Raskausoireet

Jostain syystä alkanu ihmetyttää kun ei oo viel rintoja arastanu, se on ollut aina merkki raskaudesta mutta nyt vähän pelottaa miksei tunnu (keskenmenoissa ei tuntunu..) Oikein odotan sitä, milloin ne on kipeet😅
Mulla ei kanssa alkuun meinannut tuntua, ja jonain päivinä katosi. Tänään kuitenkin on todella kipeät ja tuntuu että niitä särkee vaikka olisi paikallaan! Ihan kun olis vetänyt jonkun kovan rintalihastreenin🫣

Oon ajatellu ettei oo oireita ollenkaan näin 4+5. Nyt huomaan että on sittenkin: palelee etenkin iltaisin, väsyttää ja ärsytyskynnys on tosi matala.

Minulla nyt 4+6 (ehkä) ja oireina jatkuva nälkä ja jano ja hengästyn todella helposti. Myös vatsassa välillä tuntuu, että siellä jotain kyllä tapahtuu.

Mulla on jo viikon ajan ollut etovaa oloa. Nyt 4+3. Ensimmäisinä päivinä voimakkaammin, varmaan kun hcg alkanut nousta. Nyt vähemmän, lievää etomista. Rinnat on arat, ja kylmää vähän väliä. Myös väsymystä on ollut. Niin ja enemmän ja vähemmän nippailee ja tuntuu ns menkkajomoja.

Kylläpä ihmismieli on jotenkin jännä, että heti kun ei ole huono-olo tms epäilee kaiken olevan lopussa. Tänään melkein toivoin että alkaisi kunnon pahoinvointi, että se edes rauhoittaisi mieltä. Ja nuo menkkajomoja kyllä aina säikäyttää. Toivoisin että olisi sitä ensimmäisten päivien venyminen tunnetta mieluummin. 😅

Milloin muuten muilla on kunnon pahoinvointi alkanut

On kyllä lohdullista lukea miten moni kamppailee oireettomuudenkin kanssa. Täällä nyt 5+6 ja välillä havahtuu että taas ei ole ollut pariin päivään mitään, sitten esim liivejä pois ottaessa huomaakin yhtäkkiä, että auts, onhan ne kipeät tai toppatakki päällä kaupassa tulee huonon olon aalto kun tulee liian kuuma.

Mä ehdin tämänkin päivän aikana olla jo varma, että huomenna soitan ja pyydän hcg-mittauksen, nyt taas jo ihan sitä mieltä että hyvin voin odottaa vielä 9 päivää varhaisultraan😅

Mulla on jo viikon ajan ollut etovaa oloa. Nyt 4+3. Ensimmäisinä päivinä voimakkaammin, varmaan kun hcg alkanut nousta. Nyt vähemmän, lievää etomista. Rinnat on arat, ja kylmää vähän väliä. Myös väsymystä on ollut. Niin ja enemmän ja vähemmän nippailee ja tuntuu ns menkkajomoja.

Kylläpä ihmismieli on jotenkin jännä, että heti kun ei ole huono-olo tms epäilee kaiken olevan lopussa. Tänään melkein toivoin että alkaisi kunnon pahoinvointi, että se edes rauhoittaisi mieltä. Ja nuo menkkajomoja kyllä aina säikäyttää. Toivoisin että olisi sitä ensimmäisten päivien venyminen tunnetta mieluummin. 😅

Milloin muuten muilla on kunnon pahoinvointi alkanut
Mull ollut vain etovaa oloa vaihtelevasti, oksentanut en oo kertaakaan. Aamukahvi jäi tänään pois, kun ei tehny mieli. Se auttoi ainakin tänään siihen. Huomenna voi olla jo sitten aivan eri.😅

Täällä tänään 6+6 ja myös samanlaista etomista. Ei oikein tee mieli mitään, väkipakolla pitää kokeilla maistella mikä maistuisi. Jatkuvaa ruuan miettimistä, mitä seuraavaksi.

