Raskausdiabetes

Mä en tiä noita raskausdiabeteksen suosituksia, mutta meillä diabeetikoilla ne on paasto alle 6 1h alle 10(tiukkenee n. 25 viikolla 7.8) ja 2h alle 7.8

Eli pikkasen taitaa olla eroa noilla lukemilla.
 
Mulle annettu viitearvoiksi paasto alle 5.5 ja 1h alle 7.7 kotimittauksessa.
Labrassa otetussa oli muistaakseni 5.3 / 10.0 / 8.5 jos en ihan väärin muista.

Mä oon nyt syynännyt mun ruokailua ja sokeriarvoja kun alkoi ärsyttää ne korkeat paastoarvot. Mulla nostaa vehnä verensokeria ihan tosi paljon - eli leipää voin syödä hyvillä mielin kunhan se ei sisällä vehnää vaikka aiemmin kuvittelin, että kaikki leipä nostaa mun sokereita tosi paljon. Tää kokeilu on ihan mielenkiintoista ja sit nää ahaa-elämykset :grin Voi hyödyntää niitä jatkossakin.
 
Joo siis toi kokeilu oikeasti kannattaa. Saattaa löytää ihan yllättäviä asioita mitkä nostaa arvoja vaikka ajattelee että No ei se nyt kuitenkaan niin paljoa nosta :)
 
Vaaleet vehnät nostaa herkästi sokereita, täysjyvät ei nosta niin paljoa. Eli vaaleet leivät,makaronit ja riisi kuuluu tuohon ryhmään joka nostaa. Ne tekee semmoisen korkeen huipun sokereihin, kun taas täysjyväpasta, tumma leipä ja tumma riisi pitää paremmin sen verensokeritason parempana ja tasaisempana vaikka nekin nostattaa sitä.
 
Harmi vaan, että vaaleat leivät, pasta ja vehnä on niin pirun hyvää :arghh:
 
ALotta: Aika saman kokoset esikoiset meillä ollu :) mulla syntyi myös 39+3 ja 4055g :) radi oli ruokavaliohoidolla.
 
Mä en kestä kun mulla nyt Metformiini maksimissa ja paastot silti kokoajan 5,6....ihan aina!!! En halua enää mitata ees kun turhauttaa niin. En tiä mitä tekisin. Illalla syön välillä rahkaa, kasviksia, leipää tai ruokaa 23-24 välillä. Ja kaikesta huolimatta ihan sama mitä oon syöny ni aamulla klo 6.30-7 paasto ton 5,6.
En halua insuliinia!!! Pitääkö mun herättää itteni kolmen neljän aikaa yöllä syömään jotain...vai mikä auttais??
 
Mullahan ei oo ruokavaliota eikä lääkitystä enkä ole muuttanut ruokailua niin silti aamupaasto lähteny hiipimään ylöspäin nyt myöhisillä rv.

Tänään 5,8 ja paastoaika 11h ja illalla söin lehtipihvin ja kasan juureksia (ja juomaksi vettä). Hv. En mä tiedä mitä mun pitäis syödä, että saisin aamupaaston arvon alas.
 
Ite soittaisin diabeteshoitajalle ja kysyisin sieltä apua.. Varsinkin kun mullakaan ei varsinaisesti ole muuta ohjeistusta kuin ruokavalio.. Toki mulle sanottiin että metformiinia kun on kerran käytössä niin sitä voidaan tarvittaessa nostaa vielä ja katsoa korjaantuuko tilanne mutta kuulemma itse en saa tehdä muutosta ennen hoitajan hyväksyntää..

Mulle kyllä muistaakseni ehdotettiin aiemmin myös että olis yhteydessä ravitsemusterapeuttiin myös mut enpä ole saanut aikaiseksi..
 
Auttakaa mua :sad001
Tänään aamulla paastosokeri hieman yli, eli 5.7 (paastoaika 12h, illalla söin pienen annoksen riisiä + chili con carnea mifulla ei lihalla).

Söin sitten aamupalaksi sokerittoman rahkan, banaanin ja join kupin teetä (jossa tilkka hunajaa). Normaalisti mulla laskee sokerit normiksi melko pian, nyt tunti ruokailun jälkeen arvo oli 9.4?! Miksi? Mitä mä teen väärin... Tuntuu, että mitä pidemmälle raskaus etenee sitä enemmän noissa mun sokereissa on heittoja ja epäloogisuuksia.
 
