Raskausoireet

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ollut heti alkuviikoista lähtien ( siis hedelmöittymisestä) tosi paljon kuvotusta joka muuttui pahoinvoinniksi.. Aamupahoinvointi käsitteenä ei voi kuvata jatkuvaa pahoinvointia.. :( Oksentelua ei onneksi ole ollut. Nyt mennään viikolla 10+ 4 ja pahoinvointi on alkanut hieman helpottamaan. Onneksi :)

Muita oireita on ollut jatkuva lamaannuttava väsymys, kiukkusuus (puoliso tietää, että pikku piru voi herätä 0-100 yhtäkkiä), lämpöily, vatsakivut, nivuskivut, jatkuva jano, pissahätä jne. Ikävin oire oli verenvuoto, jota käytiin lopulta kätilöopiston päivystyksessä tutkimassa tuossa vkolla 7. Kovasti pelättiin, että olisi alkava keskenmeno tai tuulimuna, mutta onneksi sieltä löytyi pikku tyyppi, jonka sydänkin jo sykki <3 Kohdusta löytyi semmoinen hyytymä, joka vuotaa ja nyt on pitänyt yrittää ottaa nätisti eikä riehua liikoja. Silti pelottaa koko ajan, että menee kesken... Tuntuu hankalalta iloita raskaudesta kun pelottaa jatkuvasti. Onneksi parin vkon sisällä on seuraava ultra ja saa ehkä huokaista helpotuksesta, mikäli kaikki on hyvin.
 
Toivotaan, että siellä on kaikki hyvin Linda*! :) kaksi viikkoakin voi tuntua pitkältä ajalta odottaa.

Helpotti jo olot kymppi viikon paikeilla, mut palasi sekä väsymys ja huono olo nyt takasin viikolla 12. Koko ajan vähän huono olo ja viime viikolla en jaksanut muutaku töissä käydä ja muu aika meni nukkuessa. Outoa ihmiselle joka on tottunut menemään koko aika. Onneksi sain just opiskelut pois alta! En ois millään selvinnyt koulu-työyhdistelmästä näin raskausaikana. :dead:

Ootteko käynyt kuntoilemassa raskausaikana? tai onko olo antanut siihen periksi? Salilla oon käynyt kevyesti jumppailemassa joitain kertoja, kun olo antanut periksi tai ulkona kävelemässä. Aiemmat harrastukset tankotanssin ja akrobatian jätin heti pois. Tähänkin totuttelemista ollut ku harrastukset ollut niin iso osa arkea.
 
Hansku ittekki aiemmin ja iha raskauden alussa kävin lenkkeilemässä koiran kans päivittäi tottakai ja sit tein lihaskuntoa kotona, mutta sit rv6+ alko olla nii jäätävää väsymystä, päänsärkyä ja etovaa oloa ja satunnaista oksentelua ettei oikein oo mitään jaksanu tehä. Töihin kuitenkin koitan sen 4kilsaa kävellä päivittäin, niin en ihan pääsis plötsähtämään. Ootan innolla sitä kun tää alun voimattomuus on ohi ja pääsee taas lenkkeilemään :)
 
Me käytiin miehen kanssa lenkkeilemässä ennen raskautta (piti pudottaa painoo), mutta siihen se sitten tyssäs kun testi näytti plussaa. Olin niin väsynyt kokoajan ekan kolmanneksen ajan, etten enää jaksanut käydä. Nytkin kun on toinen kolmannes menossa, niin voimat tuntuu loppuvan tosi helposti kesken.
 
Normaalisti tulee lenkkeiltyä juosten/kävellen/pyöräillen vähintään joka toinen päivä ja joka toinen päivä kotona kahvakuulailua, yks lepopäivä viikossa. Alkuraskaus ja oksentelu vei voimat, että vasta viime viikolla uskaltautui taas lenkille. Jatkuvan huimauksen (matalat verenpaineet) vuoksi pitänyt tahtia tosissaan hiljentää. Lenkkeily myös lisää liitoskipuja, mutta muuten parantaa oloa :) Jospa tällä viikolla uskaltais ton kahvakuulailun taas aloittaa uudelleen kun ei enää pahoinvointi juurikaan vaivaa ja voimat palautuneet.

Viikot unohtui, Warheart 13+1 :P
 
Täällä käydään ihan rauhallisilla kävelylenkeillä frettien kanssa päivittäin. Satunnaisia pahoinvointeja on vielä ja kävely ja raikas ilma helpottaa niihin. :) ja energiset fretitkin tykkäävät ku pääseevät möyrimään tuonne ruohikkoon ja käyttämään pikku nenukkejaan <3
 
Pahoinvoinnin aikaan en jaksanut muuta kuin käydä töissä juuri ja juuri. Nyt kun jatkuva oksetus on ohi niin on ollut ihanaa käydä joka päivä lenkillä, edes ihan pieni lenkkikin tekee tosi hyvää, suosittelen. hengästyn jo nyt helpommin kuin ennen, entäs sitten kun maha on kasvanut..

