Raskausdiabetes

Siistiä, noutolokerikko! En oo ikinä kuullutkaan, meillä täällä on tämmöinen vanhanaikainen kanslia, josta täti antaa ne tilatut hoitotarvikkeet 😄
Joo samanlainen kun postipaketeille on 😁 Tulee tekstari kun tavarat ovat noudettavissa ja samalla tavalla koodilla haetaan. Kätevä kyllä ettei tarvitse sinä yhtenä tiettynä päivänä ja kellonaikana olla paikalla.

@Saaruski hyvä, että seuraat😊 vauva menee yläkäyrillä ja pari viikkoa edellä (alkionsiirto, niin tarkka ajankohta tiedetään).

No mä oon nyt hoitanut ruokavaliolla, mutta insuliini kyllä tulee, kun ei pysy kyllä noi sokeriarvot millään. Hyvä, että heti reagoit niin välttää parhaan mukaan niitä riskejä. Noi hormonit ja aiempi alttius tietysti vaikuttaa ja sanoivat, ettei nää vaan aika pysy vaikka kuinka liikkuu ja syö hyvin. Jouduin jopa hedelmät karsimaan😬 neuvolasta sain liuskoja ja jättävät pyydettäessä😊

Heti kun sairastu flunssaan niin ne kohos 😬 mutta lisäseurantaa saa. Tiheämmin ultrat synnytysyksikössä nyt loppua kohden, niin ihan hyvä. Toki väläyteltiin myös aiemmin käynnistystä, että tuskin menee laskettuun aikaan😳 geneetiikasta johtuvaa kasvua kyllä, kun pää ja keskivartalo ja raajat kaikki yläkäyrillä.
Joo tuo on aika tyypillistä, että menee yläkäyrillä. Kasvava bebe 😄👍💓😊 Mullakin varmasti ainakin tulee tablettihoito, en usko mitenkään, että pelkkä ruokavalio auttaa koska viimeksikin sokerit nousi kun vaan maitolasin joi ja leivän söi. Joo, varmasti asiallista käynnistää synnytys ajoissa, ettei tule mitään komplikaatioita :) Mullakin viime synnytys käynnistettiin viikoilla 39+6 :)

Jännittävää, kerro sitten onko lapsi pysynyt käyrillä vai kasvaako plussa puolella 😊
Nyt on äitipolilla käyty. Vauva kasvaa tasaisesti edelleen siinä aavistuksen nollakäyrän ylipuolella. Painoarvio oli 1090g. Sokerit tasoittuneet nyt taas hyvin sinne alle 5,5 ja lääkäri oli tyytyväinen. Kuukauden kuluttua seuraava käynti.

Olen 38-vuotias esikoisen odottaja, jolla todettiin eilen radi, ja kaipaisin vertaistukea.

Diagnoosi oli aikamoinen järkytys ja kehopettymys - vaikka tiesin olevani riskiryhmää sukurasitteen takia, olen silti pitänyt elintapojani ja ruokavaliotani kohtuullisen terveellisinä, ja jotenkin olin kuvitellut sen suojaavan vaikka supisteluherkkä kohtu ja väsymys onkin rajoittanut liikuntamääriä/laskenut merkittävästi intensiteettiä nyt raskausaikana.

En tiedä vielä miten jatkohoito asuinmaassani menee - omalääkäri teki lähetteen jonnekin josta toivon kovasti saavani käyttöön glukoosimittarin että pääsisin mittailemaan verensokeria. Eilen illallisen jälkeen iski hirveä morkkis, kun hyvästä ja kylläisestä olosta nautittuani aloin miettimään tarkoittaakohan se että aiheutin vauvalleni jotain hallaa - olisiko pitänyt ottaa vähemmän perunaa, tai jättää hiilarinälkään syömäni pieni leivän kantapala syömättä.

Nyt kun mieli on lähtenyt laukalle, kaikki huolet tuntuvat saavan ihan epärealistiset mittasuhteet 😖 Tasan kahden viikon päästä ollaan lähdössä 10 päiväksi reissuun, joten mietityttää mitäs sitten jos en ruokavaliolla saakaan pidettyä sokereita kurissa, ja tarpeellisen lääkehoidon aloitus viivästyy reissun takia.

@Yrttiteetä tekisi mieli halaus 🫶🏼 joskus tuo tulee vaikka odottaja tekisi kaiken oikein. Muista edelleen syödä tarpeeksi. Sinä ja vauva tarvitsette yhä energiaa ☺️ Vauvan on tärkeä saada tasapainoisesti kaikkea sinun ruokavaliosta, jotta hän jaksaa liikuskella aktiivisesti kohdussa ja voimistella itseään kohti syntymää. Tasapainoisesti monipuolisia runsaita aterioita, jossa on sekä hyviä kuiturikkaita hiilareita, proteiinia tarpeeksi, ja hyvän rasvan lähteitä. Ei kitumalla ikinä.

