Raskauskilot

Tänään neuvolassa kokonaisnous 6,9kg. Hyvä minä! Otin sitten neuvolan jälkeen palan sitruunamarenki-juustokakkua sen kunniaksi!

Nyt vaan järjetön jano, näköjään makea janottaa kivasti!

Karppauksesta: mun veljelle tuli epämääräisiä suolisto-oireita, oli ihan sairaalassa tiputuksessa, kun vetäisi niin huonoon kuntoon. Ja karppauksella hävisivät kaikki oireet! Ei ollut keliakiaa, se testattiin. Mutta nykyaikaiset pitkälle käsitellyt vaaleat viljat tekee oireita monilla ja siksi pullamössöjä (vaaleaa leipää, vaaleaa pastaa jne) yritän itsekin vältellä. Mielummin täysjyvänä kaikki mahdollinen.

Sirriäinen, mä olen kans kuullut että jos meinaa imettää niin joutuu syömään ja juomaan kuulema ihan suht reilusti että maitoa tulee. Ja viehän se imetys energiaa aika reilusti. Itse olen aina ollut ylipainoinen ja ollut ties millä kuurilla ja dietillä, mutta tosi asiahan oikeesti on et liikunta ja normaali ruoka on kaiken a ja o. Ja huomasin sen itse kun aloin liikkua kaksi vuotta sitten ja paino tippui melkein 20kg vajaassa vuodessa kun aloin juosta. Ja tosiaan söin ihan normaalisti ruokaa ja välillä herkkujakin enkä todellakaan syönyt mitenkään himo terveellisesti.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

ALotta, mulla on kanssa pari kaveria joilla jotain häikkää suolistossa, siis ei mitään mitattavaa, vaan epämääräisiä kipuja jne.. kaikki loppui kun alkoi karppaamaan. Mullakin aika-ajoin vatsa heittää sekaisin ilman mitään syytä, sekin loppui karppilinjalla. Nyt raskaanaollessa ja hiilareita syödessä on alkanut taas, mutta ei niin pahana, varmaan raskaus vähän estää sitä.

hanski_ ei se joo ihmeitä vaadi, että laihtuu, mut pitää vaan löytää sellainen millä itse jaksaa olla, ilman, että tuntee luopuvansa liiaksi. Mulla karppaaminen sujui vaikka olin vaikeasti masentunut, eikä juurikaan itsekuria siihen aikaan ollut. Just se että normaalia ruokaa ja syö niin että nälkä lähtee, on paras laihtumiseen, ettei tule viikon mittaisia repsahduksia. Kyllä mäkin satunnaiset herkut itelleni sallin, mutta ainahan niistä maha meni ihan sekaisin :) Liikuntaan en itse päässyt kiinni, osin masennuksen takia, osin paniikkikohtausten takia ja suurimmilta osin laiskuuden takia. En vaan jaksa enkä halua. Nyt raskauden myötä lenkkeily (ei juosten) on vakiintunut enemmän ja uskon, että vauvan kanssa kärrylenkkiä tulee harrastettua myös. Karppaus on siitä kiero tapa laihduttaa, että siinä kiinteytyy samassa, eli periaatteessa ei tarvitse liikuntaa laihtuakseen, vaan lähinnä kuntoa ajatellen. Mulla ei ollut parhaassa kunnossa ollessa yhtään selluliittia missään, vaikka sitä oli todella runsaasti ennen ja nyt raskaana ollessa vähän lisää.

Se on todella ihanaa, kun ylipainosta pääsee eroon ilman että uhraa koko elämäänsä sille. Vaatiihan se silti kuria ja linjassapysymistä, mutta ei se lopulta niin vaikeaa ole :)

Sirriäinen, niin jos on ruoka-aineiden kans ongelmia niin ymmärrän kyllä. Mun puolisolla on semmonen närästys ongelma ja lisäksi laktoosi intoleranssi että ihan sen takia ei voi syödä happamia ruokia kuten ruisleipää, tuoremehua tai mausteista ruokaa. Ja itsehän voin syödä mitä tahansa enkä kärsi allergioista tms. Mutta kyllä olen miettinyt että kuinkahan se tää jälkeläinen tulee saamaan perimää isän puolelta.. :/ Mut joo nuo kilot on semmonen asia et ärsyttää suunnattomasti! Ja toivon et itse taas saisin sen saman motivaation mikä oli silloin juostessa että jaksaisi taas omaa peilikuvaa katsella. Kyllä tuli pahamieli kun yksi päivä näin minusta otettuja kuvia vauvakutsuillani, en voinut kun itkeä! Niin kauhea viha ja kuvotus iski vasten kasvoja ja ihan sama olenko raskaana vai en mutta se kuva oli ihan liikaa..

