raskausoireita ja vaivoja

S_uski, mullakin tuli yksi päivä vasemmasta rinnasta kaksi kertaa tippa paitaan...hiukanko eka ihemttelin :) Mut siis normaalia kai... enemmän noi kaikki muut vaivat ärsyttää...
Liitoskivut, alaselkäkipu ja iskias vaivaa... Toisinaan on ollut ihan hyviä päivä, mut kyllä hiukan harmittaa, kun selkää alkaa sattumaan jo alle puolen kilsan kävelylenkin aikana, joita päivittäin tarvii kuitenkin tehdä vähintään kolme noitten koirien kanssa (reppanat saa miehen ollessa työmatkalla aivan liian vähän liikuntaa tän mun "invaliditeetin" takia)... Eilen, kun oli hyvä päivä, tein siskon ja koirien kanssa vähän pidemmän metsälenkin ja menin vielä perään saunaan...no arvatenkin yöllä heräsin supisteluun, masu ihan kovana. Mut se on kai normaalia ton ylimääräisen rehkimisen (joka on kyllä enne ollut mulle ihan normaalia) jälkeen.
Päänsärkyä tulee kyllä selkeesti herkemmin...välillä äityy oikein migreenityyppiseksi asti.
Ihan uutena oireena tuli eilen närästys, great!! Systeri kärsi samasta vaivasta raskaana ollessaan, joten tiedän mitä on tulossa :(
 
Nyytikki: Harmi, että sunkin piti liittyä närästyskerhoon. Tosin väki varmaan lisääntyy, mitä lähemmäs joulukuuta mennään. Täällä närästystä on kestänyt melkein sen 20 viikkoa, jonka olen raskaana ollut. Ennen raskautta en edes tiennyt, miltä närästys tuntuu enkä osannut edes kunnolla röyhtäistä. Voin kertoa, että on käynyt konsepti tutuksi viime kuukausina, myös miehelle. o_O

Mäkin oon päässyt viime päivinä selkävaivojen makuun. Istuminen, seisominen, kävely tai oikeastaan mikä tahansa tuntuu jumittavan ristiselkää. Pitää jatkuvasti vaihtaa asentoa ja yrittää pyöritellä lantiota. Eilen jomotti selkää ja häpyluun seutua koko päivän. Sain kaverilta jo yhden tukivyön lainaan, mutta se on valitettasti liian iso. Pakko varmaan lähteä ostoksille.
 
no juu en ole kyllä puristellut kun sitä tulee ihan itsestään pari tippaa silloin tällöin... tosin nyt tuo neuvolakin peruuntu tältä päivältä ni en sitten siellä voinu kysyä asiasta :D mut hyvä jos on normaalia, kun luin vaan jostain ettei se olis normaalia... et maidon erityksen pitäis alkaa vasta synnytyksen jälkeen tai sit jos on aikasemmin synnyttänyt niin siinä tapauksessa voi alkaa eritys jo alku raskaudessa. mut muissa tapauksissa pitäis olla yhteydessä lääkäriin, no mut maanantaina sitten kyselen neuvolasta :D
 
Itselläni myöskin päänsärkyherkyyttä. Ja jos sattuu päänsärkypäivä niin kipu on aika lamaannuttava. Selkäkipuja myös, jos pitkään istun. Liikuntaa pystyn kyllä normaalisti harrastamaan. Tuossa juuri olin kaksi tuntia koiran kanssa rannassa treenamassa noutoja eikä tuntunut aiheuttavan mitään erityisiä tuntemuksia. Onneksi näin :)

Närästystä oli alkuraskaudessa paljonkin mutta se on ainakin toistaiseksi loppunut.
 
