Raskausdiabetes

Mäki muistin et se litku ois ihan siirappisen makeeta, mut mun mielestä se maistu jotenki jopa kirpakallekki :D
 
Nostivat Metformiinin 2+2 pilleriin...tuloksena vesiripuli ja raju oksentelu. Onko tää ookeesti tän väärtti! :sad001 niiiin hirvee olo!
 
Mulla ei onneksi oo tarvinnu nostaa. Miten hei onko sulla nopea vai lyhyt vaikutteinen? Se meinaan vaikuttaa aika paljon. Lisäksi moni on neuvonut että vähentämällä hiilareita noi metformiinin oireet ei olis niin pahat.
 
En tiiä vaikutus ajoista. Onko sellasia muissa kun insuliinissa? Ja siis hiilarit kyllä tosi vähissä. Söin aamulla yhden leivän ja rahkaa....illalla usein vain rahka tai kummatkin. Silti ihan kauhea olo. Ja siis sokerit kyllä kurissa, mut ihan kauheaa toi oksentelu ja ripuli. Mulla naama kun kartta...täynnä verenpurkaumia oksentelusta. En vaan jaksa kohta enää. Ja kun just pääsin eroon supisteluista (joita kesti viikon).
 
No siis se normaali vaikuttaa lyhyen aikaa ja sit on olemassa semmonen 12h versio.. Semmonen pilleri siis missä ei ole katkaisuviivaa ja paketissa saattaa lukea esim "retard" tms.
 
No oisko labratätillä tullu moka ku ei se neuvolatätikään soittanu sitte ollenkaan.. se vaan niin sano että " juu tää eka oli ok ja toka kans näin mutta sitte tää viimenen, tää kyllä on nyt sitte viitearvosta yli" ja oikeen voivottelevaan sävyyn.. ja mitä ite käytän tota efficaa töissä niin se kyllä herjaa heti punasella jos joku koe on poikkeava että siitä on kyllä vaikee erehtyä. Pitää varmaan ma soittaa neuvolaan.
 
Joo kannattaa se kyllä varmistaa mut en usko että oli mitään ongelmaa niissä..
 
Kannattaa kysyä jos saisit tilalle sitä retardia minkä vaikutus kestää pidempään. Siitä meinaan pitäisi tulla vähemmän niitä maha-suolikanavan oireita.
 
Kiitos vinkistä! Keskiviikkona lääkäri (koko arvio ultraa) niin otan kyllä puheeksi. Niin kamalat oireet ollu!
 
Joo eipä mitään. Mulla otettiin suoraan käyttöön se retard pilleri ihan vaan kun se lääkäri oli kuullut niin paljon huonoa tosta normaalista että se ajatteli sen sopivan paremmin mulle kuin normaali :) ja usein yhdessä Facebook ryhmässä käydään tuosta lääkkeestä keskustelua (miten syödä kun käyttää sitä jne)
 
Toinen sokerirasitus meneillään. Ei siitä pääse mihinkään kuinka pahalta toi litku maistuu. Enää yks arvomittaus ja sitten syömään. Muuten yks huomioitava seikka, otin edellisessä rakkaudessa saadulla mittarilla ja liuskoilla Tässä joku aika sitten arvoja. Ihmettelen kun oli niin matalia. Paasto 3,8 ja aterian jälkeinen 4,4. Ihmettelin neuvolakäynnin yhteydessä tätä.....selvisivät se syy, liuskat olivat vanhentuneet 5/2015. Tämä kuulemma voi aiheuttaa virheellisiä tuloksia.
 
Olen kyllä niin kyllästynyt nyt jo radiin ja etenkin lääkitykseen!! Tekis mieli vaan luovuttaa ja syödä ihan mitä suuhun sattuu (herkut, kebab, pizza, suklaa...ihan kaikki "paha") kun kerran sillä ei tunnu olevan mitään logiikkaa mitä syön ja millaisia määriä. Ja kun noi lääkkeet ni tuntuu että sokerit liiankin alhaalla (siis vain olo) ja kokoajan pitäis syödä,vaikka kokoajan oksettaa. Ja siis toi oksentelu...ja ripulointi. Onneks helppasivat taas...mutta oon ihan LOPPU!! murrrr
 
Mulla oli kans tota alkuraskaudesta että tuntui olevan liian alhaalla sokerit. Sitä sit mietittiin itseasiassa yhteistuumin diabeteshoitajan kanssa että vähennetäänkö annostusta mutta annettiin kuitenkin olla edelleen tuo 1 aamulla ja 2 illalla.
En kyllä ymmärrä miks ne ei antanut suoraan sitä pitkävaikutteista kun se tosiaan vaikuttaa pitkään eikä aiheuta samalla tavalla noita oireita.. Mulla oli tammikuussa kun aloitin lääkkeen vähän närästystä, väsymystä, päänsärkyä ja pahoinvointia mutta en kertaakaan oksentanut tai ripuloinut lääkkeen takia ja vedin ihan normaalisti herkkujakin ja muuta normaalia ruokaa..
 
Mä siis oon oksentanu lähinnä aivotkin pellolle :D ...siltä siis tuntuu. Naama tosiaan ihan verenpurkaumia täynnä.
Onko sulla fuji jossaivaiheessa tasotunu arvot ja tasapaino löytyny? Millä viikolla menetkään nyt?
 
Itselläni oli insuliini esikoisen raskaudessa ja minulle ei edes tarjottu pillereitä. Kuulostaa kyllä vadelmavaahtis aika pahalta tuo oksentelu, minä vaatisin varmaan insuliiniä sinun tilanteessa. Eihän tuo nyt ole oikein, että joudut noin kärsimään!!
 
Mä siis oon oksentanu lähinnä aivotkin pellolle :D ...siltä siis tuntuu. Naama tosiaan ihan verenpurkaumia täynnä.
Onko sulla fuji jossaivaiheessa tasotunu arvot ja tasapaino löytyny? Millä viikolla menetkään nyt?

Nyt on siis menossa 26+3 tänään ja mulla on kyllä tosiasiaan 2kk ennen raskautumista aloitettu toi lääke. Aloitettiin niin että 1 tabletti aamuisin viikon verran, nosto 1+1 viikon ja sit nostin vielä joka toinen päivä 1+2 ja joka toinen meni edelleen 1+1 viikko tuota rumbaa ja sitten lopullinen annostus ollut 1+2.

Mulla tosiaan alkuraskaus oli aika huonoa ton lääkkeen kanssa mutta sit sen aamupahoinvoinnin jälkeen tasoittui ja sillon alkoi tuntumaan että verensokerit liian alhaalla jatkuvasti. Nyt sit kun en oo oikeasti välittänyt syömisistä lainkaan niin tilanne on tasoittunut ja olo pysyy hyvänä.. Kyllä nyt silti on siis niitä päiviä että tuntuu huonolta niin sillon sit vedän pullaa ja karkkia ja pari päivää on sit hyvin taas ja sokerit ei tosiaankaan nouse yli rajan.
 
Millasia kokoarvioita ootte saanu? Tänään meillä 810g rv25+4. Ihan vastasi viikkojaan....eli ei ollut vielä ainakaan vaikuttanut radi asiaan.
 
Takaisin
Top