Raskausdiabetes

ja kuopuksen kohdalla, kun arvot heitti hieman (tunnin arvo), niin mulle annettu mitään ohjeita tms. tai no tuo vihkonen: lue tästä.
Mutta, kun raskaus oli ohi ja joutui käymään synnytyksen jälkeen vielä sokerirasituksessa.. niin tuli aika myös ravintoterapeutille o_O
 
Mulle totesi neuvolasta, että ei tarvii muuttaa ruokailua tms mutta mitata pitää loppuun asti. Toista rasitustestiä ei tuu eli mä vaan pistelen ja kirjaan mitä syön. Jos arvoissa tulee heittoja pitää mun ite vähän kattoo et mitä söin. Neuvolassa käyn kuitenkin parin viikon välein jotta hekin saa tarkistaa arvot.
 
Öö mie en saanu ohjeita että jatkanko kirjaamisia syömisen suhteen..
 
Olen seuraillut muutaman päivän olotilaani ja havainnut et päivällisen jälkeen väsähdän täysin. Vois nukkua koko illan. Silmät painaa ja hermo tiukas kun en kuitenkaan saa nukkua päivällä. Ajatus tuli ettei vaan olis radi... Ekaa rasituksessa kolme arvoa ei heilahtanut mihinkään suuntaan, mut kai se voi kehittyä myöhemminkin? On myös rautaista makua suussa.
 
Olin eilen sokerirasituksessa ja äsken soitettiin tuloksista. Paastoarvo 5,5, 1h jälkeen 6,9 ja 2h jälkeen 4,6. Eli kun tuo paastoarvo meni yli viiterajan (5,3) niin jonkin sortin lievää radia neuvolantäti diagnosoi. Saan ensi neuvolakerralla syyskuun puolivälissä kotiin sen mittauslaitteen.

En nyt oikein tiedä miten pitäisi omaa ruokavaliota muuttaa muuta kun, että vehnätuotteet ilmeisesti pitäisi karsia minimiin? Hedelmiin ja marjoihin sain luvan (niitä meneekin joka päivä), samoin kaurapuurolle näytti vihreää valoa. Ilmeisesti joillain maitotuotteet nostaa verensokeria? On kai kovin yksilöllistä ja testaamalla selviää.

Hemmetti. :meh:
 
Joo siks kun haet noi mittauslaitteet niin pystyt kotona testaamaan mitä voit syödä ja mitä pitää karsia. Itellä esim vaalea leipä nostaa sokereita (lääkkeen kanssa ei liikaa mutta nostaa kuitenkin) ja sit taas esim täysjyvätuotteet ei välttämättä edes heilauta arvoja.. Ite käytän edelleenkin laktoositonta maitoa (välillä reagoi vieläkin laktoosiin) niin ainakaan se ei nosta mulla sokereita kun sokeri on siitä poistettu :D

Sain myös varmistuksen neuvolassa että ei tartte mennä uudestaan sokerirasitustestiin kun se jäi epäselväksi täällä..
 
Joo siis maidossa on laktoosia (maito sokeri) mikä nostaa verensokereita ja se tekee sen hitaasti. Esimerkiksi siis diabeetikoilla todella mataliin verensokereihin suositellaan hoidoksi ensin nopeat sokerit (esim suklaata, sokeria, hunajaa, siirappia tms) ja heti kun olo hieman paranee niin ruisleipää ja lasi maitoa (ettei taas romahda sokerit)
 
Onko se litku iha kamalaa juotavaa? Mulla ens viikolla rasitus. Kammottava ajatus jo olla eka syömättä jonka jälkee lähtee pois kotoota juomaa jotai pahaa litkua :/ (tai siis oletan että se on pahaa)
 
Se maistuu vadelmalle. Ja itellä ongelma oli siinä että se on niin semmosta sokerista että kurkkua rupes kuivamaan. Mut ei se ollu ees paha juoda loppujen lopuksi. Lisäksi täällä ainakin sai sen jälkeen juoda vettä ilman rajoitusta :)
 
Komppaan Fujia, ei todellakaan ollut niin pahaa mitä olin kuvitellut. Lisäksi meillä se tarjoiltiin vielä jääkaappikylmänä, joka helpotti myös juomista.
 
Ensi viikolla edessä raskaustesti. Kyllä vähä jännittää, on tota karkkia tullu vedettyä iha eri tahtiin kuin aiemmin kääk !
 
Mä en oo muuttanut ruokailuja mitenkään, sain mittauslaitteet ja niillä oon todennut, että suurin mörkö mulla joka aiheuttaa 0,1-0,3 ylimenoja viitearvoihin on liian suuret annokset. Sainkin omalta neuvolatädiltä hyvän neuvon - mittauslaitteet on helpottaakseen omaa elämää ei vaikeuttamaan sitä. Eli pystyn seuraamaan mitä syön ja miten se vaikuttaa kehooni. Teidän, että esim. yön jälkeen aamulla ei kannata vetää mysliä ja jugurttia ja vetää päälle neljä siivua leipää (koska nälkä) vaan sokeriarvojen perusteella riittää ihan vaan se jugurtti ja mysli TAI ne leivät. Samoin pastan tms kanssa - määrä aika pitkälti nostaa niitä sokereita mulla ainakin, ei se mitä syön.
 
tiistaina olisi uusinta sokerirasituskoe.. toivon todellakin, ettei nyttenkään arvot heittäisi.. saisi näyttää nla-tädille pitkää nenää, kun viimeksi nla:ssa hieman kohdunpohjan korkeutta 'kauhistelikin'.. Ja sanoi, ettei vaan nyt sokeriarvot alkaisi heitellä.
 
Mulla eka sokerirasitus huomenna ja toivon, että arvot on kohdillaan. Olen kuitenkin äärettömän onnellinen, jos saan tiedon korkeista arvoista, jos sellasia on. Itsellä on myös kookas maha tässä kohden ja haluan yrittää hillitä vauvan kasvua, jos se on sokereiden takia liian nopeaa. Toiveena on kuitenkin alatiesynnytys ja onhan se todennäköisesti helpompaa synnyttää pientä kuin isoa vauvaa. Ja riskitkin pidän mielelläni mahdollisimman pienenä, esim. vauvan verensokereiden heittelyn, käden vaurioitumisen ja omien repeämien suhteen jne.
 
Hieman hämmentävää oli ottaa paastosokeri aamulla ja se oli pompannut 6.4! Normaalisti mulla aamupaasto siis 4.6-5.4 eli viitearvon alapuolella (eikä kertaakaan ole ollut yli 5.5). Mietin sitten syytä kunnes avulias guugle tiesi kertoa, että elimistö puolustautuu tulehduksia vastaan nostamalla insuliiniresistenssiä ja tällöin verensokeri nousee. Tulehduksiin lukeutuu myös flunssa.
Nimim. hirveä räkätauti.
 
huh. just kävin omakanta.fi:ssä ja jos en väärin tulkinnut tuloksia, niin kaikki arvot normaalit. Halleluja.
Jospa nla-täti vielä soittaisi huomenna tuloksista. Tänään laitoin tekstiviestin, kun en ennättänyt soittamaan soittoajalla.
 
Takaisin
Top