Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä jätin tänä aamuna sokerit mittaamatta kun valvoin viime yönä ja nukuin huonosti vieraassa paikassa ja sitä paitsi vs-mittari jäi kotiinkin, eipä kai se yks paaston väliin jäänti haittaa...
 
Itseäni huolestuttaa, kun aamun ruuan jälkeiset arvot nousseet edellisestä mittauksesta. Tunnin aamu arvot olleet 6,6 ja 6.7 nyt. Eilen luonaan jälkeen sain korkeimman arvon koskaan 7,3. Pitääkö jättää maitotuotteet kokonaan pois ruokavaliosta ?
 
Eihän noi arvot ole edes yli rajojen? Sit jos alkaa rajat ylittyyn, voi alkaa miettimään mitä ruokia voisi jättää pois...

Mulla saattaa päivän aikana vaihdella ruuan jälkeiset arvot 5:lla alkavista 11:sta alkaviin... Myös liikunta vaikuttaa arvoihin.
 
maria75: pakko kysyä että mitä söit lounaaksi? että oliko jotain muuta kuin maitotuotteet jotka vois nostattaa sokeria?

mulla tänään aamupalan jälkeinen arvo oli 7.1 mutta onko ihmekkään kun söin mustikkatorttusen kahvin kanssa, 2kauraleipää kaikilla hörsteillä ja join maitoo, tuli pikkaisen liikaa hiilareita aamupalalle, ois pitäny toi maito korvata vedellä tai viilillä ja jättää toi mustikkatorttu pois, yleensä ruuanjälkeiset arvot on reilusti alle 7.
 
Joo en mäkään noista vielä huolestuis maria75! Musta tää radi hössötys menee välillä sen ohi että me ollaan raskaana ja tarvitaan kaikkia ravintoaineita! Siks en jättäis esim maitotuotteita pois ja hedelmiäkin syön vitamiinien takia silläkin uhalla että arvot heittää...
 
Mä söin silloin pyttipannua, kun sokeri oli 7,3. Nyt olen taas saanut matalampia arvoja. Ei kai tässä mitään hätää ole. Vaikea välillä tietää , mikä on oikeata syömistä. Hedelmiä mäkin yritän syödä. C-vitamiinin takia. Tuoremehun jätin pois ruokavaliosta, kun siinä on niin paljon sokeria.
 
maria75: periaatteessa mitään ei tartte jättää pois, jos arvot pysyy rajojen sisällä. :)

Mun on ollu pakko jättää maitotuotteet aamupalalta pois, koska ne nostaa niin paljon mulla aamuisin sokereita. Tosin mä nyt oon huono esimerkki muutenkin kun sokerit heittelee miten sattuu... Korkein ruuan jälkeinen on ollut 11,3 (kalkkunasubi hunajakaura leivällä). Paastosokereita en oo saanu yli millään syömisellä, lyhyillä tai pitkillä yöunilla...
 
Mun piti taas muka skarpata ruokavalion suhteen mutta mitäs kökköä... söin päivälliseksi pastejoita, välipalaksi ja iltapalaksi mustikkarahkaa (nannaa) ja kun esikoinen juhli kaverisynttäreitä ni maistelin jopa kourallisen karkkia ja palan kakkuakin, arvatkaa vedinkö tänään käyräpäivää? ... en :)
 
Balacenia,
Millaiset arvot sait sokerirasituskokeessa ? Oliko sulla useampi arvo yli raja-arvon ?
 
Maajo,munkin rupeaa tekee mieli juustonaksuja, pasteijoita ja mustikkapiirakkaa, kun en ole tässä kuukauteen syönyt muuta kuin täysjyväleipää yms. Ja herkutkin on olen enimmäkseen jättänyt väliin.
 
maria: mä annoin tänään luvan herkutella itelle hieman, mulla kun kärsii vielä ainakin vähän herkutella ettei arvot nouse yli rajojen.. enää en vedä niin tiukkaa radia kuin junnun aikana mutta koetan silti pitää huolen ettei menis päivän hiilarit yli suositusmäärän.
 
Mä olen myös painon takia yrittänyt vältellä herkkuja, kun on ylipainoa aika paljon.
Nyt varsinkin, kun mittaa noita sokereita ei viitsisi sabotoida niitä mittauksia.
Silloin tietty rupeaa tekee mieli kaikkia herkkuja.
 
Mikähän noissa hiilareissa olisi suositus grammat päivässä? Tokihan varmaan riippuu ihmisestäkin vähän, mutta millaisia ohjeita olette saaneet?

AIkoinaan olen karpannut paljonkin, mutta nyt en jotenkin haluaisi sille tielle ajautua. Mulla kieltäytyminen hiilareista sai aikaan pahoja (ja pitkiä) repsahduksia muutaman viikon skarppaamisen jälkeen. Nyt vasta ekaa kertaa elämässänni olen oppimassa säännöllisen ruokailun merkityksen ja nähnyt sen vaikutuksiakin mielialassa ja jaksamisessa. Toivottavasti ei tarvi kovasti palata siihen rajoittamiseen :(
Keskiviikkona olen "tuomiolla"
 
mulla sama juttu kun on ylipainoa niin ei paino sais nousta kovin paljoa, nyt reilun -4kg lähtöpainoa kevyempi, mulla on joka aamu paasto+ 1h arvo ja sen lisäksi 2xvko käyräpäivä jonka onneksi voi ite päättää milloin pitää.. mulla oli aivan jäätävä makeanhimo alkuraskaudessa ja kesti vielä sokerirasituksen jälkeenkin pitkään tuo makeanhimo, oisko joskus rv 19+ helpottanu makeanhimo vasta.
 
irmeli: hiilarisuositusmäärät on aika korkeat radilaisilla 160g-230g päivässä riippuen rasituksen tuloksesta, itselläni jakaantuu hiilarit näin: ap: 40g, lounas 60g, vp 20g, päivällinen 60g ja iltapala 40g, useimmiten jää alle mut näin ylipainoisena se ei haittaa, kaloreissa tuo kokonaishiilarimäärä on 1600-1800kcal
 
Mäkin olen - 2kg lähtöpainosta tällä hetkellä. Maajo, punnitsetko noita hiilihydraattimääriä vaalla vai mistä sä tiedät kuinka paljon hiilihydraatteja kuluu päivässä?
Mä en ole mitään mitannut, kunhan vaan seurannut radi-ruokaohjeita.
 
maria: junnun raskauden aikaan punnitsin ruuat ja laskin hiilarit sekä pidin ruokapäiväkirjaa joka päivä, nyt jo osaan arvoida silmämääräisesti paljonko hiilareita on ja tarvittaessa punnitsen annoksen että saan hiilarit laskettua, varsinkin silloin jos on jotain ruokaa mitä harvemmin syödään.. leivästä, maidosta, viilistä yms. katon paketista suoraan paljonko sisältää yksi annos hiilareita
 
Balacenia,
Millaiset arvot sait sokerirasituskokeessa ? Oliko sulla useampi arvo yli raja-arvon ?

Mulla oli vaan paastoarvo hyvä. 1h ja 2h Arvot oli molemmat 13,5... Eli aivan todella korkeat.
 
Mä joudun sokerirasitukseen uudelleen, mulla ei oo rasituksen jälkeen mitkään arvot heittänyt yli joten nähtiin parhaaksi käydä kokeilemassa uudelleen.
 
Takaisin
Top