Marmoritar, joo ihan varmasti neuvolassa puhutaan moista, voi olla perää ja voi olla olematta. Kysynpä vaan, että miten ihmiset selvis ennen kun leipä ja peruna ja riisi ja pasta keksittiin? Mulla kun oli tuossa aikanaan masennus ja olin siitä sitten hoidon piirissä, yks psyka ihan tosissaan selitti, että karppaus pahentaa masennusta, selitti kaikkia fysiologisia juttuja mihin tarvitaan höttöhiilaria (pasta, peruna, leipä) ja että rasva pahentaa masennusta.. Joopajoo. Yks hoitaja kerran alko saarnaamaan, että se on vaan neste mikä karpatessa lähtee, ei läski. No mulla varmaan lähti sitten 1,5 vuoden aikana 45 kiloa nestettä
Kokeilemalla selvii. Jos vauva ei oo kyllänen, varmaan jossain on vika. Itellä karpatessa häviää ruokahalu, joten se voi tehdä vähäenergista maitoa, mutta jos mättää lihaa, kasviksia ja rasvaa TARPEEKSI, niin ihan varmasti maitokin on hyvää arvoiltaan. Toki voi käydä myös niin kun tän raskauden kanssa, eli liha etoo, ei tuu syötyä sitä tarpeeksi ja sitten onkin nälkä ja hiilarien lisäys (leipä) auttaa. Vauva on tottakai tärkein, enkä oman laihdutuksen takia todellakaan ala korvikkeita käyttämään. Ja mulla tosiaan vaan toi karppaaminen toimii, oon kokeillut about sata eri tyyliä laihduttaa, muilla saa max 10 kiloa pois, mutta sitten kun repsahtaa, niin kaikki tulee korkoineen takasin, oli sitten kyse liikunnan lisäämisestä, kevyistä kasvisruuista tai mistä muusta tahansa.
En mä vieläkään syö niin kun pitäisi lautasmallin mukaan syödä. En syö ruuan kanssa perunaa,pastaa tai riisiä, siis aina lihan kanssa kasviksia.. Kanamunaa menee paljon, varsinkin kun tosiaan liha etoo vähän vieläkin ja nyt helteillä ei jaksa tehdä ruokaa.. Ni illalla keitän ämpärillisen munia ja teen salaatin ja niitä sitten natustelen. En syö makaroonilaatikoita tai muutakaan vastaavia. Oikeastaan raskausaikana on leipään sorruttu.. Ja herkkuihin. Et noi välipalat kun muuttaa karpille sopivaksi ja lopettaa paskanjauhannan (jäätelö, karkit) niin sit ollaan taas ihan karpisti.
Mutta siis karppausta on niin montaa erilaista, ettei voi sanoa, ettei karppaamista voi harrastaa imettäessä. Esimerkiksi hyväkarppaus sallii kokoviljatuotteet, en näe mitään ongelmaa siinä. Sillon kun laihdutin, niin mä tein sen ketoosikarppauksella. Sen uskon olevan liian tiukkaa imettävälle (tai odottavalle).