Raskauskilot

Niin ja siis vaunulenkit jotka tehdään ajan myötä hyvään tahtiin ja ihan hyvän pituisina. Aluksi ainakin itse taapersin muutaman metrin ja ok onnellinen kun mies työnsi kärryjä...
 
Mä voin täällä julkisellakin sanoa että viime pe 40+0 meni rikki se 20kg... ja toivottavasti ei yliaikaiskontrollissa enää punnita :S En halua tietää minne se ehtii kivuta... Kunhan nyt en niin venyisi, että arpia kerkeis vikoilla viikoilla tulla. Se kyllä ärsyttäis. Ja tietty huolettaa vähän että onko vauva varmasti normaalikokoinen...
Muuten sitä ehtii painoa pudottaa kevään ja kesän myötä jo varmaan ihan kivasti :)
Ihana vaunulenkkien siivittäjä tuo aurinko! Ja kun viime kesä oli niin huono niin josko tämä ois lämpimämpi..
 
Täällä painoa tullut tasaisesti noin 10kg aiemmin. Nyt loppusuoralla näköjään kertyy nopeemmin ja parissa viikossa tullut 2kg. Kai se johkin n. +15kg olisi jäämässä tällä tahdilla. Ei tarvis jalat kyllä yhtään lisäkiloa kannettavakseen enää. Oon kans ollut aina melko hoikka mut viime vuoden aikana sain jo ennen raskautta 3kg lisää lähinnä epäsäännöllisen istumatyön takia. En nyt oo enää näistä kiloista ressannut ja oon kans ajatellut, että kesällä ehtii hyvin liikkuun ylimääräiset pois. Senkin takii toivoisin, ettei joutuis sektioon.
Elättelen myös toiveita, ettei tulis venymisestä arpia. Tähän asti selvinnyt lähes ilman.
 
Mulla tullu n. 10 kg painoa. Vauva on paljon isompi kuin viimeksi ni tällä kertaa vatsanahka on revenny navan ympäriltä aika isolta alueelta jo. Tuntuu tosi ilkeeltä kun nahka kirjaimellisesti repee!
 
Siis uskokaa tai älkää niin mulle on tullut nyt yhteensä 30 kiloo lisää (johtuu ilmeisesti kilpirauhasen vajaatoiminnasta) ja viikkoja tänään 40+4. Kuulostaa varmaan siltä että olen joku hirveä sotanorsu mutta itseasiassa aika tasaisesti on paikat turvoksissa ja maha on kyllä tosi iso. Onneksi olen melko pitkä joten ei ihan hirveää kriisiä ole pukannut. Neuvolassakaan hoitajat ei oo kauheesti asiasta huolestuneet (?) Esikoisesta tuli noin 25 kiloo ja synnytyslaitokselle jäi 3:ssa päivässä jo 10 kiloo, koska istukka oli iso ja vettä paljon. Loput kilot lähti liiankin nopeaan, niin että maidonvalmistukseen ei kalorit tahtonut riittää. Toivottavasti nämäkin kilot lähtis yhtä nopeaan. Arpia tuli ensimmäisestä raskaudesta alavatsaan mutta nyt olen säästynyt uusilta kokonaan vaikka vatsa on taatusti isompi kuin viimeksi.
 
Sotanorsu :grin Ihana! Mulla tullut lähtöpainoon edelleen se 4-5kg... Tänään neuvolassa mitattiin ja viikossa ei ollut tullut painoa yhtään... No pakko sen painon on vielä nousta, kuitenkin varmasti 3 viikkoa vielä aikaa vauvankin kasvaa.
 
Täällä nyt rv 37 ja +15 kg, paino nyt 74 kg. Ei jotenkin enää jaksa kiinnostaa, tulee mitä tulee. Salaa toivon, ettei kuitenkaan ylittyis esikoisen synnytyspaino eli 74,7 kg. Mutta jos raskaus kestää pidempään kuin edellinen odotus, niin kyllähän tuo sitten varmaan ylittyy.
 
