Raskauskilot

Täytyy tosiaan neuvolassa vielä kysyä asiasta uudelleen. Ne varmaan unohtaneet koko asian, kun en viimeksi erikseen maininnut siitä. Jos saan labralähetteen niin sen perusteella varmaan arvioivat tilannetta uudelleen. Resepti tosiaan kirjoitettiin suoraan 2016 vuoden loppuun ja mitään annosmäärärajaa ei taida olla. Apteekissa vaan kyselevät aina onko lääkäri tehnyt mitään muutoksia.
Mieluusti itse olisin ilman mitään lisälääkkeitä. Tuntui, että stressi vaikutti mulla myös noihin arvoihin jotenkin. Mitä stressaavampi vaihe töissä sitä korkeemmat luvut ja sit heti alko laskeen, kun lomat alko.

Inkku, millainen annostus sulla on ollut?
 
Mlee: Mulla on tai nyt siis oli 75 mikrogrammaa (tokaa päivää ilman). Paraniko sun arvot jo 25:llä? Ehkä siks sait niin pitkälle reseptin. Silti must kuulostaa aika hurjalt et vuoden loppuu söisit sitä ilman mitään kontrollii. Kannattaa varmaa kysyy.

Tietty se parempi ois ilman mitää lääkkeitä olla. Mulle lääkäri määränny nihkeesti sen yhen purkin kerrallaa, tosin viimitteeks kaks ku jouduin ottaa jo 3 tabuu kerralla ni eihän se yks pitkää riittäny.

Kuten mä sanoin niin toi kilpirauhasen toiminta ja sen hoito on niin jotain ihme avaruustiedettä et ilmeisesti lääkäritkää ei tiedä miten sen kaa pitäis toimia. Tuttu just sano et pitää olla ite kauheen aktiivinen ku ei arvotkaan kerro kaikkee ja vaan ite voi olla kartal niiden kaikkien oireiden kans. Sil on nostettu ja laskettu annosta monta kertaa tilanteen mukaan.
 
Mulla on nyt raskauden ajan seurattu kilppari arvoja 4-5 viikon välein. Ja joka kerta muutettu annosta... Imetys voi neuvolatätin mukaan myös vaikuttaa arvoihin, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan niin paljon kuin raskaus. Mulla nyt ainakin niitä arvoja seurataan raskaudenkin jälkeen, kun sain diagnoosin jo ennen raskautta. Toivottavasti ne arvot ei kuitenkaan nopeasti muutu, ettei mene liikatoiminnalle.
 
Mlee: Mulla on tai nyt siis oli 75 mikrogrammaa (tokaa päivää ilman). Paraniko sun arvot jo 25:llä? Ehkä siks sait niin pitkälle reseptin. Silti must kuulostaa aika hurjalt et vuoden loppuu söisit sitä ilman mitään kontrollii. Kannattaa varmaa kysyy.

Tietty se parempi ois ilman mitää lääkkeitä olla. Mulle lääkäri määränny nihkeesti sen yhen purkin kerrallaa, tosin viimitteeks kaks ku jouduin ottaa jo 3 tabuu kerralla ni eihän se yks pitkää riittäny.

Kuten mä sanoin niin toi kilpirauhasen toiminta ja sen hoito on niin jotain ihme avaruustiedettä et ilmeisesti lääkäritkää ei tiedä miten sen kaa pitäis toimia. Tuttu just sano et pitää olla ite kauheen aktiivinen ku ei arvotkaan kerro kaikkee ja vaan ite voi olla kartal niiden kaikkien oireiden kans. Sil on nostettu ja laskettu annosta monta kertaa tilanteen mukaan.

Tällä hetkellä 25 1+1,5+1,5 annostuksella. Pitkään pärjäsin kyllä ihan yhdellä tai 1+1+1,5, mutta tsh heitteli aika paljon alkuvuodesta niin lisäsivät. Tuolla isoimmalla annostuksella laski alle kuukaudessa 2,6->1,5. Tosiaan vaan tsh on ollut labrassa seurauksen kohteena. Se toinen arvo T4 ei kuulemma näytä oikein raskauden aikana. Olis toisaalta kiva tietää, ettei mene sitten ylituotannonkaan puolelle. Mut huomenna neuvolaan ja kysyn sieltä.

Mulla oli kyllä vielä syksystä tammikuulle asti rajua pahoinvointia, että senkin osalta varmaan arvot heitteli ja paino ei alkuun noussut. Tuli laattailtua vähintään kerran päivässä ja pahimmillaan kaikki mitä suuhun laittoi.
 
Liikatoiminnastahan voi tulla myös pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta. Ainakin minulla vaikutti niin. Ja laihduin kun elimistö kävi kierroksilla ja ruokaa piti syödä väkisillä.
 
Täydet raskausviikot ja 11kg on tullut painoa. Alkaa vatsa vähän jo painaa...mietin tukivyötä, mutta on epämiellyttävää jos jokin kiristää vastan päällä...
 
Tosiaan mulla vissiin kans se tyroksiini lopetetaan, kun tää on tullut pihalle. Tai ainakin vähennetään annostusta vähitellen ja otetaan sit arvot. Selvis viime neuvolassa. Sanoivat, että voin viä synnärilläkin kysyä siellä olevalta lääkäriltä mitä se on mieltä annostuksesta. Painoa tällä hetkellä joku n. +13kg.
 
Mulla on nyt painon nousu tyssänny ihan vallan. About viimeisen kuukauden vaaka on näyttäny neuvolassa +/- 200g. Aika mahtava fiilis, koska näyttää hyvinki siltä, että saanki synnyttää kaksnumeroisena, ja koska edellisissä oon kyllä ihan loppuun asti keränny tasasesti kiloja. Tuliko nyt raja vastaan...?! :woot:
 
Takaisin
Top