Raskauskilot

Toi on kyllä aika outoa Sanne_ että sanovat noin... Ihan kun tässä ei kaikki miettisi oman kropan muutoksia ja koittaisi totutella niihin ja painonnousuun, ja sitten on vielä joku kommentoimassa että nyt on liikaa! Ihan ku me kaikki tässä koitettais vartavasten saada niin paljon kiloja kun mahdollista... Mitä hittoa! Raskaus on erilainen kaikilla ja niin se vaan on, ärsyttää tommoset neuvolatädit. Jos mun täti mainitsee asiasta vähänkin halveksivaan sävyyn niin aion kertoa hänelle juuri tämän.
 
Saisivat todellakin harkita neuvolassa miten asettavat sanansa! Kehon muuttuminen muutenki herkkäpaikka monelle, etenki nykyään niin kroppakeskeisessä kulttuurissa :/
Mulle nyt h26+5 tullu se 9kg ja tänään neuvola... Todella ärsyttäviä tuollaiset "ei painon ois tarvinnu nousta vielä". Sama ku sanoisivat että "ei verenpaineen ois tarvinnu nousta tai hb tarvinnu laskea tai veressä ei tarvis olla sokeria"... Yhtä tyhjän kanssa todeta! Etenkin kun varmaan useimmilla nousee! Toki jos aihetta tarkkailla painonnousua niin sitte suosittelevat sitä... Mutta sanoisivat jotenki nätisti että: "suurempi nousukin on useilla tavallista , mutta silloin jos nousu yläkäyrillä niin varmuudeksi sitä syytä tarkkailla ja kiinnittää huomiota ettei se nousu lähde liikaa kiihtymään ja ettei siitä ainakaan tule mitään haittoja kuten radia tai RR-nousua..." Ja sitte kysyisivät onko omasta mielestä ollu jotain huonoja ripkatottumuksia tms ja antaisivat sitte käytännön vinkkejä mitä tehdään...
 
Joo kyllähän siitä melkoset paineet itelle tuli, että miten sitä nyt sitte loppuraskauden ajan elää ettei niitä kiloja tulisi niin paljon jos niitä kerta nyt on jo liikaa.. Välillä kyllä itekseni kironnut sitä miten nuo asiat tuolla neuvolassa sanotaan.
 
En oo hirveesti painosta tesny numeroa.. Mulla oli lähtö 75kg ja ens neuvolassa mennään varmasti se 80kg:n raja rikki. Mulla edellisissä raskauksissa nousi paino 20kg ja 15kg, eivätkä jättivauvoja olleet. (3720&2830) Mulle terkka epäili että aineenvaihduntajuttuja nuokin.. Jollain nousee, jollain ei. Mun äidille tullu 25kg&30kg mua ja veljeä odottaessa, tosin hän ollut hyvin hoikka alussa. Mulla ei ees kaikki kilot tippunu imettäessä (molemmilta jäi 5kg) ja siksi siis lähtöpaino korkea. Se on joku kirous varmaan.
 
Mäkin odotan mielenkiinnolla, mitä ens viikon neuvolassa sanotaan painosta. Tällä hetkellä taidan painaa 67 kg eli 8-9 kg tullut. Esikoisesta painoin näillä viikoilla 70 kg ja painoa oli tullut lähtötilanteeseen verrattuna 7 kg. Siitäkin vähän huomautettiin, niin mites nyt kun paino on noussut vielä enemmän... Vaikka onkin alempi kuin ekassa raskaudessa. Ottaako terkka huomioon lähtötilannetta lainkaan vai tuijottaako vaan numeroita tiukasti...
 