Mulla kans raskauden aikainen kilpirauhasen vajaatoiminta ja syön siihen thyroxiinia. En sit tiedä voiko se vaikuttaa myös painonnousuun tai nopeuttaa sikiön kasvua.. Tosin aika normaalissa toi mun +10-15kg on. Mutta alkoi siis paino nousta enemmän ton lääkkeen myötä ja ultrassa oli ilmeentynyt kasvupyrähdys, vaikka syön ihan pikkulasten annosta. Aiemmin ei ole ollut mitään sen sortin vaivoja ja nytkin arvot ihan hilkulla, että oli hyvä aloittaa. Toivottavasti voi jo lopettaa loppu vuodesta.
 
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ihan ennen raskautta todettu. Mutta ei ole vaikuttanut painoon ainakaan kiloja lisäävästi. En tiedä sitten onko thyroxin-lääkitys sitten vaikuttanut raskauden kanssa aineenvaihduntaani niin että se toimii huomattavasti paremmin ja vilkkaammin, ja paino ei kerry...
 
Mulla ei kyllä oo aineenvaihdunta vilkastunu kuin ihan hetkellisesti jos annostusta muutettu tai aloitettu. Hirveillä ylikierroksilla tosin menin alussa ja en meinannu saada nukuttua.
 
Tuolta toukokuisista huutelen (tai no, kuulun tännekin, kun la 29.4 :joyful:).
Missä vaiheessa teillä joilla on todettu raskauden aikana kilpirauhasen vajaatoiminta, on ruvettu asiaa tutkimaan?

Mulla on nyt rv 37 ja painoa tullut 24,5kg ja loppua ei näy :sad001. Sokerit on olleet priimat rasituksessa.
 
Tuolta toukokuisista huutelen (tai no, kuulun tännekin, kun la 29.4 :joyful:).
Missä vaiheessa teillä joilla on todettu raskauden aikana kilpirauhasen vajaatoiminta, on ruvettu asiaa tutkimaan?

Mulla on nyt rv 37 ja painoa tullut 24,5kg ja loppua ei näy :sad001. Sokerit on olleet priimat rasituksessa.

No mulla perus työterveyskäynnillä, kun olin ihan yliväsynyt. Siellä terkka otatti laajan verenkuvan. Tais olla ekojen kuukausien aikana. Sitä sitten alettiin seuraan neuvolassa ja parin viikon välein kävin labrassa. Oli koko ajan nousujohteiset arvot niin aloitettiin thyroxin. Sitten seurattiin annostusta sen aikaa, että arvot laski tarpeeksi alas (tsh 1,8 viimeksi). Korkeimmillaan tsh taisi olla vähän alle 3, mikä taas normitilanteessa ei aiheuta lääkitystä. Nyt (rv 38+1) ei ole ollut labroja sen osalta noin pariin kuukauteen. Todennäköisesti ilman tota työterveyden verenkuvaa neuvolassa ei olisi tehneet mitään ja pistäneet perusväsymyksen piikkiin. Täytyykin taas kysellä ens viikon neuvolassa koska ottavat taas arvot. Todennäköisesti sen jälkeen, kun tää on tullut pihalle.

Kaikki muut arvot mullakin olleet normit. Paitsi sitten hemoglobiini laski äkillisesti vuoden vaihteessa rajun pahoinvointijakson vuoksi ja siitä lähtien pitänyt rautaakin syödä säännöllisesti.
 
No mulla perus työterveyskäynnillä, kun olin ihan yliväsynyt. Siellä terkka otatti laajan verenkuvan. Tais olla ekojen kuukausien aikana. Sitä sitten alettiin seuraan neuvolassa ja parin viikon välein kävin labrassa. Oli koko ajan nousujohteiset arvot niin aloitettiin thyroxin. Sitten seurattiin annostusta sen aikaa, että arvot laski tarpeeksi alas (tsh 1,8 viimeksi). Korkeimmillaan tsh taisi olla vähän alle 3, mikä taas normitilanteessa ei aiheuta lääkitystä. Nyt (rv 38+1) ei ole ollut labroja sen osalta noin pariin kuukauteen. Todennäköisesti ilman tota työterveyden verenkuvaa neuvolassa ei olisi tehneet mitään ja pistäneet perusväsymyksen piikkiin. Täytyykin taas kysellä ens viikon neuvolassa koska ottavat taas arvot. Todennäköisesti sen jälkeen, kun tää on tullut pihalle.

