Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitänee kattoo mitä siellä omakannassa on. Voi olla, että terkka laitto ns. Kiireettömän lähetteen kun silloin mulla oli flunssa päällä ja ekaa kertaa oli toistuvasti just ollut kahtena aamuna paastot koholla. Sehän ei tieten arvannut, että ne jäis sen flunssan jälkeen koholle. Niin kuin en minäkään. Edelleen epäilen vahvasti tota mun uutta mittaria. Tasan kerran on olo ollut sellainen että sokeri on koholla ja silloin uusi mittari näytti 6,1 ja vanha mittari 6,6. Muuten vanha mittari on näyttänyt ihan säännöllisesti 0,4 vähemmän kuin tuo uusi ja niillä vanhan arvoillahan ei oliskaan ylityksiä - mikä ois taas oman olon kanssa saman suuntainen. Mut tiedä sit :/
 
En laske hiilareita mutta arvioin ne. Eli oon aika hyvin oppinu ennakoimaan miten mistäkin verensokeri pomppaa ja pistän insuliinimäärän sen mukaan miten annoksessa on hiilareita. Tänään on arvot olleet hyvät nykyisillä insuliinimäärillä. Vältän huonoja hiilareita eli en syö sokeria (karkkia tms), vaaleaa leipää, pullaa jne, enkä esim perusmakarooneja. Perunaa ja tummaa riisiä otan joskus aterialla mutta pienen määrän ( yksi peruna maksimissaan jne). Miulla oli jo viime raskaudessa radi.
 
Kolmas aamu, että paastoarvo on kohdallaan, niukin naukin tosin, mutta silti hiphurraa!!
Tänään mittasin ensin 5,3. Toisesta sormesta heti perään 5,1 ja vielä toisesta kädestä tasan 5! Että miksi näin.

Puolitin hiilarit ruokavaliosta (silti noin 100g/pvä) ja lisäsin liikuntaa, eli kävin ekan kerran vuosiin eilen jumpalla :). Herään myös yöllä kulauttamaan mehukeiton. En suostu lääkitykselle! Ennenmmin herään joka yö syömään.

No, ei tässä nyt olla menty vielä kuin sen kolme aamua, mutta jospä tämä vielä voitoksi kääntyisi. Tympii vaan,että kokoajan ajatukset pyörii vaan sokereissa ja syömisissä. Kun voisi miettiä vaaleanpunaisia tai vaaleansinisiä unia.
 
Mua ihan pelottaa kun huomenna pitäis pitää mittaus päivä :hilarious: viikon oon täss vetäny kaikkia herkkuja... käyny subissa, hesessä ja mäkissä! Jädee, karkkii... jne! Tää ei oo yhtään hyvä et välillä pitää kaikesta kieltäytyä ja elää kauheen rajoitetusti! Ja sit ku ei oo pakko niin lähtee ihan lapasesta :arghh:
 
Mä oon just menossa äitiyspolille saamaan opastusta insuliinin pitämiseen. Saa kuulla kuinka paljon ja usein täytyy pistellä...
 
Insuliinit haettu äitiyspolilta. Ei se pistäminen niin paha juttu ollutkaan! Nyt pitää aluksi tehostetusti mittaa sokereita, jotta löytyy oikea annostus mulle.
 
Anki84 saitko ateria insuliinia vai pitkävaikutteiset? Millä annostuksella ne aloitettiin? Ihan uteliaisuusttani kyselen..
 
Mulla ny näyttää menevän nää mittaukset ihan häränpyllyä, viime yön synnärireissulla (kävin tarkistuksella että mitä toi epämääräinen kirkas vuoto on, ei mitään vakavaa onneksi ole) hermostuksisani vedin ukon karkkipussista varmaan puolet ja sit pois lähtiessä klo 23 jälkeen piti lähimmältä huoltsikalta hakee joku leipä ni tänä aamuna vs oli 4.8 ja aamupalaksi söin palan rieskaa (kävin viemässä täs välissä esikoisen pysäkille) ja sit kahvin kanssa gluteenitonta täytekakkua ja mansikkahyydykekakkua niin tunnin päästä arvo oli 5.4?o_O pitääkö mun alkaa vetään aina yhtä hirveet hiilariöverit? noo eiköhän sitä taas ruotuun palaa ja radivaliolle kun on esikoisen synttärit ohitse :)
 
FF: sain pitkävaikutteista, jota pistän iltaisin (koska aamupaastot on mun ongelma). Nimi on Protaphane ja ohjeeksi sain pistää 10ky. Mutta tää ei tainnu mennä ihan niinkuin strömsössä...

Pistin ko. insuliinia aamulla 2ky, jotta opin pistotekniikan. Kyseessä siis aika minimaalinen määrä. Tulin töiden jälkeen kotiin ja silloin oli kauhee heikotus ja vapina yhtäkkiä päällä. Mittasin sokerit ja mittari näytti 3,7 :O Olin kuitenkin syönyt normilounaan ja normisti välipalan. Äkkiä ruokaa naamaan, kun oli niin heikko olo. Tunnin jälkeen arvo oli 6,0 enkä todellakaan syönyt lautasmallin mukaisesti, kun piti äkkiä saada syötyä. Söin siis äkkiseltään vajaa pari desiä jogurttia ja sit heti perään lämmitin riisiä + lihakastiketta.

Soitin nyt äitiyspolin päivystykseen, mitä tehdä. Ei ehkä tunnu ihan miellyttävältä pistää nyt illalla 10ky, jos aamulla pistämäni 2ky heitti sokerit noin alas. Nyt odottelen soittoa takaisin, kun kätilö konsultoi lääkäriä. Huomenna varmaan täytyy silti soittaa sit diabeteskätilölle ja kertoa mitä tapahtui. Heille kun voi soittaa vain "virka-aikana".
 
Tohtori oli sitä mieltä, että kyllä mä sen 10ky pistän illalla :O
 
Joo mä aloitin silloin 8yk ja nyt menee 12... en mä usko et sull mitään hätää on yö on kuitenkin pitkä aika olla ravinnotta... ite huomasin sen et ku se vaikuttaa sen 16-24h niin aamul pitää tankkaa kauheesti ja sain luvan syödä aamuvälipalaa vaikka sokerit oiski koholla ennen lounasta kun ennen lounosta kans tippu mulla kauheen alas ennen...
 
Täytyy vaan muistaa pitää tota mittaria mukana, ni pystyy sit tarvittaessa mittaa sokereita.
 
Saa nähä mitä huomenna äitipolilla sanotaan... Insuliinit melko varmasti tulee, oon jo niin pitkää mittaillu ja on yleensä vähintään yks arvo päivässä koholla...
 
Balacenia, mulla ei ollu kovin montaa tai edes suurta ylitystä, kun insuliinin nyt aloittivat...
 
Tsemppiä teille kaikille, jotka olette joutuneet insuliineille. Koettakaa jaksaa vauvan takia.
 
Juu siis mulla on noita ylityksiä vaikka muille jakaa! Ja varmaan ateriainsuliinit tulee kun paastoarvo on ollut aina hyvä. Ja siis oon syöny tosi hyvin ja kaikkien ohjeiden mukaan! Mutta huomenna tuomion sit kuulee...
 
Takaisin
Top