Raskausoireet..

Heippa kaikille!

Pikkasen on ollut hiljaista mulla tämä nettisurffailu viime aikoina... vietimme miehen kanssa kaksi ja puoli viikkoa kesälomaa reissun päällä ja nyt sitten paluu arkeen kotosalla. Miehellä tosin vielä loma jatkuu kaksi viikkoa ja mullahan ei töitä olekaan, joten lomailu jatkuu...

Raskausoireet ovat vähentyneet ihan minimiin ja se kyllä huolettaa välillä. Väkisinkin tulee mietittyä, että onko siellä masussa kaikki kunnossa, kun ei mitään kunnollisia oireitakaan enään ole. Ei ole pahoinvointia enään, vaikkei se kovin pahaa missään vaiheessa ollutkaan. Eikä jomottele mahaakaan juurikaan. Mitä nyt joskus kerran viikossa ehkä ihan pikkuisen.

Ne, mitä on jäljellä on edelleen jatkuva väsymys ja vessassa saa tosiaan ravata alvariinsa. Enpä ole minäkään nukkunut aikoihin yhtään yötä herämäättä ainakin sen yhden pakollisen vessareissun verran. Helteet myös herättivät vähän väliä, kun oli vaan niin tuskastuttavan KUUMA.

Onneksi nyt jo pikkuisen viileämpää ja viilenevää luvassa

Älkää sitten antako mun valittaa syksyllä, kun on kylmä ja palelee koko ajan!

heeeei!sama juttu mulla nyppyjen kanssa.Aina on ollut kovin pehmoinen ja näpytön naama mutta nyt raskautuneena naama kukkii.Siis aivan todella.pienen pientä nyppyä naama täynnä. Ja mikä tukkaan muuten tulee niin se rasvoittuu aivan todella nopeesti.Ennen pesin hiukset 3krt/vko mutta nyt melkeinpä joka päivä pitäis pestä että olis ihan puhdaspuhdas fleda.  no joop.mut ohan tää.Ihanata! <3 <3 <3 <3  

PeppiPitkätossu ja Maikkie: Täälläkin on kasvoihin ilmestyny ( myös pari selkään ja rintaan) kunnon kraatteri finnejä. Ostin apteekista Vichyn Normaderm kasvopesu, kasvoveden ja rasvan ja hyvin toimivat. Finnin kuivuvat tosi nopeesti ja uusia ei oo juurikaan tullu. Iho ja hiukset on kyllä rasvaisemmat kuin ennen mutta ton hoitosarjan avulla pärjään hyvin. Viime viikolla kärsin pahoinvoinnista ja nyt sekin on lähteny jo pois. Ja jotenkin oon (normaalista poiketen) ihan rauhallinen koska oireet ovat niin yksilölliset. Nälkää ei kylläkään ole ja pahoinvoinnin aikaan ruokaa ei kertakaikkiaan tehnyt mieli. Siksipä paino onkin tippunut ja turvotustakaan ei ole. Rinnat ja nännit on niin kipeät kyllä!!! Tuntuu että suihkussakin sais olla liivit päällä :) eli aika vähäoireisesti mennään täälläkin! Ainut mikä alkoi eilen on uskomaton pissahätä kokoajan. Siis rakossa on jatkuvasti paineen tunne ja pakko mennä vessaan 15-30 min välein. Soitin aamulla neuvolaan ja terkkari pyysikin käydä antamassa virtsanäyteen mahdollisen tulehduksen vuoksi. ( aiemmin on ollu virstatietulehduksia) . Tulokset saan huomenna. Mutta näillä mennään kohti perjantaista eka neuvolaa, jännittää:) Ihanaa odotusta kaikille <3 ja niitä kuuluisia tarrasukkia vielä mukaan:)>

Ja lisää oireiluita matkaan. Oksentelu aamuisin..ah, tuota ihanuutta.Välillä ei meinaa keretä veskiin.huuui. Myös pikkanen lämpöily ja palelu.Koko ajan oon ihan jäässä ja viluttaa ..johtuu tietysti lämmöstä jota on nyt pidelly pari päivää sellasen 37,5. Töissä ei jaksais yhtään olla ja aamulla on oikeesti todella  masentavaa nousta ylös kun on niin kova väsymys..huoh.jotenki toivois tähän alkuun kuukauden lomaa et kroppa tottuis tähän alkavaan muutokseen.   Vaikka luulen kyllä et koko 9 kk on yhtä muutosta

