
Enkä huolestuis vaikkei mitään tulekka :) Ite kaks lasta imettäny ja "puristelemalla" taitais jotaa saada pihalle mutta ei muuta :) Eikä kyllä muissakaan raskauksissa ole ollut mitään suurempaa meijeri tuotantoa ;) Kyllähän se "oikea" maito tosissaan alkaa vasta nousemaan synnytyksen jälkeen :)
Tottahan se on, että kaikilla ei vain maitoa tule, mutta asiaa ei kyllä kannata stressata etukäteen :) Oon myös kuullut, että imetyksestä stressaava saattaa itse stressillään aiheuttaa sen ettei maitoa tule.. Näin ainakin sukulaisella kävi ekan lapsen kanssa. Kaksi muuta hän imettikin :)

Mininen: Sama vika rahikaisella. Ei oo tisut kasvaneet, eikä mitään tuotantoa havaittavissa. Olen muutenkin niin minitissi, että jotenkaan en osaa edes kuvitella, niistä mitään maitoa voivan tullakaan, vaikka koolla ei ole kuulemma merkitystä :grin Enkä kyllä ressaakaan. Äidiltäni ei tullut tarpeeksi maitoa ja olenkin elänyt ensimmäiset aikani korvikkeella, ja olen ollut koko elämäni terve kuin pukki, ilman allergioita, tai mitään muutkaan, joten en sitä itsekään mieti. Korviketta on jo kaapeissa varmuuden vuoksi, ettei tarvitse ainakaan nälkää kärsiä :) Ja hei, jaksamista sen prun flunssan kanssa.

Kun kerran saa ja pitää valittaa, niin mua väsyttää ja väsyttää myös henkisesti ja olenkin ollut tänään aika itkupilli. Kypsyttää tää odottaminen ja tämä jättiläisenä olo ja mies on jotenkin poissaolevainen kaikenlisäksi. Monta muuta rautaa tulessa, paitsi minä. Ja pikkujoulut vaan mielessä, ja tuntuupas sekin nyt niin "kivalta" ja ja ja..ei mulla muuta :smiley-angry016:smiley-angry017

Mininen: Paranemisia! Ei oo mullakaan merkkejä maidontuotannon käynnistymisestä.

Mulla ei oo vielä tullu suonikohjuja, vaikka siihenkin kyllä geenit löytyy. Ehtiihän tässä vielä :confused: Mutta raskausarpia on kyllä, koko navan ympärys täynnä :smiley-angry017 Mites muilla arpitilanne? En tajua miks oon ollu niin hajalla nuitten arpien kans, vaikka aluksi asenne oli että tulee jos on tullakseen. Mieskin koittaa lohdutella, että ei näytä pahalta ja että ne haalistuu sitten jälkikäteen, ja vaikkeivät haalistuisi niin ei haittaa sekään. Ärsyttää ja melkeen hävettää ku harmittaa noin "turha" asia, kuitenkin raskaus on sujunut hyvin ja jopa helposti. Onneksi täällä saa valittaa :smiley-ashamed008

Mulla ei ole arpia tullut, kun ne kaikki tuli jo ekasta lapsesta :D Vatsa on tosin säilynyt, mutta jenkkiksistä reisiin iiihanat muistot.. +tissit.
Mä ymmärrän sun tunteita täysin :) Mut myös vakuutan, että joku päivä et enään edes muista niiden olemassaoloa :)
Mulla meni varmaan 3v kunnes olin niiden kanssa sujut, mutta nykyään en enään edes niitä ajattele :) Ja tosihan se on että ne vaalenee ja vetäytyy kasaan :) osaa ei edes huomaa muutaman vuoden päästä :)

Mullakin tuli kyllä jo joskus murrosiässä arpia reisiin ja jenkkoihin, eikä noiden olemassaoloa kyllä enää kyllä muista juuri ikinä. Joten tää taitaa olla taas tätä hetkittäistä panikointia/dramatisointia :rolleyes:

Lääkärin eilinen painelu ja sisätutkimus tais aiheuttaa illasta ensimmäiset kivuliaat supparit. Mulla nuo oikeat (?) supparit tekee näköjään kävelystä tai liikkumisesta ylipäätään mahdotonta, tuntu että supistuksen aikana asennon vaihtaminenki oli mahdotonta, askeleiden ottamisesta puhumattakaan...

