Raskausdiabetes

Annin_eka, kokeilitko myös niin, että söit vesimelonin kanssa jotain (kuitupitoista / proteiinia / rasvaa)? Jäätelössä kun on mukana just maitorasvaa, niin voi tasoittaa verensokerin nousua. Diabeetikoille suositellaan muutenkin paljon ravintokuitua ruokavalioon, en tiedä miten radissa.
 
Annin_eka, mulla vähän sama tutkimustulos. Kun syö keksin yöllä yöpöydältä, on aamupaasto alle rajojen. Mutta jätäppä syömättä, niin jo paukkuu :D
Okei, rehellisyyden nimissä pitänee myöntää, että taikasana mun kohdalla on aika, ei se keksi...
 
Annin_eka, kokeilitko myös niin, että söit vesimelonin kanssa jotain (kuitupitoista / proteiinia / rasvaa)? Jäätelössä kun on mukana just maitorasvaa, niin voi tasoittaa verensokerin nousua. Diabeetikoille suositellaan muutenkin paljon ravintokuitua ruokavalioon, en tiedä miten radissa.
Hyvä neuvo, pitääkin testata vielä siten, että syö vaikka leivän kanssa :)
 
mulla oli silloin jollain viikolla 14-15 se rasituskoe ja muut oli ok mutt se 1h litkun jälkeen oli just raja-arvol 10,0. noh mittarihan siintä kotii tuli ja oon nyt reilu 1kk mittaillu säännöllisen epäsäännöllisesti (reilu viikon takaisessa rakenneultrassa lääkäri sanoi et mittaa seuraavat 2vk joka päivä ainakin paasto, aamupalan jälkee, lounas ja päivällinen, jos ei heittoa niin sitten kolme krt viikossa riittää) ja 2 kertaa on ollu aamupaasto vaa 5.6 sallituun 5.5. muuten kaikki mittaukset menee rajoissa. 1.7 sitten äippäpolille lääkärin käynnille seuraavaksi :D kuuleepahan vauvan koko arvioo taas yms
 
Täällä yksi joka pompsahti viikko sitten reilusti sokerirasituksessa kaikista arvoista. Paasto 6.1, 1h 12.1 ja 2h 8.9. Samana päivänä sain vs-mittarin ja terkka laitto lähetteen erikoissairaanhoitoon diabeteshoitajalle. Viikon oon vähä ikäänkuin kokeillu, että mitä kestää syyä ja mitä ei. Ihmeen vähän ylittäviä arvoja tullut. Tänään kävin siellä diabeteshoitajalla ja meinasi kuitenkin, että kyllä taijetaan tälläkin kertaa joutua insuliineille jossain vaiheessa, esikoisesta nimittäin pistin loppuajasta. Kuulemma ihme jos selviän ilman insuliinia. Harmittaa kun tuo mittailu, pistely ja tiukka ruokavalio rajottaa elämää ihan hulluna.. Ainaki musta tuntuu siltä :D Ja siis mun pitää olla joka viikko yhteydessä äippäpolille ja kertoa vs-arvot ja tosiaan niitä pitää mitata 6 kertaa päivässä!!! No, jos haluaa hyviä puolia etsiä, niin pääsempä ylimääräsiin ultriin. Ja siis hullua tässä on se, että en kuulu riskiryhmään muuten kuin mulla on lievä pco, muuten on kaikki painoasiat, tms. kunnossa. Myös ei-raskaana olen käynyt pari kertaa esikoisen jälkeen sokerirasituksessa ja arvot ovat olleet todella hyviä. Raskaus siis pistää koko kropan sokeriaineenvaihdunnan ihan sekaisin.

Kysyin tuosta synnytyksestäkin hoitajalta. Mulla siis esikoinen käynnistettiin 38+ koska epäiltiin että ehtii kasvaa muuten liian isoksi, no.. esikoinen painoi alle kolme kiloa. Ja siis käynnistys oli tosi kivuliasta, jos ei nyt luonnollisestikin alkava synnytys sitä ole, mutta käynnistetyssä tuntui ettei oma kroppa ole yhtään mukana ja oli tosi vaikeaa. Hoitaja meinasi, että vaikka mulle insuliinitkin aloitettas niin pystytään katsomaan yli lasketun mikäli niin haluan. Ja tosiaankin jos on sokerit sitten niin hyvässä tasapainossa kuin silloinkin esikoisesta ins.hoidon aikana ja lapsi ei vaikuta isolta. Tämä tieto kyllä helpotti kovasti!
 
