raskausoireita ja vaivoja

Pakko valittaa; sattuu, sattuu, sattuu ja kolottaa... Lihakset ihan maitohapoilla vaikka edes ei voi tehdä mitään, lonkat ihan pirun ahdistavassa särkytilassa yöllä ja tää selkä.... Voiii että, toivottavasti taas hierojalla saa helpotusta, kunhan sellaisen saan varattua :smiley-angry016

Mitä noihin limakalvoihin tulee, niin mulla on ollut koko raskauden ajan sellainen tosi outo korvien lukkoon meneminen, riippuen ihan millainen ilma on ulkona. Varmaan ilmanpaineet jotenkin osana asiaan, koska kun oltiin etelässä niin ei ollut mitään ongelmia koko aikana. Korvat menee lukkoon ja ääni muuttuu ihan tosi flunssaisen kuuloiseksi, puhuminen on silloin vaikeata kun ei meinaa kuulla omaa ääntä, mutta kaiken ympärillä olevan hälyn kyllä kuulee, nyt kun ilmat on viilentyneet, niin sitä ei niinkään tule.. Lekurissa sanoivat, että voi hyvinkin olla raskaudesta johtuva juttu, koska ei ollut tulehdusta ym. Muuta..

Mutta, tänään neuvola, kivaa :smiley-bounce012
 
Mariya_: viime yönä otin kaksi tyynyä pään alle ja taisi auttaa, koska vaikka illalla oli vähän sellainen olo, että kohta tulee röyhy ja oksu, yöllä en siihen herännyt. Että kokeileppa sellaista :)
 
tyynyt + pari rennietä nukkumaan käydessä on aika mukava! (noihin samanlaisiin heräilly muutamaan otteeseen yössä useamman viikon, kunnes sain aikaseks hakee sitä renniee.. sopii raskaana oleville)
 
Kiitti Aeria Rennie-vinkistä! :)

Onko kellään ollut olkapääkipua raskauden yhteydessä? Mulla äsken ihme särkyä vasemmassa olkapäässä. Ilmaantui yks kaks, meni pois, tuli taas takaisin..nyt tässä istuskellessa ei taas tunnu särkyä..:confused004 Heti tietenkin alkaa miettimään, onko se oire jostain.....
 
Täälläkin on rennie ollut jo pidempään käytössä! Yks yö tuli myös oksu suuhun... mutta samoin päivä aikaan tuntuu siltä, jos vähäänkään kumartuu pää alaspäin. Onneksi renniestä on ollut apua tähän!

Raskausarpia on myös tullut aika kiitettävästi, vaikka kovasti olen masua öljyillyt :( Kauhistuttaa vaan, miltä maha näyttää raskauden lopussa, kun nytkin arpia on jo niin paljon... Huoh! Oon kyllä niin kateellinen niille, jotka selvii ilman arpia...
 
Itellä meni se 3v kun olin omien arpieni kanssa sujut :D vatsaan en saanut kuin kaksi pientä ja nekin katosi synnytyksen jälkeen.. Mutta mutta :D muuten onkin jenkkikset,reidet sisältä ja ulkopuolelta, vähän pohkeet ja tissit arpia täynnä :D osa pienempiä ja osa taas "syvempiä." Toki ne on ihan vaaleita, kun aikaa on kulunut 4v esikoisen syntymästä. Aika kivasti ne katoaa vaikka ite aluksi ajattelin ettei nää siniset rumuudet mitä mä inhosin ylikainen voi ikinä kadota. Nyt enään edes muista koko arpia :) (paitsi nyt alkaa muistuttaa kun kiloja tullu raskauden myötä, niin ne "avautuvat" näkyviin :D Mut ei ole tullu lisää tässä raskaudessa ja ei varmaa ees mahtuis mihkään tulemaan :D Ja kyllä minäkin ihoa hölväsin öljyillä ja rasvoilla, mut kyllä se vaan ihotyypistä on kiinni :)
 
Joo kiitos tyyny- ja Rennie ennen nukkumaanmeno vinkeistä ;D
Pureskeltavia Rennieitä onkin tullut otettua aina kun närästää ja usein joutuu yöllä vessakäynnin yhteydessä nappaamaan yhden sellasen. Täytyypä siis kokeilla tänään ottaa joka tapauksessa ennen nukkumaan menoa :)

Täällä on supistellut koko päivän ja melkein koko illan..:S jos jatkuu vielä yön, niin soitanpa varmuuden vuoksi äippäpolille että pitääkö tulla näyttää itteensä. Muutenkin tuntuu että vauva ois nyt laskeutunu, mutta tiedä siitä :P näin ensikertalaisena mikä tahansa voi tuntua miltä vaan!
 
