Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo mä ihmettelen sitä myös et mitä ihmettä. Kun aiemmin sen rasituksen jälkeen sanottiin, että kun kerran jäänyt kiinni niin ei tartte mennä enää uudelleen, mutta tossa kun aloin mittailla niin neuvolatäti totes, että jos sokerit on hyvät niin hän haluais että meen uudelleen.

No mulla ei oo mitkään arvot heittänyt kotimittauksissa, joten sinne käy kutsu sitten. Jos en jää nyt nalkkiin niin jatkellaan mittauksia harvemmin, jos jään niin harkitsevat insuliineja, mutta se nyt olis älytöntä tunkea sellasia turhaan kun mulla ei kotona arvot kuitenkaan nouse.. O.o Ja itse oon sitä mieltä että insuliineja en ota, ennen kun mun arvot tosiaan heittää yli.
 
Sisätautilääkäri tuumasi, että mulla aloitetaan insuliinihoito ens viikolla. Vähän ärsyttää, mutta pienokaisen parhaaksi tämä on :(
 
Lauruskaah; toi kuulostaa jo ihan älyttömältä!!! Eikai inskoja voi aloittaa jos ei oo mitään syytä... siis täh?? Onks sun neuvola ihan tehtäviensä tasalla? Ootko päässy äippäpolille?
 
On kyl pimeen kuulosta, että inskat ilman et sokereissa heittoa?!! No eipä se neuvola niitä inskoja määrää. Ne määrää sit äitiyspolin lääkäri ja oon kyl sata varma, että inskoja ei lääkäri siellä määrää ellei sokereissa oo ruokavalihoidosta riippumatta feilua.

Mulla jäi flunssan jälkeen aamupaastot koholle. Pitäs illalla syödä varmaan hevonen, että sokerit ois aamulla vielä alle 5,5. Tänään aattelin kokeilla sen hevosen syömistä :D. Mulla on lähete sinne äippäpolille, mut en oo vielä saanut kirjeellä aikaa. Sitä odotellessa. Ja inskathan mulle taas tulee. Mut sitpä ei tartte enää skitsota niin paljon noista aamupaastoista.
 
ForestFairy, juu äippäpolilla oon juurikin ton Klexanen ja radin takia. Diabeteshoitajalta ymmärsin, että hätää mulla ei oo niin pitkään aikaan kun sokerit pysyy arvojen alla. Jos rupee usein ampumaan yli, katotaan sitä insuliinia uusiksi. Mutta neuvolassa taas turistaan kovasti sitä, että jos sokerit kotona hyvät, mutta jään rasituksessa toistamiseen nalkkiin, niin aloitetaan inskat tod. näk. tai jotain vielä pelottavampaa että tungettais joku 24/7 sensori ihoon kiinni mikä mittaa koko ajan verensokereita, että näkee mikä siellä niitä nostaa.

Mut en myöskään ymmärrä mitä vittua siinä sokerilitkussa oikeen on, kun nostaa niitä arvoja ihan vitusti enemmän, mitä kotona oon mittaillut. Jos nyt tosiaan miettii että aamupaastot ei oo kertaakaan mennyt yli 5.0, korkein arvo on 4.8, mutta sokerirasituksessa aamupaasto oli kuulemma 5,4?! Että mitä ne oikeen mittaa siellä sit eri tavalla ?

Tunnin jälkeinen arvo rasituksen jälkeen oli 8.8, kotona ei kertaakaan oo menny yli 7.. Korkein arvo kotona on 6.8.
Ja tosiaan kokeilin ihan piruuttani kerran, vedin energiajuoman, pari pullaa, kanamajoneesi jonkun patongin. Tunti sen jälkeen arvot 6.2 ?!

Pitkäaikais-sokerit on diabeteshoitajalla ollut 5.2-5.4%, mutta mikä noissa sit on raja ?

