Raskausoireet

Heippa, mä täällä ensikertalaisena (5+1?), aluksi meni rinnat todella helläksi/kipeiksi. Outo vellova tunne vatsassa (lievä pahoinvointi), röyhtäyttää ja palele, vatsassa jatkuvasti tuntemuksia.

En ollut kauheasti perehtynyt aiheeseen (tulee jos on tullakseen ja ekasta tärppäsi, lähipiirissä ei lisääntyviä...) niin on ollut jokseenkin yllättävää miten nopeasti ja selvästi oireet iskivät 😅
 
Tääl oireina ollu alamahan jomottelut, rinnat enempi ja vähempi kipeet päivästä riippuen. Refluksi tauti jo valmiiksi nii närästys, turvotus ihan hirveitä. Enkä saa syyä mun lääkkeitä 🤷🏻‍♀️
Jonkin verran etovaa oloa, herkistynyt maku ja hajuaisti.
Tänään oksensin ku lainasin miehen hammastahnaa, eikä se oikeen hivelly mun makunystyröitä 🤣
 
hammastahnat on kamalia... mä ostin sensodynea eikä se ollukkaan hyvä. :S se auttaa pikkasen jos ei kumarru ku pesee hampaita. käy vaikka polviteen tai jotain
 
Aivan... meinaspa unohtua et viel palelee ja on turkasen kuuma vuoron perään. Voisin nukkua ja paljon 😴
 
hammastahnat on kamalia... mä ostin sensodynea eikä se ollukkaan hyvä. :S se auttaa pikkasen jos ei kumarru ku pesee hampaita. käy vaikka polviteen tai jotain
Tää oli kans Sensodyneä. Viel sitä mikä on suolasempi ku perushammastahnat. Ihan ku ois merisuolalla koittanu pestä hampaita 🤣
Itelle se Sensodynen aloe veraa sisältävä tahna. Sen kans ei oo ollu ongelmia. En vaan sokiana ilman laseja muka löytäny sitä 😅
 
Onko joku kokeillut joskus B6-vitamiinia pahoinvointiin? Oliko mitään apua? En haluaisi vielä turvautua pahoinvointilääkkeisiin, vaikka olo on aivan hirveä. Olen levännyt (en jaksa tehdä kirjaimellisesti mitään), syönyt kokoajan jotain hereillä ollessa, pitänyt rannekkeita kellon ympäri ja olo ei helpota enää mistään. Oksennan muutaman kerran päivässä ja kyökin loppuajan. Alan olemaan hieman loppu.😣
 
Onko joku kokeillut joskus B6-vitamiinia pahoinvointiin? Oliko mitään apua? En haluaisi vielä turvautua pahoinvointilääkkeisiin, vaikka olo on aivan hirveä. Olen levännyt (en jaksa tehdä kirjaimellisesti mitään), syönyt kokoajan jotain hereillä ollessa, pitänyt rannekkeita kellon ympäri ja olo ei helpota enää mistään. Oksennan muutaman kerran päivässä ja kyökin loppuajan. Alan olemaan hieman loppu.😣
Tiedän tunteen, ja olen miettinyt tuota vitamiinia kans.. Ja foolihappo pahentaa oloa entisestään 🤮 tänään maannut koko päivän 🤢🤢
 
Onko joku kokeillut joskus B6-vitamiinia pahoinvointiin? Oliko mitään apua? En haluaisi vielä turvautua pahoinvointilääkkeisiin, vaikka olo on aivan hirveä. Olen levännyt (en jaksa tehdä kirjaimellisesti mitään), syönyt kokoajan jotain hereillä ollessa, pitänyt rannekkeita kellon ympäri ja olo ei helpota enää mistään. Oksennan muutaman kerran päivässä ja kyökin loppuajan. Alan olemaan hieman loppu.😣
Mä syön b vitamiini complexia jossa siis kaikki b vitskut. Sitten eri aikaan päiväst otan prenatal vitamiinin.

Valitettavasti en osaa sanoa auttaako pahoinvointiin koska mulla ei ole noin pahana ollut 😞 Mutta kannattaa kokeilla ilman muuta, b vitskut tärkeitä myös .
 
Onko joku kokeillut joskus B6-vitamiinia pahoinvointiin? Oliko mitään apua? En haluaisi vielä turvautua pahoinvointilääkkeisiin, vaikka olo on aivan hirveä. Olen levännyt (en jaksa tehdä kirjaimellisesti mitään), syönyt kokoajan jotain hereillä ollessa, pitänyt rannekkeita kellon ympäri ja olo ei helpota enää mistään. Oksennan muutaman kerran päivässä ja kyökin loppuajan. Alan olemaan hieman loppu.😣
Mä oon syönyt ehkäisevästi jo plussasta. 50mg päivä ja ei oo vielä tullut pahoinvointia. Etoo välillä. Teratologisesta sano että vois nostaa sit tarvittaessa siihen 75mg päivä ja vaikka jakaa pariin kertaan päivässä kun se B6 häviää niin nopee virtsan mukana elimistöstä niin siksi aamuin illoin olis hyvä.
 
Nyt alkoi mullakin pahoinvointi. Eilen illalla oli jo vähän kuvottava olo ja päivällä en saanut tehtyä mitään. Tänään olen 3 kertaa yrittänyt saada oloa paremmaksi, mutta ei onnistu. Mikä teillä helpottaa oloa?
 