Voi pee... Täällä on sit näköjään suonikohjut hyökännyt tuonne alapäähän... Ei kiva tunne, saatikka sitten näky!!!
Mä olen jo ihan valmis jäämään pois töistä, kun saan päivän mittaan kunnon selkäkivun ja vatsakramppeja. Huomenna otan työterveyshuoltoon yhteyttä asiassa, kun illat menee pelkkään toipumiseen sohvalla. Huomisia neljää asiakasta en aio perua, mut loput asiakkaat saa jäädä sijaisen hoidettavaksi!!!
Tänään tuli viimeinen pisara, kun alkoi flunssa :(
 
Nyytikki, älä huoli kohjuista jos selvisit näin pitkälle ilman ;) Ne tosiaan on hemmetin ikäviä ja rumia, mutta ei kerkeä varmastikkaan menemään pahaksi enään tässä ajassa.. Ja poistuu synnytyksen jälkeen..
Itellä ekasta ei tainnut olla kuin lievää turvotusta ja jomotusta. Tokasta ilmestyi muutama pullottava sininen suoni ja kova särky. Tää kolmas onkin ollu yhtä helvettiä rv 17 asti.. :/ Eka sinisiä suonia pullahti, sit alkoi toinen "nivunen" turpoamaan, sit alkoi toisellekkin puolelle tulemaan suonia ja ja ja yööööök. Oon sanonut et mun alapää näyttää siltä, että se olis tsernobylin jäljiltä :/ Saikulla tosiaan olen ollu rv 19 asti kun töissä pitäis vain seisoa ja välillä istua.
Itse oon huomannu parhaaksi hoidoksi kyljellään lepoa ja lenkkeilyn (tasaista reipasta kävelyä jos kroppa muuten antaa myöten :) ) Koitat olla seisomatta paikallaan pitempiä aikoja, sillä se pahentaa niitä..
Mulla ainakin jäi ekan lapsen jälkeen sellainen vaiva, että aina menkkojen aikaan alapäässä on kova paineen tunne (sama kuin niistä suonista aiheutuvat) seistessä parin päivän ajan.. Liittyy niihin suoniin jotenkin.. Mutta ei tosiaan ainaka noista kahdesta mitään näkyvää jäänyt :) (saas nähä miten käy tän kolmannen jälkeen :| ) Mut tsemppiä!! Tiedän kuinka kamalia ne osaa olla niin henkisesti kuin fyysisestikkin.. Mut ei ole enää montaaa viikkoa!! Jeee :)) Ite en ole kehdannu mennä enään uimahalliin reilu kuukauteen tai edes seisoa alasti aviomiehen edessä :( toivotaan että selätät flunssan nopeasti!! :))
 
Ah, mullakin on kyllä kamalaa turvotusta ja viittä vaille suonikohjut alakerrassa. Erehdyin ihan peilistä katsomaan ja poruhan siinä pääsi. Koko jalkoväli on ihan kosketusarka.:sad010 Ei kai tässä auta kuin luottaa Eevin sanoihin, että tilanne palautuu normaaliksi synnytyksen jälkeen. En edes pysty seisomaan pitkiä aikoja, saati sitten jotain kävelylenkkejä.

Uusi oire on sellainen kramppaava ja poltteleva kipu kohdun yläosassa, joka tuntuu pahenevan supistusten yhteydessä (ja supistuksiahan riittää). Närästystä se ei kyllä käsittääkseni ole, ja tuntuu muutenkin tulevan kohdun sisäpuolelta. Närästys tuli kyllä hyvin tutuksi tuossa ensimmäisten 21 raskausviikon aikana ja tämä on ihan erilaista. Guugle ei ainakaan vielä kertonut tai sitten mä en keksi oikeita hakusanoja. :dontknow
 
Mulla paikallaan olo eli istuminen ja makaaminen tuntuu olevan kaikista pahinta. Tulee kunnon jomotukset liikkeelle lähtiessä ja sit saa mennä hetken aikaa kumarassa. Mä olen kans koittanut tehdä koirien kanssa rauhallisia kävelyjä...kiskovat toisinaan vaan hiukan liikaa, mikä aiheuttaa mahakramppeja. Noi suonikohjut vaivaa pahiten puolestaan vessareissuilla...ja luotan Eevin sanoihin, et kyllä ne häipyy ens rantakauteen mennessä.
Mulle iski oikein kunnon syysflunssa, mikä ei ole tietty yhtään kiva tässä tilassa. Nyt vasta on alkanut yöllinen vessassa käyminen ja vaan kerran yössä, mut sit kun on muuten hereillä oloa, niin näin flunssassa nää valvotut tunnit tuntuu vielä pidemmiltä. Nenää saa niistää ja äsken kävin lämmittämässä juotavaa itselleni...
 
