Raskausdiabetes

En yhtään mitään! Tai no sain jonkun oppaan mutta käytännössä siinä se..
 
Ja napsahtihan se radi sieltä diagnoosiksi. Soitti neuvolasta heti, et osaan ottaa maanantaina mittarin mukaan neuvolaan.
Huoh...en halua sinne tyksin käynneille!
 
En ole saanut mitään ruoka-ohjeita alkuunsa. Totesi, että ensin mittaillaan ja sit vasta mietitään mitä tehdään vai tehdäänkö mitään. Nyt oon mittailu aamupaastoja viime viikolla ja kaikki jäänny alle viitearvon jopa 14h paastolla (4.3-5.1). Tällä viikolla mittailen sitten koko päiviä niin katotaan nouseeko sokerit kuinka paljon. Mullahan ei ollut kuin aamuarvo rajalla ja tunnin arvo yli.
 
Luin tuota ja meinas leuka tipahtaa lattiaan tän kohdalla:
"...täysmehut tai marjamehut laimennetaan vedellä ja virvoitusjuomista valitaan aspartaamilla, asesulfaamilla tai sukraloosilla makeutettuja light-juomia" sekä "Aspartaamia tai asesulfaamia sisältävät makeutusainepuristeet ja -jauheet sopivat makeutusaineeksi juomiin. Sakariinia ja syklamaattia ei suositella raskausaikana."

Mä olen light-juomien suurkuluttaja mutta raskauden myötä nimenomaan suositeltiin jättämään kaikki keinotekoiset makeutusaineet pois. Muualta luettua:

"Äidin nauttima aspartaami hedelmöityksen ja raskauden aikana voi aiheuttaa lapselle syntymävaurioita, esim. henkistä jälkeenjääneisyyttä (H.J.Roberts, kirjat Aspartame (NutraSweet): Is It Safe? ja Defense Against Alzheimer´s Disease). Myrkky välittyy lapseen myös imetyksessä. Robertsin mukaan on tieteellistä näyttöä, että fenylalaniini ja metanoli kertyvät raskauden aikana istukkaan ja siirtyvät siitä sikiöön. Lisäksi aspartaamin hajoamistuote formaldehydi on myös geneettisiä vaurioita aiheuttava korkean luokan myrkky."
 
Noita makeutusaineita ei oo tutkittu tarpeeksi eikä nuo ohjeet päivity tarpeeksi nopeasti. Jos en voi juoda normaalia limsaa niin en sit juo ollenkaan ja en todellakaan vaihda mihinkään Light juttuihin..
 
Mulle ei ole sanottu, että light-juomat pitäisi jättää pois. Aspartaamista ja muista makeutusaineista ollaan oltu jo pitkään montaa mieltä. Aspartaami on kuitenkin ollut olemassa ja laajassa käytössä jo vuosikymmeniä. Käsittääkseni on tehty paljon tutkimuksia, joissa yritetään todistaa sen vaarallisuus, mutta tutkimukset eivät ole olleet aukottomia eivätkä antaneet perusteita aspartaamin välttämiselle.

Itse en usko aspartaamin vaarallisuuteen, joten käytän sitä jatkossakin. Mutta ymmärrän hyvin, jos joku sitä haluaa välttää. Itse taas vältän näin raskaana ollessa lakua ja salmiakkia kuin ruttoa, vaikka niistäkin saatu tutkimustieto on kait vähän arvelluttavaa.
 
Ensinnäkin aspartaamin maistaa ja se ei maistu hyvältä ja toisekseen välttelen kaikkea tommosta vaikka ei nyt tietty ihan luomu meiningillä mennäkään.. Mut tosiaan pyrkimys on välttää kaikkea tollasta ns ylimääräistä..
 
Sama vika Rahikaisella. Eli mun suosikit cola-zero ja battery-light jäi pois heti alkukättelyssä. Samoin kaikki mitä on suositeltu pois jätettäväksi eli salmiakit, lakut, alkoholi, tupakka jne. Mä en halua olla se jossittelia (jota olen muutenkin), että jos lapsella onkin jokin "vika" niin, että jään miettimään, että johtuko siitä kun söin sitä tai tuota tai vedin röökiä. Haluan pyrkiä tarjoamaan lapselle mahdollisimman hyvän alun ja jos se tarkoittaa, että en saa syödä tiettyjä asioita 9kk ajan niin olkoot - mun elämä ei kaadu siihen.

Sokerillista kokista olen pahimpaan limuhuuruun juonut mutta sekin tuon radin myötä jäännyt melkein kokonaan pois.
 
