Raskauskilot

mä narahdin sokerirasituksessa ja nyt lätkäistiin radi-diagnoosilla. arvot eivät olleet paljoo raja-arvojen yli, mutta keskiviikkona on extraneuvola, jossa käydään ruokavalioneuvontaa ja kotimittausta. sitä innolla odottaen. eihän tässä paljoo ole jäljellä synnytykseen, että eiköhän se mene vaikka päällään seisoen. haluaisin kuitenkin pitää edes yhden herkkupäivän viikossa, jollen muuten voi herkutella.
 
Lobster, kuulostaa tiukalta tavoitteelta :eek: Kyllähän sitä nyt painoa tulee väkisinkin, kun viikot etenee..

Mulla on nyt tullu +11kg, normi bmi ennen raskausta.. Marras ja joulukuun pystyin vielä liikkumaan, mutta siitä lähtien en oo harrastanu liikuntaa enkä edes hyötyliikuntaa ollenkaan! Tuli kaikki pahoinvoinnit ja supistukset jo tosi ajoissa, niin kaikki kiellettiin.. Ja en nyt kummemmin oo ruokavaliotakaan syynänny, syönyt herkkujaki aina kun mieli tehny. Kyllä sitä onkin rapa kunnossa, että oikein hirvittää..
 
Mulla oli edellisessä neuvolakäynnissä mitattuna painoa tullut yhteensä 5,1 kg. Paino oli tippunut 200g kahdessa viikossa. Meillä neuvolakäynnit kahden viikon välein. Nyt ollaan 33+3 . Sokeriruokavaliolla ollaan, viime aikoina ei ole arvot enää nousseet raja-arvojen yli. Mittauksia vain pari kertaa viikossa. Aamupaastoja seuraan omaksi huvikseni, ettei kuri löysty.

Tiedä sitten miltä se olisi eilen näyttänyt suklaakakun jälkeen, mutta jos ihan vähän ja silloin tällöin :) Itselle on pelottavinta tuo sokeriasia synnytyksen jälkeen, jos vauvan sokerit laskevat hurjasti. Yritän nyt pitää omat sokerit kurissa, jotta vauvan insuliinit ei kohoa minun takia.

Liikuttu ollaan useampana päivänä viikossa. Reipasta kävelyä, uintia ja salia. Enää ei jaksa samaan malliin, mutta yritetään.
 
Täällä painoa tullut +19 kiloo. Perrrrrkele. Työt ku loppu ni loppu liikkuminenkin.. Ja herkutellut oon (juhannukseen asti) ihan niin paljon ku tekee mieli. Nyt tosiaan pariin viikkoo ei oo tullu mässytettyy mitään, ruoka terveellistä ja ei varmasti lihottavaa ja kappas, silti tulee kilo viikossa! :smiley-angry019 Viime neuvolasta (4,5vkoa sitten) tullut 5 kiloa! IHAN SAIRASTA. Nyt on tosiaan alkanut turvotus, kädet ja jalat paisuneet ihan selkeesti, veikkaan että parikin kiloa tullut ihan vaan nestettä.

Maanantaina se lääkäri, sitä ennen tosin hoitaja, ihan varmasti viimeistään nyt tulee painosta sanomista. Yhyy, mä tiiän itekin että oon lihonnut liikaa mut nyt se ei ainakaan oo aiheutettu mättämisellä! Vääryyttä! No, kunhan ei oo raskausmyrkytys tai radi, läski voi olla mutta sairas ei mielellään.

4viikkoa jälellä.. Ehkä mä selviin vaikka tulis 2 kiloo viikossa!! IHANSAMA! :laughing002
 
Täällä +17kg lähtöpainoon ja silloinkin oli bmi 29. Eikä kertaakaan ole neuvolassa sanottu ettei paino sais enää nousta. Ainoastaan sitä on kytätty ettei nouse viikoille jaettuna liikaa..
Musta on jotenkin outoa, että nämä neuvolantädit keskittyy tuohon paino juttuun niin paikkakohtaisesti. Toiset on hyvinkin ymmärtäväisiä sitä kohtaan, että paino nyt vaan nousee ja toisilta vaaditaan jotain ihme suoritusta tuon painon nousun suhteen..Argh!
Ymmärrän kyllä joo, että radin takia ja blaablaablaa..Mutta silti! Luulisi, että sen äidin omakin vointi kertoisi enemmän kuin joku lukema siellä vaa'assa..
Mua vähän ärsytti :grin
 
Ei nyt liity pelkästään tähän raskauskiloihin, mutta kaverini sai Helsingissä vauvan viime lokakuussa ja veljen avovaimo maaliskuussa Jyväskylässä. Minä nyt kolmannella paikkakunnalla. Kaikilla normaaliraskaus ilman ylimääräisiä komplikaatioita ja onpa monesti naurettu miten erilaisia ohjeita neuvoloista saa, miten käynnit menee eritahtia ja miten erilaisia käytäntöjä on. Esim. Hesassa mittasivat itse verenpaineet, tekivät pissakokeet ja kävivät puntarilla, meillä taas pissa jätetään vessaan purkissa ja hoitaja käy tekemässä testin + ottaa kaikki mittaukset.

