Raskausdiabetes

Tulen taas tänne pätemään ammatin puolesta mutta tosiaan toi 5,3 on se tavoitearvo eli mielellään alle sen. Jos toi 5,5 ylittyy kahdesti viikossa niin se alkaa olla jo insuliinirajalla. Raskausaikana on kyllä tiukat raja-arvot mutta onhan se totta että meillä on aivan liikaa kakkostyypin diabeetikoita tässä maassa. Raskausaika tuo elimistön heikkoudet esille helpommin ja siinä on oiva paikka muuttaa elämäntapoja jottei se kakkostyyppi puhkeaisi 10-20 vuoden päästä. Ja isona fokuksena on vauvan syntymän jälkeinen vointi, ei pelkästään äidin riski kakkostyyppiin. Monet voi kokea tämän radi-jutun turhana hösäämisenä mutta kyllä siitä on valtava hyöty.
 
Sille ei vain mahda mitään, että kun on joka tapauksessa valmis pitämään huolta siitä, ettei hölmöile ruokavalion kanssa tai jää sohvalle makaamaan, ja päälle tulee vielä velvoite kytätä sokereita, jotka eivät maalaisjärjellä ajatellen ihan taivaissa huitele, kyllä siinä vähän semmoinen olo tulee, että pitäkää nyt vain huoli omista asioistanne ja antakaa keskittyä asioihin, joilla on tällä hetkellä oikeasti jotain merkitystä. Erityisesti semmoinen olo tulee, jos ohjeita antaa hoitaja tai lääkäri, jolla on itsellään 20-30 kiloa ylipainoa, ja itsellä kaikki muut mittaukset paitsi ne aamusokerit ovat olleet koko ajan ok... Mitä nyt viimeksi neuvolassa nalkutettiin, että paino ei kyllä saisi jäädä liian alas, kun sitten kaikki ne elimistöön elämän aikana kertyneet raskasmetallit ja muut tappavat jutut lähtevät liikkeelle ja päätyvät sikiöön. Ja että pitäisi muistaa ottaa mahdollisimman rennosti, koska se olisi parasta sekä sikiölle että itselle. Hyvä, minäpä muistan! :BangHead

Esimerkiksi tänään ei olisi ihan hirveästi hotsittanut nousta mittaamaan sokereita pystymättä sitten sen jälkeen enää nukkumaan, kun eilen oli pitkä ja hikinen päivä, tällä viikolla on muutto joka pitää järjestää yksin, ja tiedossa on hyvin se, että kovin pitkään niihin kunnon yöuniin ei luultavasti ole enää mahdollisuutta. Mutta tässä yhdessä asiassa tuntuu, että terveydenhuollon asiakas on tasan paastoarvotaulukko jolla sattuu olemaan kroppa ja kasvot.

Ketuttaisi ehkä vähemmän, jos neuvolassa olisi hoidettu hommat niin kuin kuuluu ja laitettu mut sinne sokerirasitukseen jo viikolla 16, jolloin olisin todennäköisesti myös jo silloin päässyt jonkinlaiseen neuvontaan. Mutta kun kukaan ei sattunut huomaamaan sitä sukurasitus-rastia ruudussa, ja loppu onkin sitten virheen hätäisen paikkailun historiaa :rolleyes:
 
Mulle sanottiin neuvolassa että radissa on vähän eri viitearvot kuin "normaalissa" 2-tyypin diabeteksessä, siedetään vähän korkeampia arvoja. Voisiko nämä nyt sekoittua kun on eri ohjeistuksia?

Se tässä varmaan juuri ketutuksia ja kurjia oloja aiheuttaa kun ei näköjään monessa paikassa kohdata ihmisiä yksilöinä joilla on tunteetkin, vaan juuri taulukoina ja yleistävien ohjeistusten kanssa!

