raskausoireita ja vaivoja

tänään sano selkä naks kun olin menossa aamulla vessaan ja oli niin kova kipu et vedin polvilleni.. onneks nyt ei masu ottanu mitään osumaa, mut kieltämättä pelästyin aikalailla.. joten jäi sitten tää työpäivä väliin et jaksan juhannuksen tehdä töitä...
 
Mulla tosiaan ei enää juurikaan ikäviä oireita, mitä nyt joskus pikkasen vatsa nipistää tai "venyy", rv15+2 menossa ja takana todella kävelypainotteinen viikko Roomassa (hellettä 25-35C'). Suosittelen lämpimästi hankkimaan sellaisen SI-vyön, jos jostain saatte. Mulla se oli toisinaan päivisin masun tukena (tosiaan masu pulpahti esiin lomaviikon aikana) ja välillä pidin sitä yölläkin. Ei ollut yhtään selkäkipuja :)
Kotiuduttiin reissulta viimeyönä ja tänään otin sitten poikkeuksellisesti päikkärit, niitä olen tosin ottanut koko raskauden aikana korkeintaan 5 kertaa. Nyt siis se pahin väsyaika on totaalisesti ohitettu :) Ihana pääsee laittaa pihaa ja kotia kuntoon!!
 
Mulla on vähän sitä saamattomuutta vielä..ei jaksais siivoo ku lapsi sotkee hetken päästä perässä kaikki lelunsa ja kynät olkkariin...vaikka on astianpesukone nii ei jaksa niitä laittaa koneeseen ja sit ne haisee tossa tiskialtaassa..en oo ees jaksanu huolehtii omasta ulkonäöstä,miehelle sanoin etten enää ees muista minkä näköin olen meikattuna :/ :D aattelin kyllä juhannuksen kunniaks laittaa kuontalon kuntoon,kun mennään tai vaikka mennäänki mökille,vähän vois mieskin innostua,jos nyt ees huomaa kun oon niin pitkää ollut meikittä :D
 
Väsymystä on ilmassa, ja saamattomuutta. Lämpiminä päivinä on voimat ihan lopussa, ja yöt nukun tosi huonosti, tai säpsähtelen hereille jatkuvasti. Rv 16+4
 
Mulla oli alkuraskaus täysin oireeton, ei sit niin mitään oireita jos nytmenkkojen pois jääntiä ei lasketa. Rv14 sitten alkoi pieni vuoto mut kaikki oli ok ultrassa. Raskas työ aiheutti supistelua ja kipuja. Nyt oon maannut 3vko ja aina kun liikun enemmän alkaa mahakivut ja tulee todella oksettava olo. Makaaminen helpottaa oloa, saa nähdä pääseekö tässä töihin vielä takas vai ei. Öisin tulee herättyä eikä meinaa tulla uni enää takasin, on sit päivällä tosi väsynyt koko ajan.
 
Kopsasin tuolta helmikuu 2014 puolelta nyt tähänkin, oireista:

Mulla oli sellainen outo aavistus jo ennen plussaa ja menkkakivut sekä rinnat olivat kipeät jo viikkoa ennen kun piti menkat alkaa - yleensä nuo oireet tulevat vasta päivää ennen menkkojen alkamista. Mulla on aika lyhyt kierto ja aattelin ensin, että kierto on nyt pidentynyt, mutten kuitenkaan päässyt yli tosta tunteesta, että jotain "pielessä" :) Mä siis odotan ensimmäistäni, rv 6+2 tänään.

Oireet ovat siis alkaneet jo apaut viikolla kolme (menkkamaiset kivut ja rintojen kipeytyminen - rinnat on myös kasvaneet ihan törkeesti, niin että muutkin ovat sen huomanneet). Olen ollut ärtynyt ja itkuinen. Polvet ovat särkeneet ja jalat ovat olleet myös kipeät, kasvukipumaisesti. Päänsärkyä unohtamatta.