Maistuuko teille maitotuotteet? Mulle ei maistu kuin juusto leivän päällä, mun lempparit kuten jogurtti ja raejuusto ei mee alas. Söin tossa turkkilaista jogurttia kun se oli ennen mun lemppari, ja nyt alkoi kauhea närästys, joten saa jäädä ostamatta...

Joogaako teistä muuten kukaan? Olen kokeillut joogata raskauden aikana, tulee jotenkin paha olo. Harmittaa. Vissiin ei sais olla pää alaspäin tms.
 
Mulla rasvaset maitotuotteet taas on ainoat mitkä pitää järkyttävät poltteet kurissa ja tosiaan kun pahoinvointi oli pahimmillaan, niin kaikki muu sai oksennuksen polttavaksi, paitsi täysmaito ja turkkilainen jukurtti... Menee päivittäin turkkilaista jukurttia, piimää, maitoa, joskus salaatissa raejuustoa, juustoa vetelen joskus pelkilteen kun harvoin jaksaa mtn leipää kyhäillä joka mulle passais :)

Jtn mammajoogaahan taitaa olla erikseen, en kyllä ole kokeillut, mutta joku rentouttava ja rauhoittava harrastus ois kyllä kiva raskausaikana, muun liikunnan lisäksi :)
 
Mulle maitotuotteet on iso nam! Ihan perus maito auttaa närästykseen ja jos kauhee pahaolo on niin auttaa ihan vaniljajäätelöki. Kaakao on nam!
 
Mulla kans kylmä maito ja kaakao taltuttaa aamuisin pahimman olon. Hapanmaitotuotteet ei oikein maistu mut jotain juguja vetelen kun ne on niin kätsyjä välipaloja. Myös juustot himottaa, varsinkin feta, välimeren gouda ja kunnon kermajuustot. Ja oi, Kuubassa myydään sellasta guavamarmeladia, sitä leivälle juuston kanssa. Kauhee nälkä tuli :D
 
Mä en oo alkuraskauden aikana jaksanut joogata(kaan), mutta tarkoitus ois aloittaa äitiysjooga pikapuoliin. Viime raskauden aikana kävin säännöllisesti äitiysjoogassa ja se teki niin hyvää! Kunhan vaan löytää itselle sopivan ohjaajan. Mä en välitä kuunnella mitään värähtelyjä tai äiti Maan viestejä tässä yhteydessä.
 
Jahas, nyt on vahva epäily keskenmenosta. Oon vuotanut (paljon) koko yön ja aamun ja noin kolmesta kuuteen oli aivan järkyttävät menkkamaiset kivut alavatsalla. Huomenna olis ultra lähikaupungissa, katsotaan mitä neuvolasta vastataan mun kyselyihin, kunhan pääsevät töihin...

Höh! Ärsyttää ja masentaa, mutta samaan aikaan oon aika tunnoton. Joku survival-mode päällä ilmeisesti. Rv 11+6
 
Voi Ele <3 Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin. Tulethan kertomaan tilanteen kun olet soittanut neuvolaan..
 
Ele eikä :'( haleja sinne <3
Jospa ois vaan joku tulehdus joka aiheuttaa vuotoja ja kipuja. Toivottavasti kaikki ois hyvin ja pääsisit jo tänää tarkastamaan tilanteen ettei huomiseen enää tarvii odotella. Voimia <3
 
Koko päivän vuoto on ollut kovaa, yöside ei kestä tuntiakaan, käytössä siis eskoisen vaipat. Käytiin ensiavussa näytillä, kun olo hiukka romahti, mutta panacod-panadol-cyklokapron lääkekomboa kummempas eivät osanneet tehdä. Enkä tietysti olettanutkaan, että tälle voit aisiin jotain tehdä. Huomiseen ultraan mennään tsekkaamaan, että kaikki tulee pihalle mitä pitääkin. Usko siihen, että näin rajun vuodon jälkeen ketään enää mukana kelluisi, on aika pieni.

Heikotus on edelleen tosi kova verenhuksn takia, mutta muuten olen tämän kanssa yllättävän sinut. Eipä näille mitään voi ja onneksi meni näin aikaisin, ettei tullut tuntuvasti potkivan ötökän keskenmenoa tai kätkytkuolemaa.

Roikun mukana vielä ja kerron mitä ultrassa näkyy. Kiitos tuesta ja tsempeistä ja nyt piruvie, tämän olisi paras olla jo se viimeinen km tässä ryhmässä!
 
Takaisin
Top