Ai maistaako aspartaamin? Ilmeisesti mun makuhermot ei oo niin kehittyneet :) Tosin tiedän että jotkut erottaa myös Pepsin ja Cokiksen toisistaan, ei onnistuisi multa ikimaailmassa :D

Meillä ollaan käyty kotona paljon keskustelua näiden ns. ylimääräisten juttujen välttämisestä. Mun mies on totaalisen kyllästynyt luomu- yms. innostukseen ja en ole oikeastaan koskaan pystynyt löytämään yrityksistäni huolimatta parempia ja kestävämpiä argumentteja kuin hän, joten pikkuhiljaa olen itsekin omaksunut samansuuntaista linjaa. En missään nimessä tuomitse ketään (tietenkään), joka haluaa välttää lisä- ja säilöntäaineita. Ymmärrän oikeastaan molempia näkövinkkeleitä ja myös monia niiden välistä. Itsekin välillä tasapainoilen eri näkemysten välillä ja lopulta päädyn johonkin itselleni perustelluimpaan ratkaisuun.

Mussa on myös jossittelijan vikaa ja sen takia olenkin jättänyt ne tuotteet pois, joista saattaisin itseäni myöhemmin syyttää. Aspartaami ei kuitenkaan itselläni kuulu siihen joukkoon.
 
Joo kuulun ite myös just noihin jotka erottaa Pepsin ja Colan.. Pepsi maistuu makeammalta kuin Cola. Ja aspartaami.. En osaa nyt just sanoa miltä se maistuu mutta kun juo esim limsaa tai mehua missä sitä on niin tunnistaa katsomatta selostetta että aspartaamia on tuotteessa :)
 
Light juomat on kaikki ihan hirveitä, PepsiMax ainut mitä pystyy juomaan maun puolesta
 
Toi muuten on totta! Vaikka sekin on kamalaa kökköä niin silti se uppoaa parhaiten noista :D
 
Mulle annettiin kyllä ihan hyvät ohjeet syömiseen, lautasmallin mukaan luonaalla ja päivällisellä, muilla ruoilla täysjyvä/ruistuotteita, maitotuotteita sekä marjoja/hedelmiä/kasviksia. "Hyvyyksiä" tietenkin pitäis välttää, muuten ihan normaalia kotiruokaa eikä kevyttuotteiden käyttäminen ole mikään välttämättömyys. Maalaisjärkeä käskettiin käyttämään. Sain lisäksi kuvallisen ehdotuksen päivän aikana syötävien ruokien ja välipalojen määrästä. Aika perussettiä kyllä miten muutenkin pitäis pyrkiä syömään..
 
Kertokaas nyt tyhmälle! Sain puhelun tyksistä ja kerroin että olen huolissani kun tuntuu että sokeriarvot ei nouse tarpeeksi. Hoitsu kysyi sitten muita arvoja ja sanoi että ei kannata huolestua niistä kun on kuitenkin noin hyvät ja kysyin miksi menee metformiini jne no selitin sitten että insuliiniresistenssiin menee ja edelleen sama annostus. Hoitaja sanoi että periaatteessa on varaa jopa laskea annostusta mutta pidetään nyt kuitenkin samana..

Sitten päästään siihen hämmentävään asiaan eli miksi ihmeessä jos kaikki on hyvin ja arvot pysyy hyvänä niin mut pyydettiin aiemmin gynelle? Pelkääkö ne että se vauva on siltikin oikeasti niin sairaan iso vai että se on liian pieni kun yhtäkkiä tollai aikaistetaan?

Jotenkin koen että tässä on joku ristiriita kun ensin sanotaan että kaikki on ok ja sit kuitenkin pyydetään aiemmin näytille..
 
Itsekkin tunnistan pepsin ja cola eron. Ja pepsi tosiaan maistuu makeammalta. Ja kuin olen tottunut juomaan ceroo tai maxia, niin maistan kyllä sen sokerinkin hyvin jos esim. Ei olla muistettu painaa pikaruokaloissa alas sitä light versiosta kertovaa juttua. Meillä siis minä ja esikoinen jua ceroo ja mies ja pienempi sokerillista. Ja batteryä saa juoda tölkkillisen raskaana jos ei muuten saa kofeiiniä muista juomista. Mä oon juonu ediä sen puolisenlitran verran välillä kun en jua kahvia enkä teetä. Colaakaan en jua silloin kun olen ottanut pullollisen ediä. Cokiksessakin se kofeinin määrä tulee vasta täyteen jos juo 1,5l päivässä.
 
Ai niin, piti viä kysyä että ollaanko teille määrätty metformiinin kanssa foolihappoa. Mulle on sanottu että kun metformiini on käytössä niin pitää koko raskauden ajan syödä 1g foolihappoa.

Ja sitten mulla ainakin seurataan tarkkaan lapsen kasvua. Nyt on vielä 4vk taukoa seuraavaan ultraan, mutta 30 viikosta ultrat on kahdenviikon välein ja sitten vielä tihenee loppua kohti. Luultavasti samanlailla se on myös raskausdiabeetikoilla.
 
mä juon pepsi maxia. cocis on ihan hirveää..

Toiseen sokerirasitukseen varattu aika.. 6.9. klo 8.00. Toivottavasti arvot ovat nyttenkin normaalit kuten ensimmäisessäkin rasituksessa.
 
Takaisin
Top