Mielenkiinnolla odotan seuraavaa juttuhetkeä serkkuni kanssa, hänellä LA joulukuussa, sama synnytyssairaala kuin mulla, mutta eri neuvola
 
Jyväskylässä käydään itse puntarilla ja tehdään pissaliuskatesti. Verenpaineen ja hempat mittaa hoitaja.
 
Mitäs teillä ne vaa'at nyt viimeisillä viikoilla näyttää? :wink Täällä on tähän mennessä tullut 18kiloa painoa. Ja nyt lopussa alkanu nousemaan ihan vauhdilla, 700g per viikko :oops: Mietin, että onko liikaa vai mennäänkö ihan normilukemissa vielä..
 
Mulla kasassa 36+1 - painoa tullut 8,5 kiloa. Heilahtaa kyllä aina pari-kolme kiloa iltaa kohti ylemmäs mutta aamupaino merkkaa varmaan sitä todellista nousua o_O
 
+22 kiloa tullut 38+3.. Neuvolaterkka vaan lohdutti että varmasti on nestettä, eikä oo vieläkään motkottanut painosta sanaakaan! 2 viikon aikana tullut taas 3 kiloa, joten eiköhän Millier tuo sun 700g oo aika hyvä :)
 
mulla + 17,8kg tullut rv 36+4 mennessä. neuvolassa katottiin verensokeriarvot ja ohjeeksi sain kiinnittää huomiota iltaruokaan, koska paastoarvot nousee iltapainotteisesti. no, emmä oo huolissani, olihan mulla sitä painonnousua tyttöä odottaessaki ja silloin mä vedin viimeiset viikot joka päivä jäätelöä :P
 
Mulla on vasta 34+2 ja painoo jo 20kg. Puolessatoista viikossa tuli kolme kiloo että humpsahti. Huomaa kyllä kun kelit lämpeni. Ja siis nestettä se on ja sen kyllä huomaa. Mulla turpos jalat yhen yön aikana niin että mun polvilumpioita ei enää erota. Siis reisistä asti varpaisiin saakka aivan pullukkana koko jalka. Noi nilkat ja jalkaterät on ollut jo vähän aikaa turvonnut mut nyt on sit koko jalka. Ja aamulla on silmät niin ettei meinaa ees nähdä mitään ja KASOISLEAUKA. Kääk!
 
viikkoja 38+1 ja kiloja tullut 7 kg. Oooooon niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin valmis jo luopumaan tästä masusta :) Mutttta kohta kohta kohta :)
 
Viikolla 37+6 kiloja tullu lähes 20. Viimeset kaks noista kahen viikon aikana. Tosin turvotuskin on sen mukanen. Ihanat nakkisormet.
 
36+4 ja 11kg tullut. Normi bmi:stä lähtenyt, niin tyytyväinen olen. Vielä ei kuitenkaan turvota ja kokemuksesta tiedänkin, että loppumetreillä ehtii vielä kertyä.
 
Mä meen Sirriäinen aika samoissa sun kanssa. Viikkoja eilen neuvolassa 38+2 ja kiloja tullut 23. Ja näistä viimisisitä kiloista reilut 2kg tullut viikossa...Ei tullut motkotusta, kauhisteli vaan tätä mun turvotusta ja käski olla tarkkana rm oireiden varalta ja ottamaan herkästi yhteyttä. Mutta paineet ihan ok ja pissat täysin puhtaat. Ja kun tätä turvotusta on ollut jo jostain toukokuusta asti, niin en oikeen enää osaa murehtia sitä sen enempää. Mitä nyt pelkään että jaloista repeää nahka :D

Neuvolan tätä lohdutti, että kyllä se varmaan sitten muutama viikko synnytyksestä alkaa helpottamaan. Meinasin purskahtaa itkuun, oon jotenkin kuvitellut että kun vauva syntyy niin turvotukset katoaa saman tien. Tätä särkyä, nahan venymystiä ja jäykkyyttää siis pahimmassa tapauksessa luvassa vielä sellanen reilu 5 viikkoa :smiley-angry017
 
Samaa sanoi täällä.. Toisilla jää suurin osa synnärille, toisilla on pidempään. Yks neuvolaterkka repeili että mä varmaan sitten istun ekat viikot vessassa, että kaikki nesteet saa pihalle.