Mulla on huomenna neuvola ja mietin, että pitäiskö jo kysellä saikun perään, kun alkaa olla ihan mahdotonta tehdä asiakastyötä (kotikäyntejä) iltapäivisin töissä...useasti aamuisin on se outo kylkikipu, joka loppuu parin tunnin sisällä. Sitten alkaa tuntua niitä alaselkäoireita, alavatsa ja lantion seutu myös kipuilee, iskias vaivaa... :( Plääh, toivottavasti ei sano, että sinnittele pari päivää vielä, kun sullahan alkaa toi kesälomakin jo ensviikolla... Näyttää aika ikävältä tilastoidessa, ettei ole ottanut asiakkaita normaaliin tapaan (tosin en ole sitä tehnyt enää moneen viikkoon)...
 
kun kerroin neuvolatädille et mun selkä vaivaa edelleen tosi pahasti vähän väliä (oon lähihoitajana vanhusten palvelukeskuksessa) niin se sanoi että reilusti vaan oot poissa töistä silloin kun tuntuu siltä ettei millään jaksa tai pysty menemään. vähän vaan kurjaa olla poissa kun muutenkin koko ajan kaikki kesäsijaiset on poissa ties minkä keksityn vaivan takia ja työkaverit vetelee jo tuplavuoroja kun ei löydy henkilökuntaa... :S
 
Pitäisköhän vähän tehdä listaa ;)

RV 25: Kuuma. Huimaus seistessä. Punaiset posket. Alhainen verenpaine. Pissahätä (vaikkei olekaan). Kipeät lonkat. Väsymys. Hengästyminen. Närästys. Pahoinvointi (ja oksentelu). Ruokahaluttomuus ja pohjaton nälkä (mukava yhdistelmä - varsinkin läheisten mielestä :D). Selkäkivut (iskias). Hajamielisyys. Keskittymisvaikeudet. Supistukset rasituksessa. Vatsanahka kiristää ja kutisee. Rinnat erittää nestettä (ja välillä maitoa).

Kuitenkin joka kerta kun tuo pieni tuolla vatsassa viittii mua tökkästä niin meinaan pakahtua onnesta :grin
 
Ei varsinaisesti liity raskausoireisiin, mutta tulinpahan vaan avautumaan, että flunssassa oleminen raskaana on kyllä ihan hanurista. Tahtoo kunnon lääkkeitä! :smiley-angry017
 
Täällä vaivaa nyt löystyneen lantion (eli lonkka- ja iskiaskipujen) lisäksi liitoskivut. Ei yhtään kiva! Sängystä ylösnouseminen on kyllä jo operaatio - varsinkin öisin täydellä rakolla. Pahoinvointia on edelleen, oksentelu vaihtelee päivästä toiseen: välillä nolla (jei!) ja välillä jopa kolmekin. Toisaalla kirjotinkin, että supiinioireyhtymä on löytänyt luokseni - onneksi paljastu lääkärin vastaanotolla, oisin varmaan muuten pelästyny kuoliaaks! Verenpaineet huitelee edelleen alhaisina eli pitkään seisominen ei onnistu. Niskat on ihan jumissa (en kyllä tiedä voiko siitä "syyttää" raskautta) ja päänsärky vaivaa. Joka ilta vasen tissi lorisee maitoa - oikeastakin tulee, muttei ittekseen. Hb on edelleen 106 eli väsyttää, väsyttää ja väsyttää. Asennon löytäminen öisin on operaatio.

Mitenkäs teillä muilla - onko muilla mitään vaivoja :smiley-ashamed008 ?
 
Mulla on aika lailla samat oireet, tosin ilman pahoinvointia ja supiinioireyhtymää....mut siis lantion alueen kivut, iskias, "lihaskrampit" alavatsassa, supistukset, kylkipisto...
 
Vaivoja löytyy. Selkäkipujen lisäksi liitoskivut ovat vaivanneet jo reilun kuukauden ja tuntuvat olevan pahenemaan päin. Sängystä nouseminen on tuskaa, paikallaan seisominen 3 minuuttia pidempään on tuskaa, kävely on tuskaa. Ja kävely toki aiheuttaa heti myös supistuksia. Mutta hei, istuminen vielä onnistuu (pehmeällä tuolilla) ja mummopyöräily. Mä pyöräilen sit varmaan sinne synnärillekin. :laughing5

Hemoglobiini on täällä 101. Hitusen meinaa hengästyttää. Rautaa oon vetänyt jo kesäkuusta asti, mutta mitään nousuja ei ole tapahtunut, päinvastoin. Mun mahassa asuu ehkä vampyyri. Nyt sain sitten käskyn lisätä annostuksen kahteen kertaan päivässä. Jospa olo kohenis ennen synnytystä. Ai joo, rauta-annostuksen lisääminen on tuonut noita närästysoireita takaisin. Että hello, old friend! Johan tässä oltiin kuukauden verran erossa. En ollut ehtinyt kaivata.
 
