raskausoireita ja vaivoja

Mä en oo huomannu vauvalla mitään rytmiä :oops:. Yleensä liikkuu eniten klo 17-22 välillä, mutta ei musta mitenkään samaan aikaan. Yöllä joskus saattaa hetken kyljen vaihdon jälkeen liikkua, mutta musta on enemmänki sellasta "asennon vaihtoa".

Nyytikki kerkesikin väliin: todella kurjalle kuulostaa tollanen flunssa! Mulla kovettuu vatsa aina oksentamisen jälkeen eli varmaankin yskiminen ajaa saman asian. Ei kai se auta kun levätä :sleep002
 
Mariya_: Kyllä minustakin vauva on "hiljaa" välillä tunteja, saatikka max 40 minuuttia.. Tulee huolestuttua juurikin tämän vuoksi usein, kun lukee varmaan liikaa täältä netistä kaikkea :confused013

LittleMyy: En mäkään muuten oo havainnu tiettyä rytmiä sen kummemmin. Jonain päivänä tuntuu olevan kovin hissukseen, kun taas toisena möyrii niin, ettei hetken rauhaa :gen045:grin Öisin vaan tuntuu uinuvan samaan aikaan..

Tänään onkin tämmöinen jomottelupäivä näköjään. Muutamaan päivään ei olekaan jomotellut ollenkaan. Jatkuva pieni menkkajomoilu päällä..

Huomenna onkin vuorossa "tekoripsilääkäri" :grin . Jännittää juurikin sen takia, kuinka epävarma olo siitä jääkään tällä kertaa ja onko varattava varmuuden vuoksi omalta gyneltä aika...

Nyytikille pikaista paranemista. Kurja olla lisänä flunssassa, kun muutenkin on tukalaa :confused4
 
Kävin apteekissa ja eihän siellä mulle myyty mitään yskänlääkettä...kehotti täti siellä menemään lääkärille, joka määrää oikeat lääkkeet ja arvioi muutenkin tilannetta. Vähän ristiriidassa joidenkin nettitekstien kanssa, kun tiettyjä yskänlääkkeitä sais niiden mukaan ottaa raskaana, samoin nenäsuihkeita. No, mennään varman päälle ja jätetään Resilarit ja Nasoliinit ottamatta. Huomenna siis lääkäriin. Yskin tossa hetki sitten niin äkäsesti, että vihlas oikein kunnolla nivusista ja siitä lähtien on joka yskäisy vihlonut vähän... Plääh!!!
 
Jaksamista flunssan kourissa.

Mä oon muute niin epäileväinen näistä lääkäreiden ammattitaidoista, että oon aina soittanu teratologiseen tietopalveluun (http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/default.aspx) ennen ku haen ees mitään lääkettä. Kerran meinaan kerkesin raskausaikana hakea 50 e lääkkeet ja kotona huomasin lappusta lukiessa, että ei raskaana oleville. Kyllä vähän otti kupoliin!

Tänään on tullu taas menkkakipuja sellasta tahtia, että huh huh. Selkä on myös ollu ihan finaalissa - esim. tiskatessa piti tulla välillä lepäämään. Aika raihnasta. Ja "parhaimmillaan" vielä 8 viikkoa jäljellä :p
 
Mulla on kanssa selkä ollut nyt kipeä, lähinnä häntäluun ja alaselän alueelta...tosin voi johtua tästä yskimisestäkin. Ja tosiaan kaiken pikkuaaskareen (pyykki- tai tiskikoneen täyttö/tyhjennys, sängyn petaus yms.) jälkeen on pakko huilia, imuroidessa tietty kesken imuroinninkin. Väsymys iskee tosi nopeasti.
Mä totesin miehelle juuri, että reilu 6 viikkoa laskettuun aikaan...hui!!! :) Mä toivon, että vauva pysyy siihen asti masussa kiltisti, haluisin niin kovasti saada kaiken näköistä touhuttua täällä kotona vielä ennen vauvan tuloa. Itse olen tullut 2vkoa etuajassa ja silti ollut yli 4kg eli jos niihin mittoihin vauva kasvaa, niin sitten saa kyllä tulla aiemminkin ulos...äiti kun on 152cm pitkä eli tollasen vauvan synnytys on varmaan ottanut jo voimille (onneksi en ollut eka lapsi)...
 
LittleMyy: "Kiva" kuulla, että muillakin menkkakipuja seurana.. Nyt tuntuu, että niitä alkaa olemaan useammin. Pientä jomottelua kokoajan tälläkin hetkellä, ja vessaan on kohta taas mentävä..:oops: Että lähde tästä nyt sitten vaikka soppailemaan, kun ei tiedä, koska tulee "tyhjennys".. Neuvolalääkäriin kuitenkin reilun tunnin päästä.. Jännittävää.
 
