raskausoireita ja vaivoja

Täälä myös painetta ja sukkapuikkoja alakerrassa ;D Vauva tosiaan on toodella alhaalla, mutta ainakaan viikko sitten se ei muutoksia ollut tehnyt kohdunsuulle. Huomena rv36 lääkäri, saas nähä mikä on tilanne tällä kertaa :) Hah, mä muistan sellasen jutun kun esikoinen laskeutui pari päivää ennen synnytystä niin mulla alko jalat lähtee alta päivisin (onneksi aina yksi jalka kerrallaan.)
Suonikohjuja jooo, voi helkkari mä kyllä vietän viimesen kuukauden löhöillen >:| Välillä mietin tuleeko tästä alapäästä enään normaalia millään. Sen verta häijymmässä kunnossa kuin edellisillä kerroilla.
Onneksi on tämän talon vika lapsi, joten näistä kun selvitään niin ei tarvi ainaka enään näistä kärsiä :D
 
Jos tosiaan painelee häpyluun kohdalta nii on se arka... Mut onneks saa nukuttua panadolin avulla :)
Mulla tulee semmonen paineen tunne alapäähän kun kyykin tuolla elukoitten alla, välillä tuntuu et mikään asento ei oo hyvä :/

Mulla masuasukki on ollu koko ajan raivotarjonnassa ja tuskin enää kääntyy perätilaan, tai ainakin näin neuvolatäti sano :grin Eilen illalla masuasukki liikutteli joko päätään tai työnteli käsillään, niin että vihlo häpyluuhun ja samalla tuntu et pissat tulee housuun. On tää raskaus veikeetä aikaa :p

Mulla ei kuulu mitään naksumista, mut illalla ja on aiemminki tuntunu jonkin sortin naksahdus. Puoliso ehdotti et voiko se olla hikka, mut en oikein itekkää tiiä et mikä se on. Se menee melkein oman pulssin mukaan, Kun tuntuu "naksahdus" niin se tuntuu yhtäaikaa joka toisen tai kolmannen sydämenlyönnin aikaan...
Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan sepustuksessa :)
 
Te joilla on suonikohjuja jaloissa..
Miten ne alkoi oireilemaan? Itse aattelin tossa takareiden lihaksen olevan jumissa ja kun sitä katsoin niin tajusin ison suonen olevan näkyvissä O.o Nyt täälä on hirveä kriisi meneillään että onko mul suonikohjut puhkeamassa ;( ..viikonloppuna nimittäin tajusin toisessa reidessä olevan ihan pienen pieniä suonia, vähän mustelman tyylinen..
Tää on niiiin epäreilua. En varmaan viimeseen kuukauteen ainaka seiso yhtään turhaa sekunttia paikoillaan >:| Olis nyt toi alakerran suoniongelma saanu riittää :( huomena onneksi lääkäri, joten saa kattoa niitä :(
 
Ensin ihan pakko tuulettaa, nukuin ekan kerran raskauden aikana 10 h ja yhdellä vessareissulla, ihan huikeeta :smiley-bounce013
Tässä monet viikot menny jo 1-2h ja vessaan max. 7h unet..
Antaako vauva äipän kerätä voimia lähestyvään synnytkseen, hih :love2
Yllättävän ok olotila tähän hetkeen rv 35+3
Mulle ei vielä ole noita suonikohjuja tullut, mutta ihan jäätävää selluliittiä reisiin, peppuun ja käsivarsiin tullu....kääks
Eikä raskausarpiakaan ole vielä.

Annoin eilen tulevalle isukille isyyspakkauksen ja oli kyllä niin otettu paketista, itellekin tuli hyvä mieli, onnistunut pakkaus :wav
 
Joo toi neste on ihan käsittämätöntä :( onneksi poistuu kehosta! :) Mullakaan ollu kahessa muussa raskaudessa jaloissa mitään, mutta tottakai tämä nyt piti tän kolmannen kohdalla sitte tulla ja vielä vajaa 5 viikkoa ennen laskettua.. >:| arrrrg, ehkä tässä pitää ajatella positiivisesti "kunhan vauvalla kaikki on hyvin, saahan niitä rahalla sitte poistettua" Kiva olla 24v kolmen lapsen äiti ja miss suonikohju ;( Onneksi normi olotilassa noista ei ole tarvinu kärsiä, joten lämpimästi toivon ettei ne lisäänny synnytyksenkään jälkeen..
Niin ja varmaan ihan mahti fiilis, 10 tuntia!! :D
 