RV 28+3 nukkumisesta ei oikein meinaa tulla mitään, heräilyä usein ja kääntyminen vaikeata. Sitten pelottaa toi selälleen kääntyminen, tuntuu että olisi ollut hengittämättä kun herää selältään. En nuku koskaan selälleen, mutta nyt käännyn aina nukahdettuani selälleen.. On hassua miten vauva on siinä niin selkeästi kun herää ja yrittää lähteä liikkeelle <3
Sitten tietysti noi lantionpohjan löystymisestä johtuvat aika hurjatkin kivut ja kuinka se vaikuttaa liikkumiseen.. Aijai
Välillä parempi ja välillä ei niinkään.
Supistukset tuli viikko sitten kuvioihin, kumartumiset meinaa aina laukasta supistuksen.
Mutta mieli on hyvä ja aina liikkeiden tullessa parempi :)
Sitä jopa rauhoittuu nukkumaan erilailla kun tuntee pienen liikkeet ja potkut masussa :)

LittleMyy; tosi harmillista kun sulla noi oksentelut edelleen kuvioissa :/
 
Mulla hengästyminen on ihan älytöntä näinä päivinä :oops: Lisäks sydän hakkaa tosi kiivaasti kokoajan. Kerrassaan huonokuntoinen mummeli-olo. Myös röyhtäily tuo oksun kurkkuun:confused4 Nyt uutuutena tänään kuvaan tullut reisien jomottelu!? Mitähän kaikkea kivaa tässä vielä ehtii kokea :laughing3 Ainiin lisäyksenä vielä tämä varmasti monelle tuttu yöllä kyljen kääntämis-operaatio laughing7 sängyn laidasta kiinni ja sitten alkaa muorin kampeaminen toiselle kyljelle :laughing8 Voi että et on ketterä olo :thumleft
 
Voi että kuulostaa tutulta :D on se kiva hengästyä ihan pikku jutuista ja muutenkin tukala olo etenkin iltaisin...
Pelottaa vaan että jos nyt jo tällanen tunkkanen olotila viikolla 30, niin mites sitten lähempänä viikkoa 40??!
Tänään jouduin jäämään ekaa kertaa sairaslomalle töistä kun ei oikein kaikkine vaivoineen oo saanut muutamaan yöhön nukuttua ku sen 4h suurinpiirtein. Särkeekö muillakin öisin mahaa esim.kylkeä kääntäessä?
 
Täälläkin ilmaantui viime viikolla ensimmäinen kunnon raskausoire, nimittäin liitoskivut. Tai niiksi mä olen ne itse todennut. Ei kiva, ällöttävä polttava tunne tuolla jossain sisällä ja kävely muuttui samantien, nyt mennään niin hitaasti että...ja kaikenlainen jalkojen nostelu ja jännittely aiheuttaa mukavaa poltetta. Tais jäädä mun lenkkeilyt ja muutkin urheilut loppu raskausajalle aika vähiin, jos nää kivut jatkuu ja kenties vielä paheneekin tästä. Mut oon mä kyllä tyytyväinen, et näinkin pitkään oon pystyny elämää ihan normaalisti ja tekemään ihan kaikkea mahdollista, kun kaikki ei ole niin onnekkaita.
Unet mulla meinaa vissiin olla jossain hukassa, nytkin kuppaan täällä aamuyöstä, kun ei vaan vessareissun jälkeen uni enää tullutkaan. Ajattelin, et sama nousta ylös, ku et yrittää pyöriä väkisten tuolla sängyssä. Kerran aikasemmin on ollut sama homma, et saapa nähdä alkaako tästä tulla tapa loppua kohden vai mitä tää on.
 