Minä itse otin oman radin liian raskaasti, ja se käynnisti kovin syömishäiriötyylistä käyttäytymistä (aloin pelätä koko syömistä sekä rasvan että hiilarin osalta, laihduin koko loppuraskauden, ja nuo ylirankoilla miinuskaloreilla kituuttelut ovat jättäneet oman kysymysmerkkinsä myös synnytyksen tapahtumien suhteen). Jos huomaat syömishäiriö-tyylisiä ajatuksia itselläsi, haethan apua niihin 🥺❤️

Sinä olet hyvä, arvokas ja ansaitset huolenpitoa niin terveydenhuollolta, läheisiltä, kuin itseltäsi 😊❤️ Lempeitä ajatuksia täältä sinulle ja vauvalle 🫶🏼💕

Olen 38-vuotias esikoisen odottaja, jolla todettiin eilen radi, ja kaipaisin vertaistukea.

Diagnoosi oli aikamoinen järkytys ja kehopettymys - vaikka tiesin olevani riskiryhmää sukurasitteen takia, olen silti pitänyt elintapojani ja ruokavaliotani kohtuullisen terveellisinä, ja jotenkin olin kuvitellut sen suojaavan vaikka supisteluherkkä kohtu ja väsymys onkin rajoittanut liikuntamääriä/laskenut merkittävästi intensiteettiä nyt raskausaikana.

En tiedä vielä miten jatkohoito asuinmaassani menee - omalääkäri teki lähetteen jonnekin josta toivon kovasti saavani käyttöön glukoosimittarin että pääsisin mittailemaan verensokeria. Eilen illallisen jälkeen iski hirveä morkkis, kun hyvästä ja kylläisestä olosta nautittuani aloin miettimään tarkoittaakohan se että aiheutin vauvalleni jotain hallaa - olisiko pitänyt ottaa vähemmän perunaa, tai jättää hiilarinälkään syömäni pieni leivän kantapala syömättä.

Nyt kun mieli on lähtenyt laukalle, kaikki huolet tuntuvat saavan ihan epärealistiset mittasuhteet 😖 Tasan kahden viikon päästä ollaan lähdössä 10 päiväksi reissuun, joten mietityttää mitäs sitten jos en ruokavaliolla saakaan pidettyä sokereita kurissa, ja tarpeellisen lääkehoidon aloitus viivästyy reissun takia.
Ymmärrän tuon kehopettymyksen! Sain esikoisesta radidiagnoosin, ja silloin olin hyvässä kunnossa, lihasmassaa ihan hyvin, treenasin useimpina päivinä ja monipuolisesti jne. Tuntui jotenkin petetyltä, ettei se riittänytkään. Arvot pysyivät kuitenkin ruokavaliolla hyvinä, ja ruokavaliota ei tarvinnut edes juurikaan muuttaa - vähän herkkuja ja turhia hiilareita pois.

Toisen kohdalla arvasin, että pakko olla taas radi, koska lapsen saamisen jälkeen urheilu on vähentynyt radikaalisti ja kehonkoostumus huonontunut. Arvot pysyivät hyvinä ruokavaliolla (tällä kertaa piti muuttaa lähinnä iltapalaa sisältämään enemmän prodea ja täysjyväviljaa) toisen kolmanneksen lopulle asti, jonka jälkeen aamupaasto alkoi nousemaan ilman mitään ruokavaliomuutoksia. Lisäksi työpaikkalounas nosti säännöllisesti aterian jälkeistä arvoa. Välillä parhaat arvot tulivat epäterveellisellä ruualla, ja lääkäri lohduttelikin, että ei niihin aina itse voi vaikuttaa.

Insuliinin aloitus oli sinänsä helpotus, koska sitten ei ollut aina stressi siitä, että aamulla taas on sokerit koholla, vaikka syön pelkkää maitorahkaa. Toisaalta ruokavalio muuttui myös epäterveellisemmäksi, kun ei pitänyt skarpata niin paljon, mikä jälkikäteen harmittaa… Insuliinin pistäminen on helppoa, ja minun arvoni pysyivät ihan sillä aloitusannoksella hyvinä. Aloitus muuten viivästyi reissun takia viikon, mutta ei kukaan siitä sanonut mitään!