Mulla ei ihme kyllä ole ilmaantunut raskausarpia. En tiedä onko merkitystä, kun olen käyttänyt koko r-ajan bio oilia ja kun se pullo loppui, rasvailen masua body butterilla (kaveri vinkkasi). Siis sellasta paksumpaa tatinaa purkista.

Eilen illalla pitkästä aikaa kärsin vähän erilaisesta särystä kohdussa? Se oli jatkuvaa, mutta lievää ja hellitti kun menin saunaan. Ja kävely oli jotenkin vaikeaa, kun alapää tuntui ikävältä... Pari kertaa havaitsin polttoa, joka kesti hetken kerrallaan. Jotain harjoittelua sentään. Samalla iski pelko, että mitä jos se tästä jatkuisikin ja tiheentyisi. Osa minusta toivoo sitä ja osa pelkää. Sen verran hermostutti, etten oikein halunnut sanoa miehellekään kivuista vaan puhelin kaikkea muuta Ikäänkuin unohtaisin mitä tuolla alhaalla tapahtuu. Huh "pelottavaa" aikaa :smiley-ashamed004

Tääl on sellanen aamujumppa masussa meneillään, ettei tässä itsekään pysty ihan paikallaan istua, autch :dance008

Miisa78: Meillä on ilmeisesti sama laskettu aika (4.12).
Mullakin on alkanut tulemaan nyt viikon sisällä ihan kivuliaita suppareita ja sellasta polttavaa tunnetta niin, että toissailtana "pelästyin" samaa kun sä! Että mitä jos tästä jatkuiskin :smiley-angelic002
Aamujumpat alko täälläkin jo 5.30, jonka jälkeen oon nukkunut huonosti ja nousinpa kun mies lähti töihin...
Alkaa olee noi potkut ja työnnöt tosissaan kivuliaita kun tyypillä kokoa piisaa!

Voi voi voi ja aijai jai...viime yö meni punaiselle ristille..nää mun lonkat ei kestä enää nukkumista kylellään..ne on ihan sairaaan kipeet..nirmaalisti ne kipeytyi kun nukuin meijän sängyssä ja helpotti sohvalla..mut nyt nää on ihan sohavlla nukkumisestakin hajalla :(
Eilinen oli kans ihan tuskaa kipujen kanssa..ei suppareita mut muuten paikat ihan rikki.. että kai tässä loppu viikko sitten mennään grammasilla panadoleilla..

Ruokahalu on aivan mahotonta nykyään..tuntuu että saa mupeltaa koko ajan jotain..neukku sanokin että vauva on jo niin alhaalla että vatsalaukku on taas täydessä koossaan niin sinne mahtuu sapuskaa :) niin ja mun hempparikin on noussu (120) vaikka en kovin ole rautaa pystynyt syömään kun se heti kovettaa vatsan mulla

Tää oli nyt tämmönen vali vali postaus :D mutta mukavaa torstaita kaikille

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Mariya: iik elämme jännittäviä aikoja! Jännittävä nähdä, kummalle tulee lähtö ennen :eek: Minkä kokoinen sun vaava on ? Mulla oli viikko sitten 2,9 kiloa, eli nyt on tod näk yli 3 kiloinen, jos 200 grammaa per viikko kasvun mukaan menee, niinkun sanottiin. Tuntuu jotenkin niin isolta jo, kun jotkut vastasyntyneet painaa vähemmän. Että ei mikään ihme tosiaan, että voimaa on "jumppaliikkeissä" :)

Marzille tsemiä!! Kuulostaa kipeeltä :eek: Mä vedän myös leipää jatkuvalla syötöllä. Nälkä on melkein jatkuva, vaikka mun vatsalaukku ei vielä ole saanut tilaansa takaisin.