Kävin tänään lääkärissä. Alan ilmeisesti olemaan tämän flunssan takia niin väsynyt, että tirautin pienet itkut jo vastaanottotiskillä. Sama toistui vielä lääkärin vastaanotollakin...syytän hormoneja :wink kun en normaalisti ole itkupilli (empä juuri muuten olekaan saanut erityisiä tunteen purkauksia raskauden aikana). En saanut yskänlääkettä, mutta inhalaattorin kautta otettavaa lääkettä (astmalääke) minkä pitäis helpottaa...niin ja sit loppuviikko saikkua eli äippäloman alkuun asti. Väsyin lääkärireissusta ja työpaikalla käynnistä sen verran, et olen nukkunut koko iltapäivän. Näköjään lämpö noussut taas hiukan yli +37c eli olo on aika väsy. Lääkäri toivoi, et tää menee ohi pian, että ehdin kerätä voimia synnytykseen.
 
Toivottavasti Nyytikin olo helpottuu nopeasti ja onneksi sait saikkua että saat levättyä.

Toivottavasti Miisallakin nuo "tyhjennykset" nyt jäisi - olen mäkin lähinnä luullu, että liittyy lähestyvään synnytykseen. Onneksi sulla tänään tohtori.

Mulla on satunnaisesti ollu vasemmassa alamahassa jotain "hermokipua", mutta tänä aamuna heräsin sellaseen kipuun samalla alueella, että huusin ääneen. Onneksi sattu olemaan neuvola tänään, jossa täti tuumas, että mukula se päällään "vaan" painaa mua johonkin hermoon ja saa sitten sen lisäksi kohdun siitä kohtaa kramppiin. Myös jotain kohdun venymiskipua on sillä puolella esim. aivastaessa. Toivottavasti sama meno EI jatku laskettuun aikaan asti - tekee meinaan hiton kipeetä!
 
Mulla on myös noita menkkajomoja ollut muutamana päivänä.. Enteileeköhän ne mitään? :O Muistan että alkuraskaudesta mulla oli aina niitä siihen aikaan, kun oikeesti olisi pitänyt menkat olla, mutta nyt ei mun laskujen mukaan olis mulla kuukautisia ilman raskautta...

Nyytikille voimia sairastamiseen, toivottavasti menee pian ohi :).
 
Mulle on todettu krooninen nuha eli mulla on nenä tukossa ympäri vuoden... :/ Eikä oo kiva et yöllä joutuu heräilee vessassa ravaamisen lisäks sen takia et ei saa nenän kautta henkee.

Tänään mun oikeen käden sormet turpos iha yllättäen! :O Mulla oli tosin rannetuki kädessä, koska rannetta jomotti. Mut ei se musta tiukalla ollu et veri ei ois päässy kiertää sormissa.. Et mistäköhän tää johtu? Vasemman käden sormet on ihan normaalit (mitä nyt pientä turvotusta ollu RV20->, et sormus ei voi olla sormessa)

Korkeeta verenpainetta ei oo. Paineet oli 131/49, pulssi 68 kun ite mittailin tuossa.

Tän mun oikeen "historia" on seuraavanlainen:
- 6 vuotta sitten koira raateli mun kädet, jonka seurauksena oikeen käden peukalon hermo meni kuolioon ja se jouduttiin poistamaan. Siitä jäänyt jonkin sortin hermovamma.
- Sit tän vuoden juhannuksena käsi jäi hiehon ja tukipilarin väliin, jonka seuraksena kämmen hieman turposi ja saikkua 3 päivää.
- Sit pari kuukautta sitten poistin pari päivää nauloja laudoista, jonka seurauksena jonkin sortin rasitusvamma joka vaivaa vieläkin. Mun peukalo, etusormi ja keskisormi ovat puutuneen oloisia. Sit kun ojennan käden sivulle suoraksi ja laitan sormet nyrkkiin, niin hermo tuntuu jotenkin muljahtavan kämmenessä. Siitä seuraa enemmän puutuneisuutta käteen. Kävin lääkärissa, lääkäri teki testejä ja käski käyttää rannetukea (rannelasta+ideaaliside), ja tulla uudestaan jos käsi ei parane.

Mitä mieltä ootte, et mistäköhän tää sormien turpoominen johtuu??
 
