Raskausdiabetes

Kaveri sanoi että hän on saanut juoda tuon sokerilitkun päälle lasillisen vettä. Mä kun kysyin, niin sanottiin että voin purskuttaa vedellä, mutta en saa niellä vettä. Ei siis ennen kuin testi on kokonaan ohi.
Oon tottunut aamuisin juomaan vähintään puoli litraa vettä. Tänään join vain vajaan lasillisen, kun ohjeessa niin sanottiin.
Jos olisin tiennyt etten saa juoda mitään seuraavaan neljään tuntiin olisin juonut vähän vielä vettä ennen lähtöä tänne.

Onko joku teistä jo käyneistä saanut juoda vettä testin aikana?

Mää meen huomenna ja eikoisen aikana sain juoda lasillisen vettä, ja hieman purskutella kun se sokerilitku jäi hampaisiin kiinni. Ainut oli et sen jälkeen ei saanut 2h juoda/syödä tai oksentaa, muuten testi on uusittava. Viimeeks mulla ainakin tuli aika heikko olo sen ekan tunnin aikana ja päätä alkoi särkeä julmetusti. Huomenna sen näkee mikä olo on.

Kävin testissä n. kk sitten ja sai juoda vajaa lasillesen vettä sen sokerilitkun perään, jos on tarvetta. Mulla pahin olo, tärinä ja päänsärky oli ekan tunnin litkun jälkeen, sitten helpotti kummasti.

Rasituksessa käyty, se litku oli muuttunut edellisestä kerrasta eikä ollut niin pahaa. Mulla oli lh opiskelija ottamassa näytteitä ja kädet on sen näköiset.. Vettä sai ottaa lasillisen ja purskutella. Mulle vaan tuli kauhee pissahätä siä labrassa ja sian ravata vessassa. Huomenna meen kuulemaan tuomion.

Ja sieltä se sitten taas napsahti, koska paastoarvo on hieman koholla kuten esikoisen aikana. Mittarin sain kotio mukaan(oltiin esikoisen neuvolassa) ja nyt tehomittausta 6rvk ja jos niissä ei mitään hälyttävää niin sit seurailen niitä arvoja satunnaisesti. Jos ne paastot lähtee karkuun niin sitten äippäpolille miettimään lääkityksen aloitusta.

Tänään oltu rasituksessa ja litku oli tosiaan viime kerrasta vaihtunut, mutta ihan ok makuista. Nyt sitten jännätään tuloksia. Mulla tosin taitaa olla maanantaina muutenkin neuvola, joten tuskinpa sitä ennen ottavat yhteyttä vaikka siinä jotain olisikin kun on pyhät ja viikonloppu välissä. Mulle ei tullut missään vaiheessa huono olo, eikä väsymyskään. Rasituksen jälkeen kulautin heti puoli litraa vettä kun jano oli kova, mutta nälkäkään ei ollut mitenkään ihmeellinen. Saa siis nähdä millaiset arvot sieltä paukkuu! :bored:

Yllätys, jännä miten ohjeet vaihtelee. Mulla oli paastoarvo koholla 0,1 ja arvasin sen kun en syönyt iltapalaa. Mulla on ohjeena mitata joka toinen vko 4 paastoarvoa ja joka toinen vko ottaa vrk-käyrä.
Tänään tuli paastoksi 3,9 vaikken ollut syönyt iltapalaa ja mittasin heti uudestaan, niin olikin 5,6.. Tuntuu, ettei mitään järkeä noissa.
No hyvin on tuntunu kuitenkin pysyvän rajoissa, jos ei tuota 5,6 lasketa... Ja mähän en laske kun oli toka mittaus :P

Mulla on sokerirasitus perjantaina, kun kasassa on rv 14+6. Jänskättää jo pikkuhiljaa... lähinnä ne tulokset.

Luin jostain, että on tosi tärkeetä syödä edellisenä päivänä hiilareita ihan normaalisti. Ekassa raskaudessa söin jostain syystä edellisiltana ihan hullun satsin ns. "karppikiusausta" kahdeksan aikaan (tiedättehän sen ihanan uuniruokareseptin, jossa on jauhelihaa, kesäkurpitsaa ja tomaattia,ehkä yksi herkullisimmista uunilaatikoista myös ei-karppaajille) ja paastosin sinne aamuun asti. Nyt funtsailin olisiko silloin lievälle ylitykselle 2h arvossa ollut syynä just tuo edellisillan hiilarittomuus..??