Viime viikolla (rv 5) alkoi huippaus, äklötys ja olin tooodella väsynyt työpäivän päälle (en kuitenkaan saa nukuttua, huilattua vain). Mies sai siis koko viime viikon siivota, käydä kaupassa ja laittaa ruokaa. Tänään tuli ensimmäinen (mini)oksennus aamulla töihin lähtiessä ja töissä en pystynyt olemaan kuin viisi tuntia... Hirveät vatsakivut, huippaus ja oksetus - mitään ei kuitenkaan aamuisen jälkeen ole tullut ylös. Tänään pystyin sitten jo nukkumaan päiväunet, jota en koskaan yleensä tee. Kissanhiekan haju öklöttää (vaikkei vaihdosta ole niin kauaa, ettei pitäis olla vielä kauheen kauaa).
Nyt on parempi olo, mutta tuntee miten energiaa ei ole yhtään, joten nytkin makaan sängyssä kirjoittamassa tätä.

Mä en todellakaan ollut tietoinen mistään muista raskausoireista, kuin pahoinvoinnista - yleensä oppaissakaan ei mainita tuota menkkamaista kipua ollenkaan, joten olin alkuun todella hämilläni siitä ja jouduin etsimään vastauksia keskustelupalstoilta :D
Luulin myös, että raskausaikana vasta lähempänä LA:ta ollaan kovin "kipeitä", mutta ei se niin mennytkään... Kesäloman alkuun on jäljellä pari viikkoa, joten koitan jollakin lailla kituuttaa sinne asti. Esimiehelle kun en tästä haluaisi vielä kertoa, ennenkuin itse tiedän, että kaikki on niinkuin pitääkin :)

Välillä silti tuntuu, että kehittääkö päässään osan oireista, mutta ei, kyllä ne on totista totta !
 
Mulla ei oo ollu kummempia oireita koko aikana. Väsymys on ehkä suurin ja semmonen ikävä nälkä / himo syödä. Jumpissa saattaa iskeä kamala vatsakramppi aina vasemmalle puolelle alavatsaa. Se on vähän ikävää.
 
Mulla on nyt tullu häntäluu aivan järjettömän kipeäksi.. jos makaa/istuu liian pitkään tai jos kävelee kunnon lenkin, niin häntäluu kipeytyy niin ettei tiedä miten pystyis asentoa vaihtamaan.. alaselkä on aivan ok. Mahtaako tää olla jotain liitoskipujen alkua. Jos tekee erilaisia juttuja sopivassa suhteessa, se on enimmäkseen aika hyvä. Kyllä on kummallinen elimistön tila tää raskaus, löytyy koko ajan uusia osia mitä ei ennen oo tuntenu :D
 
Väsyttää, laiskottaa, kiukuttaa, pää särkee, uni ei tule, heräilen öisin, oksentamista, pahoinvointia, kamala nälkä, närästää, iskiasvaivoja... Jatkanko vielä :D
 
Voi ei LittleMyy, sulla to pahoinvointi ei tosiaan oo loppunu ekaan kolmannekseen.. aika iso osa noista muista varmaan johtuu siitä? Auttaaks mikään pahoinvointiin?
 
Joo, ei loppunu siihen 12 viikkoon... Eikä 16 viikkoon... Jospas sitten 20 viikkoon... Tai synnytykseen ;)

Pahoinvointiin ei auta mikään. Pahoinvointirannekkeet olleet päällä yötä päivää 4+5 lukien... Ei tässä kai auta kun koittaa kaivaa hurttia huumoria jostain :D
 
Auttaako Postafenkaan? Terkka sanoi et sitä saa koettaa raskauspahoinvointiin, on matkapahoinvointilääke, jota myydään ilman reseptiä. Mut selvisin ilman, ku yrjööminen loppui siin 16vk tienoil.. ei tullu koitettua vaikka läheltä liippas.. en tiiä kuin hyvin se sit auttaa.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon vähän epäileväinen noiden lääkkeiden suhteen... Mulle lekuri sano, että ei niistä oikeen oo ees apua, mutta jätti sitten vähän mun vastuulle päättää, että kokeilenko vai en. Oon sit hannannu, ku oon vähän epäileväinen näiden lääkkeiden suhteen :D. Otan tota Loseciakin jo pitkin hampain :rolleyes: ...
 