Raskaus itsessään tekee sen että solut alkaa käydä insuliiniresistenssin puolelle :sad001 suosittelen lämpimästi soittamaan diabeteshoitajalle. Ehkä hän osaa paremmin selvittää tuota asiaa
 
Ei mulla oo diabeteshoitajaa kun nää on hoidettu vaan neuvolan kautta. Mulla on neuvola tosin ens viikolla joten kysyn asiasta sillon.
 
Eikö edes terveyskeskuksessa ole diabeteshoitajaa? Oon ymmärtänyt että soittoajan vois saada helpostikin sitä kautta jos ei muuten ole ollut.. Ku toi alkaa mun tietääkseni olla tilanne että täytyy alottaa lääkitykset tai jopa se insuliini.. Ja muistaakseni ensin diabeteshoitaja arvioi ja lääkäri määrää viimeisenä sen lääkityksen aloittamisen..
 
On varmaan mutta meidän terveyskeskus sulkee neljältä ja mä oon n. 1,5h ajomatkan päässä töissä :) Odottelen ensi viikkoon - en jaksa uskoa, että parista päivästä on kiinni. Harmittaa vaan, että vaikka miten syynään omaa ruokavaliota niin keho kääntyy mua vastaan. Tyhmät sokerit :banghead:
 
Viikolle 36 asti arvot voi vain huonontua eli niin pitkälle insuliiniresistanssi vain huononee. Yleensä sen jälkeen pysyy samoina loppuraskauden.
 
Te, joilla on metformiini lääkitys käytössä, niin onko teillä alkanut tehoamaan ne heti? Itse olen syönyt lääkettä nyt 2 päivän ajan ja vaikutusta paastoarvoihin ei ole vielä ollut. Minulla ei siis muuten ole ongelmaa sokeriarvojen kanssa, ainoastaan aamupaaston. Mietin, että eikö tuo lääke tehoa minun kohdalla. Minulla on nyt annostus 1x2 päivässä ja viikon päästä sitten 2x2.

Winnie 31+5
 
Eka viikko tuntui että ei auta yhtään.. Sen jälkeen se pikku hiljaa auttoi ainakin vaan paremmin :)
 
Lisäkysymys vielä; mitä oireita tuli? Minulla on nyt ollut hengenahdistuksen tyyppistä tunnetta, alkoi samaan aikaan kun lääkitys. Insuliinistä 2 vuotta sitten ei tullut mitään sivuoireita..nyt tuntuu kaikenlaista. Hassua, että tuossa pakkauksessa lukee ettei saa käyttää raskausaikana ollenkaan...
Minulla siis käytössä se Metformin Actavis 500mg.

Winnie 31+5
 
Toi hengenahdistus voi johtua närästyksestä.. Mulla oli ainakin semmosta omituista närästystä sillon ku aloitin lääkkeen.. Ei semmonen poltteleva vaan just ahdisti rintaa enemmän.. Lisäks oli pahoinvointia ja huimausta ja muutaman päivän olin väsynyt ja nukuin huonosti.

Mulla lisättiin annostusta 3 viikon ainakaan 500mg:sta 1500mg:n ja se varmaan vaikutti kans tohon että kesti aika kauan.. Mut viikko sen jälkeen kun oli nostettu tohon annokseen niin kaikki oireet loppui ihan täysin :)

Mulla on siis myös käytössä diformin retard nimellä (se on pitkävaikutteinen eikä saa mm katkaista tuota minun lääkettä) ja muistaakseni oireiden vähentämiseksi kannattaa tuo metformiini ottaa ruokailun yhteydessä! Myös moni yhdessä ryhmässä missä keskustelen usein suosittelee vähentämään hiilihydraatteja kyseisellä ruokailulla kun lääkkeen otat.
 
Jokainen nosto aiheutti ripulin ja oksentelun. Viikko meni aina kunnes tasottui. Nyt maksimi annos.
Ja joku kyseli paastoista...niin ainakin mulla ni jos paasto noin pitkä niin (12h) sitä pitää ehdottomasti lyhentää! Maksa rupee tuottamaan glukoosia itse jos energiaa ei enää ole. Mulla noin 6h on maksimi paasto...ja sekin välillä hilkulla että vaatisi välipalan. Syön keskellä yötä jotai pientä ja jatkan unia. Kannattaa kokeilla.ja siis se tunnin arvokin siksi korkea kun keho ei ole tasapainossa kun paasto niin pitkä.
 
Takaisin
Top