Raskauskilot

Mansikka

Silmät suurina ihmettelijä
Onko kelleen tullut nyt jo kiloja? Itse siis rv 13 meneillään ja tuntuu et paino laskee heti jossen mussuta jotain koko ajan. Jouduin olemaan sairaalassa sokereiden takia kun mulla on sokeritauti ja siellä laihduin kun ruoka oli niin kevyttä. Eikö painon pitäis nyt alkaa nousemaan tästä viikosta alkaen? Silti ihmettelen kun ei kiloja oo tullut et miten mulle on voinut kasvaa jenkkakahvat ?!? :D Pakko johtuu hormooneista!
 
Täällä ollaan rv 11+6 ja painoa on tullut huimat 4kg! Tämä ei kyllä ole paha, kun lääkäriltä tulikin jo ennen kuin raskaudesta tiedettiin käsky lihoa.. (Painoin siis ennen raskautta 47kg).. Juuri kun olin päässyt paksuista reisistäni kesällä, niin nyt ne on tullut takaisin! :D
 
Täälläkään ei oo painoa tullut ja bmi on aika matala joten neuvolassa kehoitettiin vielä enemmän panostamaan ruuan syöntiin, jotta kertyy energiaa sitten imetykseenkin. Mutta kuulema vasta viikoilla 20 on syytä huolestua jos paino ei nouse. Vatsan seutu on kyllä pyöristynyt mutta liekö turvotusta vain? Kuitenkin vasta 12+6menossa. :) Lisäksi on erittäin fyysinen työ joten sielläkin kuluttaa päivän mittaan aika paljon energiaa.
 
Täällä menossa rv 14 ja painoa ei ole tullut yhtään vielä, silti on vatsa jo kasvanut! :) Mutta en ole siitä huolissani, koska samalla tavalla menee kuin edellisistä raskauksista....olen luonnostani hoikka ja pitkä ja edelliset kaksi raskautta meni niin että kaikki kilot jäi synnärille ja silti imetys sujui hyvin, vaikka ei ole tuota ylimääräistä energiaa ollut! Kunhan vaan muistaa syödä hyvin ja juoda reilusti! :wink
 
rv 13+5 ja paino -3 kg. En ole voinut pahoin, mutta paino tykkää tippua. Mikä ei kyllä haittaa, sillä ylipainoa on ollut jonkin verran ennen raskautta.
 
plus 4.5 kiloa kun 14+ viikkoja... Neuvolakäynnin 1 ja 2 välillä oli 3kg lisää merkattu. Koko pahoinvointiajan ahmin ruokaa koska se oli ainoa tapa että olo helpotti hetkellisesti, sekä mun himot oli epäterveelliset, kiinalaista, pizzaa, ym Vesi ei maistunut ja join litra maitoa ja mehua päivässä vedes sijaa, kaloreita sekin kun ennen join vain vettä. Ja liikunta ei oonistunut kun aamusta iltaan paha olo ja pahin väsy ikinä.
Nyt olo helpottaa, treenit taas alkaa ja salaatti taas maistuu. Käännetään tää vielä ettei sama tahti siis jatku.
 
Täällä painitaan jo valmiiksi runsaan ylipainon kans, ja raskauskiloja koitetaan karttaa. :/ Nyt mukavasti miinuksella lähtöpainosta n. -2kg, mikä on ihan ok. :) Mikäli tämä raskaus etenee niinkuin viimeksi, niin n. puolivälissä ollaan takaisin lähtöpainossa, josta se sitten nousee hiljakseen. Radi-dieetti käytössä jo valmiiks aamupalan osalta, tarkoitus olis myös kiinnittää huomio iltapalaan.
 
Paino laski ensin kolme kiloa ja nyt on noussut kaks, eli miinuksella ollaan vielä. 16+0
 
Mulla on tullut 3 kg lisää (vkoja 12+3) ja tunnen itseni ihan jättiläisläskiksi, mutta ilmeisesti oli tarpeenkin kun bmi oli neuvolassa vain 18.
Nyt tuntuu että parin päivän ajan on se pahin järkkyturvotus vähän hellittänyt ja jaksan taas liikkua enemmän entiseen malliin. Toiveena olisi ettei kiloja tulisi kuin tarpeelliset, tavoite on pystyä ratsastamaan niin kauan kuin vointi sallii...
 
Pari viikkoa sitten mulle vielä sanottiin, et olen laihtunut tai että ainakin posket on enemmän lommolla. Nyt olen vika viikon aikana huomannut, että vatsakumpu on täyttynyt entisestään ja olo on kuin possulla… Reilu kilo oli tullut painoa edellisestä neuvolakäynnistä! Pitää alkaa taas hiukan katsomaan mitä suuhuni laitan, olen syönyt aika paljon karkkia ja paljon enemmän hiilareita kuin aikoihin viime aikoina.
 
Hyppään vähän tuolta heinäkuisten puolelta, kun viikot on minulla aika samat kuin kohta ihmisillä täällä nyt (15+)... minulla myös ylipainoa ja pitäis välttää liiallista kilojen kertymistä. Tähän mennessä tullut +2kg ihan normisyömisillä (ei juurikaan mässäilyä tai karkkia tms).
 