PeppiPitkätossu: Suosittelen ihan suosista hakemaan saikkua. Miksi meidän pitää kärsiä ja jaksaa vaikka ei jaksaiskaan. Mä voin nyt ja niinku viime raskaudessakin niin huonosti mut silti vaan raahauduin töihin ja ne melkein kaks kuukautta oli ihan kaaottiset ja tulen muistamaan ne aina elämäni pahimpina aikoina. Sit vasta ku viikolla 13+2 olin neuvolan lääkärillä, joka passitti mut saikulle niin tajusin et miks mä vaan väkisin yritin jaksaa? Ei kenenkään oikeesti tartte ainakaan töitä. Nyt ku olen kotona piene kanssa niin päivät on kyllä ihan kamalia mut ehdin joka päivä nukkumaan ja luulen et se tekee tästä vähän helpompaa ku viimeksi. Suomalaisilla on vaan jostain syystä selkärankaan iskostettu työmoraali, jota pitää noudattaa vaikka pää oli kainalossa. Vaikka raskaus ei olekkaan sairaus niin se voi tehdä niin sairaaksi, et koskaan oikeesti sairaana et niin sairas oliskaan. Eli saikulle siitä!

aaaaw.mahtavaa.kiitos sulle patistuksesta. emoticon  itse juurikin kuulun varmaan näihin jotka menee töihin vaikka pää kainalossa.hah.kyllähän tuo mieskin on sanonut että eikai sitä mahataudissakaan töihin tartte mennä. hah.Tottahan tuo..kai sitä pitäs vaan kuunnella itteensä ja olla järkevä.  tänään muuten eka neuvolakäynti.mahtavuutta.ja jännittää niin paljon että oireetkaan ei tunnu missään  Siunattua odotusaikaa edelleen jokaiselle uudelle ja "vanhalle" äidille!

Onkos kaikilla oireet kadonneet, kun tällä puolella on niin kovin hiljaista??? Aletaanhan tässä aika moni jo olemaan suhteellisen pitkällä menossa ja oireiden (kait) kuuluisikin pikkuhiljaa alkaa helpottamaan. Tai ainakin niiden luonne on muuttumassa erilaiseksi.

Mulla ei oikeastaan ole juhannuksen jälkeen ollut juuri minkäänlaisia oireita. Jäljellä ovat rintojen arkuus ja pingottuneisuus. Väsymystä on edelleenkin, varsinkin iltaisin alkaa kamala haukottelu. emoticon Vessassa saa ravata ihan koko ajan, siis todella ärsyttävän usein ja sekin tietenkin iltaa kohti vaan pahenee ja usein joudun käymään yölläkin ainakin yhden kerran. Iltaisin iskee myös usein nälkä. Ihan uutena oireena on nyt ilmaantunut ummetusta. Voi jestas, se se vasta ärsyttävää on ja olo on aikas tukala välillä. emoticon Alamahassa tuntuu joskus tosi harvoin pientä hetkellistä jomotusta, mutta en sitten tiedä johtuuko se ummetuksesta vai jostain muusta.

Kellään hyviä vinkkejä ummetuksen hoitoon/estämiseen? Muutakin, kun ne perinteiset liikunta, vesi ja luumut...

Välillä on alkanut hieman huolettaa tuo oireiden vähyys, vaikka näyttäähän noita sitten kumminkin olevan, kun niitä ylös kirjaa... Onko muita oireettomia/vähä oireisia, joilla kuitenkin kaikki on ihan kunnossa? Omalla kohdallani täytyy ensimmäistä ultraa odottaa vielä 26.7 asti. Eikä malttais millään! Toisaalta varhaisultrassa viikolla 7+1 oli kaikki ihan kunnossa, se kyllä valaa positiivista uskoa odotukseen.

Toivottavasti ainakin kaikkien pahoinvoinnit alkaisivat jo hellittää. Itse selvisin sen suhteen todella vähällä. *koputtaa puuta* voihan se tosin vielä tulla...