En tiedä johtuuko turvotuksesta vai paikkojen löystymisestä mun käsikivut, mutta tuntuu että peukalot irtoo kohta juurineen, kun on niin kipeet..ja muutenkin noi nivelet on kipeet. Jänteet kipeet.. Ranteesta sormenpäihin kaikki kipeet.. Ei aiemmin ollut, joten oletettavasti turvotuksesta?

On aika vääryyttä tää 1,5 kiloa viikossa paisumistahti, kun ei helteiden takia jaksa edes syödä mitään. Kaiken järjen mukaan painon pitäs tippua mutta eheii, tulee ennätystahtiin! Koitin mä alkuraskaudesta karpata, mut ei vaan lähtenyt nälkä ilman hiilareita, joten sitten repsahdin ihan tosissaan.. No sit ku penikka on pihalla, karppailu jatkukoon! :)
 
Karppauksesta puheen ollen..Mulle sanoi neuvolantäti, ettei ihan täysin kuulema kannata sille linjalle lähteä vauvan syntymän jälkeen. Ei ole maito kuulema siiten niin energiapitoista saati hyvää vauvalle. MUTTA, tämä on siis neuvolassa kuultua..Totuuttahan ei tiedä sitten kerrassaan kukaan :) Niillähän on ne omat suosituksensa joiden mukaan pitää puhua..
 
Mulla särkee kanssa nivelet niin sormista kun ranteistakin. Myös nilkat ja polvet välillä tosi pahasti. Ja siihen kun lisätään kiristelevä, arka ja kutiseva iho sekä sellanen hassu jomotus, niin ah, johan on nautinnollista. Ei paremmasta väliä :wink

Mä ainakin laitan turvotuksen piikkiin, ihan selkeesti pahenee sitä mukaan kun noi ruuminosat paisuu. Ja nehän paisuu o_O
 
Marmoritar, joo ihan varmasti neuvolassa puhutaan moista, voi olla perää ja voi olla olematta. Kysynpä vaan, että miten ihmiset selvis ennen kun leipä ja peruna ja riisi ja pasta keksittiin? Mulla kun oli tuossa aikanaan masennus ja olin siitä sitten hoidon piirissä, yks psyka ihan tosissaan selitti, että karppaus pahentaa masennusta, selitti kaikkia fysiologisia juttuja mihin tarvitaan höttöhiilaria (pasta, peruna, leipä) ja että rasva pahentaa masennusta.. Joopajoo. Yks hoitaja kerran alko saarnaamaan, että se on vaan neste mikä karpatessa lähtee, ei läski. No mulla varmaan lähti sitten 1,5 vuoden aikana 45 kiloa nestettä :grin

Kokeilemalla selvii. Jos vauva ei oo kyllänen, varmaan jossain on vika. Itellä karpatessa häviää ruokahalu, joten se voi tehdä vähäenergista maitoa, mutta jos mättää lihaa, kasviksia ja rasvaa TARPEEKSI, niin ihan varmasti maitokin on hyvää arvoiltaan. Toki voi käydä myös niin kun tän raskauden kanssa, eli liha etoo, ei tuu syötyä sitä tarpeeksi ja sitten onkin nälkä ja hiilarien lisäys (leipä) auttaa. Vauva on tottakai tärkein, enkä oman laihdutuksen takia todellakaan ala korvikkeita käyttämään. Ja mulla tosiaan vaan toi karppaaminen toimii, oon kokeillut about sata eri tyyliä laihduttaa, muilla saa max 10 kiloa pois, mutta sitten kun repsahtaa, niin kaikki tulee korkoineen takasin, oli sitten kyse liikunnan lisäämisestä, kevyistä kasvisruuista tai mistä muusta tahansa.

En mä vieläkään syö niin kun pitäisi lautasmallin mukaan syödä. En syö ruuan kanssa perunaa,pastaa tai riisiä, siis aina lihan kanssa kasviksia.. Kanamunaa menee paljon, varsinkin kun tosiaan liha etoo vähän vieläkin ja nyt helteillä ei jaksa tehdä ruokaa.. Ni illalla keitän ämpärillisen munia ja teen salaatin ja niitä sitten natustelen. En syö makaroonilaatikoita tai muutakaan vastaavia. Oikeastaan raskausaikana on leipään sorruttu.. Ja herkkuihin. Et noi välipalat kun muuttaa karpille sopivaksi ja lopettaa paskanjauhannan (jäätelö, karkit) niin sit ollaan taas ihan karpisti.

Mutta siis karppausta on niin montaa erilaista, ettei voi sanoa, ettei karppaamista voi harrastaa imettäessä. Esimerkiksi hyväkarppaus sallii kokoviljatuotteet, en näe mitään ongelmaa siinä. Sillon kun laihdutin, niin mä tein sen ketoosikarppauksella. Sen uskon olevan liian tiukkaa imettävälle (tai odottavalle).
 
Takaisin
Top