Raskausdiabetes

Mäkin joudun sukurasitteen (äidillä 2. tyypin diabetes) takia ensi viikolla testiin, silloin rv 15+6. Vähän jännittää pysynkö tolpillani, kun pitää olla niin kauan syömättä ja muutenkin alhainen verenpaine eli huimaa helposti :(

Mulla on kans ens viikolla rasitus, rv13+6. Sano ensin että kun on 14 viikkoa täynnä mutta koska mulla on ens viikolla perussairauden kontrolliverikoe niin otetaan molemmat samalla kertaa ettei tarvii joka viikko juosta piikitettävänä.
Muistaako joku mitä siitä ekasta pissanäytteestä mitataan? Kun mä olin unohtanut viedä sen ja vein sit eilen aamulla. Samalla kun täyttelin niitä putkiloita mulle tuli mieleen et olin edellisenä iltana vetänyt aikamoisen satsin karkkeja (esikoinen oli ollut laivalla...), eli katotaanko tuosta sokerit? Auts...

Janna75 jos sulla ei ole sokeriaineenvaihdunnassa häiriötä eli diabetesta niin sokeria ei pitäisi erittyä virtsaan. Eli sen ne voi kattoa onko virtsaan erittynyt sokeria. Meidän nla ei ota ees virtsanäytteitä kun nla käynneillä virtsa stixataan.

Pitääkö Sikkura sun tehdä mitää eri tavalla jos oli rajoilla? Odottelen edelleen tuloksia, ne on valmistuneet ma mutta jostain syystä ei näy omakannassa vielä...

Ei tarvi tehdä nyt vielä mitään. Jos yksikin arvo on yli raja-arvon niin joutuu seuraamaan sokereita kahden viikon ajan. Ja sitten ne tulokset sanelee jatkot.

Janna, katsoin kanta.fi:stä mun pissa- ja verinäytteiden tuloksia, kun en ole ehtinyt sen jälkeen vielä käydä neuvolassa. En nyt ymmärrä kaikkia lyhenteitä, mutta pissanäytteestä oli seuraavat tutkimukset:
U-Gluk-O
U-Keto-O
U-Prot-O
U-Hb-O
U-Leuk-O
U-Nitr-O

Eiks glukoosi ole just sokerit? Auts... No, huomenna sen kuulee kun on neuvolalääkäri aamulla.

Beisla sulta on katottu: sokeri, ketoaineet, proteiinit, verivirtsaisuus, leukkarit ja nitriitit. Toi sokeri ei tosiaan näy jollei ole sokeriaineenvaihdunnassa häiriötä, sillä normaalisti sokeria ei erity virtsaan.

Kiitos selvennyksestä Yllätys. :)
Joo, en mäkään mitenkään sokeria ole vältellyt ja kaikki arvot oli vaan "neg".

Mulla ekassa raskaudessa sokerirasitus tehtiin muistaakseni siellä rv 18 paikkeilla ja koska kahden tunnin arvo oli yli raja-arvon, jouduinkin sitten loppuraskauden seurailemaan verensokeria itse ennen ja jälkeen aterioiden. Ei meinannut pysyä millään kurissa, välillä v**utti tosi rankasti. Ilman insuliineja tm. lääkityksiä kuitenkin pärjättiin ja terve, keskikokoinen tyttö syntyi, jolla sokeriarvot oli ihan OK syntymän jälkeen.

Munhan piti sitten käydä vuosi synnytyksen jälkeen uudelleen sokerirasituksessa - kaikki OK. Suvussa on kakkostyypin diabetesta.

Nyt oon menossa sokerirasitukseen jo rv 14, ja vähän jännittää voisiko nyt olla kaikki OK vai paukkuvatko raja-arvot taas... Koin ekassa raskaudessa aika kovaksi sen dieetin, millä sokeriarvot sai pysymään oikealla tasolla aterioiden jälkeen. Se olikin ehkä ainoa ruttuotsainen muisto ekasta raskaudesta.

Auts... Olin päättänyt että pari päivää ennen rasitusta (tulevana torstaina) himmaan sokerin käyttöä ja syön illalla viimeisen kerran tasan sillon kun viimeistään saa syödä et olis mahikset saada hyvä tulos. Noh, just juttelin vanhemman tyttären kans ja tais mennä suunnitelmani mönkään! Tytär on TET-harjoittelussa Tannisen leipomolla Paimiossa ja siellä on keskiviikkona kakku-buffetti, maksaa kai 8€ ja saa maistella niin montaa kakkua kuin jaksaa! Tottakai mun on mentävä sinne kun tyttären leipomia kakkuja myydään oikein leipomossa! Tervetuloa radi...