Argh. Alaselkää juilii taas... :( Samaa "vikaa" oli esikoista odottaessakin ja vieläpä näillä samoilla viikoilla muistaakseni... Pyh ja pah. Jalkeilla ollessa, ilman mitään selkeetä rasitustakaan alkaa alaselkää jomottaa. Huomenna alkaa kesäloman jälkeen työt. Saas nähdä mitä selkä tykkää 9 tunnin jalkeilla olosta & fyysisesti raskaasta työstä. Viikkoja mulla siis 17+4 tänään.
 
Kuin huomaamatta alkuraskaus sujui vaivoitta, mitä nyt väsymystä oli ajoittain.

Sisko kerkesikin jo manaamaan minulle, että vielä ne vaivat minutkin löytävät. Niinpä niin... Järetön väsymys on lähes koko aika läsnä, ja nyt on alkanut vatsakin temppuileen, vaikka kuinka yrittänyt sitä ennalta ehkäistä. Alaselässä myös säännöllisen epäsäännöllisesti kipunoi ja vihloo ikävästi.

Välissä oon miettinyt itsekseni, että onko nämä nyt esille tulleet vaivat sitten "psykologisia", kun raskaudesta ollut tietoinen vasta muutaman viikon. Toisaalta oon kyll hylännyt tämän ajattelun, kun noi vaivat ovat aika ikävästi fyysisiä :confused:
 
Oon kaikille sanonut et olen päässyt alun todella helpolla. No siihen se helppous on jäänytkin: rytmihäiriöitä sydämessä (sydän tykyttää ja muljuu ihanasti), järjetön väsymys(nukahdan välillä istuvilteenkin töissä). Neuvolassa puhuin ja labrat+sydänfilmi otettiin: aivan normaalit (kilpirauhasta en tiedä mut luulen et sekin on norm) jos nämä vaivat ei ala helpottamaan niin työt jää ja koulunpenkille palaaminenkin saattaa olla liian raskasta. :(


Mamma+kirppu
 
"Kiva" Mininen, että sullakin on tällänen mukava lisä tässä odotuksessa ;)

Mulla toi rv16 teki sen verran hyvää, että joskus saattaa vahingossa mennä päivä, ettei tartte oksentaa - tai sitten vaan pikasesti aamutuimaan. Toisaalta sitten on sellasia päiviä kun tänään, että kolme kertaa sai aamusta taas yrjötä. Pahoinvointia on kyllä joka päivä läpi päivät.

Mulla on muute selkä alkanu prakaa ihan tosissaan. Välillä ei meinaa kävelystä tulla yhtään mitään! Vuosilomalla olen vielä 3 viikkoa, mutta sitten pitäisi töissä pystyä istumaan päätteen ääressä 8 h/pvä ja välillä sellasissa työtehtävissä, ettei sitä takalistoaan tosiaan voi siitä penkistä nostaa. Saa nähdä kauanko sitä sit pystyy oleen töissä - varsinkin kun oon kyllä ottanu sen kannan, että jos töissä oksennan useammin kun kerran niin lähden kotiin. Työtoverit ei kyllä oo tästä ilahtuneet...

LittleMyy 17+2
 
Onko jollain muulla heti heräämisen jälkeen kamalaa kylkikipua? MUlla ollut nyt monena aamuna kipua eritoten oikeassa kyljessä kylkikaaren alaosassa (en nuku sillä kyljellä). Ylösnousu tekee kipeetä ja tänään oli pakko jättää koirien kans tehtävä aamulenkki väliin, eilenkin kuljin loppumatkan kumarassa, et kipu hiukan lievittyisi. Nyt kun on ollut 1,5h pystyssä, niin kylkikipu on jonkin verran hellittänyt (tosin tässä vaiheessa alkaa sit jo "nrmaali" alavatsakipu). Hiukan olen yrittänyt venytellä kylkiä aamuisin, mut kipeetä tekee... Googlettamalla sai jos jonkinlaista vastausta sappikivistä normaaliin kohdun kasvuun liittyviin kipuihin. Tuskin mitään vakavaa, mut ärsyttävä oire!!!
 
Takaisin
Top