Oi oi, täälähän alkaa supparit kuulostaa siltä, että synnytys oikeasti lähenee :) :) Mä eilen just mietin tota synnytyksen alkamista.. Se on hassu tunne, kun siinä itel tulee sellai jännä olo että "nyt ei ole kaikki normaalisti, että koht alkaa tapahtumaan." Myös ihan ekalla kerralla tiesin pitkin päivää, että lähtö alkaa olemaan lähellä. Ja niinhän ne synnytys supparit sieltä onkin alkanut :) Eikä tosiaan tarvinu enää miettiä onko ne niitä vai ei :D Kai sen oman kropan oppii tuntemaan niin hyvin raskausaikana :)
Tsemppiä kaikille!! :) jo on ihme jos ei kohta ala ensimmäisiä lähtemään laitokselle! :) Tai sitte jouluvauvat on kaikki säntillisiä ja tulee ajallaan ;)

Hei kiitti tsemppauksista! (Eevi: Kohjut on nyt tosi levänneet ja valmiina uuteen päivään :p ) Tänään on taas huomattavasti valoisampi mieli. Edelleen heräsin nenä tukossa ja vähän särkyisenä, mutta jostain syystä sain muuten nukuttua lähes normaalit yöunet. Ehkä tää flunssa olis vähän lievempi tapaus. :smiley-angelic001

Flunssastapa tuli mieleen: oletteko ottaneet influenssarokotetta? Mulle yks kaveri huomautti asiasta, kun olen kuulemma riskiryhmässä ja suojaisi sitten vauvaakin muutaman kuukauden syntymän jälkeen. Kysyin sitten neuvolatädiltä asiasta ja hän sanoi, että kyllähän se olisi THL:n suositus, mutta saan kuulemma itse päättää. Ei lähtenyt sitä mitenkään tuputtamaan siinä, eikä tosiaan ollut aiemmin maininnut edes asiasta.

Miisa78:lla ja Mariyalla on kyllä jännät paikat, kun tuo laskettu aika on ihan oikeastikin jo aika lähellä!:smiley-bounce013

Hyvä etten ole ainoa tyhjätissi! Mitäköhän sitä tekisi, jos ei voisi aina täällä kysyä ja saada vertaistukea? :3some

Ja vielä arvista, kun kyseltiin: vielä ei ole tullut yhtään, mutta olen melko varma, että kohta repeää! Hirveä kiristys mahassa koko ajan. Olen yrittänyt muistaa rasvailla, mutta laskettuun aikaan on vielä 5 viikkoa (ja käynnistykseen 7), että hyvin on aikaa arpeutua. Eikös niitä monella tule ihan loppusuoralla?

Miisa: Mulla vaavi oli siis jo ton 2,9kg 3 viikkoa sitten (viikolla 34+2) :oops:
Mulla piti olla se kasvukontrolli ensi viikon pe, mutta aikaistettiin ja menenkin jo ensi maanantaina.
Siellä sitten katsotaan se koko uusiks ja sovitaan mahdollisesta käynnistyksestä, eli synnytys on parhaimmillaan ensi viikolla jo edessä, kääk!!

Onhan sullakin aika kivan kokonen jo ja suht issiitäkin tulee jos kasvaa vauhdilla ja päättääkin olla vielä kaks viikkoa yli! :wink toivottavasti ei....

Eevi:eiköhän täältä jo ensimmäiset kohta lähde synnyttää :) mulla sai eilen kaksi eri tuttua terveet tytöt :)

Mikä tää pohjaton nälkä on mullakin?? Oon yleensä niin kovin pieniruokanen, kuten nyt raskaanankin ollut tähän asti.

Mulla ainaki risahti vasta tässä viimemetreillä varsinainen mahan alue, jenkkikset kyllä oli jo tiikerikuviolla aikaa sitten o_O Ei auttanu rasvauksetkaan ku toi nahka on tommonen hapero luonnostaan..

Tuli otettua se influenssarokote ku neuvolasta kysyttiin et otanko, aikaa miettiä noin 10 sekuntia :D Mutta toisaalta kyl ehdottomasti otin ku ilmaseks sai, melkein joka vuosi oon saanu sen taudin ja on se vaan kamala.. toivottavasti on tehokas rokote tänä vuonna eikä tarvis sairastaa itse tautia. Loppupäivän oli pikkuisen flunssainen olo ja pistopaikka muutaman päivän kipee.