Mulle neuvolantäti sanoi ihanasti, et joidenki kroppa vain kerää kaiken ylimääräisen raskaana ollessa kaiken varalle. Mulla on varmaan sit just sellanen kroppa. :) Ja toinen fakta nyt vain on et kroppa ei siedä hiilareita kovin hyvin.. menossa siis 13+4.
 
Jamppa, olipa kiva kommentti neuvolatädiltä! Kyllä mulla on noussut tosi nopeasti paino, ja mulla on kans se, että hiilarit turvottaa. Yritän jättää herkut pois ja syödä muuten normaalisti, raskauden jälkeen voi sitten laihduttaa. Eli en ota ite kauheeta stressiä asiasta. Oon kans valmiiks ylipainoinen, enkä tietenkään halua hirveetä varastoo kartuttaa, mut kyllä ihan selvästi on huomannut muutoksen siinä, että on tullut kunnon maha :D
 
Olen itse viikoilla 14+0 ja vielä ei ole painoa tullut. Hyvä niin, sillä lähtöpainoa on ihan yllin kyllin. Uskon, että jos on hoikka jo alkujaankin, elimistö kerää paljon herkemmin myös raskauskiloja. Ensimmäisessä raskaudessa olin paljon hoikempi ja silloin olin jo tässä vaiheessa saanut raskauskiloja. Nyt lähtöpaino jo valmiiksi suurempi, joten vielä ei ole vaaka liikahtanut.
 
Ehkä 1-2 kg ja viikkoja 14+5 eli ei pahasti. Itse kyllä tunnen, että maha on kasvanut (muutenkin sellainen ongelmakohta) ja turvonnut olo, mutta ulkopuolisten mukaan musta ei näe vielä, että raskaana oisin. Onhan tää vuodenaikakin otollinen, kun on talvivaatteet. Mutta odotan jo innolla, että maha näkyisi selvemmin :)
 
Mä kun olen aina ollut tällainen luu viulu ja saanut syödä ihan mitä vain, koska läpipasko olen kuten eräs tuttuni kauniisti asian ilmaisi :wink ei ole vieläkään kiloja tullut ja huomenna olis rv15 täynnä...syön jatkuvasti koska on hirveä nälkä koko ajan ja olen käynyt luvattoman paljon hesessä ja karkkia menee se pari pussia viikossa ellei joskus enemmänkin, töissä pullaa päivittäin kahvin kanssa yms.....alkaa oikeestaan jo hiukan pelottaa että miksi ei ole vielä tullut mitään painoa tällaisella mässäilyllä....ruokaa syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä sekä aamu ja iltapalan kaikkien välipaljoen lisäksi......kuulostaapas hurjalta kun kaiken kirjoitti ylös! Toivottavasti se tärkein eli vauva saa kaiken tarvitsemansa ravinnon ja kasvaa kuitenkin hyvin! Mulla on reuma perus sairautena joten en tiedä miten näihin asioihin se vaikuttaa, koska reuma mulla todettiin vasta tyttöni syntymän jälkeen...
 
Itellä on -6kg lähtö painosta, ylipainoa riittää, ei nyt mitenkään mega paljon mutta tavoite ois että laitoksella painasin saman mitä tällä hetkellä ja sit toivon et tää miu "syömis kiintiö" jäis päälle myös raskauden jälkeen :D
Olen kärsinyt pahoinvoinnista ja ruokaa pystyn syömään vaan vähän ja useesti, monesti tulee hirmunen nälkä ja sit käyn innolla syömää ni kohta iskee raja ja sit ei voi syödä enää yhtää vaik kui tekis mieli. Olen vielä sellasta laatua aineen vaihdunnan kannalta että heti kun syöminen on kunnossa niin kilot alkaa vaan karissa kuin itsestää.
 
Te joilla paino kans laskenu alkuraskauden aikana, ootteko saanu jo painoa nostettua lähtöpainoon tai yli? Mulla vieläkin muutama kilo miinuksella ja viikkoja nyt 15+1. Millohan pitää huolestua? Luin että normaali painon nousu ois 200-800g/vk ja suurin painon nousu tapahtuis 17-24 viikoilla...
 
Meillä joilla on hieman ylipainoa, niin ei se paino mihinkään välttämättä nouse.

Nyt ku on joku josta tarvitsee huolehtia itsensä lisäksi, niin ainakin meillä ollaan alettu syömään
paljon fiksummin ja terveellisemmin. Eikä ole oikeastaan mäkkärit sun muut roskat edes maistunut.

Lähtöpainosta tällä hetkellä -3kg ja suunta vain alaspäin, mutta lähtöpaino nyt olikin aika paha.

Joten jos olet ylipainoinen, mutta olet alkanut syömään huomattavasti terveellisemmin niin se paino saattaa pysyä aika samoissa lukemissa, vaikka todellisuudessa ylimääräistä lähtee ja vaaveli tuo painoa vastakkaiseen suuntaan.
 
Takaisin
Top