Vähän helpotusta jos lasketaan koko päivä niin on tullut pahaan oloon. Joitain hetkiä jopa, että ei pahaa oloa ole ollut. Muttaa kyllä se tässä kaverina kulkee vielä monta viikkoa. Jos aikaisempia raksauksia seuraa. Viikko 14 pitää tulla täyteen että voi sanoa olon helpottaneen kokonaan.

Maikkie: Mulla ainakin menee maha varmaan taas tukkoon kuhan tää paha olo helpottaa. nii kauan ku on paha olo maha toimii turhanki usein mut ku se loppuu niin tukossa ollaan. Viimeksi käytin Vi- Sipliniä apteekista saa, Se toimi ainakin mulla aika hyvin. Tarpeeks kauan juotuna rupes vaan ällöttään sen juominen niin kovaa et ei enää saanu alas. Mä olen niin kateellinen oireettomuudestasi.

Edelleen on pientä ällötystä ja pahinta se on kun pääsee nälkä yllättään tai kumma kyllä sen jälkeen kun oon ottanut vitamiinit. Mulla on Ladyvita Mama -merkkiset vitamiinit ja niitä pitää ottaa 3kpl/pvä. Ainakin kun oon ottanut ne kaikki samalla kerralla niin tulee aikas ällö olo. Pitäs varmaan alkaa jakaan ne eri ajoille mut sit mä en ehkä muista ottaa kaikkia... :/

Maha tuntuu ja näyttää turvonneelta. Mä käytän oikeastaan vaan mekkoja niin ei silleen tiedä menisikö esim. farkut tai muut tiukat housut jalkaan kuinka hyvin, mut kyllä tää maha näyttää aika pallolta! Ihan hirvittää jo kun oon aina ollut hoikka eikä ole koskaan tottunut edes pieneen pömppään.

Rinnat on edelleen arat.

Muutama pvä sitten huomasin että oon alkanut oleen tosi väsynyt ja jaksamaton päivisin. Parina yönä en oo saanut unta mikä on outoa koska en muista koskaan kärsineeni unettomuudesta! Kai senkin luen oireeksi kun se on nyt vasta tullut eikä ole koskaan aiemmin vastaavaa tapahtunut.

Hegissä ollaan vielä eikä kaikki oireetkaan ihan kadonneita ole ;) Pienestä kuvotuksesta pääsin itse eroon sillä, että aloin syömään säännöllisesti (lue: jatkuvasti) edes jotain pientä. Nyt tosin tämän napostelunkin kanssa pitää olla tarkkana, jotta mahdun vielä kuun lopussa hääpukuuni :D (se alkiohan ei tarvitse ylimääräistä energiaa kuin sen yhden leivän verran, kröhöm..)

Mitä tulee siihen ummetukseen niin jauks.. Vähän se tuntuu vaanivan nurkan takana, mutta itse pidän sen loitolla toistaisekis syömällä mitä tahansa kuivattuja hedelmiä (mm. viikunoita, taateleita ja erityisesti aprikoosit, niiden kanssa kannattaa tosin olla varovainen sillä muuten, ups..) ja pähkinäsekotuksia. Varsinkin cashwei-pähkinöitä, niillä myös lakstatiivisia vaikutuksia jos paljon syö kerralla.

Mutta ei kannata huolestua :) Oireiden vähentyminenkin on kuulemma ihan normaalia ja itse ainakin tarraan tähän hajatelmaan kynsin ja hampain ennen kuin pääsen ultraan asti. Ajattelen sen näin päin, että nyt täytyy nauttia olostaan, koska se voi vielä pahentua (ja luultavasti pahentuukin ainakin viimeistään siinä vaiheessa kun maha on koko ajan teillä :D)

