Raskausdiabetes

Heippa!
Onko kellään kokemusta, että pyytää itse metformiinin kun radi on todettu?
Mulla oli ed. raskaudessa ruokavaliohoitoinen ja nyt luulen, että tulee taas diagnoosi. Koin syömiset tosi vaikeiksi ja oma paino ei noussut välissä pariin kuukauteen. Vauvan sokerit heitteli päiväkausia syntymän jälkeen, enkä halua kokea samaa enää. Ystävällä oli radi juuri tuolla metformiinilla hoidossa ja vauvalla ei mitään sokeriongelmaa synnyttyään. Stressaa jo valmiiksi kaikki mikä diagnoosiin liittyy, enkä halua joutua kikkailemaan ruoan kanssa.

Mulla on nyt ensimmäistä kertaa radi ja kuudes raskaus. Ainoa riskitekijä ikä (41v). Aamupaasto ei millään kikkailuilla pysynyt rajoissa niin sain kyllä tosi helpolla tuon lääkityksen. Sokereita kun aloin mittailla niin kaksi ylitystä riitti siihen, että piti viikon ajan mittailla koko ajan. Siinä tuli heti alussa ylitykset ja samantien oli äitiyspolille soittoaika, sieltä ehdottivat lääkitystä. Ja juurikin sen takia, että aivan turha ja tarpeetonta alkaa vetämään sitä ruokavaliota äärimmäisyyksiin. Koska siihen mäkin aloin mennä ja mä syön kuitenkin terveellisesti jo muutenkin.

Mulla paino on käytännössä noussut kilon lähtöpainoon, ja olen normaalipainoinen. Ensin se laski 6-7kg todella järkyttävän pahoinvoinnin vuoksi, sitten nousi kyllä lähtöpainoon pikkuhiljaa ja vähän yli. Nyt taas laski kun oli viikon noro.

Kiitos paljon @Pingviiniemo ja @Sofia_83 🤗
Viimeksi oli halua kokeilla ruokavaliolla hoitaa ja pelkäsin lääkkeitä, nyt sitten päinvastoin. Silloinen terkkakin puolsi vahvasti ruokavaliota. Kyllä helpotti kuulla, että ei ole mikään viimeinen oljenkorsi tuo lääkityksen saaminen. Itselläkin ikä ja sukurasite isot tekijät, paino on normaali ja radi-vauvakin syntyi tasan kolmekiloisena.

Tsemppiä loppuodotukseen @Sofia_83 😊

Voi kökkö mulla aloitetaan nyt metformiini. Olisin toivonut että pärjäisin ilman, ettei tarviis käynnistää.

Toki on mahdollista että voi tulla omassakin aikataulussa.

No ainakaan ei tarvii enää niin stressata paastoja.

Täällä kolmas raskaus, jossa raskausdiabetes. Kaksi aiempaa menneet loppuun saakka ihan vaan ruokavaliohoitoisina, nyt tähän kolmanteen aloitettiin n.1,5kk sitten metformiini, koska aamun paastoarvot ei vaan enää pysyneet kurissa. Ihan sama mitä söi, ja mihin aikaan söi ja miten pitkä tai lyhyt paasto oli. Viikon oli joka päivä paasto 5,8-6,4 välillä, josta sitten naistenklinikalta lääkäriltä tuli määräys aloittaa metformiini nousevin annoksin, ja syönkin maksimimäärät sitä eli 2+2 annostuksella jolla kauniisti arvot tasoittuneet.

Käynnistystä katsellaan rv39+2 käynnillä, ja päätetään kokoarvion perusteella käynnistetäänkö viimeistään rv41+, vai siinä lasketunajan kohdalla, oletin että täällä hus alueella käynnistettäisiin ihan viimeistään lasketunajan kohdalla mutta viime lääkäri käynnillä lääkäri sanoi, että ihan viimeistään rv41+ käynnistys kun lääkkeillä sokerit kunnossa. Tää lapsonen on kuitenkin kasvukäyrillä n. pari viikkoa edellä kasvussa kokoajan..

Mulla on nyt omamittauksissa kaikki arvot puoleltatoista viikolta ok, paitsi kaksi aamupaaston ylitystä (5,5 ja toinen 5,8). Toi suurempi tuli mulle vatsataudin jälkeisenä aamuna kun yön olin oksentanut, niin kuulemma ei ole niin merkittävä ylitys kun olin kipeenä.

Sain neuvolasta luvan mitata sokereita 3 päivänä viikossa sen vuorokausikäyrän ja paaston. Mutta ite oon nyt sinnikkäästi halunnut nimenomaan mitata paastoa päivittäin aamuisin, kun se tuppaa nousemaan jos nousee. Mutta tosiaan mulla sype-keskustelu torstaina kun edellinen tältä viikkoa peruuntui sairastamisen vuoksi, niin terkka sanoi et voisin näyttää näitä tuloksia myös sinne äitiyspkl. Luulen, että riittää se ruokavaliohoito, vaikka mulla pcos onkin ja voisin hyötyä myös metuista.

Oon alkanut nyt sisäistämään tätä radia, mutta pistämiseen en yhtään totu. Vieläkin vaikea saada sormenpäästä verta edes tiukimmalla asetuksella ja joudun pistämään välillä monta kertaa, että onnistuu. Ja joka kerta koskee aivan saakelisti.

Onneksi tämä on meidän vika raskaus. Sen verran realismia toi kuitenkin tämä radi odotusaikaan, että en jaksaisi toista samanmoista rundia enää. Kaksi lasta on meille hyvä luku.

Harmillista, että meitä on niin monta täällä ❤️ Voimia jokaisen omaan tilanteeseen 💙🙏

Kirjoita tähän...
Takaisin