Täytyyki kysästä vaikka kaikki näin pitkällä ollaankin :) Onko keltää otettu toksoplasmoosi testiä? (Voi tarttua mm. kissan ulosteesta.)
Ite olen nimittäin aina pohtinu asiaa, mutta en ole ikinä tajunnu neuvolassa ottaa puheeksi :)
Meijän porukoilla kerkesin kissan kanssa asua noin 8v ja nyt meillä on ollut yksi kissa 7kk joka joutui kissataivaaseen ja tämä nykyinen noin 9kk. Eli mitä ilmeisemmin olen sen joskus sairastanut?! O.o Jännä vaan sinänsä että ikinä ei neuvolassa olla kysytty mistään tämmösistä kotieläimistä.. Vai onko se sitten niin normi juttu et odottava äiti on tekemisissä kissojen kanssa..
 
Eevi, multa otettiin toi toksoplasmoosi -testi. Tosin itse siis väenvängällä halusin sen testattavaksi, kun olin alkuun vähän heikkohermonen odottaja :grin. Ei ole vissiin mikään ihan rutiinitesti ainakaan täällä, koska labrassakin työntekijä ihmetteli, että mistä se katotaan. Käskin sen labratyypin sitten ihan vaan ottaa ylimääräistä verta sitä varten. Tosin en tiedä mitä se tyyppi sille verelle teki, mutta jouduin vielä toistamiseen mennä antamaan tuota testiä varten verta :p. Mutta mutta, ei mulla sitä siis ollut ja olen ymmärtänyt, että toskoplasman saa yleisemmin huonosti pestyistä vihanneksista/juureksista, kuin kissan ulosteesta. Tai ainakaan ittellä ei ole ollut tapana sitä kakkaa tunkee suuhun o_O... Ja siis sehän ei oo paha, jos sen on joskus saanut (tai itseasiassa se on kai hyvä), mutta sitä ei sais saada raskauden aikana....
 
Joo ton vihannes jutun mäkin olen kuullut.. Ja meillä ainaki kissa käy pääsääntösesti pihalla tarpeillaan, joten tyhjennän laatikkoa tosi harvoin (kakat kyllä kerään samantien kun ne huomaan. Ja käsittääkseni tartuntariski tulee vasta kun kakat on seisseet pari päivää..) Kunnon saippuapesu käsille niin tuskin ainaka kissasta sitä saan :D
 
Täällä ei enää riitä se, että lonkat särkee öisin ja kääntyminen on lähes mahdotonta. Viikon verran on vanha polvivaiva vaivannu eli se jää "lukkoon". Tekee ihan s**nan kipeetä oikasta se väkisin! Sen lisäksi aikanaan murtunut varvas on alkanu särkemään :eek:. Ja kaks yötä on vasen olka kipuillu samalla tavalla ku lonkka ja jäänyt seki silleen "lukkoon". Ja leikattu ranne sekä peukalo särkee koko ajan :mad:.

On se kyllä hyvä, että mulla (ainakin toistakseki) on jotain vaivoja jäänyt väliin: peräpukamat, suonikohjut ja nesteen kerääntyminen :p...
 
Joo on se onni ettei yhdelle ihmiselle anneta kaikkia vaivoja :D kivasti jaettu kaikkien kesken "tasan" ;) Voin kuvitella että noi kaikki säryt on kans ihan hanurista. Mulla taas ei ole niistä mitää kokemusta :D (muuta kuin alakerran suonikohjujen säryistä.) :D
Tää alkaa jo naurattaa kun kaikil on mitä ihmeellisimpiä vaivoja ja kolotuksia :D Samal tää on mielen tsemppausta, eikä tunnu omat murheet enää niin pahoilt :)
 