Mä oon sitä mieltä, että yhtäkään insuliinipiikkiä muhun ei tungeta, ennen kun kotona tulee ylityksiä. Vaikka pitkäaikais-sokerit näyttäisi mitä tahansa, ellei toki oo ihan taivaissa, mutta kotiarvojenkin pitäisi nousta siinä tapauksessa jos pitkäaikaissokerikin rupeisi heittämään ihan hirveästi. Inskat siis tosiaan vaan jos on oikeesti pakko.

Mitään helkkarin sokerisensori paskaa en itseeni anna asennuttaa, sanon itteni irti näiltä jutuilta ihan totaalisesti. Pakottamalla mun kanssa ei oikeesti pääse yhteistyöhön. Ja se mitä en myöskään siedä on "kyl sun nyt vaan vähän niinku ois pakko" no kun ei muuten vittu oo. Sokerisensori ei vaikuta mun lapseni hyvinvointiin niin, että olisi välttämätön. Kotimittailuilla pärjään ihan passelisti.
 
Se sokerilitku siellä rasituksessa on fruktoosisiirappia - eli ainetta joka kaikista eniten maailmassa nostaa sokereita. Ja se määrä mitä sitä joutuu vetää siellä vastaa jotain älytöntä mättösäkkiä karkkia.

Ja en oo kyl koskaan kuullut että radin takia asennettais mitään jatkuvaa mittauslaitetta! Puhuvat ihan höpöjä siellä neukussa :D

Se, että labran rasituksessa sokerit näyttää eriä kuin kotimittarilla, johtuu vaan siitä että näyte otetaan suonesta ja on mittauslaitteet on paljon tarkempia kuin kotimittarit.
 
Korjaus: enpä tiedä mikä on pitkän sokerin normaali raja (kirjoitin äsken että ois 6%), kannattaa kysyä sitä diabeteshoitajalta, kai se diabeteshoitaja ois sanonu jos pitkässä sokerissa ois ollu häikkää? Mut mun mielestä neuvolan terkka ei oo kyllä yhtään ajantasalla radiasioissa koska jos kerran on tehty rasitus ja jääny kiinni niin ei tehdä uudelleen rasitusta ja jos ruokavalio riittää (ihan sama vaikka mitä söis ja arvot pysyy ok) niin silloin ei todellakaan aloiteta insuliinejä.

Mun piti tänään säikähtää lounaan jälkeistä arvoa kun oli 8.0 mutta onko kumma kun joutui sormea puristaan ja huomasin et ei ollu tuntia kulunu ruokailusta ja oli taas purkin viimeinen liuska, otin hetken päästä uudelleen arvon kun oli muutamaa minuttia yli tunnin ruokailusta kulunut ja pesin myös kädet kunnolla ja otin uudesta purkista liuskan niin mittari näytti 5.7 vaan... Eikä oo ensimmäinen kerta kun purkin viimeinen liuska antaa korkeita lukemia, onko kukaan muu huomannu samaa?
 
Muokattu viimeksi:
Se sanoi että kun oli kuukaudessa noussut, et varmaan just siks noussut kun olin Bulgariassa lomalla ja sit ollut muutot yms, ettei välttämättä oo tullut syötyä niin hyvin. Mutta ei vielä tarvetta huolestua. Kai se rasitus sit menee ihan kokeilumielessä uudelleen, nyt kokeilen lyhyempiä yöunia ja totaalista paastoa. Viimeksi olin juonut vettä aika hyvinkin ja neuvolantäti sanoi ettei kuulemma vaikuta, mutta muualta luin ettei saa edes vettä juoda..
 
Vesi ei mun mielestä vaikuta arvoja nostavasti vaan päinvastoin saattaa alentaa ja siten vääristää arvoja. Sen takia ei vettä saisi juoda, ettei veri "lantraantuisi".
 
haa löysinpäs luotettavan vastauksen mun sairaalasanasto -kirjasta kun siellä on selitetty noi verikokeiden lyhenteet eli B-GHb-A1 C normaali arvo 4-6%, Hoitotasapaino on tyyydyttävä jos arvo on 7-9%
 
No ei pitäs olla hätää tuon mukaan, pyytäsin sinuna kontrollia vaikka kuukauden päästä että onko noussu tai laskenu pitkä sokeri kun lomastanne on kulunu aikaa enemmän.
 
