Raskausdiabetes

Mä en halunnu sokerirasitukseen, vaan mittailen kotona 6 päivän ajan ja jos jotai poikkeavaa nii sitte mietitää jatkoa.
 
Tietääkö kukaan, mikä on viimeinen raja tälle ensimmäiselle sokerirasitukselle? Unohdin tosiaan mennä sinne tällä viikolla kun se olisi ollut ja nyt kun varasin uuden ajan, sain sen vasta vapun jälkeen! Soittelin ennen varausta th:lle joka sanoi, että on aikaa viikkoon 16 asti. Onko siis sinne mahdollista mennä rv15+6 asti? Menee meinaan aika tiukille, mutta aikaisemmin täältä ei saanut aikaa! :rolleyes:
 
Mulla oli 1.raskaudessa raskausdiabetes, joten nyt pitää mennä sokerirasitukseen rv 15-18 aikana. Varasin sen labra-ajan jo toukokuun alkuun, jolloin on juurikin rv 15.

Kysyin nt-ultrassa käydessäni kätilöltä onko mahdollista, että jos ekassa raskaudessa oli radi, ettei sitä tokassa raskaudessa "diagnosoitaisikaan". Vastasi, että on se varmaan mahdollista, mutta ei kyllä todennäköistä... No, luulenpa että syömisiä tulee kyttäiltyä joka tapauksessa.
 
Onpa jännä, että teillä on noin myöhään toi ensimmäinen, kun mulla oli ensimmäinen aika varattuna rv12 ja puhelimessa sanottiin, että viimeistään rv16 mentävä. Ehkei mullakaan siis mitään hätää, vaikka menee vapun yli. Tai eipä siihen ainakaan mikää auta kun ei aikaisemmin kerran ole aikoja! :grin
 
Pikkupapunen se eka rasitus on tehtävä viimeistään rv 16, ellei ole syytä minkä takia pitäisi tehdä muutama vko myöhemmin. Esim toi ettei aikoja ole aiemmin käy mun mielestä syyksi sille et menee vähän myöhemmin. Esikoisesta kävin vasta rv 18+ koska sain rv 17 tietää olevani raskaana.
 
Mulla taitaa olla sillon rv15+5, joten toivottavasti se on sillon vielä ok. Mutta tosiaan paha mennä aikasemmin kun ei kerran ole aikoja koko kaupungissa ja tuntuisi kohtuuttomalta lähteä naapurikaupunkiin sitä varten.
 
Mikä tuossa kotimittauksessa on ohjeena, kuinka monta tuntia pitäisi olla syömättä ennen aamun mittausta tai kuinka nopeesti herättyä pitäisi mitata? Ei mitään muistikuvaa viime raskaudesta... Kun mä olen nyt mitannut heti herättyäni n klo 7 eikä sillon kyllä ole tullut 10 tuntia syömättä. Enkä kuitenkaan syö aamupalaa ennen kuin 1-2 tuntia heräämisestä. Tulokset on nyt olleet 5,2-5,3. Eli pitäiskö mitata just ennen kuin syö aamupalan mieluummin?
 
Janna siinä kotimittauksessa ei ole paastolle mitään aikarajaa, se eka mittaus pitäisi mielellään ottaa melkein heti ylös noustua ennen kuin juo edes lasillisen vettä. Sillä se veden juontikin saattaa vaikuttaa arvoihin madaltaen niitä. Muut sit ennen ruokaa ja 1h ruuan jälkeen, aamupalaa ennen riittää toi ns paasto.
 
Mulla kestää nykyään herääminen aamuisin tosi kauan. Kun kuopus herää laitan hänelle voileivän, jonkin hedelmän ja maitoa ja hän saa syödä ne olohuoneessa samalla kun leikkii ja mä torkahtelen sohvalla... Vasta 8-9 aikaan sit syön ja juon jotakin, ennen sitä en laita mitään suuhuni. Täytyy testata (jos muistan) huomenna mitata heti kun herään ja uudestaan just ennen aamupalaa ja kattoa kumpi antaa paremman arvon. :D
 
Kannatta tehdä niin ja voithan sää sen mitata myös ennen aamupalaa, jollei se aika heräämisestä syömiseen veny kovin pitkäksi. Mitä pidempi paasto sen enemmän maksa alkaa vapauttamaan sokereita elimistöön.
 
No niin, nyt on testattu. :D Söin illalla viimeks klo 23 ja nousin kuopuksen kanssa aamulla klo 7. Vs oli 5,7!!! Mutta oli siis vaan 8h viime ruokailusta. Mittasin uudestaan klo 8 (9h ruokailusta) ja oli 5,5. Olin vielä tunnin syömättä ja klo 9 vs olikin 5,0! Eli 10h paastolla hyvä tulos. Jatkossa siis koitan muistaa mihin aikaan illalla olen syönyt viimeksi ja mittaan aamulla kun siitä on kulunut 10h. :)
 
täällä sitä istutaa sokerirasitus kokeessa :D luin kauhukokemuksia siintä litkusta mut täällä oliki makeaa vadelmanmakusta jääkylmää litkua, kyl meni ykkösel alas 1,5 mukia :D mul nyt rv 14+4 ja painoindeksin vuoks oon täällä.
 