Meillä on kolme kissaa ja olen maininnut asiasta neuvolassakin. Siellä ei ole reagoitu eikä varoiteltu mistään. Meilläkin kisut käyvät pääasiassa ulkona asioilla, mutta öisin joskus laatikossa. Raskaanahan suositellaan käytettävän suojahanskoja laatikkoa tyhjentäessä, mutta en mä kyllä mitään suojakäsineitä ole pitänyt, kun olen kakkoja siivonnut lapiolla laatikosta pois. Olen vaan pidätellyt hengitystä :grin ja pessyt heti hyvin kädet. Alkuraskaudessa yksi kisuista nukkui samalla tyynyllä, eikä sitäkään suositella..Kissa ei enää nuku vieressä, koska puskee muuten pitkin yötä ja yöunet kärsii :grin Muuten kyllä pitelen ja paijaan kisuja :cat(ja koiraa.) Tuntuu vaan, että kaikesta mahdollisesta varoitellaan tänä päivänä ja kaikesta voi saada kaikkea vaarallista raskaana :grin
 
Täällä on selkä napsahtanu yön aikana. Kumartelut sattuu niin perkuleesti ja muuten jomottelee hissukseen. Tätä ei olis kyllä kaivannu turvottelujen, käsisärkyjen ja alakerran kipujen lisäks..
 
Juu ja lista siitä mitä ei saa syödä, niin kasvaa vain >:| Kyllä mä ainaki oon vissii syöny muuten normaalisti, paitsi aurajuustoa en ole raakana syöny. Myöskään en katrarapuja ole syöny muuta kuin uunin kautta.. Toki en mitää energia/alkoholi juomia tms tietenkään ole käyttänyt. Haukipullia olis muuten tehny mieli kesällä, mutta en uskaltanu syödä :( ensi kesänä uusi yritys :)
Oi voi, tsemppiä silkille!! Ei ole enään montaa viikkoa! :)
Mä muuten kokeilin ekan kerran nukkua jalat tyynyn päällä, tän mun toisen jalan suonen takia! (Kyljelleen, peittoa jalkojen välissä ja jalat nilkasta alaspäin tyynyllä) oli muuten miellyttävä asento!! :)
 
Hei siskot, mikä tää tämmönen juttu on että iltasin varsinki tuntuu niinku häntäluun tietämillä painetta?? Supistelee toki kans lähes joka ilta... :P Varsinkin jos on enempi tullut puuhasteltua kodin askareitten parissa ja esikoisen perässä :P Oon tässä miettiny että jos synnytys sattuis itsekseen käynnistymään niin ilmeisesti pitäis melko vauhdikkaasti sairaalaan lähtee. Tän perätilan takia voi ilmeisesti napanuora tulla ekana ulos = hapenpuute ja tosi hätä vauvalle :/ Tästä ei kyllä neuvolassa puhuneet mitään mut itsehän tietenkin googlailin aihetta. Hui. Jospa pysyis tonttu masussa vielä. Ootan vaan ens maanantaita kovasti... Sit olis vähän viisaampi! Ehkä :D
 
Unohtu laittaa että Miisa78: Meillä on kans 2 kissaa joilla sisällä hiekkis... Mun hommiahan se on tyhjäillä ja koko ajan sen oon hoitanutkin. Käsihygieniasta huolehtien juu :D Neuvolassa suurinpiirtein nauroivat kun kyselin et mahdetaanko sitä toksoplasmoosia multa testata. Juu ei testattu ei. Että näin.

Pitäis varmaan itsekkin ruveta haalimaan noita -Eevi-:n mainitsemia tyynyjä tuonne sänkyyn. Alkaa olla melko toivoton operaatio löytää mukava asento tän mahan kans. Jommalla kummalla kyljellä vaan pystyy nukkumaan.
Ai että mä ootan taas sitä että pystyy nukkumaan mahallaan!!! Ja selällään!!! I-H-A-N-A-A :D

Vaikka mä tiedän että masuakin tulee tosi nopeesti ikävä. Sitäkään kun ei vielä ole täysin lyöty lukkoon että onks meidän lapsiluku sit täynnä kun saadaan tää toinen pojan vintiö onnellisesti maailmaan. Kuka tietää... Tokihan mää salaa sitä pientä prinsessanyyttiäkin toivoisin ;) Mut sitä ei passaa isännälle vielä kertoa. Meni vähän ohi aiheen tää loppu, sorry... :D
 