Sinänsä ollaan voiton puolella, koska edellisessä raskaudessa olin jo tässä kohtaa osastolla. Hieman siis toivoa yllä, että edes vähän pidempään menisi ennenkuin pahaksi yltyisi
Tai tokihan ihanne olisi ettei yltyisi, mutta tähän ei usko riitä. Väsymys myös ihan jotain jäätävää, sohvalla makoillen menee illat ja tosi ajoissa nukkumaan. Väsymys kyllä selvästi taas triggeröi tuota pahoinvointiakin

En olisi uskonut, että vielä joskus kirjaudun mihinkään "mammapalstalle", mutta niin vain minäkin täällä hei ❤️

Täällä on myös nimiä, joihin olen törmännyt tässä kuluneen viikon aikana, kun olen kolunnut oire/piina/BBT-ryhmiä läpi 😁 Olin niin ilahtunut kun näin mm. @Ness ja @Malttamaton145 sekä @Malttamatonq teidän onnistuneen ❤️‍🩹 olen lukenut teidän aiemmista kokemuksista ja kolusin tässä viikon aikana sen reilu 600 sivuisen BBT-ketjun läpi, vaikka en itse edes lämpöjä seuraa 😂

Tässä olen jo DPO4-5 lähtien testaillut, koska oireita ollut ovulaatiosta lähtien, ja äsken sain haaleanpinkit viivat Pregcheckin liuskaan ja herkkään RFSU:hun. Ovulaatio oli 5-6.12 välisenä yönä (tiedän kierrosta ja tuntemuksista) ja siellä oli DPO-2 tyypit uimassa 😁 eli joo, testien kaa ajoissa liikenteessä 😁

Oireet alkoi siis ovulaatiosta, aloin nimittäin valvoskelemaan heti, ja jos nukuin, unet oli kahden aikaisemman raskauden mukaan ihan hulluja ja eläviä ja muistan ne edelleen 😂 Muistan myös esikoisen alkuraskaudesta unet edelleen, niistä 15v jo aikaa. Tää on ollut mulla ovulaation jälkeen aina eka raskausoire, vaikka ei kuulemma voi olla oireita ennen kiinnittymistä (paskat väitän minä, me ei tiedetä kaikkea ihmiskehon neroudesta). Viime yönä nukuin pitkästä aikaa suht ehjästi ja aamulla mietin, että jahas, ehkä en olekaan raskaana. Mutta aamulla testi näytti viivanpaikkaa ja äsken illalla siis plussasin jo enemmän kunnollisemmin 🥰

Oireet:
- Ovulaatiosta asti yöllä herääminen ja parin h valvoskelu. Silti ei väsymystä vaan ihan virkeä olo.
- Suuta alkoi kuivamaan aamuisin.
- Perioraalidermatiitti lehahti suupieleen vuosien tauon jälkeen.
- Rinnat tullut DPO4 jälkeen hullun kipeäksi. Ei perus menkkoja edeltävää, vaan rinnat tuntuu jotenkin pakatuilta ja tiedostan niiden olemassaolon kivun lisäksi.
- Pissattanut enemmän.
- DPO4 alkoi hullu palelu. Iltapäivällä alkoi horkka, joka kestää illan saunaan asti.
- Hajut alkanut olemaan tosi aistittavissa, en muista tätä edellisistä raskauksista.
- Se tunne kun vaan tietää, että kropassa on jotain meneillään. Sama "tieto" ollut aiemminkin, esikoisesta pidin vajaa viikon raskauspäiväkirjaa ennen kuin testi oli positiivinen 😁
- Poikkeuksellisen suuri ärsyyntyminen ihmisiin.
- Perus PMS-oireet ei samanlaiset ku yleensä.
- Nyt viimeiset kolme päivää ollut menkkaoloja.
-DPO6-7 nippailuja munasarjoissa ja kohdussa.
- Niistäessä vaimeaa repäisykipua/kiristystä nivusen seudulla.