Emäntä: Mulla ainakin sormet turvoksissa, välillä enemmän, välillä vähemmän (vaikka jalat eivät niinkään..) Jos turvotus menee ihan älyttömäksi, niin soitto neuvolaan/polille....
 
Emäntä: Mulla on välillä ollu mun vasemmassa ranteessa (tai siis sen sormissa) puutumista. Ei kyllä oo turvonneet. Mulla on vasen ranne leikattu reilu vuosi sitten ja ajattelin itse, että sen takia kiukkuis. Rannekanavan oireyhtymähän liittyy monella raskauteen, mutta se kai iskee molempiin käsiin? Jos jatkuis pitkään tai toistuis ni soittaisin varmaan neuvolaan tai sitten äippäpolille. Saattaahan se olla ihan sattumaakin...

Mä nyt aloin miettimään, että voiko noi mun alavatsakivut enää olla mitään hermojuttuja. Niitä tulee aamuyöstä sellasten menkkajumien jälkeen kun käännän kylkee. Kestää noin minuutin ja sit menee ohi. Välillä tulee hetken päästä uudelleen ja välillä ei. Tänäkin aamuna oli niin kipee, että piti oikeen tosissaan hengitellä rauhallisesti. Täytyy viikon päästä kätilölle mainita, ettei vaan ois oikeita suppareita :eek:.
 
Emäntä; sulla on aika monenlaista "vammaa" jo tuolla kädessä, voisitkohan päästä lääkärin lähetteellä terveyskeskuksen toimintaterapeutille, joka vois ohjeistaa käden itsehoito-ohjeita tai siis kotijumppaohjeita sulle. Rannekanavan oireyhtymää mäkin kyllä alkuun mietin ja ainakin yhdellä mun tutuista on leikattu raskauden aikana vain toinen käsi sen takia. Ja sulla kun on jo muutenkin hermovammaa siellä, joten voi vaan pahentua raskauden aikana. Itsellä tuli vuosi sitten raudoitushommissa rasitusvamma ranteeseen. Käsi puutus yöllä vaikkei ollut missään allakaan ja oli hieman turvoksissakin. Lääkkeeksi hain rannetuen tk:sta ja tein ranteen ja kämmenalueen venyttelyliikkeitä päivittäin...muuten sitten koitinkin välttää turhaa rasitusta. Nyt raskaana ollessa tuli sama juttu, muta onneksi osasin lopettaa rannetta rasittavat hommat ajoissa. Täältä http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/5310/54037/ löytyy ainakin jotain käden jumppaohjeita just tohon canalis carpiin liittyen...
On muuten hieman häiriintynyt olo, kun on aiemmin tottunut jo noihin vauvan potkuihin yms. mut nyt on selkeesti alkanut lisääntyä tuolla alapäässä häpyluun takana sellanen hiukan epämiellyttävä paineen tunne ja "puskeminen", joka loppuu vauvan muiden liikeiden rauhoittuessa. Se reppana taitaa yrittää vetää itteän siellä oikoseksi, mutta pää jää jumiin, vaikka se kuinka yrittäis porautua jo läpi :laughing005
Perjantaina taas neuvola, saas nähdä onko se pää jo "kiinnittynyt", kun tulokas on ollut alaspäin jo tovin. Toivon kovasti taas ettei pää olis vielä jämähtänyt paikoilleen (eikö siitä ole enää n. kk synnytykseen?), mutta kun te muut juttelette siitä, et tuntuis synnytys jo olevan lähellä oireista päätellen, niin kovasti jännittää vauvan sijainti... Varsinkin kun tänään olen liittynyt virallisesti sukkelasuolisiin odottajiin... :blob8

Ai joo, onko muilla ollut ongelmia hampaiden kanssa? Muistan jonkun keskustelun aiemmin. Mulla on nyt flunssan myötä tullut muutamaan kohtaan selkeesti ientulehdus. Varmaan johtuu siitä, että olen juonut niin paljon sokeroitua mustaherukkamehua enkä ole pessyt hampaita kuin sen 2 kertaa päivässä...
 
LittleMyy: Mulla on nyt ruennu tuntumaan toisessa kädessäkin puutumisen tunnetta. Et voihan se sit ollaki sitä rannekanavan oireyhtymää.

