raskausoireita ja vaivoja

Onko jollain muulla heti heräämisen jälkeen kamalaa kylkikipua? MUlla ollut nyt monena aamuna kipua eritoten oikeassa kyljessä kylkikaaren alaosassa (en nuku sillä kyljellä). Ylösnousu tekee kipeetä ja tänään oli pakko jättää koirien kans tehtävä aamulenkki väliin, eilenkin kuljin loppumatkan kumarassa, et kipu hiukan lievittyisi. Nyt kun on ollut 1,5h pystyssä, niin kylkikipu on jonkin verran hellittänyt (tosin tässä vaiheessa alkaa sit jo "nrmaali" alavatsakipu). Hiukan olen yrittänyt venytellä kylkiä aamuisin, mut kipeetä tekee... Googlettamalla sai jos jonkinlaista vastausta sappikivistä normaaliin kohdun kasvuun liittyviin kipuihin. Tuskin mitään vakavaa, mut ärsyttävä oire!!!
 
Onneksi ei selkä- tai kylkikaarikipua vielä tunnu muitten oireitten lisäksi. Kuulostavat ikäviltä vaivoilta. :sad001 Nukun kylläkin närästyksen takia hillittömän tyynykasan päällä, joten en yhtään ihmettelisi, vaikka tuosta joku paikka vielä kipeytyy. Tuota "normaalia" alavatsan jomottelua on lähes päivittäin. Mun suureksi ongelmaksi on muodostunut viime aikoina hammaspesu. Oksennusrefleksi on kuukausien ykäfestistä herkistynyt siinä määrin, etten saa millään hampaita pestyä yökkimättä. Ongelma ei niinkään ole kurkun tökkiminen, vaan suuhun jäävä paksu sylki, joka ilmeisesti ärsyttää siellä ihan suunnattomasti. Onko kellään kokemusta tästä? Selviänkö hammaspesusta vielä joskus ällöttämättä muita? :confused004
 
Hei muo on kans toi hampaidenpesu yököttänyt (eritotten ylähampaiden sisäpinnan). Ei voi välttyö kyökkimiseltä :( Ja siis alkuraskauden pahoinvointia ei ollut, ainoostaan tota kyökkimistä hampaita pestessä koko raskauden ajan.
 
Sama homma, vähän helpotti kun vaihdoin vaahtoamattomampaan hammastahnaan (denivitin tuubimalliin) joka ei myöskään tee sitä limaa niin paljon.. ihme juttu kun muuten ei enää yökötä.
 
En kyllä osaa sanoa mistä Nyytikin ikävän kuulonen kylkikipu voisi johtua. Tuskin kuitenkaan mitään vakavaa, mutta jos asia itseä vaivaa, niin neuvolaan vaan

Mininen: Mun ei tartte ku katsoo hammasharjaa ni alan kakomaan. Jos pesen hampaat niin oksennan heti perään. Oon koittanu eri tahnoillakin, mutta mikään ei auta. Ehkä sitä joskus pääsee taas hampaita pesemään

Täällä siis rv 19 ja oksentelen edelleen 1-3 krt/pvä. Tietty sit närästääki ja röyhii. Alavatsassa on näitä tökkäsy ja nykäsykipuja, joiden lisäksi välillä tulee sellanen supistuksen tunne (ekaa odotan, niin en ole varma). Mahallaan ei voi olla ja selällään en osaa nukkua eli yöt menee pyöriessä kyljeltä kyljelle, sillä pidempään nukkuessa alempi lonkka kipeytyy. Närästyksen vuoks pään alla on jo kaks tyynyä, jalkojen välissä yks ja joskus mahan tai selän takana vielä yks. Eli melkonen show tuo nukkuminen täällä nykysin ja heräänkin kaiken tän lisäks pissalle sen 2 krt/yö. Väsyttää, itkettää ja kiukuttaa taas tällä erää - joku rakenneultraa edeltävä hormonihuuru kenties?!
 
Mä en myöskään enää pysty nukkumaan mahalleni ja siis ennen nukuin AINA. Onneks kuitenkin olen tosi väsynyt kokoajan, että heti kun rojahdan sänkyyn selälleni niin olen jo unessa ja aamulla en millään jaksais herätä. En edes heräile pissalle yöllä enää. Ja siis kiukutusta ja itketystä on täälläkin, vaikkei oikeestaan syytä olisi :dontknow...