Mä oon ehkä vähän pettynyt kun terkkari mulle viime neuvolassa (2 viikkoa sitten) sanoi, että ei tehdä sokerirasitusta ollenkaan tässä raskaudessa kun mä joka tapauksessa seuraan sokereita kotona. Että seurata vaan sit rv 24-25 vähän tarkemmin ja tiuhempaan, et se korvaa sitten sen rasituksen. En nyt tietty alkanut tinkaamaankaan, et kyllä mä haluan rasitukseen :D Mut kun siinä olis narahtanut, niin olis ollut hyvä kannustin... Ja kun tiedän, että olisin narahtanut siinä. En ehkä paastossa, ne on olleet nyt kotiseurannassa koko ajan alle viittä, tänä aamunakin 4,3, mut todennäköisesti siitä 1 h arvosta. Päätellen, että kotiseurannassa oon kerran "saanut" ylitettyä sen sallitun... Mut vedin kyllä ihan irtokarkkiöverit silloin. Sellaisella normaaliherkuttelulla ja normaali ruokavaliolla ei oo mennyt yli yksikään arvo.
 
Mulla on ensi maanantaina (mukavasti heti juhannuksen herkuttelujen jälkeen) sokerirasitus. Alkuraskaudesta vielä terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että tällä kertaa sokerirasitusta ei tarvitsisi tehdä, kun esikoisen aikaan arvot oli niin hyvät eikä muitakaan riskitekijöitä ole, paitsi tietty ikää nyt enemmän. Rakenneultrassa kätilö oli kuitenkin sitä mieltä, että koska sikiön koko ei vastannut viikkoja (oli n. viikon verran kasvussa edellä), pitää sokerirasitukseen mennä. Ja niinhän sitten neuvolasta lähetteen laittoivat. Muutenkin olisin kyllä joutunut labrassa käymään veriryhmäseulan takia, kun minulla 0 - ja esikoisesta olen jo saanut synnytyksen jälkeen vasta-ainepiikin. Tällä kertaa vasta-aineet ilmeisesti annetaan jo raskausaikana, jos sikiön veriryhmä on plussa.

Tähän asti olen ollut ihan rauhallinen, enkä ole tuota sokerirasitusta lainkaan miettinyt, mutta eilen se jostain syystä alkoi pyöriä mielessä ja nyt vähän jännittää. Saas nähdä kuinka maanantaina käy.
 
Moro! Onko muita toista kertaa rasitustestiin menijöitä tässä lähiaikoina? Minulla 2.kerta huomenna, kun rv näyttävät silloin 26+2, ekalla kerralla arvot olivat tosi hyvät. Onko joku muuten huomannut jotain oireita, joista voisi päätellä Radin??
 
Mä olin viime viikolla (rv 24+3) tämän raskauden toisessa rasituksessa. Olin aivan varma, että mittailun joudun aloittamaan kun esikoista odottaessakin mittailin. Mutta selvisin puhtain paperein, tunnin päästä arvo oli 9,2 ja tämän vuoksi vihjattiin kyllä, että sokerin ja vehnäjauhon käyttöä voisi tarkkailla.
 
Mulla oli maanantaina radi-th js lääkäri ja mulle selvisi, että olen luultavasti mitannut aamupaaston liian myöhään (11h), jonka vuoksi vs lähtee takaisin nousuun. Th sanoi, että joillain (harvemmin kyllä) pitkä paasto alkaa nostamaan vs:ää, siksi pitäisi mitata 8-10h päästä. Testasin aamulla ja 10h päästä ap 5.3, 11h päästä 5.9. Ei olisi käynyt mielessäkään, että lähtee nousuun :eek:
 
Kävin tosiaan siellä sokerirasituksessa, paastoarvo heitti, jonkun yhden millin väärään suuntaan, niin nyt sitten saan mittailla veriarvoja pisin viikkoa (kuukausi yhteensä), .... nyt vielä ainakin viikon verran. Ja useammin päivässä. Keskinmäärin paastoarvo on ollut 5.0, mutta parina aamuna se on mennyt yli sen rajapyykin, ja ollut 5.6/5.7 ...tiedän että tästä tulee jotain noottia th:lta, mutta tulkoon. En oikein tiedä enää, mitä muuttaisin ruokavaliossa, kun se on muutenkin suhteellisen niukka.
 