No, kävin miten kävi niin tiedänhän minä, että radi-tuloksenkin kanssa voi elää. Tällaiselle insinöörille se mittaileminen ja sokeriarvojen seuranta oli ihan mielenkiintoista hommaa :)

Kimaira: Mä luulen, et mä sain toka raskaudessa paaston koholle sillä, et mä söin kaikenmaailman pitsat ja ranskanpastillit ja tuijotin kelloa, et vielä vähän ehtii syödä, et jaksaa sitten paastota :,D

En eilen ehtinyt syömään koko päivänä kauheasti ja illalla kun odottelin, että esikoinen menee nukkumaan, söin kasan viinirypäleitä. Illalla vedettiin sitten miehen kanssa vielä siipiä Texas Petellä ja dipillä. Myöhemmin luin jostain, ettei viinirypäleitä kannattaisi syödä rasitusta edeltävänä päivänä. Luin myös, että huonosti nukuttu yö voi nostaa tuloksia ja totta kai esikoinen sitten valvotti puolet viime yöstä niin, että menin labraan ihan silmät ristissä. Pitäisi kai lopettaa googlettaminen ja katsoa sitten maanantaina mikä on tuomio! :grin

Sokerirasitus mullakin on edessä. Mutta se oli kyllä jossain siellä viikoilla 26. Johtuneen siitä että olen ensisynnyttäjä ja iällisesti väärässä päässä eli 39. Painoindeksi on myös 28, mutta se nyt tämän mittaisella naisella ei juurikaan näy. Eli kai tuo ikä ja eka lapsi on ne isoimmat syyt.

Kävin vapun jälkeisenä maanantaina. En oo käyny katsomassa vielä Kannasta onks tuloksia tullut. Mul meni kyl helposti se sokerijuoma mut verikokeet otto jotenkin ihan hirmu kipeää että se kyrsi. Mul on vielä nyt keskiviikkonakin jäljet käsivarsissa niistä haavateipeistä, ei oikeen iho tykännyt. Mä kävin siis rv 14 niin tarviiko myöhemmin käydä viel uudelleen jos tulokset ok?

RockQueen, ainakin mun tarvii mennä uudestaan, vaikka testin läpäisin.
Neuvolatäti soitti jo tiistaina (maanantaina olin rasitustestissä) ja sanoi että arvot olivat tosi hyvät. En muista lukemia.
Omakannassa ei ollut vieläkään mitään.

Tosi monille ennemminkin tämä alkuraskauden rasitus on turha... Toki siitäkin aina joku narahtaa, mutta useammat vasta siitä myöhäisemmästä ja siks pitää mennä uudelleen. Mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä suurempi rasitus se on elimistölle. Joillain sokerit alkaa reistaamaan vasta ihan lähellä laskettua aikaa. Mulla esim. on nuo alkuraskauden rasitukset ollut aina ok, mut kaks kertaa oon jäänyt kiinni siinä rv 25+ (joillain niillä viikoilla se on kai ollut?!) rasituksessa. Siks nyt mun ei tarvi edes mennä kuin siihen myöhempään kunhan kotona satunnaisesti seurailen sokruja.

Mua hirvittää siinä myöhäisemmässä testissä vaan toi nestehukka.
Jos joudun siihen noin vk 25, eli heinäkuussa niin ilma on oletettavasti helteen puolella.
Sit pitäisi olla juomatta aamu ennen testiä sekä sokerilitkun jälkeenkin 2h.
Nyt jo mulla oli selkeä nestehukka.
Kädet tärisi kun pääsin autoon.

Neuvolaan sanoin että moni on saanut juoda vettä hieman sokeriliemen päälle. Lupasi selvittää vaikuttaako oikeasti testiin, jos juon hieman vettä seuraavalla kerralla.

Siis teetetäänkö nykyisin useampi sokerirasitus ihan yleisesti?

Ekassa raskaudessa kävin vain sen kerran jossain rv 18-20 paikkeilla - todennäköisesti iän takia, ei mun BMI ollut kuin jotain 22-23 lähtöjään. Eli vaikka arvot olisivat OK huomenna, niin mahdollisesti siihen saa varautua vielä toiseen kertaan? Vai?

En tiedä teetetäänkö aina useampi.
Mulla on neljäs raskaus ja tämä oli eka kerta kun jouduin testiin. ( ja vielä kahdesti)
Mulla toki ikärasite ja sukurasite.
BMI oli normaali.

Mutta siis jos oikein ymmärsin niin joudut kai uudelleen mikäli arvot on ok.

Jos teetetään vain yksi, se teetetään siellä myöhemmällä viikoilla. Jos on tarkoitus tehdä kaksi, silloin toinen on näillä viikoilla ja toinen sitten 24+, koska todennäköisemmin radi saadaan kiinni silloin myöhemmin kuin näin varhain. Niin kuin tuonne aiemminkin jo kirjoitin...

Ja jos sokeria ilmaantuu pissaan, tehdään myös testi. Meillä ainakin pissitään tikkuun aina ennen neuvolaa, miten muilla?

Takaisin