Pystytkö olemaa sellasessa "puolmakaavassa nojatuoli asennossa?" Itel nimittäin yön jälkee toi kamala jomotus nivusessa, mutta päivällä kun makaa aina vaan sen hetken mitä noi lapset antaa.. Jotaa laskimoitahan se vauva painaa mitkä nuo aiheuttaa :\ riippuu varmaan ihan laskimoista mikä asento sopii parhaiten :) Toivotaan että ei kovasti kipu enään teillä pahenisi :) Joo ei tosiaan hätiä.. Mä oon tässä viimeset 20vk kerenny tutustua aiheeseen ja harvalla mitään näkyvää jää. Toki näissä pahoissa tapauksissa (mihi itseni luokittelisin) saattaa jäädä ainaki hetkellisesti jotain vähä löysempää ihoa johonkin.. Mut mut, eipä tosiaa ainaka itellä jääny mitään viimeksi näkyviin :))
 
Mulla jo rauhottu supparit, mutta eilen ja tänään on taas tykittäny. Lisäksi mulla on tullu joku ihme hermokivun tuntunen, hetkittäin kipuileva kohta tonne vasempaan alamahaan. Kipeä alue on siis noin sormenpäänkokonen alue, että en sitä suppariksi kyllä mieltäisi.

Niin ja maha tipahti muutama päivä sitten :eek:. Täyty ekaks paniikissa googlata, mutta ei se sentään kaikilla oo synnytyksen käynnistymistä enteilly. Synnytystapa-arvioonkin on aikaa vielä kolme viikkoa :p

Jossain vaiheessa vaivannu kamala nälkä on menny ohi ja nyt ei taas tee mieli mitään... Pahoinvointi, oksentelu, lonkkakivut ja selkäkivut on entisellään.
 
Mul on kans oikeella puolella ollu "menkkajomotusta." O.o Mä kans googletin tuon mahan laskeutumisen :D Ja onneksi joo se saattaa tipahtaa hyvinkin aikaisin :)) Ehkä täs turhaa stressataa ja kyytiläiset pysyy matkassa viimeseen asti xD Mul on jotenki sellai fiilis et tulee ajallaan tai sit pari viikkoa etuajassa :) Voi eiii, toivotaan ettei tarvi kärsiä loppuun asti kivuista ja oksentelusta :/
 
Nyytikki: Flunssa raskausaikana on ihan p*****stä. Runsaasti sympatiaa ja pikaista paranemista!

Supparifestivaali on täälläkin menossa ties kuinka monetta päivää menossa. Nyt tuntuu, että kohtu bodannut niin hurjasti, että alkavat tuntua jo tosi voimakkailta. Eipä sillä, turhaan pelottelee vaan mua. Lasketun ajan yli menee niin, että heilahtaa. Ja mä kun niiiiiin toivoisin, että tää ymmärtäis syntyä ennen joulua. :santa

Pahoinvointi on muuten tehnyt jonkin sortin kambäkin. Oksentaa ei ole vielä tarvinnut, mutta päivittäin olen huomannut, että aamupäivästä hiippailee taas paha olo ja on pakko pitää välipaloja mukana joka paikassa. Eilen satuin pahimpaan pahoinvointiaikaan bussiin, ja eiköhän mun viereen tunge istumaan setä, joka on pissinyt housuunsa hajusta päätellen aika tosi monta kertaa. Onneksi hän viihtyi siinä vain 2 pysäkinväliä. Muuten olisin itse joutunut kävelemään kotiin. :puke
 
Mulla uutena nukkumaan mennessä tuntuu, että olis hirveen vaikee hengittää:eek: Eilen jouduin hengittelemään tosi syvään, kun tuntui, että joku lisähappi olis ollut tarpeen. Jossain vaiheessa heräsin täysin hiestä märkänä ja yöni päättyi taas klo 04, jonka jälkeen uni ei tullut. Oli tossa jopa yksi kokonainen yö, jei. Nytkin tuntuu, että lisähappea tarvis :confused004 Maha on kyllä laskeutunut aikoja sitten ja roikkuu alhaalla, niin että paidan alta vilkkuu :grin
 
Huomenta vaivaistalosta!