Ja ihan uskomattomalta tuntuu että vauva on syntyny 3 viikon sisällä!! Ei sitä kyllä tajua.. Ei kyllä oo täällä nyt ollu oikein mitään merkkejä synnytyksestä, kaikki kipeet supparit hävinny kuin tuhka tuuleen eikä mitään laskeutumista oo havaittavissa, vaikka kyllä toi ahkerasti tuntuu koittavan porautua johonki alas päin kun vihloo niin mukavasti välillä.. mut aina aamulla se on ihan tossa ylhäällä, vaikka päivän aikana olis päässy uiskenteleen vähän alaspäin :p Mä vähän kammoan sitä käynnistystä, ku on kuulemma aika paljon rajumpaa puuhaa ku itekseen alkanu :eek:

Muokattu viimeksi:
Joo ja toi nälkäkin on iskeny! Siis pitkään aikaan ei ollu melkein ikinä nälkä ja nyt yhtäkkiä tuntuu et vois vetästä hevosen 6 kertaa päivässä ja jotain pientä siinä välissä :P On kyl niin hauskaa ku ihmettelee kaikkia juttuja mitä omassa kehossa tapahtuu ja sit aina kun tulee tänne, niin monella on ihan sama juttu menossa :D

Muokattu viimeksi:
Aeria: mullakaan ei mitään merkkejä maidosta, joten kai se nousee sitten siellä synnärillä viimeistään :P

MININEN kyseli influenssarokotteesta. Mä otin sen neuvolassa reilu 2 viikkoa sitten kun neuvolatäti siitä kyseli ja sanoi, että rokote suojaa myös vauvaa. Olen myös muutamana aiempana vuonna ottanut sen työpaikan puolesta ja ei ole aiemmin tullut mitään oireita. En sitten tiedä oliko kohtalon ivaa vai mitä, mutta 2 pv rokotteen ottamisen jälkeen alkoi kurkkukipu ja hillitön yskä, mitkä sitten kestivätkin 2 viikkoa. En sitten pystynyt ihan loppuun asti töissäkään käymään, vaikka olin kovasti puhunut, että minähän olen töissä tappiin asti. Viimeiset 3 päivää olin sitten saikulla ja sitten eka kauan odotettu äitiyslomaviikko menikin tässä himassa oleskellessa kipeenä.

Oli kyllä sitkeä tauti se minussa ollut influenssa. Kävin nyt maanantaina lekurilla ja se sanoi, että influessaahan se oli (otti pikaserpin). Lekuri kirjoitti Panadol-reseptin ja kehoitti vaan huilaamaan. En hakenut lääkkeitä kun olin lähes 2 viikkoa ilman lääkkeitä selvinnyt. Kun en mielellään normaalioloissakaan käytä lääkkeitä niin en sitten raskaanakaan niitä viitsi syödä. Astmalääkkeitä jouduin kyllä hengittelemään, koska oli keuhkot sairaan kipeet jatkuvasta yskimisestä. Ehkä kaikkien ärsyttävintä oli, että ei oikein pystynyt nukkumaaan/olemaan makuuasennossa kun sain hillittömiä yskänpuuskia ja sitten liman takia jouduin oksentemaan. Öisin saatoin olla useita tunteja hereillä ja katselin jotain sarjoja netistä. Ja lueskelin teidän kirjoituksia, kiitos niistä.

Nyt olo alkaa olla jo suhteellisen ok, vähän vielä yskä vaivaa. Kiitollinen olen siitä, että raskausoireita ei juurikaan vielä ole tai mitään sellaista mistä viitsisin valittaa. Että jos siinä hillitömässä yskässä olisi vielä ollut kipeitä raskausoireita niin ei kyllä olisi paljoa hymyilyttänyt.

Ööh, ehkä tämän takia en juuri tänne paljoa kirjoittele kun nämä mun kirjoittelut aina venyy tällaisiksi pitkiksi lätinöiksi.

Takaisin