Heeeii.pakko kans kirjotella kommenttia missä mennään oireilun kanssa.Mulla oli tänään ensimmäinen aamu kun en voinut huonosti. PIIPU: mulla sama vitamiinien kanssa.Otan poretta joka aamu ja voi terve kun meinaa juuri sen ja kalapillereiden takia lentää laatta aivan samantien.Nyt kahvinjuonti on aamuisin helpottanut.Aikasemmin mulla oli niin että se kahvi ällötti todella paljon.Oon kova juomaan kahvia mutta nyt se on tosiaan vähentynyt radikaalisti.Aamulla on tosin pakko juua se kupillinen ettei päänsärky yllätä. Nyt alkaa kyllä selkeesti helpottaan sekä fyysisesti että henkisesti. johan tässä mennään 10.viikolla.Uskon että parin, kolmen viikon päästä tästä alkaa oikeesti nauttimaan ku masu alkaa kasvaan  nyt 24/7 turvotus alkaa ehkä pikkuhiljaa hellittään,.en tie..tuntuu et mahassa alkaa oleen ihan eri tuntu...on tää jännäää.kertakaikkiaan.niin jännää ja ihanaa !!! emoticon  päivitellään taas sisaret emoticon

Täälä yökötys on vähentynyt, ja voin syödä joitain ruokia paljon :) Kahvitratti olen myös ollut, mutta viimeisen kuukauden aikana on enemmän päiviä etten ole juonut yhtään kahvikuppia, kun että olisin juonut.
Rasvaisen tukan voisin antaa jollekkin. Tämä on ihan kamalaa. Ennen pärjäsi sillä, että kävi iltaisin suihkussa. Nyt täytyy käydä sitten päivälläkin.
Parin sekunnin nipistelyjä on ollu nyt parina päivänä vatsassa, mutta eipä sen kummempaa.
Turvotus ei varmaan ikinä laske. Ja turvotus on lähinnä tossa vatsassa ja jenkkiksissä. Eli toisin sanoen, musta näkee että olen raskaana, vaikka vauvamaha ei näy :D

Hah, juuri kun olen kehunut olevani oireeton niin eiköhän tänään iskenyt oikein todellinen "aamupahoinvointi" ja sitä seurasi rajua oksentelua melkein puolentoista tunnin ajan! Huh ja yäks! Olin vain vajaata tuntia aikaisemmin syönyt aamiaisen, joten ei se ainakaan tyhjästä mahasta johtunut.

Jotenkin vaan alkoi epäilyttää, ettei sittenkään tainnut olla raskaudesta johtuvaa moinen yökkiminen, siinä kyllä tyhjeni koko maha eilisiä eväitä myöten. Karmee vapina ja tuskan hiki päällä istuin vessan lattialla melkein kaksi tuntia. Sen jälkeen uskalsin siirtyä sänkyyn ämpärin kanssa, mutta onneksi olo alkoi helpottaa ja mies kävi ostamassa keltaista jaffaa. Sitä varovasti maistelin ja kun pysyi sisällä usklasin illalla jo syödä yhden jugurtinkin ja muutaman tunnin päästä yhden leivän.

Toisaalta, en tiedä mistä tuo olisi voinut johtua. Samaa ruokaa ollaan syöty eilen ja tänään ja mies on terve, kuin pukki. Muutama viikko sitten olin halko savotassa ja siitä asti olen pelännyt myyräkuumetta. Sen yksi oire on oksentelu, mutta ei mulla kyllä kuumetta ole. Epäilyttää myös olisiko virtsatulehdus päässyt iskemään (mulla ei koskaan ole ollut) mutta tuskin se sentään oksentelua aiheuttaa. Pissatessa ei kyllä kirvele tai mitään muutakaan, mutta koko ajan on pissahädän tunne ja kuitenkaan ei sitten tule kuin pikkuinen liru. Ja hieman tuntuu kirvelyä näin normaalisti ollessa. Voisko johtua tulehduksesta? Aion soittaa maanantaina neuvolaan ja kysyä sieltä nauvoja.

Niin ja olihan mulla myös maha sekaisin, mutta onneksi ei ole tarvinnut ravata pytyllä koko iltaa. Paitsi pissalla...

Omituista.... Voikaa te muut paremmin. Kyllä täälläkin aletaan jo olemaan voiton puolella, onneksi!

Pahoinvoinnit alkoi täälläkin mutta onneksi ei niin voimakkaina kun viimeksi. Hyvällä tuurilla selviän yhdellä pöntön halaamisella aamuisin. Ja viime raskaudesta viisastuneena alistun kohtalooni ja juon aamulla vain jotain laimeaa mehua jonka käyn sitten oksentamassa. Tämän jälkeen on huomattavasti parempi olo ja voi aloittaa aamupalan syömisen.

