Mulla lapsi on jo syntynyt yli vuosi sitten (2,5-kiloisena rv 38) ja oma radi oli ruokavaliohoitoinen, painoin synnärillä saman verran kuin ekassa neuvolassa. Mä sain eniten sparrausapua sopivien ruoka-aineiden etsintään 1-tyypin diabetesta sairastavalta kaveriltani kun vähäkalorisella ja pienen iltapalan sisältävällä ruokavaliolla paastosokerit ei pysyny ollenkaan hallinnassa ja olin tosi väsynyt. Rupesin syömään runsaampia & myöhäsempiä iltapaloja ja kalorimäärä oli mullakin selkeesti yli 2000 kcal päivässä. Liikuin myös paljon ihan loppuun asti.Löytyiskö vielä vertaistukea tai osaako joku vinkata muun aktiivisen ketjun?
Diagnoosi tuli noin rv 16. Mulla ei aluksi meinannut pysyä paastot millään kurissa, ylityksiä tuli. Vaikka söin lämpimän aterian iltapalaksi ja päivälliseksi esim salaatin tai puuroa tai pienen annoksen lämmintä ruokaa. Pari viikkoa ollut äpolin seurannassa ja metformiini aloitetaan, jos ylityksiä tulee useita. Nyt oon vähentänyt energiansaantia ja paastot pysyneet hyvinä. Ainoa vaan jos syön 1800 kcal useita päiviä niin mulle tulee voimaton oli ja paha olo. Kokeilin nostaa 2000 kcal ja olo oli parempi. Pää ja keho vaan käskisi syödä enemmän... en tiedä olisko 2200 kcal vielä ok.
Mulla ei ole metformiinin aloitusta vastaan mitään, mutta en halua käynnistystä. Viime raskaudessa mulla oli metformiini ja vauva ehti ennen laskettua syntyä itsesekeen. Kaksi ekaa oli ruokavaliolla ja syntyivät vähän lasketun jälkeen, molemmat painoi yli 4kg.
Mulla on viikkoja 23 ja paino ei ole noussut yhtään. (Ennen raskautta BMI n 31).
Mulla iltapalana toimi esimerkiksi ohuen ohut ruispala sulatejuustolla, keitetyllä kananmunalla ja kurkulla ja tomaatilla plus pari pähkinää. Nää on varmasti tosi yksilöllisiä, mutta mulle toimi paremmin hiilihydraatin rajottaminen kuin kaloreiden pihtaaminen. Mä en voinut oikeastaan ollenkaan syödä minkäänlaista riisiä, perunaa tai vaaleeta (täysjyvä) leipääkään. Mä mittasin raskauden loppuun asti koko ajan sokereita ja pysy hyvin rajoissa. Iltapala mulla piti olla mahdollisimman myöhään tai paastosokerit alkoi paukkumaan, muistaakseni klo 23 söin sen.
Meillä oli muuten omassa lasketun ajan salaisessa ryhmässä aktiivista radi-keskustelua.
Tsemppiä, en tiedä oliko tästä kauheesti apua.