Raskausdiabetes

Meilläkin otetaan virtsanäyte joka kerta, mutta taitaa olla erilainen kuin se ensimmäinen testi, jonka jätti labraan? Tämän pitää tulkita itse. Muistaako joku, pitääkö silloin pidättää tai olla syömättä/juomatta? Minulla on ensi perjantaina neuvolalääkäri, enkä nyt yhtään muista ohjeita (kultakalamuisti).

Meillä ei tarvi tulkita itse neuvolassa vaan th käy mittaamassa ja kertoo arvot. Mutta ei tarvi paastota eikä olla pissaamatta. Mulle ainakin tarjottiin juotavaakin, jotta saan varmasti pissattua sen käynnin aikana jossain vaiheessa :)

Joo, ei tuohon pissasta tehtävään pikatestiin tarvi eikä saakkaan paastota tai olla juomatta (jos on vähän päässyt kuivumaan tai on liian niukka näyte, niin tulos voi olla virheellinen). Pidättää nyt kannattaa sen verran, et saa sitten jotain tulemaan :D Täälläkään ei tarvi tulkita ite vaan terkkari käy stiksaamassa, mut mä kyllä stiksaan aina ite ku ne tikut kuitenki siinä hyllyllä on ni käy samalla.

Kiitos neuvoista! Meilläkin tikut on hyllyllä, ja neuvottiin stiksata itse ja merkata arvo muistiin. Samaa koskee verenpainemittausta, pitää itse mitata ja kertoa arvo lääkärille/th:lle.

Meillä katsotaan tulos itse. Jos on jotain epäselvää/hälyttävää, näyte jätetään nimilapun kera th:n tsekattavaksi.

Kimaira yleensä tehdään vain yksi rasitus, mutta jos äidillä on ollut edellisessä raskaudessa radi, on kova sukurasite tai BMI on korkea niin silloin tehdään jo rv 12-16. Muissa tapauksissa rv 24-26. Ja jos ekassa rasituksessa arvot on ok, eli ei ole ylityksiä, niin joutuu uudestaan loppupuolella rasitukseen. Mutta jos on jo jäänyt kiinni niin niitä vs arvoja seurataan kotimittauksilla ja tarvittaessa äippäpolilla. Ja se on hyvä että rasitus tehdään jo ns riskitapauksille alkuraskaudessa, sillä sikiö reagoi herkästi pieniinkin vs heittoihin. Ja yleensä niillä ns riskitapauksilla se radi tulee esiin jo näillä vkoilla, ei kaikilla, sillä sokeriaineenvaihdunnassa tapahtuu muutoksia mitä pidemmälle raskaus etenee.

Möttönen joo toi oli muuttunut esikoisen ajasta. Kun esikoisen aikana oli mitattava 2vkoa ja jos niissä oli jotain noin sit koko loppuaika joka päivä. En tie taas mikä logiikka tossakin on.

Mulla on ke neuvola ja onneks on sijainen tällä kertaa th:na. Tää on eka neuvola sen jälkeen kun narahdin sokerirasituksesta ja mittailin n 1,5 viikkoa joka aamu kotona eikä tullut ylityksiä (rasituksessa paastoarvo oli koholla 0,2). Jos nyt sais normi ohjeet sijaiselta eikä mitään paniikkireaktioita varsinaiselta th:lta. Painokaan ei ole tainnut nousta yhtään niin ei tarvii (toivon mukaan) kuunnella luentoja siitä et pitää muistaa syödä kunnolla.

Sain viime viikolla neuvolassa ekan rv 15 tehdyn sokerirasituksen tulokset. Ainakin vielä arvot oli tosi matalat (5.0, 6.3 ja 3,7), joten ei vielä "stressiä" radista :) Seuraava testi olisi sitten joskus heinäkuun lopulla...

Voi vee... Mulla ei oo muiden arvojen kanssa ongelmia paitsi paaston. Tai no ei sekään oo nyt ollut ylhäällä vaan pari kertaa raja-arvossa ja kerran selkeästi ylhäällä(kiitos Suomen edellis illan pelin ja herkkujen), mut muuten ei mitenkään hälyttävästi. Noo th oli sitä mieltä et mittaan viä 6vrk paasto arvoa ja hän soittaa mulle siitä sit. Jos niissä paastoissa on heittoa tai raja-arvoja niin laittaa lähetteen äippäpolille, jossa sit mietitään aloitetaanko insuliini jo nyt vai myöhemmin. Arhhg.. Ainut positiivinen puoli tässä olis se et jos mulle aloitettaisiin insuliini niin pääsisin Taysiin vauvan koko seurantaan(ja ultriin). Ainut vaan et synnytys todennäköisesti käynnistettäisiin lääkkeillä ja mun ennustuksen mukaan se menis mun kohdalla perseelleen ja saisin heittää taas hyvästit onnistuneelle imetykselle ym.

Eikö sulla yllätys voisi hoitaa pelkällä ruokavaliolla? Viittaako se muuten radiin jos edellisen illan herkuttelun myötä aamulla on paastoarvot koholla 5.6 tms? Eli pysyykö radittomilla (taisin keksiä juuri uuden sanan :)) ) paastoarvo alle rajojen herkuttelusta huolimatta?

Annin_eka siihen paastoarvoon ei pysty oikein itse vaikuttamaan ja siksi siihen aloitetaan herkemmin lääkitys, kuin niihin ruuan jälkeisiin arvoihin. Esikoisen aikana sain pidettyä ruokavaliolla ton paaston ok rajoissa, mut nyt th oli sitä mieltä että parempi käydä äippäpolilla kyselemässä ohjeistusta. No kokeillaan jos sais nyt sen 6vrk pidettyä alle sen rajan.