Nyt alkoi mullakin pahoinvointi. Eilen illalla oli jo vähän kuvottava olo ja päivällä en saanut tehtyä mitään. Tänään olen 3 kertaa yrittänyt saada oloa paremmaksi, mutta ei onnistu. Mikä teillä helpottaa oloa?
Alussa oloa helpotti syöminen, mehujäätelön imeskely, Colan juonti 🫣 nyt ei enää mikään auta, valitettavasti. Tai no.. Aika auttaa, niin lohduttavaa ku se tässä vaiheessa onkin 🤣
 
Joo ei lohduta, mut vertaistuki auttaa vähän. Pelottaa vaan paljonko tää rajoittaa menoja ym. Miten teillä, onko vointi estänyt harrastukset, ootteko pystyneet käymään töissä?
 
Voi apua mikä päivä. Työpäivän jomotteli taas hirveesti alavatsaa, täytti mukavasti vatsan ilmalla ja ripsihuollossa sain juosta kahdesti pissalla! 🙈 Ei oo vielä aiemmin siis pissahädät vaivannu. Kotiin tullessa ruokahalu taas ihan olematon ja lähinnä inhotti, iso lasi maitoa kyllä maistui😅 tänään 5+5.
Viikon päästä pitäisi istua 8h automatka, vähän alkaa jännitys hiipiä reissuun...
 
raskauspahoinvointiin on saatavilla reseptillä yhdistelmävalmistetta (Xonvea tai Bonjesta) jossa on tuo B-vitamiini ja eräs antihistamiini (allergialääke alunperin) jotka auttaa ilmeisesti aika hyvin raskauspahoinvointiin ja ovat turvallisia. Ovat vaan melko hintavia eikä saa Kela-korvausta. Näissä valmisteissa B6-vitamiinin määrä vuorokausiannoksessa enimmillään taitaa olla 40mg.

Ytympää pahoinvointilääkettä metoklopramidiakin reseptillä käytetään raskauden aikana. Sitä ei toki suositella pitkäaikaiseen käyttöön.

Jos itselläni olisi pahoinvointi pahana niin varmaan turvautuisin lääkkeisiin jos sillä saisi vaikka vähän monipuolisemmin syötyä. Ja uskoisin että vauvanalkukin hyötyy siitä jos äiti ei ole ihan kuivunut ja aliravittu. :)
 
Nyt alkoi mullakin pahoinvointi. Eilen illalla oli jo vähän kuvottava olo ja päivällä en saanut tehtyä mitään. Tänään olen 3 kertaa yrittänyt saada oloa paremmaksi, mutta ei onnistu. Mikä teillä helpottaa oloa?
Muumilimsalla (se sokeriversio) oon vetänyt työpäivät 😄 Mulla ei onneksi oo kovinkaan hankalaa, vähän semmonen etova olo vaan ollut tähän saakka. Kauhulla odotan jos olo menee ihan häijyksi kun melko vauhdikasta ja sitovaa arkea vietellään...
 
Joko muilla tulee itku herkemmin? 🙈🙈
Ei, mut hermot menee helpommin ja mää oon yleensä se meidän suvun pitkäpinnasin :rolling:


En oo oksentanu vasta ku 2päivänä. Muuten jos ei taho ruoka mennä alas, niin syön ensin pari palaa vaikka hunajamelonia tai muuta raikasta. Sitten heti perään jotain suolasta ja viimeseksi taas jotain raikasta. Tällä oon ainakin toistaiseksi pärjänny.
Nyt ostin viel maustettuja riisikakkuja sängyn viereen, et voi syyä yhen-kaks ennen ku nousee sängystä mihinkään. Katotaan auttaako se yhtään.
Vähä jännittää ku huomenna pitäs mennä töihin (oon ollu muista syistä pois 3viikkua) et miten pärjää ravintola alalla pahoinvoinnin kans :No Evil Monkey:
 
raskauspahoinvointiin on saatavilla reseptillä yhdistelmävalmistetta (Xonvea tai Bonjesta) jossa on tuo B-vitamiini ja eräs antihistamiini (allergialääke alunperin) jotka auttaa ilmeisesti aika hyvin raskauspahoinvointiin ja ovat turvallisia. Ovat vaan melko hintavia eikä saa Kela-korvausta. Näissä valmisteissa B6-vitamiinin määrä vuorokausiannoksessa enimmillään taitaa olla 40mg.

Ytympää pahoinvointilääkettä metoklopramidiakin reseptillä käytetään raskauden aikana. Sitä ei toki suositella pitkäaikaiseen käyttöön.

Jos itselläni olisi pahoinvointi pahana niin varmaan turvautuisin lääkkeisiin jos sillä saisi vaikka vähän monipuolisemmin syötyä. Ja uskoisin että vauvanalkukin hyötyy siitä jos äiti ei ole ihan kuivunut ja aliravittu. :)

Joo enköhän huomenna soita neuvolaan ja yritän selittää tätä tilannetta. Tuntuu, että pahoinvointilääkkeistä ei kauheasti puhuta ja moni ei niitä edes määrää. ”Pahoinvointi kuuluu asiaan”… Tiedän, mutta tuntuu aivan järjettömältä, että pitäisi kärsiä siitä, jos on markkinoilla testattuja ja turvallisia lääkkeitä tähän.
 
Takaisin
Top