Kaikki muut arvot mullakin olleet normit. Paitsi sitten hemoglobiini laski äkillisesti vuoden vaihteessa rajun pahoinvointijakson vuoksi ja siitä lähtien pitänyt rautaakin syödä säännöllisesti.

Joo, eivät taida helposti lähteä neuvolassa tota kilppariasiaa tutkimaan. Enkä kyllä oo tajunnut itekkään. Mulla kanssa ollut hb:n, väsymyksen ja pahoinvoinnin kanssa taistelua koko raskausajan.
 
Oon muutenkin teettänyt kaikki omia epäilyksiä aiheuttaneet tutkimukset yksärillä ja sen kautta vasta asia edennyt kunnallisen puolella. Meidän neuvolassa tunnutaan olevan sen verta pihejä, ettei mitään ylimääräistä tehdä ellei aivan pakko. Kävin juuri yksärillä synnytystapa-arviossa, kun suvussa (mummo,äiti,sisko) ollut sektioita ja käynnistyksiä lantion ahtauden/lapsen koon vuoksi. Neuvolasta eivät nähneet sille tarvetta. Saa nähdä mitä nyt sanovat, kun sain lausunnon tuolta yksäriltä, että pitäisi tehdä uusi arvio la:ssa ja mahdollisesti jos kasvanut yli 3,5kg niin menee sektioon.
 
Mulla huomattiin kilpirauhasen vajaatoiminta vasta raskausviikolla 22 kun ite ihmettelin miks oon ihan väsy, paino nousee kauheaa vauhtia ja muutenkin koko raskaus ollut ihan erilainen kuin esikoisen kohdalla. Pyysin itse neuvolantädiltä lähetettä ko. verikokeisiin. En usko että muuten ois tullu asiasta ees puhetta ja väsymys ois menny vaan matalan hemoglobiinin piikkiin, mikä varmasti kyllä osittain myös väsytti lisää. Mä vaan satuin epäilee sitä kun suvussa vajaatoimintaa hieman oli ollut.

No arvot eivät olleet hirveästi pielessä mutta kuitenkin sen verran, että lääkäri määräsi pienen annoksen thyroksiinia. En huomannut siitä olevan oikein mitään apua. Kuukauden päästä uudet verikokeet mutta ei muutosta ja annosta nostettiin. Kuukauden päästä taas sama juttu, arvot jopa hieman huonommat ja annosta nostettiin. Sitten vasta rv 37 pikkuhiljaa alkoi tuntua että nyt on pirteempi olo ja arvot olivatkin paremmat (tosin hemoglobiini oli rautalisästä huolimatta laskenut entisestään). Eli vasta nyt loppuraskaudesta saatiin lääkitys oikealle tasolle ja painonnousukin on hidastunut selkeästi, nukun paremmin, aineenvaihdunta toimii ja mielikin on virkeämpi.

Tää kilpirauhasen toiminta on vaan niin mysteeri. Sekä vajaa- että liikatoiminnassa oireita on niin erilaisia ja lääkärit määrää tosi nihkeesti lääkettä koska arvot voi vaikuttaa ihan hyviltä (raja-arvotkin vaihtelee eri maissa) ja oireet voi viitata niin moneen muuhunkin vaivaan. Toki turhasta lääkityksestäkin on haittaa.

Kurjaa on että lääkäri käski mun lopettaa lääkityksen heti kun vauva on syntynyt. Vasta sitten nähdään onko kyseessä vain raskauden aikainen vajaatoiminta vai huononeeko arvot taas vaikka hormonitoiminta muuten normalisoituu. No onhan se hyvä selvittää, mutta pelkään että mitä jos tulee taas kamala väsy ja pitäisi vauvaa jaksaa hoitaa.