La menkkojen sekä ovulaation mukaan 28.8.2026 ❤️
Muoks. Ja tänään siis DPO8.

Muokattu viimeksi:
Haha mullaki yks raskausoire on ollu toi normaalia suurempi ärsyyntyneisyys jostain asioista. 😆

Mulla kans ajottuu pahoinvointi yleensä iltaan, tosin nyt taas viimepäivät tuntunu et pystyn tosi hyvin pitää olon suht hyvänä sillä että oon huomannu miten mun kannattaa syödä ja juoda. (1-2h ruokailuväli, pienehköt annokset, ei too much -komboja kuten pizza + suklaa + maullinen kuplajuoma, ei liikaa kahvia tai sokeria, ei ällöjä ruokia, ei raskasta iltasyömistä) Ja mulla on ihan sellanen kutina et noi lisäravinteet mitö otan niin auttaa mun oloo pysyy parempana (ja magnesium ja rauta auttaa pitää poissa mun yhtä perusraskausoiretta - levottomia jalkoja). Musta tuntu myös tokassa raskaudessa että spirulinan syöminen autto pahoinvointiin. Toistaseks tuntuu et mun toka ja tää neljäs raskaus ois sellaset parempivointiset (1. ja 3. oli kovempi pahoinvointi). Mut tosiaan viime alkuraskaudessa muistan etten oikeen ees pystyny syödö mitään vitamiineja ku ällötti ne niin paljon ja tuntu et oksennan ne vaan ulos.

Joku kysy et oliko oireita ennen plussaa. Mulla oli mutta aloin tiedostaa niitä vasta sit ku huomasin et menkat on myöhässä ja ylipäätään aloin pohtia et voisinko olla raskaana. Muistan ainaki sen että alko iltanärästys ja muutenki päivällä aloin röyhtäillä. Maha vähän turvotti ja oli sellanen jännä tunne kohdussa - vähän niinku täysi ja lämmin. Oli kova väsymys. Hajuaistissa ja makuaistissa oli muutoksia (jotku ruuat alko haista tai maistuu eriltä ja tuli myös ruokahimoja).

Mitä ruokahimoja teillä on ollu tai onko ollu vielä? Mun eka ruokahimo aivan alussa ku en vielö todellakaa tienny olevani raskaana oli homejuustot. Sit plussaamisen jälkeen teki mieli kaikkee raikasta ja hedelmäistä, lihaki vähän himotti. Nyt mul on tullu lievä himo jäätelöön, mikä mul on ollu aiemminki raskaana. Ja samoin yks päivä alko tehä mieli raejuustopikkelssileipää, mikä oli mulla ainaki viime raskaudessa myös himo. Sillonku olin lapsi meiän naapurit söi semmosta ja en vuosikausiin syöny sitä kunnes raskaana alkanu yllättäen tekee mieli. Ja toi onki jännä et raskaana saattaa monilla tehä mieli ruokia mitä on lapsena tai nuorena syöny.

Kahvi on välillä ollu nyt nii ettei maistu yhtään, välillä jopa haissu etovalta, mut yllättävän monena päivänä oon pystyny juoda pikkumäärän! Vaikka on jo joku suunnillee 7+2 menossa. Jopa suklaata syöny pikkumäärän sen kaa. Mun muistaakseni viimeks mä en juonu tippaakaan kahvii tässä vaiheessa eikä pystyny syödä muruakaan herkkuja.