Rv 34 täynnänsä, 6-8 viikkoa "ihanuutta" vielä jäljellä. Alaselkä & häntäluu ihan mielettömän kipeet iltasin, nivusia ja reisiä särkee tuon tuostakin ja supistuksiakin tulee päivittäin. Ei tosin kivuliaita mut semmosia napakan olosia noin niinku harkkasuppareiksi. Kaikki näemmä alkaa aikaisemmin nyt mitä esikoista odottaessa... :P

Täällä olis vielä 1,5 viikkoo aikaa lääkärineuvolaan jossa katsotaan vauvan tarjontaa, siis käsikopelolla vatsanpäältä & sisätutkimuksella. Sitten saa kuulla että pääseekö äitipolille ultraan ja varmistamaan asiaa.
Mun mielestä kun tää kyytiläinen on edelleen perätilassa. No, jos eivät tarjonnan vuoksi päästä ultraan niin Sf-mitan vuoksi varmaankin sit.
Radia mulla ei todettu tässä raskaudessa, mutta toi sf-mitta menee yläkäyrällä taas.
Kiitos jo ennestään liian suuren vaakalukeman :P
Josko tuota sen varjolla pääsisi kokoarvioon yms. Mitta tosin hiipi yläkäyriä esikoisestakin, 3850g ja 55cm oli jäbän mitat rv 40+2 kun syntyi. Ei siis kuitenkaan kovin jättiläinen.

Joku taisi jossain ketjussa kysellä että kenellä on La 6.12. Mulla ainakin on :)
Saas nähdä että miten tää etenee... Perätilassa jos edelleen ollaan eikä kääntyillä niin sektiohan tässä olis edessä. Ja sehän kai tehdään sit noin viikkoa ennen laskettua.

Voimia ja jaksamista kaikille, ei meillä enää pitkästi olis matkaa jäljellä! :)
Valitettavasti voin vaan kokemuksesta kertoa että jos ja kun nää raskaudenaikaiset vaivat häipyy synnytyksen myötä, niin kyllä niitä uusia "ihanuuksia" vaan tahtoo tulla tilalle :D :D
 
Miten teillä muilla, oletteko huomanneet vavvalla olevan unirytmiä ja kuinka pitkiä? Musta tuntuu, että mun vauva nukkuu ainakin suunnilleen samaan aikaan öisin kun minäkin ja pitkiäkin aikoja. Vaikka olen itse jo hereillä, vauva voi uinua yhä vaan. Kuten tänä aamuna. Aamulla sängyssä kääntelin kylkeä ja yritin herätellä, muuta vasta aamukahvin jälkeen olen tuntenut pientä muljahtelua. Mietin vaan, kun olen lukenut, että vauvan uniaika kestäisi vain 20-40 minuuttia kerrallaan? Kyllä musta tuntuu, että vauva nukkuu välillä huomattavasti pidempiä aikoja..:confused004
 
Miisa78: Mä olen huomannut ihan samaa :) vauvalla on selkeäsi niitä samoja unihetkiä ja myös suurinpiirtin aina samoihin aikoihin saa hirveitä "riehumiskohtauksia" :D :D ja ne univaiheet saattaa kestää munkin mielestä jopa tunteja? :O aika jännä...
 
Mulla vaan flunssa jatkuu. Kuumetta ei kamalasti ainakaan taida olla (tai iltaisin vähän saattaa nousta lämpöä)...tosin en ole sitä mitannut, kun meillä ei muuton jäljiltä ole löytynyt tavallista kuumemittaria ja tuo korvakuumemittari näyttää aina ihan hassuja lukemia. Poikkeuksetta joka yö herään tukalaan oloon, kurkku on kipeä ja sitten alkaakin yskittämään. Mitään yskänlääkettä tms. en ole uskaltanut ottaa vielä...kai tarttis mennä apteekkiin tiedustelemaan, mitä saisi ottaa. Huomenna kuitenkin ajattelin mennä lääkäriin, koska en tosiaankaan ole vielä/enää työkuntoinen. Yskiminen nimittäin on saanut koko kropan ihan kipeäksi...siis kaikki ne kohdat, jotka ei muuten jo raskauden vuoksi ole kipeitä... Eilen tuntui siltä, että lähes koko päivän oli vatsa ihan kova ja selkeitä supistuksia tuli tosi useaan kertaan. Nyt aamulla heräsin taas vatsa ihan kivikovana. Varmasti johtuu tuosta yskimisestä suurimmaksi osaksi, mutta on kyllä ihan peestä tällänen flunssa. Vauvakin liikkui eilen tosi vähän, vasta nukkumaan menessä tunsin ekaa kertaa oikein kunnolla möyrinnän, muuten liikkeet oli sellasia vaisuja töytäisyjä ja aika harvakseltaan. Plääh...ei kai tässä auta muuta ku mennä taas lämmittämään mustaherukkamehua (jota olen juonut jo niin paljon, että hampaat tippuu suusta)...josko hunajaakin laittaisi joukkoon. Ja suolaliuoksella ajattelin vielä huuhdella nenän ja nielun... ELi kyllä täällä on itsehoitoa koitettu jo kerrakseen...:mad:
 
Takaisin
Top