Onko muille tullut vielä jotain inhotuksia tai himoja ruuan suhteen. Täällä on melkein kaikki ällötys listalla. Lähes ainoa mitä voisin syödä loputtomiin on paahdettu ruisleipä runsaalla voilla ja tomaatti siivuilla niin ja tomaatteja ja nektariineja menee myös kilo tolkulla Jurppii vain kun tykkään ruuan laitosta ja aina kun ajattelee että jospa tekisin tuollaista ihanaa ruokaa niin kuitenkaan ei saata työdä kuin haarukallisen tai kaksi.

Ja tämä supernenäoletteko huomanneet että kaikki hajut on paljon voimakkaampia. Yhtenä aamuna jouduin juoksemaan vessaan vain sen takia että leikkeleet haisivat niin leikkeleiltä eikä mieskään saanut sinä aamuna leipiensä väliin muuta kuin tomaattia.

Mie himoitsen myös tuota ruisleipää, ja sellaista oikein kunnon ruisleipää, voilla ja juustolla, mitään muuta en oikein syökkään :D no kasviksia tietty siinä mukana. Salmiakki on myös maistunut kiitettävästi , voisi syödä loputtomiin, onneksi veriarvot niin hyvät että saa syödä ihan reilusti ainakin toistaiseksi. 

mä luulin päässeeni eroon aamupahoinvoinnista jo kun melki viikko välissä etten oksennellut.mutta kappas.tänään taas sain jutella vessanpöntön kanssa.Kyllä tää vaan yllättää joka ikinen päivä ihmiset hei..joko teillä alkaa tuntumaan/näkymään pikkasta pömpötystä??!! Olin aivan pöyristynyt tänään kun olisin laittanut tiukan topin ja farkut päälleni j a huomasin että vatsani on pienen pieni kova kumpu.siis pömppis.Mulla viikkoja 10 ja ajattelin että ei kai tässä vaiheessa vielä voi alkaa farkut kiristämään.Alkuun kyllä johtui turvotuksesta mut nyt tuntuu tiukoilta vaikka luulin et turvotus olis hellittänyt.Kertokaa mahakokemuksia ihmiset rakkaat jotka olette jo konkareita. Mulla kesti lähdn valmistelu 2 tuntia aamulla kun en tiennyt mitä laittaa päälle.tottakai itse sen näkee kriittisemmin mutta kun mieskin sano et "sulle on tullu pienen pieni pömppö". Me kun ei olla kerrottu asiasta vielä kenellekään.Hah.mutta kai asian voi laittaa lihomisen piikkiin  Tarkotus on kyllä valaista lähipiiriä ihan tulevina päivinä asiasta.Ensimmäinen kolmannes kun pian alkaa ola historiaa. Ihanaa.Mutta pistäkää ihmeessä farkkuihin mahtumis ja mahankasvu kommentteja.Puspus kanssasisaretemoticon

Multa on kauheasti kyselty noista mielihaluista enkä oikeen muuta ole huomannut kuin sen suolaisen, mutta eilenhän minä sen huomasin... Roskaruoka! En ole koskaan oikein sitä syönyt, mieheni tavattua ihan vähän (silloin tällöin ryyppy illan päätteeksi, krapula-aamuisin tai joskus kiireessä kun emme ole ehtineet/jaksaneet tehdä oikeaa ruokaa, keskiarvo 1-2krt/kk), mutta nyt sitä tekee mieli. Eilenkin kun lähdin alkuillasta kotiin ystävän tupareista, niin oli pakko käydä hakemassa roiskeläppä kotimatkalla vaikka kotona olisi ollut ihan oikeaakin ruokaa. Tämä on todella ärsyttävää, koska olen aina itse saarnannut terveellisen ja monipuolisen ruokavalion puolesta ja nyt vetelisin surutta E-koodia jos toistakin napaan. En tiedä johtuneeko tämä himo siitä, että moni pikaruoka on huomattavasti suolaisempaa kuin kotona tehty (plus natriumglukamaatti joka vielä korostaa makuja). Raa'asta kalasta olen myös haaveillut ja söisin sushia vaikka joka päivä aamiaiseksi, lounaaksi ja illalliseksi jos vain voisin.