Nyytikki: Miten raskaana ollessa voi käydä leikkauksessa? Laittaako ne sit jotain paikallispuudutetta vai?? Mulle se lääkäri mainihti jostain injektiohoidosta, jos ei helpota, mut ei selittäny enempää.
Joo mulla kans puutuu yöllä vaikka ei olis missään semmosessa asennossa et pitäis puutua. Nyt tänä aamuna myös toisen käen sormetki tuntu hieman puutuneilta, vaikka olin nukkunu selälläni... :S

Mulla on kans semmosta paineen tunnetta alapäässä kun kyykin pitkiä aikoja, jolloin täytyy ettiä parempi asento jollon helpottais. Mut ei mulle oo tullu semmosta oloo varsinaisesti, et synnytys ois lähellä. Vaikka kylläkin nuita mahan kovettumisia tulee enempi.

Täällä masuasukki on ollu koko ajan pää alaspäin ja toivottavasti pysyiski loppuun asti. On se vaa niin ihana(kauhee) tunne, ku tuntee et masuasukki työntää käsillään oikeelle alhaalle ja sit alkaa kauhee jytke vasemmalla ylhäällä, ku se potkii kauheella voimalla. :)
 
Nyytikki: Mä kävin vastikään hammaslääkärillä ja suuhygienistillä. Hammaslääkäri oli sitä mieltä, että mulla tosi tulehtuneet ikenet. Seuraavalla viikolla suuhygienisti sanoi, etteivät ne niin erityisen tulehtuneet ole, vaan raskaushormoneista turvoksissa. On kuulemma ihan normaalia, ja siksi myös vuotavat herkästi verta. Käski vain harjata menemään, vaikka verta tulisikin. Sanoi lisäksi, että tuo turvottelu voi jatkua koko imetysajan ja neuvoi varaamaan ajan taas, kun olen imetyksen lopettanut. Mutta tämäpä oli vain tietysti hänen mielipiteensä mun ikenistä, että vaikea sanoa, miten muitten suut voivat. Mutta sen verran voi siis yleistää, että turvotus ja verenvuoto ovat ihan normaaleja juttuja.
 
Mulla on koko päivän ollu maha ihan pinkeenä ja sattunu ihan vietävästi. Ei pysty nauraa, ei käymään vessassa yms ku aina koskee, varsinki tohon navan alueelle ja vähän alemmas. Mitäköhän tää merkihtee?? :S
 
Niin,mä jäin miettimään Emäntä, et leikattiinko sitä rannetta raskausaikana vai sen jälkeen...täytyykin tarkistaa asia.

Hmmm...täytynee siis jynssätä vaan noita hampaita oikein kunnolla ja kattoo meneekö pahemmaksi. Olis se kurja saada joku paha tulehdus vielä suuhun, kun muutenkin jo "kärsitään". Yskä tuntuu onneks hiukan rauhoittuneen, tosin illalla oli taas +37 päälle lämpö...juuri ärsyttävän olon tekevä tila siis.
Voi hurja...mä alan jäännäämään, kuka "oireilijoista" on ekana "telakalla" (yhden vanhan papan suusta kuultu nimitys synnärille menosta)...
 
Emäntä: Mä oon käynyt ranteen kivun takia hermoratatutkimuksessa,(en tosin nyt raskaana ollessani) et luultavasti sullekkin voitais kenties jotain sellasta tehdä? Ellei ole tehty jo.

Joku noista ikenistä sanoi jotain... Mulla suuhygienisti sanoi että ientulehdus kuuluu raskauteen ja ikenet saattavat turvota ja ns. irtautua hieman hampaista. Sanoi että kannattaa pestä pehmeällä harjalla hampaat ja ikenet vaikka sattuiskin ja tulis verta.

Mulla alkaa olee jo jalat ja sormetkin inhottavat turvonneet iltaisin ja välillä tosi kipeätkin... Neuvolantäti sanoi viimeksi et seuraillaan tilannetta ja jos äityy oikein pahaksi niin soitto neuvolaan niin ottavat verikokeita raskausmyrkytyksen pois sulkemiseksi.

Muutenkin koko alapää on aikalailla kipeä, lonkat ja nivuset särkee, selkäkin sattuu... Ja vatsa kovettuu varmaan 30 kertaa päivässä, välillä vähän kivuliaastikkin...
 
Epämiellyttävää se kyllä oli ja sattuikin, mut ainakin selvis rannekanavien tilanne :D Jotain häikkää mulla oli mut se oli sillasta sorttia mitä ei voi leikata. Eli mun pitää välttää rasittamasta vasenta rannetta.. :D Ne piirtää käteen ensin sillasia pisteitä ja niihin ne laittaa akupunktio neuloja ja sit ne johdattaa sähköä kahden neulan välillä ja kattoo et esim. sormi värähtää silloin kuin sen kuuluu jne. Sain ihan tk:sta lähetteen yksityiselle.
 
Takaisin
Top