@Florette alkoi kiinnostamaan että mitä lisäravinteita syöt siis tällä hetkellä, josta koet olevan apua?
No siis en ensinnäkään tiedä onko oikeesti apua vai kuvittelenko vaan mut jotenki tuntuu siltä. Ja en tiiä onko näistä kaikista apua vai vaan joistakin. Mutta tällä hetkellä mä syön folaattia, sit sitä nestemäistä rautajuttua jossa on muistaakseni myös esim b6 & b12 vitamiineja (joista oon kuullu huhuja et auttais pahoinvointiin), sit magnesiumia, sellasta multigreens-ravintolisää jossa taitaa olla mm hitusen spirulinaa/ainakin vihreitä juttuja, sit maitohappobakteeria ja välillä sulfurzyme-ravintolisää jossa msm rikkiä kai. En välttis syö ihan kaikkea joka päivä mut pyrin siihen et ainaki rauta, folaatti, magnesium ja multigreens.

Kiinnostais onko muilla jotain ravintolisiä jota syö ja kokee hyväks?

Ja disclaimer vielä et omalla vastuulla / neuvolaa konsultoiden tehkää omat päätökset mitä syötte, varmasti voi olla joistaki lisäravinteista vähän eri näkökantoja et voiko raskaana syödä. Ja toki kohtuus kaikessa ja kehoa kuunnellen.

Oon aatellu vähän ton raudan suhteen et varmaan sitku toi purkki on syöty niin otan jonku toisen käyttöön jne, et ehkä sitä kautta saisin maximihyödyt kun tuntuu et se on osittain hakuammuntaa et mikä vaikka toimii itellä.

@Mimiliina tervetuloa mukaan ja onnea plussasta 💕 Hauskaa, että BBT-ketju kaluttuja läpi, siinä oli varmaan hommaa 😂 Nyt ainakin tiedät kaiken kierron lämpövaihteluista, vaikket lämpöjä ole seurannutkaan 😆 Tosi aikaiseen alkanut oireet siellä, on tainnut hedelmöittyminen ja kiinnittyminen tapahtua ihan pikavauhtia! 🥰

@Florette ruokahimoja mulla oli viime viikolla naudanliha 😅 Pihvit, burgeri yms veti puoleensa. Mut siitä päästiin eroon kattilallisella jauhelihakeittoa ja tuplaburgerin syömisellä 😆 Muuten ei oikeen mitään. Mua myös mietityttää, et tuleekohan stoppi kahviin missä vaiheessa 😅

Mulla ei oo vitamiineista muuta kuin D-vitamiini + mama vitamiini tällä hetkellä. Hoitojen aikana meni kaikkea muutakin millä koitti buustata munasolujen laatua, mut ei niitä enää tarvitse käyttää 😅

Täällä oireet lähes hävinneet, alamahassa ja nivusissa edelleen tuntemuksia. Näitä tuntemuksia ollut yli viikon. Raskaustestit aamuisin negatiivisia ja olen nyt pe asti tehnyt ovulaatio testejä iltapäivästä ja ne on olleet joka päivä positiivisia, viimisimmän tein äsken ja sekin taas positiivinnen. Mietin tässä että pitäiskö yrittää päästä verikokeille vai seurailla vielä mitä tapahtuu, kuinka monta päivää ovulaatiotesti voi näyttää positiivista?

Onpas jännä juttu toi Katan tilanne. Voiko ovulaatiotesti näyttää väärää positiivista? Mä en tiiä yhtään. Mut et onko sulla kierto myöhässä ja sittenki nyt ovulaatio…? Vai mitä ihmettä. Ovulaatiohan voi myös joillain aiheuttaa kipua ja pahoinvointiaki ehkä.

Tuli vielä mieleen ku puhuttiin noista lisäravinteista niin mä lisäks käytän sellasta progessence phyto plus öljyä jonka pitäs buustata progesteronitasoja. Jostain syystä joka päivä laitan sitä varmuuden vuoks. 😆

@Kata99 tikutitko ovulaatiota tässä kierrossa jo aikaisemmin? Tiedätkö koska ovulaatio oli, eli mikä dpo sulla on nyt menossa? Ja mikä kierron päivä? Ovulaatiotestit on positiivisia yleensä 1-3 päivää ovulaation aikaan. Toki joillain ovulaatiotesti voi antaa positiivisen tuloksen myös raskaudessa.