Mulla oli sokerirasituksessa se paastoarvo ja tunti litkun juomisesta yhden alle rajan mut kahden tunnin päästä otettava arvo yhden millin yli rajan.Määräs että kuusi päivää pitää mitata arvoja ja noudattaa ruokavaliota ja pitää ruokapäiväkirjaa.Kolme päivää nyt mitannut ja muuten ollut ok mut tänään ennen aamupalaa ja aamupalan jälkeen oli tasan raja-arvoilla.Meni koko päivä pilalle kun rupes ressaamaan kun olin jo ajatellut ettei mulla mitään oikeesti ole noissa sokereissa...Mut kai sitä sit jotain häikkää on...Joudunkohan olee koko loppuraskauden dieetillä...Tai siis syömään oppikirjan mukaan ja kaikki vähäisetkin herkut ja nautiskelut saa unohtaa.Tää kolme päivääkin on tuntunut jo aika pahalta. :sad001
 
Hei mitenkäs on nyt tuon vedenjuonnin laita paaston aikana ennen sokerirasituskoetta? Huslabilta saadussa ohjeessa lukee, että sen aikana saisi nauttia vettä mutta kaikissa muissa netistä löytyvissä ohjeissa lukee että vain aamulla ennen koetta saisi juoda lasin vettä...

Aamulla sokerirasitus ja aloitin paaston klo 20, hirveä jano nyt :/
 
Viikinki, ymmärtääkseni paaston aikana ei sais juoda kuin lasin vettä. Joku on imeskellyt jääpaloja ja se on auttanut paremmin pahimpaan janoon.
 
Minäkin sain sitten Radi-diagnoosin. Kaikki kolme arvoa ylittyivät. Kaksi ensimmäistä vähän ja kolmas enemmän. :nailbiting: Terkkari otti asian kuitenkin rauhallisesti ja nyt on sitten viikon verran mittailuja kotona. Ihan "AnttiHeikkilänä" ajattelin nyt sitten täällä loppuraskauden olla ja se on vaikuttanut tähän asti hyvältä suunnitelmalta sillä mittausarvot eivät ole olleet lähelläkään kiellettyjä. Eli viljat pois kaikissa muodoissaan ja tärkkelys (peruna). Maitotuotteista hapatetut mutta ei maitoa. Rasvaton maito nostaa kuulemma sokereita maidoista eniten. Jos jotakuta kiinnostaa tällainen vähän radikaalimpi kieltäymys niin Heikkilän keittokirjoja löytyy varmaan joka kirjastosta. :happy:
 
Evelin: Mulla tehosi VHH viime raskaudessa hyvin sokereihin. Tosin ihan Heikkilän tasolle en laskeutunut vaan lähinnä kai "hyväkarppausta" oli mun VHH. Hiilarit siinä 80-120 välillä. Ja just huomasin, että rasvattomat maitotuotteet on niitä pahimpia (tietty kaikki karkit sun muut myös, mutta ns. "oikeista ruuista"). Nyt varmaan on taas kohta edessä hiilareiden vähentäminen kun tunnin arvot alkaa nousta lähemmäksi seitsemää. Vaikka ei siis vielä rajalla eikä yli, mutta mun mittapuulla "liian lähellä"... Viimeks olin tarkka, että pysyivät enimmäkseen alle 6.
 
Muokattu viimeksi:
Aamulla oli sokerirasituskoe ja nyt jo sain tulokset soittamalla neuvolaan.

Puhtaana läpi: paastoarvo oli 4.6, 1h mittaus 4.4 ja 2h mittaus tuloksella 5.1


Se ensimmäinen tunti oli kyllä yhtä helvettiä, oksetti jo valmiiksi sinne mennessä kun ei ollut syönyt, ja litkun juonnin jälkeen seuraavat 40min keskityin vaan psyykkaamaan itseäni etten oksenna kun oli niin paha ja heikko olo. Sen jälkeen sit vihdoin helpotti ja loppua kohden näläntunnekkin hieman jopa katosi. Nakkasin kyllä ruisleivän samantien huiviin kun pääsin autolle xD
 
Tilkku: Pystyisitkö kokeilemaan sitä että vaihtaisit iltapalaleivän (jos syöt) esim. kananmunaan (tms. proteiiniin) ja muuten söisit normisatsin illalla? Minulla taitaa kaikkein eniten vaikuttaa se että olen jättänyt nyt jo gluteenittomatkin viljat pois. Vaikka rasituksen arvot olivat nyt selvästi huonommat kuin viimeksi niin kotimittailuarvot ovat olleet paremmat kun luovutin viljojen kanssa kokonaan.
 
Tai jos kaipaa leipää kovasti, niin mulle hyvä vaihtoehto viime raskaudessa oli minihiilarileivät. Mulla jopa täysjyväruisleipä nosti vs:n lähelle raja-arvoja, varsinkin ruuan kanssa syötynä, mutta minihiilarileipä ei.
 
Takaisin
Top