Mäkin odotan mielenkiinnolla, mitä ens viikon neuvolassa sanotaan painosta. Tällä hetkellä taidan painaa 67 kg eli 8-9 kg tullut. Esikoisesta painoin näillä viikoilla 70 kg ja painoa oli tullut lähtötilanteeseen verrattuna 7 kg. Siitäkin vähän huomautettiin, niin mites nyt kun paino on noussut vielä enemmän... Vaikka onkin alempi kuin ekassa raskaudessa. Ottaako terkka huomioon lähtötilannetta lainkaan vai tuijottaako vaan numeroita tiukasti...
Ottaa ne ainaki sen verran huomioon jos ali-tai ylipainon puolella lähtöpaino... Silloin on eri suositukset. Mutta muuten kyllä miettiny että normaalipainoisten kohdalla tuntuis kuin terkkarien ohjeet menis vähän mutu-tuntumalla :0
Mä nään oman terkan ens viikolla niin kattoo sanooko se mitään. (kun tosiaan neuvolan vaaka näytti about saman verran enempi kuin ekamittauksen aikaanki. Eli eka neuvolasta tähän viimesimpään h26+5 asti tullu 9kg myös. Ja silti se sf siis alakäyrällä, niin voi toki miettiä mihin oon sen painon kerryttäny :S
 
25+0 tänään ja puntari näyttää lähtötilanteeseen +7,5kg. Kaivoin esiin neuvolakortin ajalta kun odotin esikoista ja täysin samoissa kiloissa mennään nyt. Lähtöpainokin oli ihan sama.
 
Mulla kiloja tullut 13. Viikkoja 27+. Turvotusta jaloissa ja käsissä niin paljob että särkee
 
Mulla rv 28+2 ja painoa +6kg lähtötilanteeseen nähden. Mua ahdistaa ajatus jokaisesta liikakilosta kun bmi jo vähän ylipainon puolella valmiiks, joten onneks nousu on suht maltillinen.
 
Neuvolavaa'an mukaan about yhteensä 5,5kg lisää rv 27 (alkujaan normipainoinen). Kiloja tulee ilmeisesti kuten pitääkin, ei erityismainintaa.
 
Mulla oli rv 24 neuvolassa painoa kertynyt 9 kg. Ei sanonut mitään, eli voinen olettaa että ihan kohtuullinen nousu. Nyt paino keikkuu 68 kg molemmin puolin.
 
29+0 tänään, eilen neuvolassa paino 62,2kg eli 6,2kg tullu. Kuulemma paino kehittynyt juuri kuten kuuluukin. :)
 
Rv 28+0 ja painoa tullu vimesen kk aikana sellane 400g lisää..Koko raskauden aikana noin 7kg jo .jaiks...Tosin olin alipainoinen ennen raskautta.
 
Ja nythän viikoilta ~30 lähtien vauvan paino lisääntyy 300-400g viikossa, että kyllä sitä painoa tässä lopussa saadaankin. Mun äiti kävi tänään, ollaan nähty viimeks pari viikkoa sitten. Nyt sanoi, että sulle on tässä ajassa selvästi tullut mahaa :)
 
Äääää.. Nyt oli päsähtäny 4kg lisää edellisestä neuvolasta.. En saanu toruja, mutta hirveältähän se tuntuu.. Nyt olan olla siinä kunnossa ku laitokselle mentäessä. :S
 
26+5 neuvollassa käydessä oli tullu 4,5kg lisää lähtöpainosta. Kuulemma ihan normaali painonnousu.
 
29+6 neuvolassa painoa tullut 7kg lisää lähtöpainosta. Vielä normaalia. Mutta edellisessä raskaudessa oli tässä vaiheessa tullut vähän päälle 4kg....Nojoo, niin kauan kun kaikki on ok ja normaalien rajojen välissä niin turha stressata. Vaikka siis naisena kaikki lisäpaino on pahasta :)
 
Mun lähtöpaino oli 56kg ja nyt painan 71kg joten tullut +15kg. puntarilla käydessä tuntuu kyllä hurjalta, vaikkei musta hirveesti näykkään et mihin ne kaikki kilot on tulleet?! Neuvolassakin hieman kyseli, et mistä vois johtua, mut oon niin pitkä ja laiha (ollut),et mulle sw on kuulemma suotavaa..Oon aika sinut asian kanssa, koska ekaa kertaa elämässä hyvän asian vuoksi saa paino noustakin tällä hetkellä siis rv 32+2.
 
Takaisin
Top