Mulla on viikkoja tänään 38+3 ja painoa tullu yhteensä sellaset 20 kg. Välil kyl ihmettelen mihin ne kaikki ylimääräset kilot on menny ku ulkoapäin ei niin helposti näe et olisin niin paljon saanu painoo lisää. :o Toivottavasti seuraavas raskaudes kiloja ei kuitenkaa kerry näin paljoo kun sen kuitenkin huomaa, miten se kans vähä rajottaa esim. kävelemistä (jalat kipeytyy entistä helpommin). ja onhan osa tosta painosta pelkkää turvotustaki.

Voi teitä onnekkaita jotka ootte selvinny noin vähillä kilomäärillä! :eek: Mullakin oli normaali bmi ennen raskautta. Turvotusta mullei oo ollu missään vaiheessa..onneksi. Teidän juttujen perusteella se ei mitään herkkua oo :confused: Mullakaan ei nuo kilot näy missään muualla kuin vyötärön seudulla, joten toivottavasti sit jäävät sinne laitokselle :smiley-angelic001

Mä oon kauttaaltani turvonnu kasvoja ja kaulaa myöten, lisäks on läskiäkin kertynyt, huoh... Musta on tosi mielenkiintoista nähä paljonko jää ens viikolla synnärille!

Täällä on tullu raskauden aikana noin 12kg ja alun perinkin bmi oli 28 että sama tilanne kun olis tullu 20kg koko raskauden aikana kun lihoin ennen plussaa melkein 10kg puoleen vuoteen. Kyllä voin sanoo että vituttaa! Kun tein töitä vuoden et sain ne pois ja nyt näytän samalta ennen kun alotin laihduttamaan.. huoh. :/

Katsotaan osaanko liittää tänne linkin, jonka löysin syyskuisten vastaavasta ketjusta:
http://www.kidspot.com.au/weightgain/pregnancyweightgain.asp

Tällä siis saa laskettua paljon paino saa nousta raskauden aikana Australiassa :grin
Ohjeet kun vaihtelee niin järjettömästi jo Suomen eri neuvoloiden välillä, niin otetaan tähän kevennykseksi Australian versio.

Mun ohjeeni etelä-savolaisessa neuvolassa, että mitä vähemmän sen parempi, mutta max 8 kg.
Australian maksiminousu +11,4kg. Tosin saman 11,4kg maksimiplussaa saan vastaukseksi laittamalla lähtöpainoksi mitä vaan. Suomessahan hoikalle sallitaan isompi nousu kun valmiiksi ylipainoiselle.

Alotta, Meillä täällä pohjois-savossa sanottiin että suositeltava painon nousu raskausaikana on 8-11kg. :eek: :)

Tämmöinen löytyi netistä osoitteesta terveysnetti.turkuamk.fi
Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6 - 8 kiloa enempää.

Mä oon ainakin nyt noiden molempien suositusten kauhukuva. Ei riitä ei het milään :grin
Nyt on siis yhteensä tullut se noin 19 kiloa..

hahaa, munki äiti (on siis terveydenhuoltoalalla) selitti, että joku 13kg on sellanen ok painonnousu raskaanaolevalle, no mähän ylitin sen ihan huolella, kun tuli se 20kg painoa tyttöä odottaessa :) nyt on tullut joku 18kg eli eiköhän se tule vielä ainakin se pari kiloa lisää :)

Mun äiti (joka siis ei todellakaan ole terveydenhoidon alalla, ja itse lihoi mua odottaessaan lähemmäs 30 kg) selitti, että sellanen 8 kg on sitä vauvasta johtuvaa painoa, ja loppu sitten pelkkää ylimäärästä rasvaa :rolleyes: Nojoo, pitäis jo osata suhtautua ton ihmisen painokommentteihin oikein, kun oon koko pienen ikäni häneltä kuullu, etten oo tarpeeks laiha, vaikka aina oon normaalipainonen ollukin.

Ja sit tää kyseinen henkilö ei kuitenkaan mikään hoikka ite oo, eikä harrasta mitään liikuntaa kävelyn lisäksi, mutta antaa mulle kyllä mielellään "terveellisiä" ruokavinkkejä. Täytyy sanoa, että hieman saa keittämään, varsinkin näin odotusaikana.

Kiva avautuminen taas tähän väliin :oops: Syyttäkäämme hormoneja kun vielä voi...

Voi ei Gnome, olen tosi pahoillani äitisi kommenteista. Oletko koskaan sanonut hänelle, että tuollaiset puheet loukkaavat sinua ja ovat melko tahdittoman törkeitä.

Joo, tästä on keskusteltu useeseen otteeseen vuosien varrella, mutta ei sille mee perille. Pitäis vaan ite osata olla vetämättä palkokasvin siementä nokkaan, mutta kyllä noi kommentit välillä kieltämättä satuttaa.

Kiitos symppaamisesta! :)

Takaisin