Mulla oli rasituskokeessa paastoarvo 5.4, muut ok, tällä viikolla seurailen sokeriarvoja kotona. Mittasin tänään lounasta ennen paastoarvon (4h aamupalasta) ja arvo oli 3.7? Onko normaalia, että on niin alhainen? Eroaako tuo päiväpaasto jotenkin aamupaastoarvoista? Mulla aamupaasto ollut 4.9-5.2. Ja paljonko pitäisi olla väliä aterioden välillä, jos mittaa paaston ennen jokaista ateriaa? Kauheasti kysymyksiä :)
 
Annin_eka ei toi 3.7 oo liian alhainen vaan hieman tavallista matalampi, jos se arvo alkaa olemaa alle 2.9mmol niin sitten on liian matala. Mut siis kuitenkin aika lähellä sitä normi luokkaa(alaraja 4.0mmol). Varsinkaan jos itselle ei tule mitään oireita tuosta niin ei syytä huoleen, ja tuo ei ala olemaan joka kerta arvona. Aamupaasto ja ennen ateriaa ottavan arvon pitää olla alle 5.5mmol ja 1h aterian jälkeen alle 7.8mmol. Ja sii ei tartte olla erityistä paastoaikaa aterioiden välissä vaan ihan normaalilla ateriarytmillä mennään, mikä se kelläkin on. Esim jos syö 3h välein niin se riittää tai sit 5h välein. Lisäks mää en esikoisen aikana joka päivä aina syönyt kuin yhden lämpimän aterian, joten joko lounas tai päivällinen jäi välistä ja se oli ok.
 
Muokattu viimeksi:
Mä nyt liityn tähänkin ketjuun kun hyvin todennäköisesti tuun narahtamaan rasituksessa. Tosin sovittiin terkan kanssa et tehdään se vasta rv 25+ ja pistokoe tyyliin, siis satunnaisesti mittainen sokereita kotona siihen asti. Mulla on siis toisessa ja kolmannessa ollut radi-diagnoosi, toisessa paasto just rajalla, kotimittauksissa kaikki ok. Kolmannessa paasto ok, mut 1 h arvo 0,1 yli sallitun ja sen arvon kanssa meinas vähän ollakin sit ongelmia. Tiukalla ruokavaliolla (vähähiilarinen) sain pidettyä kurissa sen.

Vielä olleet kaikki arvot sallitun rajoissa. Yks paasto oli jostain syystä 5,6 enkä tosiaankaan keksi syytä, koska kaikki sen jälkeen on pysyneet alle 5,2 joka on se, minkä alla pitäis pysyä. Ja pääosin olleet alle 5. Vaikka olis mässypäiväkin takana. Ja nyt on aterianjälkeiset pysyneet alle 6,5:ssä koko ajan... (7,8 on se raja).
 
Blackpanther sen kotimittauksen paastoarvon pitää olla alle 5.5mmol eikä alle 5.2mmol, tietysti se on parempi ettei ole lähellä sitä raja-arvoa. Ja siis lukee myös käypähoito suosituksissa.
 
Niin onkin... Joku ajatuskatko näköjään tuota kirjoittaessani ku oli tarkoitus kirjoittaa et pysyneet alle 5,2 ja sit siihen sivulauseeseen oli tarkoitus laittaa maininta siitä 5,5:stä "joka on se raja, jonka alle pitäis pysyä" mut ku tarpeeks monta kertaa muokkasin tekstiä sitä kirjoittaessa, niin se sit jäi välistä. Hyvä kun korjasit "yllätys 15 & 16" !

Tosin, meillä täällä E-P:llä on ohje, et jos alkaa olla enimmäkseen yli 5, niin siihen jo puututaan. Ihan satunnaisesti saa olla esim. se 5,4 jos muuten pysyy enimmäkseen viidessä tai alle.
 
Yök! Istun täällä sokerirasitustestissä.
Yritin siirtää tätä niin pitkälle, ettei olisi enään huonovointisuutta, mutta näillä näkymin voin pahoin vielä viikolla 40.
Huomenna 15vk täynnä ja edelleen pahoinvointia joka voimistuu oksenteluksi iltaa kohden.
Sokerilitku meni irvistellen alas, oli onneksi kylmää, mutta vettä ei kuulemma saa juoda.
Oon kohta tunnin istunut odotustilassa tuon sokerilitkun jälkeen. Kauhea jano ja päänsärky.
Kahdesti oksennus noussut kurkkuun mutta oon toistaiseksi saanut pidettyä sisällä.
Sorry tää valitus.
 
Mulla on sama edessä keskiviikkona. En uskaltanut ottaa heti vapun jälkeen kun ajattelin, että tulee kuitenkin niin paljon vedettyä munkkeja ja tippaleipiä! Vaikka en kyllä edes tiedä, onko sillä vaikutusta. :grin
 
Takaisin
Top