Hölmöä tälläinen alakuloisuus, kun pihalla ihana ilma ja vauva potkii kovasti mahassa. Sittenpä vielä on huono-omatunto kun vaan masistelen yksin kotona :oops:
 
Mulla auttoi pahaan oloon närästyslääkkeet, vaikka aina en edes tajunnut että närästää. Mulla ei kyllä yökötys ole ollut lähelläkään LittleMyyn luokkaa... Toivottavasti pian helpottaa! Itsellä lopuui juurikin kuin seinään. Välillä vielä tulee satunnaisia yökkäyksiä, mutta ei tee pahaa koko ajan.
 
Nyytikki: mulla on kanssa välillä selittämättömiä kylkikipuja, alimpien kylkiluiden tasolla sellainen tunne et joku täyttää sielä ilma palloa. Kestää 30s-2min ja loppuu. Alkaa tyhjästä ja loppuu yhtä nopeasti.


Mamma+kirppu
 
Mulla nyt rv19+6 ja viimisen viikon ajan en ole enää päässyt lähtemään koirien kanssa aamulenkille, kun herätessä kolottaa paikkoja ja sängystä ylös nousu ottaa siis oman aikansa. Eilen laitoin jopa aamupalaa ekaa kertaa istualtaan, kun kolotti niin vietävästi...olikin kiva kurotella puurokattilaa ja keitellä kahvia niin matalalta. Yleensä pahin kipu on tossa vaiheessa kyljissä ja rintalastan alla (tuntuu siinä venytyksenä), mut sit se siirtyy pikkuhiljaa alemmas lantion seudulle alavatsaan, nivusiin ja alaselkään. Olin tänään töissä puoli päivää, mutta sitten meni hermot, kun särki paikat sekä istuessa että kävellessä...nyt siis neuvolan tätin luvalla 2,5 päivää saikulla. Josko torstaina olis taas työkuntoinen. Ongelmana on vaan se, etten oikein voi maatakaan koko aikaa, koska silloin tulee lonkat kipeeksi (ainakin tuossa sohvalla), kun pystyn olemaan makuulla vaan kylkiasennossa.... Neuvolatädin mukaan on harvinaista, et vielä näillä viikoilla olis tällasta oireilua...yleensä tulee myöhemmin. Jäinkin miettimään, et kuinka kovin paikkoja kolottaa sit loppuvuodesta :(
 
Nyytikille jaksamista. Ei kuulosta kivalle kyllä tollaset kivut :(. Mä oon jo ihan kypsä näihin lonkkakipuihin (maatessa ja nukkuessa) sekä selkäkipuihin (kävellessä, seistessä ja istuessa). Toivottavasti kumpikin vetreydytään tässä loppua kohden, vaikka tuskin se kovin todennäköstä on ;)...

Mä en kyllä voi kun ihmetellä miten ihmistä voi väsyttää 24/7. Seuraava neuvolaki on vasta 3 viikon päästä - jos vaikka hemoglobiini on romahtanu tai jotain. Nukun (huonosti) kuitenki joka yö 10 h ja silti kaikki energia menee päivällä siihen, etten nukahda istualleen. Oon varmaan tosi virikkeellistä seuraa :D

Oksentelusta en jaksa enää ees mainita...
 
Voi LittleMyy, väsymys kuulostaa niin tutulta. Mulla oli tuossa juhannuksen aikaan samanmoinen tilanne. Superpitkien yöunien lisäksi tarvitsi vetää joka päivä päikkärit. Niitten ja yöunien väliissä sitten nuokuin ja meinasin torkahtaa milloin mihinkin. Lisäksi alkoi pyörryttää pienemmänkin ponnistuksen jälkeen. Portaitten kiipeäminen ja sohvalta nouseminen sai jo silmät sumenemaan ja piti heittäytyä pitkälleen. Soittelin neuvolaan ja pyysivät ylimääräiselle käynnille, ja siellä siis bongattiin juurikin hemoglobiinin romahdus. Tuon jälkeen oonkin vedellyt rautalisää ja olo vähitellen kohetunut. Tai sit mun elimistö on sopeutunut matalaan hemppaan, kun en nyt tiedä tarkkoja lukuja, mutta väsy on vähitellen helpottanut. Että suosittelisin kyllä sullekin puhelua neuvolaan. Voihan se tietty johtua jostain muustakin, mutta hyvä olisi tietty poissulkea anemia. Kolme viikkoa on kuitenkin melko pitkä aika odotella, ja siinä ajassa voi tuo olo vielä huonontua. (Toivottavasti kuitenkaan ei!)

Ja täällä oksennetaan myös edelleen. :cheers
 
Sunnuntaiaamua kaikille! Heräsin taas vaihteeks useamman kerran yön aikana lonkkasärkyihin, joille ei taida olla loppua näkyä. Lopulta oli pakko nousta taas ylös jo kuudelta, kun ei enää mitenkään päin saa nukuttua. Väsyttäisi kyllä. :schocked028 Hienoa "valmistautua" yöheräilyyn tässä jo viiden kuukauden ajan ennen synnytystä. Huooooh. Varusteena tällä hetkellä tyynykasa pään alla (närästykseen) ja yksi tyyny jalkojen välissä. Kyljellään siis nukun. Selällään en enää uskalla, vaikka tykkäisin. Olisikohan tuo luvallista vielä?
 