Ehkä tiivistettynä: raskausdiabetes on tosi yleinen, diagnoosi ei kerro siun onnistumisesta tai epäonnistumisesta, arvot saattavat olla arjessa hyviä vaikka sokerirasituksessa olisi tullut ylitys, ja arvoihin ei myöskään pysty aina itse vaikuttamaan. Nyt kun tiedät, että radi on, niin voit vähän vaikka vähentää herkkuja, lisätä kasviksia ja täysjyväviljaa jne. ja jäädä odottelemaan mittarin saamista. Jos seurannan aloittaminen olisi akuutti asia, olisit saanut sen mittarin jo! Koita olla stressaamatta, ja syö maha täyteen terveellistä ruokaa! 🤗 Teet tarvittaessa isompia muutoksia sitten, jos seurannassa on aihetta.

Itsellä todettiin radi molemmissa raskauksissa, ensimmäisessä ehdin juuri aloittaa tablettihoidon ja sitten jouduttiinkin tekemään raskaudenkeskeytys rv22 tienoilla. Tässä jälkimmäisessä, jonka tuloksena tuossa vieressä potkuttelee nyt reipas melkein 3kk vanha tyttö, olin 37v (ensimmäisessä raskaudessa vuoden nuorempi) ja raskauden aikana sekä tabletti että insuliinit käytössä. Osasin sukurasitteen vuoksi odottaa radi diagnoosia eikä se ollut mikään järkytys, enkä oikeastaan kokenut mitään kehopettymystäkään, koska radille ei oikein itse mitään voi, se tulee jos on tullaakseen vaikka kuinka söisi salaattia ja juoksisi 15km päivässä.

Olen kirjoitellut jo aiemmin tuonne ylemmäs marraskuussa -25 omasta radista.

Mutta pääsääntöisesti ruokavalion pidin perusterveellisenä, aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, tarvittaessa välipala. Makeutusaineita välttelin, eli jos join mehua/limsaa niin se oli ihan sokerillista tai välipalarahkat/vanukkaat oli sokerilla makeutettuja, eikä makeutusaineilla. Enkä kieltäytynyt välillä herkuista tai alkanut mittaamaan ruokia enkä harjoittamaan mitään nälkäkuureja. Äitipolin hoitajakin sanoi, ettei tarkotus ole kituuttaa raskausaikaa vaan välillä voi herkutella hyvällä omallatunnolla. Ja eihän ne yksittäiset korkeat arvot sitä vauvaa kasvata, vaan se että jatkuvasti on sokerit koholla. Käytännössä söin riittävästi, niin ettei ollut nälkä ja vähän katsoin ettei liikaa tule herkuteltua ja sokerit olivat pitkälti raskauden kunnossa, paitsi ne aamupaastot.

Ensin menin tableteilla ja sitten lisättiin hoitoon insuliini, kun aamupaastot karkailivat ja ne olivat suurin ongelma. Insuliiniannosta muutaman kerran nostin, mutta useita viikkoja raskauden loppuun asti pärjäsin samalla annoksella.

Vauvan kokoa seurattiin tietysti tarkemmin, ensin kuukausittain ja sitten lyhyemmin välein. Vauva kasvoi koko raskauden ultramittauksissa aavistuksen pluskäyrällä ja synnytys käynnistettiin rv37+5, kun painoarvio oli neljän kilon tuntumassa, tyttö painoi syntyessään 3,3kg. Vauvan sokerit olivat hyvät syntymän jälkeen seurannoissa.

Itselläni paino pysyi samoissa luvuissa viimeiselle kolmannekselle asti jonka aikana tuli noin 7kg. Viikko synnytyksestä painoa oli -12kg siihen aamuun kun käynnistykseen menin ja pari viikkoa myöhemmin -10kg raskautta edeltävään painoon verrattuna, eli yhteensä painoa oli kadonnut reilu 20kg muutamassa viikossa. Nyt vajaa 3kk synnytyisestä painoa on reilu -13kg raskautta edeltävään painoon verrattuna. Tämä lähinnä vaan sillä etten todellakaan siis missään kohtaa laihduttanut tai näännyttänyt itseäni millään kurinalaisilla radi-dieeteillä, enkä niistä herkuista kieltäytynyt. Raskauden jälkeen sokerit ovat olleet kunnossa ja sokerirasituskoe oli viitteissä.

Eli se radi diagnoosi ei ole maailmanloppu eikä kerro mistään huonommuudesta ❤️ Päivittäin tekee järkeviä valintoja ja joskus herkuttelee ilman omantunnontuskia. Itse ajattelen vauvan enemmän kärsivän äidin jatkuvasta stressaamisesta ruokavalion ja sokerien suhteen, kuin niistä satunnaisista herkuista ja hetkellisesti kohonneista sokereista. Luultavasti samanlaisia valintoja olisin tehnyt ruokavalion suhteen ilman radiakin, koska toki olisin halunnut joka tapauksessa tarjota vauvalle mahdollisumman hyvät eväät kasvuun.

Takaisin