No mulla esiintyy niitä menkkajomotuksia öisin. Tsoin nyt kyllä vähentynyt, koska olen lopettanut urheilemisen :sad001 Syy siihen oli siis se, että kohdunsuu on jo pehmeä ja sormelle auki (siis tämä diagnoosi oli edellis perjantaina polilla) eli ilmeisesti noista rivakoista sauvakävelyistä ja 20km:n pyörälenkeistä kuitenkin peräisin nuo menkkajomot..

Täytyy kyllä olla tyytyväinen, kuten P_K, koska sain kuitenkin niin pitkään jatkaa urheilua, ja kaikki sujui. Nyt pidän vielä muutaman viikon hiljaiseloa, ettei pikkuruinen synny liian aikaisin, mutta kyllä ajattelin taas lenkkeillä (tietysti masua kuunnellen), sitten kun vavva sais luvan tulla. Jouduttaa varmaan kuitenkin mukavasti synnytystä, (ehkä?), jos muutenkin paikat jo alkanut valmistautumaan..

Seuraavaks varmaan mulla sitten luvassa noita liitoskipuja. Niitä en olekaan vielä kai kokenut. Ja ihme on, että yöunet on vielä normaalit...saa nähdä, kauanko jatkuu..

Mulla ei varmaan ihan noita varsinaisia supistuksia, joissa maha kovettuu, ei ole ollutkaan :confused004 Menkkajomoiluja vain..
 
Mulla edelleen jatkuu selkäkivut ja lonkkakivut. Öisin on vaikea nukkua kun kivut on silloin kovimmat ja sitten kun nukkuu kyljellään alkaa kattoa kohden oleva vatsan puolikas sattumaan ihan älyttömästi ja sitten on pakko vaihtaa kylkeä ja sama homma sitten kun on toisella kyljellään.... Ja kun selällään nukkuu niin tulee pahaolo... Että öisin on kyllä sillasta rallia välillä et ihmettelen miten toi äijä saa nukuttua kun mä pyörin kun hyrrä sängyssä :D

Hengästyttää täälläkin ihan kiitettävästi.. 10 min työmatka on muuttunut jo puolen tunnin kävelymatkaks hengästymisen ja suppareiden takia :D

Ja nyt on kaks kertaa tullut pahaolo ja kauheet kivut vatsaan wc-käynnyn yhteydessä. Eli kerran kun olin nr 1 ja kerran kun olin nr 2, niin tuli niin pahaolo et meinas oksu tulla ja sitten alko sattumaan vatsaan niin kovin et ajattelin et nyt se vauva syntyy... Mut sitten 10 min. päästä olo oli taas normaali. Enkä ainakaan itse tunnistanut noita supistuksiksi kun vatsa ei kovettunut ollenkaan... No huomenna on neuvola! :)
 
Mulla on nyt alkanut töissä särkeä vuorotellen selkää ja mahaa. Teen istumatyötä, ja alkaa tämä istuminen olla aika levotonta, ja tuntuu että en pysty keskittymään mihinkään enkä saa mitään aikaan. Vielä olisi reilu neljä viikkoa töitä jäljellä, apua.

Mulla ei ole vielä tullut supistuksia eikä liitoskipuja, ja nukkuminenkin onnistuu melko hyvin. Paitsi yöllä se kääntyminen on aika hankalaa. Ja jotenkin päädyn aina selälleni nukkumaan ja peittokin katoaa johonkin, sitten on kylmä kun herään. Tosi erikoista.

Närästystä on silloin tällöin, ja käveleminen sujuu hyvin satunnaisesti. Viimeksi kun lähdin vähän pidemmälle lenkille niin alkoi pistää kyljestä kamalasti ja piti jopa pysähtyä istumaan matkalla, kylläpä tunsin itseni raihnaiseksi siinä vaiheessa! :)

Suski, mulla on myös ollut välillä tuota että kun käy vessassa nr 2, niin mahaan sattuu niin kamalasti että ei tiedä miten päin olisi. Mistäköhän mahtaa johtua... Ehkä vauva painaa mahassa jotenkin että siksi tuntuu pahalta?
 
Neuvolatäti sanoi että on ihan normaalia, että just vauva saattaa painaa suolta tai olla muutoin vaan "vääränlaisessa asennossa"... et ei ollut mitään vaarallista :D
 
Takaisin
Top