En oo mielestäni kuullu et selällään nukkuminen olis suoraan kiellettyä. Mä ainakin nukun suurimman osan yöstä selälläni.
 
Mä nukun myös selälläni.. Jostain luin että sitä pitäisi välttää loppuraskaudesta siksi, että vauva painaa jotain verisuonia tms ja se voi aiheuttaa esim. huimausta. Mutta koska se ei musta tunnu pahalta niin oon edelleen nukkunut selälläni. Täällä muuten aamuisin myös vähän kylkikipua, ja maha tuntuu kyljistä "herkältä".. Närästyskin on alkanut. Turvotusta vähän, ja yöllä tulee herättyä 1-2 kertaa vessaan. Iltapäivisin väsyttää, mutta jos nukun en saa illalla unta.. Eikä asiaa auta se, että mies on lomalla ja valvoo joka ilta johonkin kahteen... :(
 
Jossain englanninkielisellä sivulla varoteltiin jo näillä viikoilla (rv 21) selälleen nukkumisesta, mutta mä uskon, että niin kauan kun olo pysyy hyvänä niin antaa mennä vaan. Mulla ainakin tulee pikapalautetta jos yöllä koitan mahalleen kierähtää :D. Lonkkakipuja on täälläkin ja välillä vatkaan 30 min välein puolelta toiselle ja asettelen tyynyarsenaalia puolelta toiselle. Ja sit käyn pissalla 3 kertaa yöstä vaikka koitan olla illasta vähemmällä juomisella. Muakin väsyttää iltapäivällä ihan järkysti, mutta jos nukun ei täälläkään tule yöksi uni. Aika samoja oireita siis :D

Muutaman rauhallisemman oksennuspäivän jälkeen oon ny kolmena päivänä peränjälkeen laatannu taas lähes kaiken mitä alas saa. Sitten verenpaineet on liian matalat ja huimaa. Tänään tuli myös lähes kaikki juotu kaaressa hetken päästä ulos eli ei ny oo menny taas ihan nappiin. No, eihän tässä ole montaa viikkoa synnytykseen ;)
 
LittleMyy: Hurjasti tsemppiä ja jaksamista oksennuspäiviin! Toivottavasti on joku pikaisesti ohi menevä kohtaus vain. Sullahan on nyt jo maaginen puolivälikin ohitettu eli voiton puolella mennään! :thumleft

Ja juu, varmaan pitää paikkaansa, että selällään voi nukuskella, jos ei tunnu hankalalta. Jotenkin vaan omalla kohdalla maha painuu niin kummasti sisään, ettei tunnu erityisen miellyttävältä. Tosin vauvan potkut tömpsähtelee selällään tosi kovaa, myös mahan päälle. Muutenkin minityyppi elämöi onneksi jo monta kertaa päivässä. :smiley-bounce012 Aika iso helpotus, kun ei tarvi enää joka välissä miettiä, onko masussa ketään hengissä. Rakenneultraan vielä viikko. Vähän eksyin aiheesta, mutta jatkan varmaan kylkinukkumisharjoituksia. Mahallaan en oo koskaan osannut nukkuakaan, niin se ei tuota ongelmia.

Muuten menee ihan ookoo, mitä nyt närästää niin, että järki meinaa lähteä. Ja oksut kurkussa ja pöntössäkin harva se päivä. :brushteeth :puke
 
Mulla kyllä masussa ilmotetaan kanssa jos asento ei pikkasta miellytä. Viime yönä kääntyilin varmaan 15 minuuttia ennen ku asettu :D

Toivotaan Mininen, että sulla tuo puoliväli tuo sen helpotuksen. Mä menetin jo toivoni. Jospa se viimeinen oksennus tulisi sitten siellä synnytyssalissa. Sitä odotellessa kaikille hyviä vointeja ja hyviä rakenneultrauutisia!
 
onko kellään muulla alkanut erittyä maitoa? tai en mä tiedä onks se maitoa vai mitä mut sillasta läpikuultavaa vaalea nestettä tulee silloin tällöin nänneistä.... ja tosiaan ensimmäistä kertaa oon raskaana niin en tiedä onko ihan normaalia? huomenna onneks on neuvola niin voin sieltä asiaa kysyä...
 
^^ Vierailen sen verran täällä, että on normaalia.. :) Ei kannata puristella..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top