Annin_eka toi voi viitata radiin, sillä raskausaikana ne vs rajat on tiukemmat kuin normaalisti. Johtuu siitä että raskaus heikentää sokeriaineenvaihduntaa. Terveellä ei raskaana olevalla ihmisellä normaalisti paaston jälkeen vs:n pitäisi olla 6,0mmol tai sen alle. Kuitenkaan sillä herkuttelulla ei pitäisi olla suurta merkitystä sen suhteen mitä ne seuraavan aamun paastot on.

Mut siis jos rasituksessa on joku arvo ollut yli tai tasan raja-arvossa niin silloin on jo radi todettu. Kotimittauksessa on tarkoitus seurata pysyvätkö ne vs arvot rajoissa vai nousevatko ne niin että tarvitaan lääkitystä.

Kiitos yllätys. Radi mulla todettiinkin jo aikaisemmin, kun paastoarvo oli 5.4 ja nyt seurailen kotimittauksella. Nuo arvot vaan näyttäisi aika paljon heittelevän ja mietin, että heitteleekö ihan radittomillakin aamupaastoarvot.. Esim. Tänään oli 4.8, mutta eilen oli 5.6, kun söin illalla ison kasan pastaa ja puolikkaan vesimeloonin. Voin muuten kertoa, että viidennen kerran saman yön aikana pissalle herätessä alkaa jo vähän ketuttamaan ja saattaa olla että vannoin etten enää ikinä syö niin paljon melonia kerralla :D

Mulle sijaisena ollut th sanoi viime neuvolakäynnillä että kevyt liikunta voi auttaa siihen et paastoarvo laskis. Eli pieni iltakävely ennen nukkumaan menoa esim.

Joo toi liikunta auttaa siihen et vs pysyis normaalina ja osittain sen takia mulla varmaan paasto esikoisen aikana pyykin rajoissa kun kävelin/pyöräilin joka päivä töihin. Nyt tulee vaan "maattua kotona ja sit kun olis aikaa liikkua niin sit ei huvita... Nooh toistaiseksi arvot on pysynyt alle sen 5.5mmol, viä ois muutama päivä jäljellä ennen thn soittoa.

Annin_eka toi pasta voi aiheuttaa sen että se vs on ollut aamulla normaalia korkeammalla. Mutta joo kaikilla ne paastoarvot vaihtelevat päivittäin, oli radi, diabetes jne.

Mulla oli ar raditestissä paastoarvo 5.4 eli vähän koholla. Nyt seurannut kotona ja parin seurantaviikon aikana muutama paastoarvo koholla. Keskusteltiin tänään neuvolassa noista arvoista ja kuulema ei vielä lähetetä seurantaan tms., vaan seurataan arvoja vielä. Ystävälläni oli myös paastoarvo 5.4 ja hän otettiin heti seurantaan ja ultrattiin useasti. Onko muilla kokemusta?

Annin_eka en mäkään päässyt esikoisesta seurantaan vaikka se paasto oli kans 5.4 ja muutama arvo oli rajalla ja pari yli. Mittailin sit joka päivä loppuraskauden, mut ei sen kummempaa seurantaa. Eikä niissä arvoissa ollut mitään heittoja vaan pysy raja-arvoissa. Nyt sit katsotaan noita arvoja tarkemmin kun jo toistamiseen radi, niin voi helpommin nousta noi vs arvot.

Mulla ei noissa 6vrk mittauksissa ollut nousua eikä raja-arvoja, joten mittaan 2 x vkossa paaston ja 1-3 krt kk aterian jälkeisen kun niissä mulla ei oo mitään häikkää vaan pysyy hyvin raja-arvon alla. Jos noissa paastoissa heittää niin äippäpolille käypi tie. Toivottavasti pääsis mahdollisimman pitkälle ilman lääkityksiä.

No voi vee. Mulla ollut nyt paastoarvo yli jo useampana päivänä... En vaan saa syötyä iltapalaa (tai muutenkaan oikein mitään) ja taatusti ihan liian pitkä ruokailuväli nostaa entisestään. Äsken sain ihme kyllä oikein leivän alas, saa nähdä mitä aamulla näyttää..
Viime kiekalla pysyi niin hyvin kuosissa :/ Tosin ei mulla sillon ollutkaan jatkuvaa ällötystä kaikkea syötävää kohtaan niinku nyt. Veikkaisinpa, että insuliinit tulee kehiin ennemmin tai myöhemmin. No onpahan sekin sitten koettu (miten hiivatissa muka saan pistettyä itteeni kun vs mittaaminenkin on mulle riittävä haaste).

Muokattu viimeksi:
Ookoo. Nyt sitten loppuu herkuttelu. Ja oikeastaan hyvä niin, kai mä tätä hetkeä oon odottanutkin, et saan myös painonnousun kuriin ja virkeämmän olon. Nyt nimittäin kun söin tuossa irtokarkkeja, niin iski viime raskaudesta tutut sydämentykytykset ja totesin, että taitaapa olla niin, ettei verensokerit enää kestä herkkuja. Oikeassa olin: kun tunnin päästä mittasin, niin koholla oli. 9,8... Eli tervetuloa terveellisempi elämä! (Oikeasti ottaa vähän päähän, mutta koetan hakea tästä ne positiiviset puolet) :D

Kolmen päivän mittaisen kliinisen tutkimuksen tuloksena voin todeta, että vesimelooni nostaa mun aamupaaston yli rajojen, mutta esim. karkki ja jäätelö ei. Vesimeloonin seuraavana aamuna 5,9, karkista ja jätskistä aamupaasto 4,8 ja 5,3. (muutenhan en noihin sokeriherkkuihin olisi sortunut, mutta testin takia oli uhrauduttava :D Hyvästi siis rakkaat hedelmät, teidät on korvattu karkeilla :p

Takaisin