Onko sulla kuvaa noista positiivisista ovulaatiotesteistä mitä olet tehnyt nyt perjantaista alkaen?

@Kata99 tikutitko ovulaatiota tässä kierrossa jo aikaisemmin? Tiedätkö koska ovulaatio oli, eli mikä dpo sulla on nyt menossa? Ja mikä kierron päivä? Ovulaatiotestit on positiivisia yleensä 1-3 päivää ovulaation aikaan. Toki joillain ovulaatiotesti voi antaa positiivisen tuloksen myös raskaudessa.

Onko sulla kuvaa noista positiivisista ovulaatiotesteistä mitä olet tehnyt nyt perjantaista alkaen?
En koska kierrot niin epäsäännöllisiä, aikaisemmin kun oon ovulaatiotestejä tehnyt ovat olleet selkeesti negatiivisia. Mulla ei oo menkkoja ollut 2 kk. Eikä mulla oo niistä kuvia. Ennen todennäköstä ovulaatiota mulla ollut tällästä tunnetta mahassa muutamana päivänä. Ovulaatie testit olen siis tehnyt pe, la ja tänään ja ne positiivisia, tänään silti muuttui hitaammin positiiviseksi kuin pe ja la. Sitä silti mietein että onko mahdollista että ovulaatio testit kertoo positiivista ja ovatkin merkki raskaudesta vaikka raskaustestit negatiivisia. Olin aika varma että muutama viikko sitten oli ovulaati mutta sillon en kyllä testannut mutta vastasan tunne oli sama kuin nyt mutta hävisi muutaman päivän jälkeen.

@Kata99 luinkin sun aikaisempia viestejä taaksepäin ja huomasin, että mainitsit, että sulla on todettu PCOS. Olethan tietoinen, että PCO-henkilöillä ei välttämättä ovulaatiotestit anna luotettavaa tulosta? Voi siis olla jatkuvasti positiivisella tai negatiivisella, tai antaa positiivisen tuloksen useaan kertaan kierron aikana, vaikkei ovulaatiota edes tapahdu. En tiedä kuinka kauan teillä on yritystä takana ja kuinka pitkään olet seurannut omaa kiertoasi/ tikuttanut ovulaatiota, mutta PCOS heikentää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta, mikäli ovuloimattomia kiertoja on paljon. Suosittelen kuitenkin kääntymään lapsettomuuslääkärin puoleen, joka oikeasti tarjoaa apua kiertohäiriöihin, mikäli niitä on.

Jos haluat lisävarmuutta siihen, että tapahtuuko ovulaatio silloin kun testit näyttävät plussaa, niin suosittelen myös mittaamaan kehon lämpötiloja. Tästä voi olla apuja, kun näet nouseeko lämmöt oletetun ovulaation jälkeen vai ei. Tästä lisätietoja BBT-ryhmässä mikäli mittailu kiinnostaa.

Varmin tapa kuitenkin vahvistaa onko ovulaatio tapahtunut on ultraäänitutkimus ennen/jälkeen ovulaation sekä progesteronimittaus ovulaation jälkeen. Näistä varmasti lääkäri kertoo sinulle lisää. Suosittelen myös tutustumaan keskustelupalstan keskusteluihin aiheesta:

Pcos ja yrittäminen

PCOS diagnoosi ja lapsettomuus

Muokattu viimeksi:
@Ness
Lääkärissä kävin hän ohjas tekemään ovulaatiotestejä, jotta saadaan tieto kierrosta että pääsen alkuvuodesta alottamaan lääkityksen. Painoa saanut tässä lääkärin ohjeella hyvin alas ja onneks se auttaa mulla tasaamaan kiertoa.

Takaisin