Mulla oli jossain kohtaa hirveä stressi siitä liikunnan harrastamisesta, kun ei rauhallisestakaan lenkkeilystä meinannut tulla mitään kipujen ja heikotusten takia. :sad001 Tuli syyllisyys ja pelko riittääkö kunto aina kun luki jonkun "hyvä kunto auttaa selviämään synnytyksestä" -ohjeen. En sano etteikö liikunta olisi hyvästä mutta noissa ohjeissa ei varmaan otettu huomioon 28 -asteen helteitä ja oksetuksia...
 
Sain aamun raivolla kirjoitettua viime kerran neuvolatädin pyytämän hoitovirhemuistutuksen. Samalla vinkkasin neuvolatädin säästöhuolesta toimittajakaverille ja toiveissa on, että säästöjen vaikutuksesta hoitovirheiden määrään tulisi jopa juttua jossain vaiheessa - kunhan säästöistä johtuvat kesäsulut päättyvät ja joku asioista vastaava on taas työpaikallaan vastaamassa kysymyksiin. Ja vaikkei tulisikaan, ainakin olen yrittänyt tehdä jotain...

Mun tietääkseni 2-tyypin diabeteksen paastoarvon alaraja on jotain 7,0:n luokkaa; 6,0:sta siihen luetaan heikentyneeksi sokerinsietokyvyksi tms.? Mutta tämä on muistikuva, korjatkaa jos muistan väärin.

Ja joo, vaikkei omalla kohdalla ole ollut liikkumisen kanssa ongelmia, kyllä silläkin tosiaan osataan syyllistää. Sepä se juuri noissa on, että tuntuu kuin ohjeistusten lähtökohtana olisi se, että ihmiset eivät itse halua yrittää mitään. Aina se ei ole halusta kiinni vaan elämä vain on elämää joka ei mene keskivertokäyrien mukaan :P
 
Muokattu viimeksi:
Mä voin tuosta kunnosta rohkaisuksi sen vain sanoa että omaltaosaltani ainakin selvisin ja toivuin synnytyksestä ihan hyvin, yli nelikiloinen typsykkä maailmaan ponnistettiin ja mikään kova kuntoilija saati urheilija en ole koskaan ollut. Ihan vain normi arkipäivän hyötyliikuntaa harrastanut ja omaksi ilokseni iltakävellyt..
 
Kiitos rohkaisusta. :) Neuvolatätikin kyllä lohdutteli että kyllä synnytyksestä selviää ihan sillä perusterveen kunnolla. Tuo liikuntakuvio taitaa vaan olla mulle arka paikka kun en ole koskaan liikunnallinen ollut, mutta se on just niitä pitäis pitäis -juttuja. Onneksi nyt on kantarelliapajat motivaattorina lenkeille. :p Ei vaan kovin syvälle pöpelikköön enää uskalla vaeltaa...
 
Dodii, täällä aloitetaan tabletti lääkitys, Metforem nimeltään. Maha voi kuulema mennä sekaisin, se mua pelottaa, koska mulla on todella herkkä vatsa! :confused:
 
Harmi että meni lääkitykseksi, mutta toivottavasti auttaa ja vatsakin kestää! Onko sulla olleet lähinnä ateria-arvot koholla vai miksi tabletit?

Mulla on paastoarvot koko ajan siinä rajoilla, pitäisikö insuliiniannosta nostaa, mutta niin kauan kuin pysyvät siinä rajoilla eivätkä ylitä niitä, näillä mennään. Katsotaan uudestaan sitten ensi viikolla, kun muuttostressi on ohi ja elämä toivottavasti rauhoittuu.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on nyt melkein aina ollu paastoarvo koholla ja sitten tunti aamiaisen jälkeen, muuten ok tuloksia tullu. Jos suoraan sanotaan niin oisin mielummin sen insuliinin ottanu kun maha vaivoja aiheuttavan pillerin, en nimittäin yhtään kestä maha kipua kun on maha vaivoja jo ennestään muutenkin. Mut enhän mä tietenkään suutani taas auki saanu siellä lääkärissä.. :P

Kyllä ne sun aamu tulokset varmasti paranee kun stressi vähenee :) Jaksamisia muuttoon, muuttaminen on aika rankkaa :/
 