Ei mulle ainakaan ole puhuttu mitään uudesta sokerirasitustestistä. Kotona ei ole arvot ylittäneet raja-arvoja. Mulle vaan sanottiin, että seuraava lääkäri on sitten viikolla 35 tyksissä raskausdiabeteksen takia. Siellä kai arvioidaan vauvan kokoa sitten. Ensi viikolla on kyllä uusi neuvola, jossa taas katsotaan niitä kotiarvoja. Viikolla 15 sokerirasituskokeessa mulla paasto-arvo oli 4,5, tunnin arvo 10,5 ja 2 tunnin 7,1.
 
Mulla oli 1.9. edellinen käynti, ja sovittiin uusi aika 8.10. juurikin sen takia että kotimittauksien arvot on olleet niin hyvät.
Kotimittauksia siis jatkan nyt n. joka toinen päivä. Tosin oon nyt viikolla lipsunut kun on ollut paljon muutakin stressiä. Mm. sosiaalitoimiston toimeentulotukea odotellessa nimim. vuokranmaksupäivä meni jo 6pvä sitten..
Mutta ainakaan noi mittaukset ei mulle ole enää mikään ongelma ja mielelläni niitä myös teen :)

Mulla on 16.10 myös uus äippäpoliaika, missä erikoislääkäri ultraa, diabeteshoitaja mukana puhumassa sokeriarvoista yms kun on toi raskausdiabetes, leidenin takia käydään myös klexane asiaa läpi, sekä puhutaan siitä synnytyspelosta ja mahdollisista pelkopolikäynneistä.
 
Sä olet kyllä tositarkassa syynissä. Mä olen tosiaan vasta joulukuussa menossa äitiyspoliklinikalle. Muuten käyn vain normaalisti neuvolassa. Nyt kyllä mulla on vain 3 viikkoa väliä neuvolakäynnillä.
Saan seuraavaksi sen todistuksen raskauden kestosta.
Millainen lääke se klexane on ja mihin tarkoitukseen ? Varmaan jossain viesteissä ehkä olet kertonutkin.
 
Klexane on tota veritulpan ehkäisemistä varten. Eli synnytykseen asti kerran päivässä piikkiä mahaan, veritulpan ehkäisyyn. Mulla on tosiaan FV-leiden geenimutaatio /apc-resistenssi, eli 3x riski saada veritulppa normaalitavikseen verrattuna.
 
Veritulppa kuulostaa pahalta. Hyvä että siihen on lääkitys olemassa. Tietty ikävää tollainen pistäminen.
 
Ei se pistäminen kivaa ole, eikä mulla itselläni niinkään väliä, lapsi tässä etusijalle menee :)
 
Maria: mä oon käyny kaks radikäyntiä mammapolilla, ensimmäisen rv 16+ ja toisen ru:n yhteydessä 20+2 ja seuraava käynti on rv30+2 jos sokerit ja verenpaineet pysyy aisoissa, seuraavat verenpaineen kotimittauksiakin kun esikoisen raskausajan lopussa sairastuin raskausmyrkytykseen
 
Mulla on aina ollut alhainen verenpaine. Nyt mä ymmärrän miksi maajo ja lauruskaah te olette jo äitiyspolin asiakkaina. Teitä sitten ultrataankin useammin. Mä olen kyllä ihan tyytyväinen, että pääsen edes joulukuussa sinne tyksiin, kun meillä ei ole neuvolassa edes ultraa.
Saa sitten ylimääräisen ultran ainakin. Minkäkokoisia teidän lapset oli rakenne-ultrassa ? Mun poika oli vähän pienempi kuin laskettuaika 19+5 kokoinen. Rakenneultrassa kävin 20+3.
 
Takaisin
Top