Sokerirasitus meneillään... Täällä on TYLSÄÄÄÄÄÄ! Eka näytteet otettu ja litku juotu. Oli ihmeen mautonta litkua tällä kertaa, meni hyvin alas. Söin illalla viimeisen kerran tasan 10h ennen ekaa verikoetta mutta ennen sitä maistelin kyllä illalla tyttären tuomia kakkuja... Saa nähdä mitä arvot sanoo. :/

Miulla on neulokset mukana, eka ja toka näyte otettu, vielä kolmatta odotellessa. Hyvin on kyllä menny aika, tässä labran aulassa kun on liikennettä enempi ja vähempi. Lupauduin ottamaan osaa siihen radi-tutkimukseen, niin toinen kerta on tiedossa meni miten meni.

Swan, samoin kolmatta näytettä odottelen... Täällä kans ryysistä niin ettei meinaa paikkaa löytää. Luuri kädessä aika kuluu nopsaan. :D

Täällä sitä istuskellaan sokerirasituksessa. Tuliko muille huono olo sen litkun juomisen jälkeen? Mulla on nyt vajaa 30 min juomisesta ja vähän alkoi oksettamaan :(

Annin_eka, mulle ei tullut ollenkaan huono olo rasituksen aikana. Mut mä en muutenkaan syö pahemmin aamupalaa (tiedän et pitäis) niin oon tottunut "paastoamaan" aamuisin. :D

Ei mullakaan siitä paastosta tullut huono olo, vaan siitä sokeripommista. Silloin en käyttänyt sokeria juuri ollenkaan, ja se määrä kerralla oli liian iso shokki elimistölle. Aivan kauheeta. :wtf: Tällä kertaa tulee huono olo varmaan siitä paastostakin, koska tämä vauva vaatii ruokaa USEIN.

Kylläpäs käytännöt vaihtelee! Minulla oli viime raskaudessa rasituksessa paastoarvo rajalla mutta muut arvot aivan ok ja mittailin pari viikkoa kotona sokereita. Sitten terkkarin kiinnostus lopahti. Kysyin nyt tällä kertaa itse että milloin minulta otetaan ensimmäinen virtsanäyte niin kuulemma vasta toukokuun puolenvälin neuvolassa.

Evelin, eikö sua pistetä edes ennen puoltaväliä sokerirasitukseen edellisen tuloksen takia?
Soitin just neuvolaan ja th:kin ihmetteli kun oli just aamulla kattonut mun tuloksia eikä niitä ollut vielä tullut! Mä olin siis rasituksessa jo viime torstaina ja tulokset pitäis tulla saman päivän aikana. No, nyt ne olikin tän päivän aikana tulleet ja paastoarvo oli 5,5 (sais olla maks 5,3). Muut arvot oli loistavia mutta tuosta sit napsahti diagnoosi radi. :( Kerroin että söin kakkuja edellisenä päivän ja voiko se vaikuttaa niin hän vastas että juu, sen takia varmaan sit oli koholla mutta vaikka kotimittauksissa ei olis ongelmia testiä ei uusita myöhemmin vaan tuo on nyt loppuraskauden diagnoosi. Täytyy kaivaa mittari jostain kaapin perukoilta ja mittailla silloin tällöin kotona. Vasta seuraavan neuvolakäynnin (11.5.) jälkeen sitten säännöllisemmin kun olen saanut ohjeet taas. Ja uhkaili jo että jos kotimittauksissa poikkeavuuksia niin sitten otetaan insuliinit käyttöön. :(

Mulla olis ollut tänään aamulla sokerirasitus, mutta muistin ihan että se on vasta ensi viikolla ja jäi sitten menemättä! Että ottaa päähän! :mad: Yritin soittaa th:lle, mutta siellä olikin kaikki systeemit muuttunu ja ilmeisesti iltapäivällä soitellaan sitten takaisinpäin. Että pitääkin olla nykyään niin hatara pää! No toivottavasti onnistuu myöhemmin uudelleen. Ja nää hormoonit saa vielä itkemään koko jutulle. :banghead:

Takaisin