Peppipitkätossu täällä huutelee toinen mega-pömppis! :D Mulla oli jo aika kiitettävä turvotus tuossa vkojen 6(?) kohdalla, mutta nyt tästä ei voi enää erehtyä. Anoppikin totesi silloin kun asia julkaistiin, että vähän oli vatsaa sillä silmällä silmäillyt, että olisiko mukana matkustaja. Vaikea uskoa, että tää turvotus johtuisi vielä vauva-mahasta, mutta en minä muutakaan keksi (paitsi ne miljoonat pullat kahvitauoilla ennen kesäloman alkua..). Nauroin miehelleni, että onkohan sieltä peräti tulossa kaksi, kun näin nopeati pömpöttää ;D Tiukimmat farkkuni hylkäsin jo pari viikkoa sitten, koska olo niissä oli vain niin epämukavaa ja toisaalta nyt kun on niin tajuttoman kuumakin niin legginsit (en olisi koskaan uskonut niitä käyttäväni) ovat huomattavasti mukavammat. Nyt itseasiassa olen alkanut käyttää joustavia vaateita jotka oikein korvostavat tuota mahaa siinä toivossa, että muutkin tajuaisivat ihmetellä ennemin aikaista vauvamahaa kuin pikku-rouvan äkillistä läskistymistä :DD

Kyllä täälläkin on jo aikapäiviä sitten pitänyt siirtyä väljempiin vaatteisiin. Farkut ei mene edes viereen enään, paitsi ne yhdet, jotka oli alunperinkin kaksi numeroa liian suuret. (mitä lie liikkunut päässä niiden ostohetkellä) Nyt ne alkaa olemaan ihan hyvät, mutta vielä kärsii mahan kasvaa ja silti mahdun niihin.
Eilinen oksentulu kummasti pienensi turvonnutta mahaa, mutta kyllä siinä ehkä alkaa olemaan kuitenkin havaittavissa myös jonkinlaista vauvamahaa. Aivan häpykummun yläpuolella on pieni ja kova pömppö, lienee kohtu

Ensi viikolla tiistaina ultra ja silloin selviää sitten, onko asukas vielä matkassa hyvissä sielun ja ruumiin voimissaan. Jännittää ihan kamalasti ja pelottaa!

Täällä maistuu myös suolainen ruoka erityisen hyvin. Varsinkin oikea ruisleipä ja tomaatit, meetvurstista puhumattakaan. Ja kyllä mullekin roskaruoka maistuis... kebabia ja lohkoperunoita valkosipuli voilla, ai nami!

Miulla ei massu vielä ihan hirveästi pömpötä, tai kun normaalistikkin on pieni pömppis niin ei erotu suuresti :) turvonnut olo on  kyllä, mutta paino ei ole noussut onneksi yhtään koko aikana :) laihduinkin strategisesti 5 kiloa keväällä niin porukka varmaan ajattelee että saan ne kilot nyt takaisin kun vatsa alkaa pullottamaan :D

myö ollaan kerrottu sisaruksillemme ja vanhemmillemme sekä yksi hyvä ystävä tietää. Muille ei olla vielä kerrottu... Jotenkin vaikea kertoa, en tiedä onko muilla tällaista fiilistä mutta mie koen tämän jotenkin extra henkilökohtaisena asiana, mutta ehkä nyt sitten huomisen uusinta ultran jälkeen voisi antaa luvan tietäjille että saa kertoa.  (to kävin ekan kerran, mutta kuva ei ollut vielä hyvä, liian vähän päiviä tai jtn) Jos siis kaikki hyvin huomisissa kuvauksissa, torstaina siellä ainakin oli hirmunen sätkynukke että elämää on kyllä. Mieskään ei oikein ymmärrä tätä minun salailu intoa, mutta en haluaisi vaan kenellekkään sitten selitellä jos jotain menee pieleen, vaikka mies sanoikin että lapsi voi kuolla millon vain ennen syntymää tai vaikka 5 vuotiaana, se on elämää eikä niihin asiaoihin voi vaikuttaa. Hän on kyllä ollut aivan ihana tämän asian suhteen, ja yllättänyt minut positiivisesti. <3 

Takaisin