Raskausdiabetes

Jos terkka katsoo labrat esim. töihin tullessaan, niin voisi varmaan seuraavan päivän aamuna näkyä!
 
Mä kävin perjantaina eikä eilen ainaka viel näkyny, tänään neuvolassa sain tietää tulokset.
 
Minä soitin tulokset. Paasto oli 4.6 1h 4.9 ja 2h 8.1 eli viimenen arvo ylitti viitearvon 7.8. Katoin vaan että minkään diabeteksen diagnosointiin vaadittas edes yks 11 ylitys aterianjälkeisissä arvoissa? Tuntuu pökjältä että nyt ois joku radi ku kyseesä 0,3 heitto...
 
Mulla oli toka arvo vaan 0,1 yli ja radi-"tuomio" tuli :/ muut arvot normaalit
 
Raskausdiabeteksessa on tiukemmat rajat kuin tavan diabeteksessa. Jotkut kansainväliset tahot suosittelee vielä tiukempiakin rajoja. Jos rajat ylittyy raskauden aikana, on äidillä lisääntynyt riski saada diabetes myöhemmin elämässään ja sen lienee yksi syy miksi niin hanakasti asiaan tartutaan raskauden aikana ja tietty lisääntyneet riskit esim. vauvan sokeriongelmille ym.
 
Joo siis radin rajat on kovemmat. Yksi syy on varmaan se että altistaa lapsen sille jatkuvalle liialliselle sokerille veressä. Sen takia usein sit synnytyksen jälkeen tarkkaillaan vauvaa. Mulle myös sanottiin että radissa on just riski siihen että sokeri kerääntyy lapsessa (samalla tavalla kuin aikuisessa normaalitilanteessa) ylimääräiseksi rasvakudokseksi. Eli vaikka muuten oli normaalikokoinen vauva niin rasvaa olis silti vauvalla liikaa kun ylimääräinen kertyy tosiaan ns varastoon.

Mulla jäi kumpikin jälkimmäisistä arvoista mut mulla on jo tammikuussa todettu insuliiniresistenssi.. Ja kävikin ilmi että mulla on merkitty papereihin väärin että olis radi.. Alunperin olis siis joo pitäny tarkkailla noita sokereita muutenkin ilman mitään sokerirasitustestiä, koska kuitenkin viimeistään loppupuolella joutuu tarkkailemaan että täytyykö nostaa lääkitystä insuliiniresistenssin vuoksi..
 
Siis miten noiden arvojen pitäisi olla? Mulla ei nä (taaskaan) Kannassa mitään, mutta puhelimessa sanottiin, että arvot olivat 4.9, 7.5 ja 8.5 ja että ne olisivat ihan normaalit.
 
No onpa kumma homma :o kai se tänään selviää ku neuvolatäti aiko soittaa seuraavana päivänä. Ymmärrän kyllä miks radi helposti diagnosoidaan mutta omat arvot kuulosti kyllä näin hoitoalalla työskentelevän korviin ihan hyviltä varsinki ku paasto aina alle viiden..
 
Näköjään noissakin on vaihtelua neuvolakohtaisesti, koska mulle tosiaan todettiin vaan, että arvot ovat hyvät, vaikka kahden tunnin arvo on 0.5 korkeampi kuin Windyllä.
 
Mun käsittääkseni kans windyn arvot ok, jos ei neuvolan mukaan ole, niin kysy miksi niillä rajat poikkeaa käypä hoito suosituksista.
 
Mulla olis sokerirasitus huomenna. Meinasin unohtaa ja söin 11 h ennen just omenan. Ohjelapussa lukee, että 12 h pitäis olla syömättä ennen. Toivottavasti kelpaa kuitenkin.
 
Muistelin kans just et mikäs se ohjeistus itellä oli.. Tais olla ihan 10-14h koska olin ite 12h syömättä ja juomatta (vaikka olis siis saanu aamulla juoda sen lasillisen)
 
Mun saamassa ohjeessa oli kanssa paaston pituus 10-14h, mä paastosin sen 12h. Ei sitä kyllä sitten enää labrassa kukaan kysellyt että montako tuntia olin ravinnotta.
 
Multa kysyivät, mutta veri kelpas. Litku ei ollu niin pahaa kuin olin kuvitellut. Oli jano, niin sen kun vaan kulautti.
 
Takaisin
Top