Ah joo tyynyt sängyssä = niin must! Mun selkä alkaa kanssa olla aika finaalissa, ei oikein pysty nukkuun ku vähän aikaa kerralla ja pitää nousta välillä, ei pysty nukkuun ku oikeella kyljellä xP Pikkunen on jo pari kuukautta painanu kylkiluita tosi kipeesti jos yritää toisella kyljellä olla, joten mahdollisia nukkuma-asento ja on tasan 1kpl, jeij!! Kohta onneks tosiaan jo koittaa se autuuden hetki että saa nukkua mahallaan!! :)

Mä elän sellaisessa käsityksessä että se toksoplasma on vaarallinen vain jos sen saa ekaa kertaa elämässään raskauden aikana elimistöönsä, koska immuniteettia ei oo ehtiny kehittyä ja silloin vauva voi sairastua (vaikka ite ei sais juuri oireita edes) eli koska ne joilla on kissoja on todennäköisesti ollu kyseisen pöpön kanssa tekemisissä jo vuosia, niin periaatteessa kissanomistajat on juuri parhaassa turvassa toksoplasman vaaroilta? Ainoastaan jos ottais raskaana ollessaan ekaa kertaa elämässä kissan, olis riski saada tauti kissalta?
 
TMJ: Mulla tuntuu kanssa välillä painetta häntäluussa. Itse luulen, että mukula siellä päällään hakkaa jotenki sopivasti. Tuossa perätilassa on tosiaan se, että jos vedet menee niin makuuasentoon ja soitto äippäpolille. Makuuasennon vuoksi sitten ambulanssilla sairaalaan just sen vuoksi, ettei se napanuora sieltä pääse luiskahtamaan ulos. Näin ainakin sanottiin sairaalaantutustumisessa - ja sama muuten koski heidän sanomanaan niitä, joilta menee vedet ilman, että vauva on kiinnittyny alas. Neuvolassa ei mullekaan oo tästä mainittu yhtään mitään...
 
LittleMyy: Joo, ton mä muistinki esikoisen odotuksesta että jos ei pää ole kiinnittynyt vesien mennessä niin makuulla sairaalaan. Jännää vaan tosiaan että mistään ei juuri mainita... Ihmettelen sitäki kun kukaan ei ole sanallakaan maininnut mitään imettämisestä tällä toisella kertaa?? Neuvolassa siis. Esikoista odottaessa sieltä suorastaan painostettiin ja annettiin ymmärtää että vauvaa voi ruokkia OIKEIN vain ja ainoastaan imettämällä. Huoh. Itsehän olen edelleen sitä mieltä ettei se imetätkö vai et, tee kenestäkään parempaa tai huonompaa äitiä. Toki jos imettäminen onnistuu, on mahtavaa! Helppoahan se on kun ei tartte ostella korvikkeita ja puhdistella tuttipulloja yms.. Mutta joskus se luonto vaan päättää toisin eikä imettäminen kaikesta yrityksestä huolimatta onnistu. No, kattotaas kuinka käy tämänkin asian kanssa. En jaksa stressata etukäteen. Haluan toki yrittää imettämistä ja toivon että se onnistuu.

Kysymys muuten... Joko teillä muilla erittelee rinnat jtn maidon tapaista nestettä?? Ja sitten jos jollakin on kokemusta sektion jälkeisestä ajasta maidon nousun suhteen, miten nopeasti / hitaasti maito nousi sektiosynnytyksen jälkeen?
 
TMJ: Mun edellinen synnytys oli sektio, maitoa nousi kyllä hyvin, mutta se nousi paremminkin kotona kuin siellä sairaalassa..mulla otti aika koville se sektiosta toipuminen, niin imetys ei onnistunut, ku kroppa oli kipee niin sit olis pitäny kestää imetyksen kipu..mutta vauva sai reilu 3kk mun maitoa kun pumppasin ja sitä maitoa kyllä sit sai myös pumpata, pikku hiljaa sitten siirryttiin korvikkeeseen ja vähän tuhdimpaan sapuskaan kun tyttö kasvoi niin vikkelään että tarvitsi enempi energiaa
 
marzi: Ok, kiitti vastauksesta :) Eihän mulla vielä ihan 100% varmaa toi sektio ole mutta aika todennäköistä kuitenkin. Eniten siinä jännitystä aiheuttaakin se leikkauksen jälkeinen olotila...
 
Takaisin
Top