No tämä pötkylä näyttää nyt vaan viihtyvän tuolla yksiössään (tänään siis rv 40+5) ja koitan olla murehtimatta liikaa. Ja mitä tohon painonnousuun (+30kg) tulee niin toki mä olen syönyt enemmän, enkä oo liitoskipujen takia päässy kunnolla liikkumaan, turha mun on väittää että kaikki johtuis vajaatoiminnasta, mutta ummetus, väsymys ja turvotus eivät taatusti ole auttaneet asiaa. Ja samaa rataa oon syöny vielä nyt loppuraskaudestakin mutta toissaviikolla oli paino jopa laskenu hieman eli kyllä se kilpirauhanen on ainakin osittain vaikuttanut painonnousuun. Jännä sitten nähdä mitä synnytyksen jälkeen tapahtuu...

Toivon vaan että saadaan vauva turvallisesti maailmaan. Olkoon minkä kokoinen vaan ja sattukoon miten paljon tahansa...
 
Ai sulla meinataan lopettaa heti. Mulla taas sanottiin, että imetysajan todennäköisesti ainakin jatkaisi ja loppuvuodesta aletaan miettiin mahdollista lopetusta. Mulla kuitenkin tosi pieni se annostuskin 25mg/1-1,5/pv. Ehkä ne epäilee, että vois olla pysyvääkin. Tosin ihan alussa mulla arvot heitteli aika paljonkin ja meinas eka liikatoimintaakin. Tarvii jossain vaiheessa käydä sit endokrinologilla jos ei enää tarkistele myöhemmin.

Nyt, kun aloin muisteleen niin söin kyllä aika paljon kaikkee makeeta alkuraskaudesta ja paino ei silti noussut merkittävästi. Söin ihan sen takia, että pysyin hereillä niiden avulla. Olin tosiaan niin väsynyt, että säpsähtelin ajaessa töissä lähes joka päivä monta kertaa ja jouduin nukkumaan kesken päivittäisten työreissujen milloin missäkin.
 
Huutelen vieraiisiin pöytiin, mutta mulla laitettiin neuvolasta lähete kilpparitutkimuksiin noin 30 viikoilla, kun paino nousi hillittömästi ja esitin itse ääneen, että voiko johtua semmoisesta ja meillä on vajaatoimintaa perheessä. :)
 
Mäkin olen kyllä ihan syömällä varmasti suuren osan kiloista hankkinut :grin. Varsinkin alkuraskaus oli ihan kamalaa kun koko ajan piti syödä, ettei tule oksennus tai pyörtyminen. Mutta sitten taas toisaalta, liikkuminen oli supervaikeaa jatkuvan yökkäilyn ja etomisen takia.

Mutta painonnousulle ei näy loppua, vaikka syömiset on rauhoittunut jo aikaa sitten ja liikkuminen lisääntynyt huomattavasti. :shifty:
 
Mlee: Onpas outoa että sä saat jatkaa lääkitystä ja mä en. Onhan tää alkuaika kuiteski aika herkkää aikaa näin henkisestikin kun vauva on ihan pieni. Oisinpa voinu ees kuukauden jatkaa.

Mullakin kyllä lääkäri epäili et vajaatoimintaa on voinut olla jo vuosia kun oireista kerroin, mut haluaa silti heti katsoa josko arvot pysyis sittenkin hyvänä ilman lääkettäkin kun vauva on pihalla...noh kuukauden päästä se sitten selviää kun arvot taas testataan.

Stiffie: Mulla oli kans heti alkurauskaudesta loppuun asti ihan sama juttu että pakko syödä jotain koko ajan ettei oksennus tuu ylös. Sama oli esikoista odottessa mutta silloin pahoinvointia oli vaan ekat 3 kk, nyt jälkimmäisestä ihan loppuun asti ja vielä kauheet närästykset päälle :hungover:
 
Takaisin
Top