Joo, insuliini on ihan jees, näin jälkikäteen ajatellen itselle vain tuli tosi turvaton olo siitä hätäisestä tavasta jolla se määrättiin: vähän että tietääkö tässä nyt oikein kukaan mitä tapahtuu... Mut jospa ne tabletit nyt kuitenkin olisivat sulle ok! Ja seuraavan kerran sit suorat sanat, jos tulee mahaoireita :)

Miten tiuhaan teillä on siellä äitipolilla kontrolleja? Mulla tulee jo toisen kerran vain kahden viikon tauko käyntien väliin, tuntuu tosi tiiviiltä tahdilta... Edellinen siis 30+0, seuraava 32+1.
 
Jep :)
mulla on seuraava aika äitipolilla 2vk 6pv.n päästä, tänään kävin ekan kerran. Sit ne soittaa mulle tossa välissä vielä :D Olisko ollu 6.8. jos oikein muistan. Eli suht tiuhaa täälläkin.
 
En tiedä, paljonko parista mittauksesta voi päätellä, mutta viime viikon 5,3-5,4:n paastoarvot tipahtivat saman tien 4,8:aan kun pääsin nukkumaan ensimmäiset stressittömät yöt uudessa kämpässä -- ja siitä huolimatta, että viimekin yönä nukuin hyvällä omallatunnolla reilut yhdeksän tuntia viitsimättä herätä mittaamaan kesken unien. Ero aiempaan: nukuin kunnolla eikä tarvinnut miettiä, mitä tänään on pakko ehtiä hoitaa. Enkä stressannut aamun paastoarvosta! Helpotus se on pienikin helpotus.
 
Syyskuinen, ei sitä tiedä kuinka paljon sillä stressillä voi olla vaikutusta asioihin, vaikuttaahan se suoraan verenpaineeseenkin niin miksei myös verensokeriin. Ja onhan noi muutot aina tosi stressaavia vaikka ei raskaana olisikaan. Nyt vaan lepäilyä hyvällä omallatunnolla niin pysyy sokerit hyvinä. :)
 
Kiva kuulla että laski paastoarvot ja stressikin vähentynyt :) mäkin mittasin eilen, pitkästä aikaan sain paastoarvo lukemaksi alle 5,5, nyt oli 5,0.
 
No niin, nyt tulin kokonaan siihen tulokseen että en alota syömään niitä diabetes pillereitä. Mitähän ne siellä polilla sit sanoo kun tuon kerron. :/ mut periaatteessahan se on mun päätös, toivottavasti..
 
Ehditkö catti kokeilla niitä? Vatsajututko pelottavat?

Täällä hämmentyneenä seuraan omien sokeriarvojen muuttumista stressin helpotettua: laskin jo iltainsuliiniannosta, kun ateria-arvotkin alkoivat jäädä säännöllisesti viiden pintaan. Paastoarvo siitä huolimatta jo kolmena aamuna 4,8. Kattoo ny vielä pari päivää ja pe lääkärin ilmeen ennen kuin lasken annosta lisää...
 
Ohhoh, vaikuttikohan sulla se stressi niin paljon sokeriarvoihin?

En ehtiny kokeillakkaan niitä lääkkeitä. Ja pelottaa juu just ne :/ ja mietin muutenkin kun vaavi menee nyt painonsa puolesta hyvillä käyrillä.. Ja mulla ei oo nyt tullu ylityksiä siellä polilla käynnin jälkeen. Hmm..
 
Olisihan se catti tosi hyvä juttu, jos arvot pysyisivät kunnossa muutenkin :)

Luulen että osa mun aiemmista korkeista paastoarvoista johtui stressistä, mutta on sekin voinut vaikuttaa, että fyysistä rasitusta oli muutamana päivänä muuton ja sen jälkihoidon takia tavallista enemmän. Saa nähdä, asettuvatko arvot nykyiselleen vai vieläkö pitää jossain kohtaa säätää.
 
No mut hyvä että nyt pysyy sulla arvot hyvinä, toivottavasti jatkossakin :)

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top